Gnisslande ljud från spacebar knappen UX32LN

Permalänk
Avstängd

Gnisslande ljud från spacebar knappen UX32LN

Jag har en UX32LN laptop som är mindre än ett år gammal och spacebar knappen börjar gnissla. Det sker endast på vänstersida när man trycker och det är ganska irriterande då gnisslet låter ganska högt. Kan jag göra något åt saken eller måste jag skicka in den på service? Hur lång tid tar det på ett ungefär att få den reparerad? Står ni för fraktkostnaden eller hur gör man? Det är som sagt endast spacebar knappen som gnisslar.

Tacksam för svar!

Edit: Samma problem fast på vänstersida för mig https://www.youtube.com/watch?v=82ZIlLMtLRA

Och här http://www.ultrabookreview.com/3533-asus-zenbook-ux301la-revi...

Edit2: Sist men inte minst så undrar jag; måste ni verkligen återställa datorn dvs formatera windows när jag skickar in datorn för ett hårdvaruproblem? Kan jag lägga in en request på att ni INTE gör det?

Se även detta inlägget /moderator

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av amanito:

Hej Asus!

Jag har en UX32LN laptop som är mindre än ett år gammal och spacebar knappen börjar gnissla. Det sker endast på vänstersida när man trycker och det är ganska irriterande då gnisslet låter ganska högt. Kan jag göra något åt saken eller måste jag skicka in den på service? Hur lång tid tar det på ett ungefär att få den reparerad? Står ni för fraktkostnaden eller hur gör man? Det är som sagt endast spacebar knappen som gnisslar.

Tacksam för svar!

Edit: Samma problem fast på vänstersida för mig https://www.youtube.com/watch?v=82ZIlLMtLRA

Och här http://www.ultrabookreview.com/3533-asus-zenbook-ux301la-revi...

Edit2: Sist men inte minst så undrar jag; måste ni verkligen återställa datorn dvs formatera windows när jag skickar in datorn för ett hårdvaruproblem? Kan jag lägga in en request på att ni INTE gör det?

Hej,

Stämmer det att du redan har startat ett case hos vår service? Om du har gjort det så är det bäst att fortsätta kommunikationen där.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Stämmer det att du redan har startat ett case hos vår service? Om du har gjort det så är det bäst att fortsätta kommunikationen där.

Det stämmer, men jag fick ett mail om att detta kan anses som slitage och INTE kan gå igenom garanti. Är ni fullt seriösa eller skojar ni? Flera av era modeller har samma problem https://goo.gl/VlBOSA

Jag hoppas verkligen inte ni anser detta som slitage, spacebar knappen ska inte ge ifrån sig ett gnisslande ljud efter mindre än ett år. En dator som kostar 8k ska inte ha sådana problem.

Jag har fått ärendenummret: 150615120814

Jag har nu andra funderingar på att skicka in den då jag är rädd att ni inte anser det som ett garantiärende, hur gör jag nu?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Fråga angående bedömning av slitage

Hej

Jag har en Asus ux32ln som jag köpte för mindre än ett år sedan. Nu så har spacebar knappen börjat krångla och ge ifrån sig ett gnisslande ljud, se video. Det är ej min dator men jag har samma problem.

https://www.youtube.com/watch?v=82ZIlLMtLRA

Jag tog då kontakt med Asus och vill skicka in den då det enligt mig är ett solklart garantiärende. Asus support säger att man inte vet hur verkstaden bedömer det då det kan anses som "slitage" och då får jag betala för hela kalaset. Jag har behandlat datorn varsamt, utan några som helst skador eller tecken på yttre åverkan. Nu är jag rädd att skicka in den. Hur gör jag? Tycker ni att en dator som kostade 8k när det begav sig ska ha detta problem efter mindre än ett år?

