Svenska Starbreeze presenterar Project Star VR – glasögon med panoramavy

Permalänk
Medlem

Verkar som alla släpper VR-glasögon, snart kommer väl ICA Basic VR-glasögon.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

@Er1kssoN: Glöm inte Eldorado!

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dracc:

Tycks vara 60Hz-displayer, det låter ju inget vidare..

Skrivet av DodanDS:

Tydligen ska det vara 90hz

Skickades från m.sweclockers.com

Går inte att köra så hög upplösning med högre än 60 Hz med dagens grafikkort. Varken DP 1.2 eller HDMI 2.0 stödjer det. Krävs DP 1.3 men det existerar inga grafikkort med stöd för det än. Verkar inte troligt att AMD Fury har det och då är det nästa generation som kommer 2016 som gäller som tidigast. Så innan dess är det ingen större idé att klaga på de som tillverkar VR-headset och skärmar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ni som snackar prestanda, det är två skärmar med sammanlagt 5 120 × 1 440 pixlar, då är det väl 2560x720 som ska drivas och sen speglas? Låter ju hanterbart.
Eller missförstår jag?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ni som snackar prestanda, det är två skärmar med sammanlagt 5 120 × 1 440 pixlar, då är det väl 2560x720 som ska drivas och sen speglas? Låter ju hanterbart.
Eller missförstår jag?

Du missförstår litegrann, 2560x1440 per öga, och speglas kan man inte säga att det ska göras heller, för det är helt andra pixlar som ska visas på andra skärmen.
Dvs det blir 5120x1440 pixlar datorn ska hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarp92:

Du missförstår litegrann, 2560x1440 per öga, och speglas kan man inte säga att det ska göras heller, för det är helt andra pixlar som ska visas på andra skärmen.
Dvs det blir 5120x1440 pixlar datorn ska hantera.

Tänkte lite fel där, höjden halveras givetvis inte.
Men är det verkligen helt andra pixlar? Ögonen ser ju delvis samma sak (irl) så borde bli väldigt förvirrande om de ser två olika bilder?
Tänker att det går att öka prestandan med smart mjukvara.

Även om glasögonen är en bit bort så antar jag att de räknar med att tjäna pengar, bara de som sitter med dubbla grafikkort är ju en minimal kundgrupp, än mindre om det ska vara toppkorten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Ni som snackar prestanda, det är två skärmar med sammanlagt 5 120 × 1 440 pixlar, då är det väl 2560x720 som ska drivas och sen speglas? Låter ju hanterbart.
Eller missförstår jag?

Du kan inte bara spegla för då får du ingen 3D-effekt. Det är ju samma sak som att sitta nära en vanlig skärm, du får ingen djupkänsla.

Du skapar en 3D-effekt genom att lura ögonen. Vi skapar ett djup genom att våra ögon får lite olika information. Därifrån kan hjärnan sedan räkna fram ett djup. Testa att blunda på ena ögat, håll en penna en halvmeter framför ansiktet och försök ta tag i den mellan tummen och pekfingret. Det är svårt för att hjärnan kan inte avgöra avståndet ordentligt. Använder man båda ögonen är det busenkelt.

Det är därför 3D-film kräver glasögon. Man visar två olika bilder, en för höger och en för vänster öga. På bio och vanliga skärmar så visas varannan bild för vart öga. Det är därför du behöver dubbla uppdateringsfrekvensen då du bara har en skärm. På bio används polariserande linser som gör att du bara ser ena bilden på ena ögat då höger och vänster bild projiceras genom olika polarisationsfilter. Hemma vid en 3D-TV brukar det däremot vara aktiva glasögon och då består linserna av LCD-skärmar med en enda pixel. Så de blir svarta eller genomskinliga om vartannat beroende på vilken bild som visas på TVn för tillfället. Tittar man på glasögonen kan man se att de blinkar snabbt. Här används två olika skärmar istället, något som inte är praktiskt genomförbart på en TV.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Går inte att köra så hög upplösning med högre än 60 Hz med dagens grafikkort. Varken DP 1.2 eller HDMI 2.0 stödjer det. Krävs DP 1.3 men det existerar inga grafikkort med stöd för det än. Verkar inte troligt att AMD Fury har det och då är det nästa generation som kommer 2016 som gäller som tidigast. Så innan dess är det ingen större idé att klaga på de som tillverkar VR-headset och skärmar.

Jag utgår ifrån att du har rätt. Dessvärre gör ju inte den tekniska begränsningen detta till en bättre produkt med tanke på att om jag inte minns fel så var väl ett av de stora felen på första modellen av Oculus Rift att displayen kördes i just 60Hz och att den långsamma displayen gav yrsel?

Jag ber om ursäkt för en väldigt lång mening utan skiljetecken.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dracc:

Jag utgår ifrån att du har rätt. Dessvärre gör ju inte den tekniska begränsningen detta till en bättre produkt med tanke på att om jag inte minns fel så var väl ett av de stora felen på första modellen av Oculus Rift att displayen kördes i just 60Hz och att den långsamma displayen gav yrsel?

Jag ber om ursäkt för en väldigt lång mening utan skiljetecken.

Ja Oculus ska väl köra 90 Hz och jag har för mig att de tidigare sagt att de kommit fram till att 75 Hz är den undre gränsen. Jag hittar ingen information om när de tänker släppa den skarpa versionen så det är ju mycket möjligt att detta bara en utvecklingsenhet så de har något att visa upp för att skapa intresse. Det verkar som att den ska användas för att visa upp nästa The Walking Dead som släpps 2016 så om det släpps samtidigt som det så är det möjligt att de kan köra DP 1.3 och att det kommer finnas grafikkort som klarar det. Men versionen de visar upp på E3 kan inte klara mer än 60 Hz om de inte kör en avancerad speciallösning med dubbla sladdar vilket kräver rätt mycket jobb i mjukvara för att det ska fungera.

