Vänta på Skylake och LGA1151eller köpa annat nu?

Permalänk

Vänta på Skylake och LGA1151eller köpa annat nu?

Hej?

Jag är i full fart med att bygga ihop en speldator. Igår klurade jag ut att Skylake och LGA1151 kommer till hösten. Jag har satt ihop följande config:

Asus Z97-A
Intel I7 4ghz
16 gb corsair CL9 1600Mhz
Asus Strix 9800 ti (när det kommer i slutet av juni)
Samsung SSD EVO 850-Series 500GB
Mekanisk hårdisk finns
Corsair TX 750w
Silverstone Chassi

Frågan: Hade ni väntat till hösten? Jag kan helt enkelt inte bestämma mig och behöver lite rådgivande input

Mvh.
Kristoffer

Permalänk
Medlem

Beror på hur ivrig du är, om du måste ha datorn nu? Personligen hade jag väntat av den enkla anledningen att jag inte brukar fördriva så mycket tid framför datorn under sommaren, prioriterar annat då. Men vi är alla olika

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl det logiska om du orkar vänta så länge. Prestandamässigt verkar det inte som att du kommer tjäna jättemycket. På det kommer väl hårdvaran att kosta mer dessutom.

Det kommer alltid att vara något nytt "på gång" så du skulle kunna vänta hur länge du vill, men även om du köper nånting idag betyder ju inte det att det automatiskt är dåligt bara för att nånting nytt kommer ut.

Permalänk

Tack för svaren. Självklart hade det varit underbart att kunna dra igång och lira direkt nu, det är ju det jag vill när jag köper en speldator. Något att mysa med sommarens regniga dagar. Samtidigt stör det mig att lägga ut så mycket pengar på något som kommer att vara (socket och processor) utgående 2 månader efter jag köper det. Prestandamässigt köper jag modellen innan den går ut vilket gör det knepigt för mig att byta processor, uppgradera ram etc. i framtiden?

Hur stor kan prestandaskillnaden vara? (Mellan nästa tier av processorer, moderkort och ram?)

/Kristoffer

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har för mig jag har läst att prestandaskillnaden från en generation till nästa brukar vara max 10%. Intel brukar fokusera mer på att få ner energiförbrukning och värmeutveckling än att få ut råa prestandavinster.

Processor visst, det blir knepigt att byta. Men, köper du en Haswell nu kommer den prestandamässigt hålla i minst fem år, Skylake kommer också vara utgånget långt innan det är dags att byta processorn på grund av den anledningen. Att processorer går sönder är också väldigt sällsynt såvida du inte steker dem vid överklockning eller köper ett riktigt kasst nätaggregat som tar med sig processorn när den går i graven.

RAM kommer inte vara några problem. Än idag går det fortfarande att köpa nya DDR och DDR2-minnen från återförsäljare, DDR3 kommer inte försvinna på länge. Jag har dessutom för mig att Skylake kommer stödja både DDR3 och DDR4?

Om du väntar vinner du kanske 10% i prestanda, men du kanske kommer behöva lägga ner 10% extra pengar på att köpa hårdvaran också.

Permalänk
Medlem

Jag hade också väntat på Skylake.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det finns alltid nå't nytt som kommer runt hörnet. Behöver/vill ha nu = köp nu. Då låter man också andra jobba bort buggarna och få reda på svagheterna i nyheterna.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Avstängd

ash. Skylake kommer att som högst ha 10% mer i prestanda. För mig är den prestandan oehört liten. Det kommer även vara vädligt dyrt när det kommer ut, Priset kommer förmodligen inte sjunka förrän AMD's Zen kommer ut. och då MÅSTE Zen prestera om Skylake ens ska ha en chans att bli billigare. Den kanske inte ens blir billigare ialf. Då måste du vänta ända fram till Våren 2016 om du vill att Skylake ska sjunka i pris.

I mitt tycke så köper man Skylake av två anledningar:
-Högre överklockningspotential.
-bättre kompatibilitet och fler funktioner. (Usb type-c t.ex)

Och det betalar du mer för också. Du kanske inte ens egentligen behöver det.

