Helgosiga människor som inte kan hata eller ljuga

Permalänk
Avstängd

Helgosiga människor som inte kan hata eller ljuga

Finns så mycket falska manipulativa människor men dom exceptionella undantagen, som ex en av mina kompisar och en granne, dom kan inte känna hat eller ljuga bara vill väl även mot personer som gjort dom väldigt illa, sådana människor är det inte många av, tibetmunkarna är stolta fd slavägare så dom går inte att jämföra med denna sortens människor. När jag träffar helgosiga människor som inte kan hata eller ljuga bara vill väl och det är inte ofta, så blir det extra trevligt. Hur blir ni påverkade när ni möter sådana människor eller ni kanske är en sådan person?

Permalänk
Föredetting

Jag är glad för deras skull. Försöker rent allmänt inte lägga mig i hur folk är som personer, mest för att jag förväntar mig bli behandlad likadant.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt positiv i sällskap av så fina personer. Tyvärr så är jag själv inte en av dom utan jag både ljuger och är elak ibland bara för sakens skull.
Försöker se det som att jag hjälper till att hålla balansen på gott och ont.
Men jag hade gärna velat vara en sån människa.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Jag känner mig faktiskt träffad. Många av mina vänner och familj pratar ofta om hur de avskyr det ena och det andra, att de ogillar den och den personen och idiotförklarar ofta medtrafikanter på vägarna. Jag känner väldigt sällan så, och gjorde jag det skulle jag aldrig klaga till någon annan bara för klagandets skull (som vissa verkar göra till mig..). Jag utgår istället ifrån att alla jag möter vill göra gott men gör misstag ibland, som alla människor gör. Ingen är perfekt.

Permalänk
Avstängd

Jag är en cynisk person som är anti en massa saker och ser hur korrupt köpt och ruttet det mesta är och har inte personligheten att springa runt som en solstråle

men ibland så träffar man någon som är genuint äkta snäll rakt igenom och tycker på ett vis lite synd om dom för dom är ofta naiva och godtrogna och tänker hur lätt dom kan bli utnyttjade men blir samtidigt på bra humör då deras positiva natur smittar av sig men har svårt att släppa tanken att dom lever lite i en låtsas verklighet och blir lite matrix känsla men är samtidigt skönt att det finns sånna personer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Roligt att träffa sådana, men samtidigt blir jag irriterad på hur naiva de kan vara. Tror gott om genomruttna personer som sviker dem hela tiden.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Roligt att träffa sådana, men samtidigt blir jag irriterad på hur naiva de kan vara. Tror gott om genomruttna personer som sviker dem hela tiden.

Du och en del andra missförstod. Syftade inte på att dom var idiotiskt naiva, givetvis undviker dom personer som dom tror kan skada dom igen, men dom känner inget hat ingen önskan om hämnd. Världen är full av manipulativa människor med allt annat än goda intentioner, bara se på politiker och journalister i allmänhet något mer falskt finns inte.

Permalänk
Inaktiv

Jag träffade en sådan person på internet för ett år sedan, han sa att jag han var Advokat och han hade en rik klient som hade gått bort och frågade om jag kunde utge mig för att vara en släkting. Jag var först lite tveksam att lämna ut alla mina personuppgifter till en helt främmande person, men nu 1 år efter så har jag 5 miljoner mer på kontot.

Nå min åsikt är att alla är egoistiska, vissa mår bra av att hjälpa andra och då gör de detta för egen vinning. Personer som för vissa är goda kan för andra vara onda, ta alla personer som tycker att vi ska höja skatten som exempel, är dessa goda eller onda?

