Xbox One blir bakåtkompatibel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

"Det handlar dock inte om någon form av emulering, utan att Microsoft tagit spel för spel och kompilerat om dessa för den senaste spelkonsolen."
- sweclockers

"Xbox One Backward Compatibility is an Xbox 360 emulator that runs on Xbox One and is used to play Xbox 360 games." - The verge / även andra sidor.

"What we did was essentially built a virtual Xbox 360 console entirely in software. So when you launch a game via Xbox One Backward Compatibility, you'll see that the game first starts up a virtual Xbox 360 console, then launches the title. The work is ongoing as each title requires individual packaging and validation work to enable that virtual console capability, but we're committed to continually rolling out new titles each month."
-winbeta

Är ni säker på att de inte är någon form av emulering?

Jag kan nog garantera att det inte rör sig om emulering. Även om Microsoft sitter med all dokumentation så är det omöjligt att emulera en architektur som skiljer så pass mycket. Man kan fråga sig om ifall Xbone's processor ens klarar av att hålla jämna steg med 360's trots omkompilering. 360's och PS3's processor är grymma.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av OlleTheGreat:

De måste ju lösa DRM på något sätt, så troligen behövs skivan när man ska spela.

Skickades från m.sweclockers.com

I stand corrected!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Undra om Playstation hakar på detta tåg. Om det ligger i firmware så att säga. Jag skulle bli en mycket gladare människa om jag slapp sitta i sovrummet när jag känner för lite PS3 gaming.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gissar att det som menas är att Xbox360 var i stort sett designad som en PC, även om CPUn var PowerPC baserad så var själva designen och hur komponenter kopplas till varandra väldigt lik en traditionell PC. Det enda som gjorde 360 annorlunda var programvaran som naturligtvis var väldigt slimmad, på en PC måste operativsystemet ha lite extra lager för att abstrahera olikheter i HW-konfigurationer.

Det var en väldigt snäll tolkning, men visst. Första Xbox däremot var nästan en vanlig PC med en Pentium 3.
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_technical_specifications

Det vore ju lite kul om de gjorde alla Xbox 1-spel kompatibla med Xbox One med en uppdatering.

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Verkar skilja en hel del i beräkningskraft på dem ändå, Xbox 360: Maximum 77 GFlops, PS3: Maximum 230 GFlops.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Patan77:

"Det handlar dock inte om någon form av emulering, utan att Microsoft tagit spel för spel och kompilerat om dessa för den senaste spelkonsolen."
- sweclockers

"Xbox One Backward Compatibility is an Xbox 360 emulator that runs on Xbox One and is used to play Xbox 360 games." - The verge / även andra sidor.

"What we did was essentially built a virtual Xbox 360 console entirely in software. So when you launch a game via Xbox One Backward Compatibility, you'll see that the game first starts up a virtual Xbox 360 console, then launches the title. The work is ongoing as each title requires individual packaging and validation work to enable that virtual console capability, but we're committed to continually rolling out new titles each month."
-winbeta

Är ni säker på att de inte är någon form av emulering?

Fixat!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten på länge!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aloysius:

Det var en väldigt snäll tolkning, men visst. Första Xbox däremot var nästan en vanlig PC med en Pentium 3.
https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_technical_specifications

Det vore ju lite kul om de gjorde alla Xbox 1-spel kompatibla med Xbox One med en uppdatering.

Vilken CPU-arkitektur förändrar väldigt lite om övrig HW-design är den samma, så vet inte riktigt varför det skulle var en snäll tolkning.

Jämför man det med PS3 (och än mer PS2 där även GPU-delen var radikalt annorlunda mot samtida PC GPUer) så skiljer den sig på så många sätt från en PC att det får stor effekt på hur man bör skriva program för att de ska fungera optimalt.

Eftersom det tydligen inte handlade om omkompilering så är min gissning att man löser detta via binary translation (som är en form av emulering). Detta används med riktigt bra resultat t.ex. av x86-baserade system på Android för att översätta ARM-kod i NDK moduler som saknar x86 version (inte helt ovanligt för något år sedan).

