Radeon R9 390X och R9 390 i fullständiga specifikationer hittar ut på nätet

Permalänk
Hjälpsam

Vilken hastighet på minnesbussen 384 GB/s, helt sjukt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ThreadRipper:

Jag skulle säga såhär:
Det spelar ingen roll ifall prestandasiffrorna visar på en bra ökning från ett 290X - om det är samma arkitetur som för så lämge sedan redan lanserats så innebär det ju att man med största sannolikhet likväl kan klocka upp ett 290X själv till minst lika högt som AMD kan med 390X.

Det intresserar mig inte att köpa en GPU-arkitektur som redan funnits på marknaden i 1.5 år för dubbelt så högt pris (antagandes att 290X finns för 2500kr och att uppgifterna om 5000kr för 390X stämmer). Kortet ska slå konkurrenten med innovation, inte lurendrejeri som innefattar överklockning som konsumenten kan utföra själv och eventuellt några nya transistorer eller kondensatorer som förbättrar möjlig prestanda/watt med 1%-5%. Det är inte tillräckligt. Inte för 5000kr.

Dold text

Teknik baserad på 290x bör kosta 1500kr idag och ersättaren 3500kr - 4500kr beroende på utförande.

Menar du på fullt allvar att ett 390x borde kosta 1500kr?

Citat:

Inte köper väl man en likadan bil som man hade innan, bara en lite nyare årsmodell (med kanske lite effektivare strålkastare) för dubbelt så mycket som den ett par år äldre årsmodellen, om det skiljer säg 1000 mil i körd sträcka bilarna emellan?

Det är just det man gör, biltillverkaran byter inte modell varje år, det är samma som året innan med små ändringar.

Citat:

Jag hoppas innerligt att AMD har något i rockärmen kvar, för jag gillar AMD vanligtvis, men i den sits de är nu är relationen med konsumenterna viktigt - dvs att korrekt identifiera vad som är viktigast för konsumenterna och entusiasterna och att finna ett sätt att behaga dem på.

Gör du?
Det tvivlar jag på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Mums... Men mera mums kommer 2016.

HBM2 erbjuder upp till 1 terabyte minnesbandbredd
Lika viktigt för Pascal-familjens prestanda är dess minnesteknik där Nvidia kommer vända sig till andra generationens HBM-teknik. High bandwidth memory kommer att göra entré på GPU-marknaden i sommar med AMD:s nya Fiji GPU men när Nvidia hoppar på tåget under 2016 är det HBM2 som gäller. Som tidigare avslöjats kommer Pascal stödja upp till 32 gigabyte grafikminne men det är långt ifrån bara minnesmängden som ökar rejält. Med HBM2-minne placerat direkt i anknytning till sina grafikkretsar kommer Nvidia kunna erbjuda en minnesbandbredd på upp till 1 terabyte per sekund. Att jämföra med förhållandevis begränsade 336 gigabyte per sekund i dagens flaggskepp Geforce GTX Titan X.

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidias-pascal-gpu-aer-re...

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-vill-sla-bandbredd...

Skrivet av Ratatosk:

Vilken hastighet på minnesbussen 384 GB/s, helt sjukt!

Permalänk
Medlem

Hoppas dom trycker dit HDMI 2.0, då hemmabio recievers inte har displayport måste ju Hdmi 2.0 sättas dit av AMD, annars går jag över till Nvidia

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

786 bitars buss? Fiji kommer tack vare HBM minnet ha en 4096-bitar bred minnesbuss enligt de specifikationer som har dykt upp. Och grafikkort som klarar 8K upplösning helt smärtfritt redan 2016/2017 kan du nog glömma så vida det inte kommer något extremt revolutioerande.

skumt 390X har ju 512 bitars buss vad jag kan se på gpu-z som sweclockers visar upp i en tråd inte 4096 bitars

gtx 780 ti idag har ju 384 bits och dom tidigare nvidia korten har 256 bits bus det jag drömmde om var dubbla buss värdet av mitt kort har i kommande nvidia kort så jag menade. om ett radeon skulle ha 4096 bits buss innebar minst 4 st gpu på samma grafikkort tror jag väl inte ati spottar ut

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/35430?l=eyJyZXNvdXJjZ...

där har du kolla gpu-z

512 bits bus width står det *

nedanför är det själva bandbredden

Bandwidh 384/GBs

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm
Det är korrekt, men 390X har inte HBM, utan det är Fury (Fiji) som är enda ägaren (atm) av HBM.