Själv köpte jag en 4690k + z97-a för två veckor sedan. Är varken berred på att lägga 1000-1500 mer för så lite prestanda. Och att klocka nya saker har jag ändå inte tänkt att göra. Jag är supernöjd annars. Lirar cs med 400-500 fps.

Vad ska jag ha skylake till?

10%? 300fps + 10% = 330fps. Inte värt pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KristofferW:

Hej?

Jag är i full fart med att bygga ihop en speldator. Igår klurade jag ut att Skylake och LGA1151 kommer till hösten. Jag har satt ihop följande config:

Asus Z97-A
Intel I7 4ghz
16 gb corsair CL9 1600Mhz
Asus Strix 9800 ti (när det kommer i slutet av juni)
Samsung SSD EVO 850-Series 500GB
Mekanisk hårdisk finns
Corsair TX 750w
Silverstone Chassi

Frågan: Hade ni väntat till hösten? Jag kan helt enkelt inte bestämma mig och behöver lite rådgivande input

Mvh.
Kristoffer

(Glömde citera)

Permalänk
Medlem

Att bara vänta på Skylake i sig är inte värt det, men övergången till sockel 1151 kan man inte bara vifta bort. Jag hade väntat.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har för mig jag har läst att prestandaskillnaden från en generation till nästa brukar vara max 10%. Intel brukar fokusera mer på att få ner energiförbrukning och värmeutveckling än att få ut råa prestandavinster.

Processor visst, det blir knepigt att byta. Men, köper du en Haswell nu kommer den prestandamässigt hålla i minst fem år, Skylake kommer också vara utgånget långt innan det är dags att byta processorn på grund av den anledningen. Att processorer går sönder är också väldigt sällsynt såvida du inte steker dem vid överklockning eller köper ett riktigt kasst nätaggregat som tar med sig processorn när den går i graven.

RAM kommer inte vara några problem. Än idag går det fortfarande att köpa nya DDR och DDR2-minnen från återförsäljare, DDR3 kommer inte försvinna på länge. Jag har dessutom för mig att Skylake kommer stödja både DDR3 och DDR4?

Om du väntar vinner du kanske 10% i prestanda, men du kanske kommer behöva lägga ner 10% extra pengar på att köpa hårdvaran också.

10% är mera i "tick/tock" som gäller. Haswell-Broadwell. SandyBridge-IvyBridge.
Mellan riktiga generationer vet man ej. Skiljer oftast mer.

Jag tycker TS inte skall köpa pga. enkla anledningen att socket 1150 sjunger på sista versen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

@Nudah Tack för resonemanget, håller med dig fullt ut. 10% extra är troligen inte värt pengarna.

@Alex5555 Du har en riktigt bra poäng även med det.

@Allarespondenter Tack för era synpunkter, det hjälper verkligen. Jag funderade lite och kommer att vara på en del resor i sommar. Jag vill HEMSKT gärna spela men det kommer samtidigt att röra sig om enstaka helger. När Skylake och 1151 kommer ut bör rimligen priserna på utrustningen som är utgående gå ner. Vinningen för mig att fatta ett beslut nu är några enstaka helger. Uppsidan av att fatta ett beslut i höst är att priserna troligen gått ner, och jag kan dessutom bestämma vilket lösning jag vill ha utifrån fakta. Motviligt betalar jag priset att spela 2-3 helger mindre.

Med andra ord väljer jag att vänta. Ett stort tack till alla som tagit sig tid att resonera och dela sina tankar, det uppskattas och har i högsta grad bidragit till ett bättre beslut

Tack!

/Kristoffer

Permalänk
Medlem

Vänta eller ej, svårt att svara på, beror på om du vill gama under sommaren eller mest kommer vara ute

PSU, jag skulle inte välja corsair, har hört att dom låter mycket, fractal design ska vara bättre

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KristofferW:

@Nudah Tack för resonemanget, håller med dig fullt ut. 10% extra är troligen inte värt pengarna.

@Alex5555 Du har en riktigt bra poäng även med det.