För att binäröversättning ska fungera bra så måste grunddesignen i den emulerade enheten vara lika eller ett superset i kringkretsar, något XBO uppfyller mot 360. Även CPU-delen är i grunden rätt lik, spel har tillgång till totalt 6 CPU-trådar (3 kärnor med SMT på 360, 8 kärnor varav 6 är tillgängliga för spel i XBO). Uppgiften blir då "bara" att översätta PowerPC-instruktionsströmmen till x86_64 med motsvarande funktion, detta underlättas av att SSE4/AVX är betydligt mer kapabelt än AltiVec och att heltalsprestanda per tråd är högre i XBO än 360.

Motsvarande är inte möjligt för PS3 då Cell fungerar rätt annorlunda + att den har högre kapacitet än CPU-delen i PS4. Här måste man in om designa om programmet för att kunna köra PS3 titlar (som utnyttjar SPEer) på PS4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

"Intressant är att det här inte uppnås genom omkompilering av varje speltitel, utan via en särskild emulator Microsoft tagit fram för Xbox One."

Inte jätteförvånande.

Emulering borde ju vara det "enklaste" givet att emulatorn på dagens plattform har nog med prestanda. Att sitta och designa om (delar av) spelen kräver sin tid, något som knappast ses som lukrativt, dvs. drar in nog med pengar.

Är det inte så PS3 löser den biten där de erbjuder PS1-titlar? Gissar på det.
Och nåt liknande för Wii, när de kör äldre Nintendo-grejer, även Gamecube i viss mån.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag har inget Xbox One då det finns ingen chans jag kommer sitta och spela spel med en kontroller. Enda anledning jag skulle tänka mig köpa ett Xbox One är om det kan tänkas användas som någon sorts DRM för att spela Xbox spel på datorn med mus och tangentbord.

De har lovat att ta tag i PC spelande och vara med aktiv så vart är all kärlek? Det är bara bullshit som vanligt som alla andra gånger de skulle ta tag i PC spel.

Finns två stora problem med detta:

1. Har du sett de adaptrarna som möjliggör koppling av tangentbord och mus till konsoler? Visst funkar det men du kan ändå inte styra snabbare än spelets maximala sensitivity med kontroll. Ska man spela med tangentbord och mus så vill man ju ändå kunna flänga runt siktet som man är van vid, eller? Det skulle innebära att alla nuvarande spel måste patchas och framtidens spel inkludera detta, tror inte alla speltillverkare orkar med det.

2. Om de skulle möjliggöra detta så att man kan styra som man är van vid så får man automatiskt en stor fördel (i mina ögon) mot folk som fortfarande använder kontroller, känns detta schysst?

En konsol och en PC är två olika saker och så enkelt är det, sen är det väl ändå inte Microsofts huvudansvar att se till att PC-gaming får mer kärlek? Enligt mig får vi tillräckligt ändå med W10 och DX12.

Permalänk
Medlem

Har ni kollat in titlarna som den stödjer för tillfället? riktiga pinsamma titlar utom banjo kazooie / banjo tooie fast de kan man ju spela på n64

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jag kan nog garantera att det inte rör sig om emulering. Även om Microsoft sitter med all dokumentation så är det omöjligt att emulera en architektur som skiljer så pass mycket. Man kan fråga sig om ifall Xbone's processor ens klarar av att hålla jämna steg med 360's trots omkompilering. 360's och PS3's processor är grymma.

Jag tror nog att det är fullt möjligt för Microsoft att använda en emulator, den här killen har kommit ganska långt på sin: Youtube och GitHub

Även om det inte är en AAA titel så är det iaf ett steg på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Mus och tangentbord på Xbox om man spelar genom Windows 10 är allt jag vill att de ska annonsera allt annat skiter jag i. De säger att de är så dedikerade till PC gamers men det är 100% bullshit som vanligt.