Det här är svaret jag fick från supporten

Citat:

Ser verkstaden att det finns ursprungsfel så absolut så går det på garantin. Men det kan vara väldigt svårt att se. Vi kan inte bedöma om du har använt produkten på ett bra sätt. Vi bedömer på hur datorn ser ut när vi får den. Om den skadan du har ingår inom ramarna på slitage så kan jag inte göra något tyvärr.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Videons ljud avslöjar inget gnissel... Mellanslagstangenten som är lång med bara en kontaktpunkt, använder metalltråd/fjäder för att utjämna tangenttrycket oberoende var du trycker. Troligen är det något som enkelt kan avhjälpas med en klick fett/silikon. ASUS kommer säkert att fixa detta genom att bara lossa tangenten och "ge den smörj". Missljudet kan försvinna lika fort som det uppkom... så bara nöt vidare...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waxinator:

Videons ljud avslöjar inget gnissel... Mellanslagstangenten som är lång med bara en kontaktpunkt, använder metalltråd/fjäder för att utjämna tangenttrycket oberoende var du trycker. Troligen är det något som enkelt kan avhjälpas med en klick fett/silikon. ASUS kommer säkert att fixa detta genom att bara lossa tangenten och "ge den smörj". Missljudet kan försvinna lika fort som det uppkom... så bara nöt vidare...

Man kan inte bara lossa en tangent då det är hela tangentbordet som ska bytas ut. Jag sitter inte och hittar på något, det är ett väldokumenterade problem med vissa Asus modeller
https://goo.gl/VlBOSA

Edit: gör inte saken bättre nu när jag vet att let me repair har handom Asus service, får kalla kårar när jag läser om företaget på nätet.

Om någon vet hur jag löser problemet utan att förstöra datorn samt utan att skicka in den till Asus så är jag idel öra. Jag lever hellre med problemet än att skicka in den till let me repair och bli anklagad för något man inte har gjort samt få tillbaka datorn i tusen delar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Hej. Det är superlätt att öppna en laptop och fixa sånt här med en klick olja. Lägg en handduk på skrivbordet eller golvet och skruva sen upp laptopen. Tangentbordet är lätt att röra på och du kan förmodligen ana vart du ska klicka på oljan. Tro mig, även om det känns pirrigt att skruva upp den så är det busenkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crillie:

Hej. Det är superlätt att öppna en laptop och fixa sånt här med en klick olja. Lägg en handduk på skrivbordet eller golvet och skruva sen upp laptopen. Tangentbordet är lätt att röra på och du kan förmodligen ana vart du ska klicka på oljan. Tro mig, även om det känns pirrigt att skruva upp den så är det busenkelt.

Olja? Är det verkligen rekommenderat att lägga in olja och sedan förstöra något annat? Jag är tveksam till det faktiskt. Problemet handlar inte om att jag inte vågar öppna datorn, utan Asus märkliga svar och skrämseltaktik som de försöker köra med där man säger att risken är stor att det bedöms som slitage (allt för att inte reparera datorn)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av amanito:

Det stämmer, men jag fick ett mail om att detta kan anses som slitage och INTE kan gå igenom garanti. Är ni fullt seriösa eller skojar ni? Flera av era modeller har samma problem https://goo.gl/VlBOSA

Jag hoppas verkligen inte ni anser detta som slitage, spacebar knappen ska inte ge ifrån sig ett gnisslande ljud efter mindre än ett år. En dator som kostar 8k ska inte ha sådana problem.

Jag har fått ärendenummret: 150615120814

Jag har nu andra funderingar på att skicka in den då jag är rädd att ni inte anser det som ett garantiärende, hur gör jag nu?

Hej,

Jag läste svaret du fick av supporten, och de vill informerad dig om att kosmetiska fel, normalt slitage och yttre åverkan inte täcks av garantin. Tangentbordet är den del på en laptop som får utså mest "stryk" under dagligt arbete. Det är svårt för supporten att bedöma felet och ge ett utlåtande på din spacebar utan att ha undersökt datorn IRL först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Problemet handlar inte om att jag inte vågar öppna datorn, utan Asus märkliga svar och skrämseltaktik som de försöker köra med där man säger att risken är stor att det bedöms som slitage (allt för att inte reparera datorn)

Stycket du citerat från Asus påstår inte att det är stor risk att felet bedöms som slitage, jag skulle inte heller kalla det skrämseltaktik utan de informerar om vad som gäller för att det inte skall uppstå problem i senare skede. Vet du med dig att du använt datorn vettigt och den ser bra ut ser jag ingen anledning till oro. Tangentbordet skall tåla normalt slitage under hela reklamationstiden.
Det är en avsevärd skillnad på en ett år gammal dator där trycket på tangenterna är bortslitet, den är repig överallt, det luktar varmkorv ur usbportarna och skärmen är sprucken på tre ställen, och en dator som på sin höjd ser ut att ha använts nåra timmar om dagen och däremellan förvarats i en väska.