Edit:
Det jag menar med min berättelse är att folk som är för snälla ska man passa sig rejält för om man ej känner dem väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag är en cynisk person som är anti en massa saker och ser hur korrupt köpt och ruttet det mesta är och har inte personligheten att springa runt som en solstråle

Lite samma här.
Jag känner inte något behov av att anstränga mig för att vara glad och tolerant mot all världens avskum som det tyvärr finns alltför mycket av.
Jag som person är dock i grunden trevlig och vänlig mot de som förtjänar det och ljuger egentligen i stort sett aldrig. Jag klarar helt inte av det och skulle känna mig genomusel om jag gjorde det. Eftersom jag själv gör mitt bästa för att vara ärlig och köra med rent spel så blir jag riktigt förbannad på dem som inte gör detsamma. Är man en skitstövel förtjänar man samma sak tillbaka.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Finns inte så mycket att vinna på genom att vara cynisk, sur, grinig eller vad man har för personlig preferens av att dölja det positiva med.
Att vara glad och positiv i dom allra flesta tillfällen gynnar alltsom oftast dig själv i slutändan.
Läs gärna The Happiness Advantage och bli själva lite gladare och se det positiva med livet

http://www.amazon.com/The-Happiness-Advantage-Principles-Perf...

eller se på https://youtu.be/GXy__kBVq1M, tror den ska vara en bra och relativt kort sammanfattning av boken.

Finns en del studier som visar att det i högre grad var dom som hade positiv inställning till livet som överlevde Auschwitz
(nämns bland annat i "Man's Search for Meaning" av Viktor Frankl)

Skrivet av lord_vasagos:

Jag är en cynisk person som är anti en massa saker och ser hur korrupt köpt och ruttet det mesta är och har inte personligheten att springa runt som en solstråle

men ibland så träffar man någon som är genuint äkta snäll rakt igenom och tycker på ett vis lite synd om dom för dom är ofta naiva och godtrogna och tänker hur lätt dom kan bli utnyttjade men blir samtidigt på bra humör då deras positiva natur smittar av sig men har svårt att släppa tanken att dom lever lite i en låtsas verklighet och blir lite matrix känsla men är samtidigt skönt att det finns sånna personer

Så du menar att deras sätt att vara positiva ger en felaktig bild av världen vi lever i?
Det kan omöjligen vara att majoriteten av oss kodat om våra hjärnor med tanken; för att det ska gå bra för mig så måste någon annan ha det sämre?"

Jag har inte stött på en generell regel som pekar på att detta ska stämma, men ändå verkar det vara något som genomsyrar vårt sammhälle. Jag vill personligen tro på att vi alla kan ha det bra utan att någon annan måste lida för det, därav ser jag inte heller det negativa i att dagligen arbeta med mig själv genom att göra positiva bedömningar av situationer som ofta skulle ses som negativa.

Permalänk
Avstängd

Tror att du pratar om femåringar. Dom hatar inte och är gosiga. Däremot ljuger dom väldigt mycket.

Kan föreställa mig typen av människa du skriver om men kan inte påstå att jag träffat en vuxen som passar din beskrivning. Min farfar kanske. Han sägs dock ha varit hetsig som ung.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns många människor som inte är genuint glada och gosiga från början. Oftast nöts det ner av tråkigheter som händer en. Man lär sig helt enkelt att bli mer sluten och egoistisk och får svårare att hålla en positiv inställning och ton. Har fått känslan att det är något man lär sig allt tidigare och oftare numera än förr.

Ju fler glada och positiva människor du har i din närhet desto bättre fungerar allt - det blir en helt annan energinivå och den sprider sig. Lite synd att det är lättare att sura och klaga än tvärtom.

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Det har absolut inget med mognad/ålder att göra. Tror du missförstår hela konceptet.

Jag klassar mig inte som en sådan han pratar om, då jag kan vara rak mot folk som beter sig som svin, men om jag uppfattar en gest som något dumt, men det finns rimligt tvivel om motsatsen så finns det ingen anledning att anta att personen menade något dåligt.
Och oavsett om personen gjorde något elakt/dumt/drygt/whatever så finns det egentligen ingen vinning i att betala eld med eld.

Det spelar ingen roll om du kallar det karma, pay-it-forward, potentiella direkta framtida vinningar, eller konfrontationsrädsla; kontentan är att det är bättre att vara trevlig.

Har du något att vinna av att vara elak? Nej.
Har du något att vinna av att vara trevlig? Potentiellt.
Blir det roligt av att vara negativ/nedskjutande/nedlåtande/elak? Nej.
Blir det roligt av att vara positiv/glad/trevlig/medgörlig? Ganska troligt, då det sprider sig.