Även om MS har en del synder i bagaget, vad är det som är så kasst med deras inställning till gaming?

Sen amigan dog ut så har windows OS med DirectX varit the no1 gaming platform om man undantar spelkonsolerna som är dedikerade till just spelande. Detta är till stor del tack varit hur MS hanterat DirectX (gratis, bra utvecklar stöd etc.). Utöver det så leker dom dessutom spelutgivare och konsoltillverkare.

Vad är det MS (trots att deras huvudaffär är OS och officeprodukter) gör/inte gör för gaming som är 100% bullshit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Finns två stora problem med detta:

1. Har du sett de adaptrarna som möjliggör koppling av tangentbord och mus till konsoler? Visst funkar det men du kan ändå inte styra snabbare än spelets maximala sensitivity med kontroll. Ska man spela med tangentbord och mus så vill man ju ändå kunna flänga runt siktet som man är van vid, eller? Det skulle innebära att alla nuvarande spel måste patchas och framtidens spel inkludera detta, tror inte alla speltillverkare orkar med det.

2. Om de skulle möjliggöra detta så att man kan styra som man är van vid så får man automatiskt en stor fördel (i mina ögon) mot folk som fortfarande använder kontroller, känns detta schysst?

En konsol och en PC är två olika saker och så enkelt är det, sen är det väl ändå inte Microsofts huvudansvar att se till att PC-gaming får mer kärlek? Enligt mig får vi tillräckligt ändå med W10 och DX12.

När jag testade XIM på Xbox så funkade det helt ok. Jag kör bara 400DPI på datorn så behöver inte kunna köra i 10000DPI.

Sen om det finns native support så får väl folk bestämma själva vad de vill använda ist för att en minoritet använder adaptrar.

Permalänk
Avstängd

Katastrof att det inte var såhär sedan release faktiskt.

Antar att det har något med girigheten i att tvinga på föräldrar flera nya spel eftersom det är mer lönsamt än att kränga konsoler till en början?

Permalänk
Avstängd

Detta + Windows 10 + Cortana + streaming till Windows 10 från Xbox One = bye bye Sony.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Edit: Faktiskt mycket bra av MS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lankus:

Kan de inte slopa xbox och fokusera på PC-gaming

Nej nej nej, då får dom för sig att Games for Windows Live tydligen är allas nya våta dröm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CFSsss:

Ja - vad var det som tog så lång tid? Och sa dom inte att detta inte var tekniskt möjligt vid release av XBONE?

Det här borde dom väl gjort från början om det var tekniskt möjligt? Känns som att dom bara gör det här NU för att PS4 går bra och XBONE säljer lite trögt.

Visst - det är bra att dom gör det... men varför såhär sent liksom. MS är MS...

Steve Ballmer måste bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ja - vad var det som tog så lång tid? Och sa dom inte att detta inte var tekniskt möjligt vid release av XBONE?

Det här borde dom väl gjort från början om det var tekniskt möjligt? Känns som att dom bara gör det här NU för att PS4 går bra och XBONE säljer lite trögt.

Visst - det är bra att dom gör det... men varför såhär sent liksom. MS är MS...

Ja varför lanserade de inte Xbox One för 20 år sedan! Varför vänta liksom?
Skämt åsido... men allt tar tid! Tror inte du och jag vet hur mycket jobb och planering det ligger bakom allt.
Jag tycker i all fall att det vara en väldigt välkomnande nyhet, man kan ju hoppas att Sony gör någon liknande för PS4.

Permalänk
Medlem

Alla jag känner som har Xbox One har även en 360, dem vill ha One bakåtkompatibel. Jag fattar inte!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Steve Ballmer måste bort.

Steve Ballmer är ju inte kvar.

