Kombinera intern grafik med grafikkort

Permalänk
Medlem

Kombinera intern grafik med grafikkort

Jag har ett ASUS z97-a moderkort och kör grafiken på ett GTX 970. Jag kör med dubbla skärmar. Den ena, 25 tum med 2560x1440 och den andra 23 tum och 1920x1080. Det blir lite konstigt skalat när jag flyttar fönster mellan skärmarna. På 25-tummaren är allt perfekt men på den mindre så blir texten lite suddig.

Jag är lite inne på att det kanske går att få det bättre om man ansluter den ena skärmen till den interna grafiken. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Din 25"-skärm har en högre PPI (~117,5) jämfört med 23"-skärmen (~96), vilket innebär att allting kommer se skarpare ut på 25"-skärmen jämfört med 23"-skärmen om du har skärmarna på samma avstånd från ögonen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

@ToJa92: Såklart är det så. Men det förklarar bara en liten del av suddigheten. Windows skalar fönstren så att de blir suddigare. Windows 8:s appsida är inte alls så suddig. Problemet gäller alltså bara skrivbordet. Och dessutom skiljer det på vilket program man använder. En webbsida i internet explorer är skarpare än samma sida i google chrome.

Jag tror att det syns skillnad.

Dock skulle jag tro att jag får skaffa en till skärm med 1440-upplösning.