Naturligtvis kan du välja att försöka fixa felet själv, men gör du det baserat på negativa omdömen en handfull personer skrivit om en reparationsfirma som gissningsvis utför några hundratusental reparationer om året är du fel ute. Dessutom är risken stor att du förverkar möjligheten att få eventuella framtida fel fixade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Stycket du citerat från Asus påstår inte att det är stor risk att felet bedöms som slitage, jag skulle inte heller kalla det skrämseltaktik utan de informerar om vad som gäller för att det inte skall uppstå problem i senare skede. Vet du med dig att du använt datorn vettigt och den ser bra ut ser jag ingen anledning till oro. Tangentbordet skall tåla normalt slitage under hela reklamationstiden.
Det är en avsevärd skillnad på en ett år gammal dator där trycket på tangenterna är bortslitet, den är repig överallt, det luktar varmkorv ur usbportarna och skärmen är sprucken på tre ställen, och en dator som på sin höjd ser ut att ha använts nåra timmar om dagen och däremellan förvarats i en väska.

Naturligtvis kan du välja att försöka fixa felet själv, men gör du det baserat på negativa omdömen en handfull personer skrivit om en reparationsfirma som gissningsvis utför några hundratusental reparationer om året är du fel ute. Dessutom är risken stor att du förverkar möjligheten att få eventuella framtida fel fixade.

Ja du har ett par viktiga poäng där. Min dator är i nyskick och jag är väldigt mån om mina saker. Angående verkstaden så finns det tyvärr inte mycket man kan välja mellan, jag får helt enkelt ta bilder på datorn innan jag skickar in den. Jag uppdaterar i tråden om hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

@Waxinator hur kan man inte höra ett gnissel i videon? Prövat blåsa med ngt typ tryckluft på burk? Kanske någon skit som fastnat under.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swehank88:

@Waxinator hur kan man inte höra ett gnissel i videon? Prövat blåsa med ngt typ tryckluft på burk? Kanske någon skit som fastnat under.

Jo tyvärr så funka det inte :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Jag läste svaret du fick av supporten, och de vill informerad dig om att kosmetiska fel, normalt slitage och yttre åverkan inte täcks av garantin. Tangentbordet är den del på en laptop som får utså mest "stryk" under dagligt arbete. Det är svårt för supporten att bedöma felet och ge ett utlåtande på din spacebar utan att ha undersökt datorn IRL först.

Jo jag förstod det, därför skickade jag in ett videoklipp på problemet så att det förhoppningsvis går lättare att bedöma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Observera även att Butiker och tillverkare-forumdelen ej är till för enskilda ärenden, se subforumreglerna.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jo jag förstod det, därför skickade jag in ett videoklipp på problemet så att det förhoppningsvis går lättare att bedöma.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade videon, och kan väl inte säga varken till eller ifrån, är fd pctekniker sen en herrans gäng år bakåt och använt mig av alla förekommande reparationsfirmor här i landet tror jag
Kan säga att den där verkstaden ändå är en av de bättre, det du måste haja är att när nåt går snett så blir folk förbannade och skriver om det då de är missnöjda
Sure, det finns alltid gånger när det är helt befogat att vara fly förbannad, men som fd verkstadstekniker så är det ofta inte så lätt att göra reparationer på slumpmässiga fel som uppstår 1 gång per månad eller liknande, iaf..nu går jag off topic, jag tror nog du kommer bli nöjd med deras reparation, har inte haft en gång där det gått snett med dem iaf

angående varför de inte kan säga nåt eller göra nåt trots videon är att de inte har datorn i handen, det går helt enkelt inte att avgöra vad som är fel för en supportkille, även om man kan tycka att det visar klart o tydligt, men kan ta som exempel att en del verkligen slår hårdhänt så det hörs över ett halvt kontor när de använder spacetangenten och skadar ofta tangenterna under, det är inget som syns utanpå eller går o avgöra på distans, man måste ta isär och kolla tangentbordet

Men, är datorn i så fint skick som du säger, och du hanterar den som din nyfödda bäbis så är jag säker på att det kommer gå alldeles utmärkt, tror inte du ska oroa dig alls faktiskt, det lilla man ser av datorn såg ju fint ut på videon så

Hoppas jag förklarat nåt bra eller gjort dig lite mer bättre till mods, trevlig midsommar pårej