"Ballmer hosted his last company meeting in September 2013, and stepped down from the company Board of Directors in August 2014."
https://en.wikipedia.org/?title=Steve_Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilken CPU-arkitektur förändrar väldigt lite om övrig HW-design är den samma, så vet inte riktigt varför det skulle var en snäll tolkning.

Ja, han skrev ju att Xbox 360 hade en x86-arkitektur, vilket är objektivt fel. Då är det inte helt långsökt att tycka att det är en snäll tolkning att tro att han egentligen tänkte rätt men formulerade sig luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Alla jag känner som har Xbox One har även en 360, dem vill ha One bakåtkompatibel. Jag fattar inte!

Kan ju va rätt skönt & kunna spela dom spel man redan köpt på en nyare konsol, har själv en Xbone & en x360 och jag tackar inte nej till att xbone blir bakåtkompatibel. Än vet vi inte mycket om upplösning och fps på de äldre spelen men man hoppas väl att det inte blir sämre, jag förpassar min x360 till sovrummet men kommer ändå kunna lira x360 spel i vardagsrummet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Finns där något som hindrar Sony från att göra detta? Väldigt bra gjort av Microsoft att ordna med bakåtkompabilitet till Xbox One det är alltid bra om man kan köra sina gamla spel även om det inte är något som måste finnas enligt mig till en ny spelkonsol.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Måste bara kommentera svenskan i artikeln. "På populär begäran..." - direkt översatt från engelska månne? "På allmän begäran" används i Sverige. I övrigt förstår jag inte hur man kan klaga på ett sånt här initiativ, de som vill spela gamla spel gör det, ni andra måste inte.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Vänta nu här.. om de kan emulera 360 med en fjuttig liten AMD CPU... vad hindrar dem då från att emulera det på Windows desktop datorer?

Trodde först detta var nån form av cloud streaming metod de använde. Då jag aldrig trodde det skulle gå att emulera.. Men om det nu visar sig det går.. så måste det ju också gå att emulera på Windows..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OrlMrt:

Steve Ballmer är ju inte kvar.

"Ballmer hosted his last company meeting in September 2013, and stepped down from the company Board of Directors in August 2014."
https://en.wikipedia.org/?title=Steve_Ballmer

Jag vet att Steve Ballmer är borta. Jag skrev ett svar på någon som undrade varför detta inte har blivit gjort tidigare och jag menade att för att det skulle kunna hända så måste Ballmer bort. Och nu är han borta. Och det händer.

Det är alltså inte en uppmaning för framtiden utan en förklaring till varför det inte hänt tidigare.

Permalänk
Inaktiv

Detta var för mig det förmodligen bästa på hela E3 hitills. Suget för en Xbox One ökade helt klart så blir till att kolla lite extra på priser framöver. Visst har det visats upp en del intressanta spel men det som intresserat mig har jag ändå vetat av sedan innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Vänta nu här.. om de kan emulera 360 med en fjuttig liten AMD CPU... vad hindrar dem då från att emulera det på Windows desktop datorer?

Trodde först detta var nån form av cloud streaming metod de använde. Då jag aldrig trodde det skulle gå att emulera.. Men om det nu visar sig det går.. så måste det ju också gå att emulera på Windows..

Ms kan säkert skapa en emulator som kan köra både Xbox360 & One spel på PC men de kommer aldrig att släppa den på PC föratt de vill ha kontroll genom att tvinga & låsa folk att använda deras xbox helt enkelt. Xbox konsoler är helt enkelt en PC nedbantat dator. Asså kernel i Xbox-one är baserad på win8 kärna. På Pc finns tredje part emulatorer till alla konsoler förutom inga Ps3 & Xbox än...

Många tror att de kan köra alla xbox360 spel på XOne de stödjer inte alla spel än! med tiden lägger de till fler. :/
Mjukvara emulator är ingen nytt MS använde redan många år sedan Xbox spel på Xbox360 genom software emulation
Ninja Gaiden, Grabbed by the Ghoulies Xbox1 spel kunde köpas på xbox live digital och köras på xbox360