Det är enbart rationellt att vara trevlig och anta att folk är detsamma och ge dem en (1) chans. Du behöver inte ens ge dem två om du inte vill, men potentialen för ett trevligare liv är garanterat högre om du åtminstone ger dem "benefit of the doubt".

Edit, exempel:
Reflekterar ganska mycket om hur ofta folk kan säga något bakom ryggen på någon efter att den gått iväg, om huruvida den personen var "fejk", eller gjorde något superdrygt, medan jag själv kan ha uppfattat det som obekvämt eller som någon som inte är så bra i sociala sammanhang. Men återigen så förstår jag inte vad man hoppas få ut av att göra det iaktagandet, dra den slutsatsen, och slutligen även dela med sig av den.

Är slutsatsen de gör sann? Kanske, kanske inte.
Spelar det någon roll? Nej.
Vinner de något på det? Nej.
Förlorar de något på det? Kanske en vän, rent egoistiskt kanske en tjänst/gentjänst.

Jag förstår bara inte rent rationellt hur man kan vara så neggo hela tiden. Det är tröttsamt.

Permalänk
Medlem

Högst osannolikt att en person är oförmögen att känna hat eller ljuga. Men det finns förstås de som har väldigt svårt eller lätt för det.

Lagom är bäst, tycker jag. Jag tror inte det är bra att hela tiden hålla god min och aldrig ventilera. Att aldrig hålla god min och alltid ventilera är inte bra det heller. Själv hör jag nog till den senare kategorin, tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Högst osannolikt att en person är oförmögen att känna hat eller ljuga. Men det finns förstås de som har väldigt svårt eller lätt för det.

Lagom är bäst, tycker jag. Jag tror inte det är bra att hela tiden hålla god min och aldrig ventilera. Att aldrig hålla god min och alltid ventilera är inte bra det heller. Själv hör jag nog till den senare kategorin, tyvärr.

Det finns med största säkerhet människor som inte har behov av att ventilera. Alltså, dessa människor låtsas inte vara glada och positiva (hålla god min), utan är genuint det. Tror att vi alla kan vara en sådan människa, om vi verkligen vill och orkar lära oss programmera om hjärnan (igen).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av croon:

@chipw00t: Det har absolut inget med mognad/ålder att göra. Tror du missförstår hela konceptet.

Jag klassar mig inte som en sådan han pratar om, då jag kan vara rak mot folk som beter sig som svin, men om jag uppfattar en gest som något dumt, men det finns rimligt tvivel om motsatsen så finns det ingen anledning att anta att personen menade något dåligt.
Och oavsett om personen gjorde något elakt/dumt/drygt/whatever så finns det egentligen ingen vinning i att betala eld med eld.

Det spelar ingen roll om du kallar det karma, pay-it-forward, potentiella direkta framtida vinningar, eller konfrontationsrädsla; kontentan är att det är bättre att vara trevlig.

Har du något att vinna av att vara elak? Nej.
Har du något att vinna av att vara trevlig? Potentiellt.
Blir det roligt av att vara negativ/nedskjutande/nedlåtande/elak? Nej.
Blir det roligt av att vara positiv/glad/trevlig/medgörlig? Ganska troligt, då det sprider sig.

Det är enbart rationellt att vara trevlig och anta att folk är detsamma och ge dem en (1) chans. Du behöver inte ens ge dem två om du inte vill, men potentialen för ett trevligare liv är garanterat högre om du åtminstone ger dem "benefit of the doubt".

Edit, exempel:
Reflekterar ganska mycket om hur ofta folk kan säga något bakom ryggen på någon efter att den gått iväg, om huruvida den personen var "fejk", eller gjorde något superdrygt, medan jag själv kan ha uppfattat det som obekvämt eller som någon som inte är så bra i sociala sammanhang. Men återigen så förstår jag inte vad man hoppas få ut av att göra det iaktagandet, dra den slutsatsen, och slutligen även dela med sig av den.

Är slutsatsen de gör sann? Kanske, kanske inte.
Spelar det någon roll? Nej.
Vinner de något på det? Nej.
Förlorar de något på det? Kanske en vän, rent egoistiskt kanske en tjänst/gentjänst.

Jag förstår bara inte rent rationellt hur man kan vara så neggo hela tiden. Det är tröttsamt.