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Kollade videon, och kan väl inte säga varken till eller ifrån, är fd pctekniker sen en herrans gäng år bakåt och använt mig av alla förekommande reparationsfirmor här i landet tror jag
Kan säga att den där verkstaden ändå är en av de bättre, det du måste haja är att när nåt går snett så blir folk förbannade och skriver om det då de är missnöjda
Sure, det finns alltid gånger när det är helt befogat att vara fly förbannad, men som fd verkstadstekniker så är det ofta inte så lätt att göra reparationer på slumpmässiga fel som uppstår 1 gång per månad eller liknande, iaf..nu går jag off topic, jag tror nog du kommer bli nöjd med deras reparation, har inte haft en gång där det gått snett med dem iaf

angående varför de inte kan säga nåt eller göra nåt trots videon är att de inte har datorn i handen, det går helt enkelt inte att avgöra vad som är fel för en supportkille, även om man kan tycka att det visar klart o tydligt, men kan ta som exempel att en del verkligen slår hårdhänt så det hörs över ett halvt kontor när de använder spacetangenten och skadar ofta tangenterna under, det är inget som syns utanpå eller går o avgöra på distans, man måste ta isär och kolla tangentbordet

Men, är datorn i så fint skick som du säger, och du hanterar den som din nyfödda bäbis så är jag säker på att det kommer gå alldeles utmärkt, tror inte du ska oroa dig alls faktiskt, det lilla man ser av datorn såg ju fint ut på videon så

Hoppas jag förklarat nåt bra eller gjort dig lite mer bättre till mods, trevlig midsommar pårej

Hej, det är precis som du säger. Jag är väldigt pedant och tar alltid handom mina saker, jag vet personligen att jag inte orsakat problemet då flera andra med Asus laptops har samma problem. Jag tänker följa era råd och skicka in den nu när helgen är över. Tack detsamma och ha en trevlig midsommar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Uppdatering:

Fick mail om att datorn kommer krediteras eller om jag vill att de skickar en ny till mig. Jag kommer välja att få pengarna tillbaka, men vet någon hur proceduren går till? Killen på supporten var otydlig. Jag köpte datorn från komplett för 7990:- kommer jag få exakta summan tillbaka?

Jag läste även att nyttjandeavdrag är vanligt förekommande, komplett ville inte svara på hur mycket de kommer dra av. Kommer jag förlora på det hela eller ska jag begära en ny dator. Vad tycker ni? Datorn är snart 1 år gammal (köpt 21/07/14) Kan jag begära att få en likvärdig dator till samma pris?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Uppdatering:

Fick mail om att datorn kommer krediteras eller om jag vill att de skickar en ny till mig. Jag kommer välja att få pengarna tillbaka, men vet någon hur proceduren går till? Killen på supporten var otydlig. Jag köpte datorn från komplett för 7990:- kommer jag få exakta summan tillbaka?

Jag läste även att nyttjandeavdrag är vanligt förekommande, komplett ville inte svara på hur mycket de kommer dra av. Kommer jag förlora på det hela eller ska jag begära en ny dator. Vad tycker ni? Datorn är snart 1 år gammal (köpt 21/07/14) Kan jag begära att få en likvärdig dator till samma pris?

Återförsäljaren har rätt att göra nyttjandeavdrag och du som konsument har rätt att få ränta på pengarna och ersättning för kostnader felet har lett till. Ofta brukar dessa kvittas mot varandra, särskilt som nu då datorn är under ett år gammal.
Komplett är naturligtvis glada om de får behålla dina pengar, så hittar du en likvärdig dator i samma prisklass bör de vara nöjda med den lösningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Återförsäljaren har rätt att göra nyttjandeavdrag och du som konsument har rätt att få ränta på pengarna och ersättning för kostnader felet har lett till. Ofta brukar dessa kvittas mot varandra, särskilt som nu då datorn är under ett år gammal.
Komplett är naturligtvis glada om de får behålla dina pengar, så hittar du en likvärdig dator i samma prisklass bör de vara nöjda med den lösningen.

Utmärkt, så jag bör få den exakta summan jag la ut? Det känns inte vettig att de gör någon avdrag på en dator som är mindre än ett år gammal.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara ge en liten uppdatering. Har nu fått bekräftat att kreditering kommer ske inom 3-4 dagar och får återigen tacka Alexander på komplett som tog hand om ärendet på ett ypperligt sätt. Får även tacka alla medlemmar på forumet som tog sin tid och svarade. Tack återigen.

Case closed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."