Edit: Långa meningar är inte farligt så länge de flyter bra. Det finns författare som skrivit flera sidor, hela kapitel och i några fall, hela böcker i en lång mening.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan först nämna att jag äger ett DK1, så jag fattar direkt att StarBreeze satsar på detta. Mitt "VR-hype" sjök när jag fick testa DK1 för första gången. Att de skulle ha bättre display i slutprodukten var ju givet, men det jag var besviken på var synfältet. Man kan jämföra Oculusen med att ha ett cyklop på sej (i spelet alltså). Tex i skyrim kunde det jämföras med att ha en klumpig hjälm på sej, typ att titta genom en Big-pack låda med utskuren botten:P Star VR Kommer garanterat ge en bättre "vara i spelet" upplevelse än motsåndarnas varianter.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tänkte lite fel där, höjden halveras givetvis inte.
Men är det verkligen helt andra pixlar? Ögonen ser ju delvis samma sak (irl) så borde bli väldigt förvirrande om de ser två olika bilder?
Tänker att det går att öka prestandan med smart mjukvara.

Även om glasögonen är en bit bort så antar jag att de räknar med att tjäna pengar, bara de som sitter med dubbla grafikkort är ju en minimal kundgrupp, än mindre om det ska vara toppkorten.

Det skulle kunna gå att med det som på occulus rift kallas "time warping" rita en bild för ena ögat och sen förvränga till det andra. Det blir inte lika krävande men det blir sämre.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt kommentarer kring att det skulle bli för tungdrivet. Sänk inställningarna då...
Känns ju onödigt att göra ett par skit vr-headset bara för att medelsvensson inte kan driva ett par bra.

Blir ju inte bättre av att det ser skit ut med höga inställningar för headsetet är för dåligt. Då sänker jag hellre om jag har för klen dator.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var ingame info? Chatt rutan, Mapen, Skott och Healtbar. All denna information är väldigt långt ut i hörnen och jag tror att det kan bli ett problem.

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:
Kanske dum fråga, men kan man inte använda två portar samtidigt? En till varje skärm.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLoz:

Kan först nämna att jag äger ett DK1, så jag fattar direkt att StarBreeze satsar på detta. Mitt "VR-hype" sjök när jag fick testa DK1 för första gången. Att de skulle ha bättre display i slutprodukten var ju givet, men det jag var besviken på var synfältet. Man kan jämföra Oculusen med att ha ett cyklop på sej (i spelet alltså). Tex i skyrim kunde det jämföras med att ha en klumpig hjälm på sej, typ att titta genom en Big-pack låda med utskuren botten:P Star VR Kommer garanterat ge en bättre "vara i spelet" upplevelse än motsåndarnas varianter.

Har du testat DK2? Jag tycker att det var en väldigt stor skillnad i upplevelsen från DK1, både när det gäller upplevelsen och själva klumpiga headsetet man har på huvudet. Sen har jag personligen aldrig ens tänkt på att Oculus har haft ett begränsat synfält. Så jag antar att det inte heller är begränsande för just mig då jag inte märkt det. Kanske att jag flyttar runt huvudet mer när jag tittar runt i den riktiga världen, så gör jag samma sak i VR-världen eller nått.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk

DK2

@undelete:
Håller med DK2 har jag, det blir en massa av den normalaskärmen som inte blir med i DK2.
Se på film tex är som att titta genom en kikare, bilden är rund...
Dock är spel som är anpassade för Oculus helt och hållet perfekt
Hoppas bara Star VR har tillräckligt hög Hz och låg latency. Blir illamående av DK2 efter ett lång tids användande, tveksam till att jag kommer vänja mig.
Någon som vet om latency o Hz ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Går inte att köra så hög upplösning med högre än 60 Hz med dagens grafikkort. Varken DP 1.2 eller HDMI 2.0 stödjer det. Krävs DP 1.3 men det existerar inga grafikkort med stöd för det än. Verkar inte troligt att AMD Fury har det och då är det nästa generation som kommer 2016 som gäller som tidigast. Så innan dess är det ingen större idé att klaga på de som tillverkar VR-headset och skärmar.

Vi får väl se när brillorna är tänkta att släppas. Kanske är det om ca ett år när nästa generations grafikkort från båda lagen är på väg ut/är ute.
Ett alternativ är att inte köra full upplösning kanske? Slippa lite screendooreffekter vilket också ger mer bandbreddsutrymme för 90hz.

Svårt att komma så mycket längre i tankeexperimenten innan det kommer mer info. Spännande är det iaf :).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lite mer om det tekniska från nån som vet vilka frågor man bör ställa:

"We asked what gamers should be aiming for to prepare for a top of the line VR system, and the Lead VR Product Designer, Guillaume Gouraud, stated that a Nvidia GeForce GTX 980 would be a great place to start. At that point, you mind as pick up a Titan Z while you’re at. Still, they kept insisting that this can run on most gaming devices right now."
[...]
"In regards to the headset, the enormous FOV is by far the best part. The two Fresnel lenses are custom made in a factory in Germany. Emmanual Marquez told us that the optics was the hardest part to get perfect, and man, they seemed to have figured those lenses out. The StarVR is the most immersive wearable I’ve tried on yet in terms of how much of the screens I could see. There was absolutely no screen door effect. The resolution was extra-ordinary. The refresh rate though was a bit modest, set at 60Hz, but they are shooting for 90Hz soon.!"

http://uploadvr.com/hands-on-with-starvrs-premium-headset-and...