För mig beror det mest på dagsformen hur jag är. Skulle dock aldrig bemöta folk jag inte alls känner illa eller bara ge någon skit på måfå. Däremot kan jag ogilla folk och jävlas med folk som är dryga.

Försöker vara en snäll människa men det fungerar inte alltid så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Vad ska du välja för väg idag, imorrn och all framtid?

Jag själv väljer den ENKLASTE vägen...att vara ärlig, att inte ljuga, inte hata och att behandla ALLA så som man själv vill bli behandlad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Och oavsett om personen gjorde något elakt/dumt/drygt/whatever så finns det egentligen ingen vinning i att betala eld med eld.

Jag ser det lite som betingning som med Pavlovs hundar.
Vissa personer verkar helt enkelt genuint elaka och det enda som biter på dem är om något drabbar dem själva.
Får de negativ feedback så fort de gör något dåligt så kanske även psykopater kan förstå poängen i att sluta att jävlas med andra människor.
Att ständigt förlåta dem kommer bara att uppmuntra dem att fortsätta och kanske trappa upp sina elakheter.

Pratar vi någorlunda normala personer som man kommit lite på kant med så kan det dock vara en god ide' att försöka anstränga sig att komma överens igen eller iallafall inte trappa upp fientligheterna. Man får helt enkelt försöka avgöra vad för sorts person man har med att göra.
En hel del personer verkar dock, som sagt, genuint onda och jävliga och då är det bara att bekämpa eld med eld.

Skulle nog säga såhär :

Har man med en psykopat eller elak person att göra :

Har du något att vinna av att vara elak? Ja, det visar att man inte tolererar vad som helst och ger en trevlig känsla av att ge igen.
Har du något att vinna av att vara trevlig? Nej, sådant utnyttjas direkt till ens nackdel av elaka människor.
Blir det roligt av att vara negativ/nedskjutande/nedlåtande/elak? Ja, det känns bra att elakingen får vad han förtjänar.
Blir det roligt av att vara positiv/glad/trevlig/medgörlig? Nej, det utnyttjas av psykopaten/elakingen.

Har man med en person som i grunden inte är störd skulle jag säga :

Har du något att vinna av att vara elak? Oftast inte. Om inte personen behöver en tankeställare för att förstå att han själv gått över gränsen. Att vara elak först är dock helt förkastligt.

Har du något att vinna av att vara trevlig? Ja, oftast.
Blir det roligt av att vara negativ/nedskjutande/nedlåtande/elak? Nej, om det inte handlar om ren vedergällning, men i längden bör man trappa ner.
Blir det roligt av att vara positiv/glad/trevlig/medgörlig? Om motparten visar någon som helst vilja att också göra detta så ja.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag är sån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Det finns med största säkerhet människor som inte har behov av att ventilera. Alltså, dessa människor låtsas inte vara glada och positiva (hålla god min), utan är genuint det.

Jag har svårt att tro det, men jag har bara mina egna erfarenheter att basera det på. Det betyder förstås inte att jag har rätt.

Skrivet av Tjodd:

Tror att vi alla kan vara en sådan människa, om vi verkligen vill och orkar lära oss programmera om hjärnan (igen).

Möjligen, men att "programmera om sig" är för mig ett dubbeleggat svärd. Kan vara bra. Kan vara dåligt. Kan vara bradåligt.

Det är sällan som något bra inte för något dåligt med sig, eller tvärtom, det är mina erfarenheter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tror inte för en sekund att dessa människor existerar. Det kan säker finnas personer som vill ge sken av att de inte kan hata eller ljuga (i vilket syfte vet jag inte), men att detta skulle vara sant finner jag otroligt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

...
Att ständigt förlåta dem kommer bara att uppmuntra dem att fortsätta och kanske trappa upp sina elakheter.
...
Har man med en psykopat eller elak person att göra :

Har du något att vinna av att vara elak? Ja, det visar att man inte tolererar vad som helst och ger en trevlig känsla av att ge igen.
Har du något att vinna av att vara trevlig? Nej, sådant utnyttjas direkt till ens nackdel av elaka människor.
Blir det roligt av att vara negativ/nedskjutande/nedlåtande/elak? Ja, det känns bra att elakingen får vad han förtjänar.
Blir det roligt av att vara positiv/glad/trevlig/medgörlig? Nej, det utnyttjas av psykopaten/elakingen.
...