@Allarespondenter Tack för era synpunkter, det hjälper verkligen. Jag funderade lite och kommer att vara på en del resor i sommar. Jag vill HEMSKT gärna spela men det kommer samtidigt att röra sig om enstaka helger. När Skylake och 1151 kommer ut bör rimligen priserna på utrustningen som är utgående gå ner. Vinningen för mig att fatta ett beslut nu är några enstaka helger. Uppsidan av att fatta ett beslut i höst är att priserna troligen gått ner, och jag kan dessutom bestämma vilket lösning jag vill ha utifrån fakta. Motviligt betalar jag priset att spela 2-3 helger mindre.

Med andra ord väljer jag att vänta. Ett stort tack till alla som tagit sig tid att resonera och dela sina tankar, det uppskattas och har i högsta grad bidragit till ett bättre beslut

Tack!

/Kristoffer

Det är nog rätt beslut att vänta om du ändå inte kommer utnyttja grejerna så mycket i sommar ändå. Tänk också så på att detso närmare lansering av Skylake kommer, desto mer kommer priset sjunka på 1150-socketen.

Permalänk
Medlem

Kanske denna presentation kan lämna lite ljus över skillnaden mellan Skylake och Haswell

http://hexus.net/tech/news/cpu/82783-alleged-benchmarks-intel...

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa broadwell...

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nudah:

-Högre överklockningspotential.

Snarare blir det väl lägre överklockningspotential? Den har ju gått ner med varje senaste generation fram tills nu eftersom tillverkningsprocessen hela tiden går ner i storlek och komponenterna blir känsligare har jag fått för mig.

Köpte för övrigt också en 4690K och Z97-A förra veckan.

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa något begagnat som ger dig prestandan du vill ha nu och sen göra något kul för resterande pengar i sommar?
Eller lägga dom i en låda tills det är dags för ordentlig uppgradering som när det behövs kostar mindre än vid lansering?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Snarare blir det väl lägre överklockningspotential? Den har ju gått ner med varje senaste generation fram tills nu eftersom tillverkningsprocessen hela tiden går ner i storlek och komponenterna blir känsligare har jag fått för mig.

Köpte för övrigt och en 4690K och Z97-A förra veckan.

Köpte du oxå en 4690k + Z97-A?, eller va? xd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nudah:

Köpte du oxå en 4690k + Z97-A?, eller va? xd

Det var det jag menade ja, stavningen hängde inte riktigt med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Det var det jag menade ja, stavningen hängde inte riktigt med.

Bra. Då är jag inte ensam :S.

Jag gjorde en ganska bra deal ändå. Köpte 4690k + Z97-A för 3500kr, -Intel cashback. ++Intel bundle med spel. Rätt nöjd ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nudah:

Bra. Då är jag inte ensam :S.

Jag gjorde en ganska bra deal ändå. Köpte 4690k + Z97-A för 3500kr, -Intel cashback. ++Intel bundle med spel. Rätt nöjd ändå

Jag också, köpte mitt för totalt 2989kr då jag letade erbjudanden från olika återförsäljare. Gick dock miste om Intels cashback eftersom jag inte köpte dem samtidigt men jaja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Jag också, köpte mitt för totalt 2989kr då jag letade erbjudanden från olika återförsäljare. Gick dock miste om Intels cashback eftersom jag inte köpte dem samtidigt men jaja.

Najs, Vilka butiker?, respektive erbjudanden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nudah:

Najs, Vilka butiker?, respektive erbjudanden?

NetOnNet hade kampanjerbjudande för ett antal veckor sedan och sålde 4690K för 1990:- iställer för det normala ~2300:-. Sen var det väl förra veckan som CDON körde sin rabattkod speciellt för Sweclockersmedlemmar som gjorde att man fick Z97-A för 999:- istället för 1549:-. Väldigt nöjd faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

NetOnNet hade kampanjerbjudande för ett antal veckor sedan och sålde 4690K för 1990:- iställer för det normala ~2300:-. Sen var det väl förra veckan som CDON körde sin rabattkod speciellt för Sweclockersmedlemmar som gjorde att man fick Z97-A för 999:- istället för 1549:-. Väldigt nöjd faktiskt.

Jadu, det borde du vara. Får se vad mitt landar på efter cashback.