Jag kan förstå tanken med pavlovsk betingning, och håller nog med (vid rimlig nivå). Hundar har en väldigt känslig nos, och duttar man den när de gjort något dumt så kan de nog undvika att göra om det, men det är givetvis absolut förkastligt att ge nosen en näve. Samma magnitud-distinktion skulle jag nog göra med mänsklig interaktion.

Och gällande att bli utnyttjad av elaka människor så vill jag göra en annan distinktion; Det är inte samma sak att vara trevlig som att låta sig bli utnyttjad. Det är återigen en förväxling mellan naivitet och uppförande. Jag hade nog i möjlig mån sagt upp all kontakt med någon som ständigt är elak (svårt om man jobbar med personen eller besläktad eller annat), men det betyder inte att jag behöver vara otrevlig, och jag tycker som sagt inte att det finns någon vinst där (bortsett från eventuell rimlig betingning).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mahti:

Finns inte så mycket att vinna på genom att vara cynisk, sur, grinig eller vad man har för personlig preferens av att dölja det positiva med.
Att vara glad och positiv i dom allra flesta tillfällen gynnar alltsom oftast dig själv i slutändan.
Läs gärna The Happiness Advantage och bli själva lite gladare och se det positiva med livet

http://www.amazon.com/The-Happiness-Advantage-Principles-Perf...

eller se på https://youtu.be/GXy__kBVq1M, tror den ska vara en bra och relativt kort sammanfattning av boken.

Finns en del studier som visar att det i högre grad var dom som hade positiv inställning till livet som överlevde Auschwitz
(nämns bland annat i "Man's Search for Meaning" av Viktor Frankl)

Så du menar att deras sätt att vara positiva ger en felaktig bild av världen vi lever i?
Det kan omöjligen vara att majoriteten av oss kodat om våra hjärnor med tanken; för att det ska gå bra för mig så måste någon annan ha det sämre?"

Jag har inte stött på en generell regel som pekar på att detta ska stämma, men ändå verkar det vara något som genomsyrar vårt sammhälle. Jag vill personligen tro på att vi alla kan ha det bra utan att någon annan måste lida för det, därav ser jag inte heller det negativa i att dagligen arbeta med mig själv genom att göra positiva bedömningar av situationer som ofta skulle ses som negativa.

Det jag menar är att deras snälla natur ger dom en smula skev verklighetsuppfattning som kommer att utnyttjas då deras hjärna inte kan hantera verkligheten som blir för elak och låter troligt att en sån personlighet klarar koncentrations läger bättre men i ett sånt scenario slår nog hjärnan mer av det dåliga och dom har lättare att nå det stadiet

Även om jag är cynisk går jag inte runt i ett mörker och är inställd på att lyckas med det jag tar mig för på ett personlig plan men är realist om världen runt mig men en "snäll" person tänker ofta .."snabb exempel" ..va bra dom tog ner saddam han var en ond diktator .. men kan inte se att hans onda dåd inte har det minsta med saken att göra utan det handlade om kontroll/olja/pengar/girighet ..och är lite så det kan återspeglas i verkliga livet att andras handlingar inte kopplar och kan inte gå dit i tanken när verkligheten blir för hemsk och är inte att dom är korkad utan stänger ute delar ...lite som att säga åt en fundamentalist att leka med tanken på att gud inte finns

Och som en översnäll kompis till mig sa när vi tog ett par bärs ..skulle jag vara inuti ditt huvud skulle jag antagligen hoppa från en bro ..skämtsamt menat men är nog lite åt det hållet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det jag menar är att deras snälla natur ger dom en smula skev verklighetsuppfattning som kommer att utnyttjas då deras hjärna inte kan hantera verkligheten som blir för elak och låter troligt att en sån personlighet klarar koncentrations läger bättre men i ett sånt scenario slår nog hjärnan mer av det dåliga och dom har lättare att nå det stadiet

Detta besvarades rätt vettigt i inlägget över (första stycket);

Skrivet av croon:

Och gällande att bli utnyttjad av elaka människor så vill jag göra en annan distinktion; Det är inte samma sak att vara trevlig som att låta sig bli utnyttjad. Det är återigen en förväxling mellan naivitet och uppförande.

Jag har också svårt att se hur många verkar dra parallellen med att snällhet/omtanke/optimism ska placeras i samma fack som dumhet och att man blir blåst eller att man har en skev verklighetsbild. Verkligheten blir exakt det vi själva gör den till.
Jag arbetar mot att bli mer positiv som person var dag som går, men jag ser inte mig själv som ett offer i något sammanhang. Jag har snarare i mitt sökande efter detta blivit mer rationell och ser bortom sådan som skulle ta energi ifrån mig utan att ge något tillbaka till mig eller andra.

Skrivet av lord_vasagos:

Även om jag är cynisk går jag inte runt i ett mörker och är inställd på att lyckas med det jag tar mig för på ett personlig plan men är realist om världen runt mig men en "snäll" person tänker ofta ..

Att vara realist är inte fel, men om det handlar om att lyckas med ett specifikt mål har det bevisats gång på gång att inställningen man går in med har väldigt mycket med slutresultatet att göra. Inbillar du dig att du kommer lyckas ökar du omedelbart dina chanser att också lyckas med det du har som mål.

Skrivet av lord_vasagos:

"snabb exempel" ..va bra dom tog ner saddam han var en ond diktator .. men kan inte se att hans onda dåd inte har det minsta med saken att göra utan det handlade om kontroll/olja/pengar/girighet ..och är lite så det kan återspeglas i verkliga livet att andras handlingar inte kopplar och kan inte gå dit i tanken när verkligheten blir för hemsk och är inte att dom är korkad utan stänger ute delar ...lite som att säga åt en fundamentalist att leka med tanken på att gud inte finns

Detta har inte något med snällhet/omtanke/positivitet att göra. Skulle snarare säga att det beror på brist av research och förmågan att koppla flera orsaker till en viss handling från den stora massans sida. Men det är en annan diskussion som handlar mer om massmedia och vårt egna rationella tänkande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darkboot:

Jag är sån

Om du är sådan önskar jag dig allt gott i livet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Tror inte för en sekund att dessa människor existerar. Det kan säker finnas personer som vill ge sken av att de inte kan hata eller ljuga (i vilket syfte vet jag inte), men att detta skulle vara sant finner jag otroligt.

Dom finns hur mycket du och andra som dig än försöker förneka så finns dom tack och lov. Har exempel förutom kompisen och grannen, bl.a en kvinnlig släkting till mig våldtogs under kriget i Bosnien av muslimer, hon blev givetvis väldigt ledsen att det hände men stark nog att gå vidare, hon känner inget hat och önskar ingen hämnd, helt genomgod som person, jag kände hat men insåg att det förtär och livet måste gå vidare. Annat exempel en vacker tjej i tjugoårsåldern våldtogs av någon kille i en tunnel på väg hem för femtontal år sedan, det som fick mig att bli berörd att hon inte kände hat eller önskan om hämnd, hon ville bara veta vem det var och tror att bara en drogad person kan göra något sådant, lyckligtvis så kände hon inte att hennes liv var förstört bara ledsen att det hände men hon går vidare i livet, hon lät det inte knäcka henne, men det speciella är att hon kände inget hat eller önskan om hämnd, ingen manipulation, ingen ondska. Jag vill inte att denna diskussionen skall urarta. Dom helgosiga människor som aldrig känner ondska, vill väl, inte kan ljuga, som inte känner hat och som inte blir annorlunda när dom möter ondska önskar jag allt gott i livet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mahti:

Detta besvarades rätt vettigt i inlägget över (första stycket);
Jag har också svårt att se hur många verkar dra parallellen med att snällhet/omtanke/optimism ska placeras i samma fack som dumhet och att man blir blåst eller att man har en skev verklighetsbild. Verkligheten blir exakt det vi själva gör den till.
Jag arbetar mot att bli mer positiv som person var dag som går, men jag ser inte mig själv som ett offer i något sammanhang. Jag har snarare i mitt sökande efter detta blivit mer rationell och ser bortom sådan som skulle ta energi ifrån mig utan att ge något tillbaka till mig eller andra.

Att vara realist är inte fel, men om det handlar om att lyckas med ett specifikt mål har det bevisats gång på gång att inställningen man går in med har väldigt mycket med slutresultatet att göra. Inbillar du dig att du kommer lyckas ökar du omedelbart dina chanser att också lyckas med det du har som mål.

Detta har inte något med snällhet/omtanke/positivitet att göra. Skulle snarare säga att det beror på brist av research och förmågan att koppla flera orsaker till en viss handling från den stora massans sida. Men det är en annan diskussion som handlar mer om massmedia och vårt egna rationella tänkande.

Var mer inne på blockeringen i saddam scenariot p.g.a kommentaren jag hade att leva lite i matrix där man slår bort mycket som är överväldigande där översnälla personer hamnar ibland och även om dom intellektuellt förstår ett scenario slås det bort känslomässigt då hjärnan inte accepterar det som händer på samma sätt en fundamentalist slår bort ett darwinistiskt kretslopp utan änglar och gudar och skär bort verkligheten och byter ut den mot något passande

Att man däremot lyckas bättre när man är positivt inställd tror jag stämmer bra för även om det t.e.x i en tävling där man känner sig som en underdog kan lyckas för att man verkligen kämpar med näbbar och klor för att komma ur ett underläge så skulle man aldrig mentalt orka nå toppnivå utan att vara positivt inställd och samma gäller överlevnad m.m

Sen att dra paralleller till dumhet p.g.a snällhet/omtanke/optimism så tror jag det beror på att dom som inte är skarpaste kniven i lådan ofta mentalt mår bättre och är gladare för dom inte ser inte helheten utan är mer glad för det som är framför näsan ... som ola conny i morgan och ola conny t.e.x men man behöver såklart inte vara korkad och vara med i förnedrings tv för att vara snäll och glad men korkad minskar nog chansen att bli bitter och cynisk

och även om man som jag springer runt och inte är en solstråle så är jag inte bitter och är faktiskt positiv till ganska mycket med och avskyr dom som skapar problem av allt och gnäller om problem istället för att lösa dom och driva energin åt rätt håll så lever inte i ett hopplöst mörker på något vis och ser mig själv som en cynisk realist vars tillit måste förtjänas och har väldigt dålig tillit till människor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

@RaBlack: Det är bra tänkt, det finns så mycket elakhet, manipulation, orättvisor men det man inte kan ändra måste man acceptera. Lever efter mottot att bemöta alltid väl men blir personen elak så behandlar jag likadant tillbaks och blir inte bitter, livet är underbart elaka människor skall inte få nöjet att förstöra det, och människor som är helgosiga får mig att känna extra värme inombords.

Permalänk
Medlem

En fråga, vad vinner man på att ljuga? Aldrig förstått det och har haft tonvis med vänner och bekanta som ljugit om minsta lilla.
Visst har jag dragit någon vit lögn som ungdom för mina föräldrar och säkert kan det hända att någon vit lögn ploppar upp men det var då väldigt, väldigt sällan! Varför inte bara säga t.ex. nej om du inte vill istället för att dra någon sketen vit lögn som är genomskinlig?
Ärligheten varar längst och behandla andra som du själv vill bli behandlad, behövs inga andra regler att följa i detta liv, dessa två täcker de mesta.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Jag känner mig faktiskt träffad. Många av mina vänner och familj pratar ofta om hur de avskyr det ena och det andra, att de ogillar den och den personen och idiotförklarar ofta medtrafikanter på vägarna. Jag känner väldigt sällan så, och gjorde jag det skulle jag aldrig klaga till någon annan bara för klagandets skull (som vissa verkar göra till mig..). Jag utgår istället ifrån att alla jag möter vill göra gott men gör misstag ibland, som alla människor gör. Ingen är perfekt.

jag kämpar hårt med att anamma denna filosofin. Det är tröttsamt både fysiskt och framför allt psykiskt att se andra med fientlig inställning, att prata skit, klaga och gnälla. Det är svårt måste jag säga, då det är "lättare" att klaga än prata gott, vilket egentligen är helt sjukt. Men jag är bara helt enkelt trött på att inte se på saker positivt, så det är en början i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