Permalänk
Medlem

@Maith:

Korrekt men inte att det ska eller komma med 4096 bitars bus har jag svårt o tro. kanske år 2-3 år till så

nej, jag skrev sist om nvidia kan inte ha ddr5 om det ska vara HBM minne,antingen har man HBM mine eller ddr5 inte båda 2 samtidigt, blev lite vilsen där

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

skumt 390X har ju 512 bitars buss vad jag kan se på gpu-z som sweclockers visar upp i en tråd inte 4096 bitars

gtx 780 ti idag har ju 384 bits och dom tidigare nvidia korten har 256 bits bus det jag drömmde om var dubbla buss värdet av mitt kort har i kommande nvidia kort så jag menade. om ett radeon skulle ha 4096 bits buss innebar minst 4 st gpu på samma grafikkort tror jag väl inte ati spottar ut

http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/35430?l=eyJyZXNvdXJjZ...

där har du kolla gpu-z

512 bits bus width står det *

nedanför är det själva bandbredden

Bandwidh 384/GBs

390X ja men Fiji kommer inte heta 390X utan Radeon Fury och vara en helt ny arkitektur med HBM minne och 4096 bitars minnesbuss.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Mums... Men mera mums kommer 2016.

HBM2 erbjuder upp till 1 terabyte minnesbandbredd
Lika viktigt för Pascal-familjens prestanda är dess minnesteknik där Nvidia kommer vända sig till andra generationens HBM-teknik. High bandwidth memory kommer att göra entré på GPU-marknaden i sommar med AMD:s nya Fiji GPU men när Nvidia hoppar på tåget under 2016 är det HBM2 som gäller. Som tidigare avslöjats kommer Pascal stödja upp till 32 gigabyte grafikminne men det är långt ifrån bara minnesmängden som ökar rejält. Med HBM2-minne placerat direkt i anknytning till sina grafikkretsar kommer Nvidia kunna erbjuda en minnesbandbredd på upp till 1 terabyte per sekund. Att jämföra med förhållandevis begränsade 336 gigabyte per sekund i dagens flaggskepp Geforce GTX Titan X.

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidias-pascal-gpu-aer-re...

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-vill-sla-bandbredd...

Inte bara Nvidia utan AMd kommer med nya kort då med. AMD har en fördel att testa tekniken innan dom går över till gen 2.

Sen tror jag inte Nvidia kommer satsa 100% på HBM, utan gissar att toppkorten kommer få det först.

32GB vad jag vet går inte med gen 2, utan är låst till 8Gb (om det inte går att lägga flera chipp runt gpu:n).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Menar du på fullt allvar att ett 390x borde kosta 1500kr?

Det är just det man gör, biltillverkaran byter inte modell varje år, det är samma som året innan med små ändringar.
Gör du?
Det tvivlar jag på.

Nej, vad jag menar är att 390X skulle inte vara baserad på 290x-teknik, och att i och med lansering av Fiji - över hela brädet som det sig borde efter så lång utvecklingstid och frånvaro av andra arkitektoniska förbättringar av signifikans - så skulle 290x halveras från strx under 3000kr till 1500-1800kr:s-klassen. Dvs 390X skulle ersätta 290X på 3500-4500kr, 390 skulle ersätta 290 på 2500-3200kr och de gamla 290 och 290x skulle sjunka ned till tidigare nämnd prisnivå - fram till dess att ersättare i även den prisnivån fylls av Fiji-kretsar (varvid 290 och 290x slutligen fasas ut helt). Kvar blir Fiji i alla prisklasser där alla modeller har stöd för alla senaste funktionerna och ny arkitektur.

Precis det jag menade - samma som året innan men med små förändringar /på samma plattform eller bil/, men inom loppet av två år landserar man ju nya bilmodeller (parallell dragen mellan olika GPU-familjer/-arkitekturer/-utföranden) i olika prisklasser. Man hoppas på det sättet att fler ska hitta något som passar en i deras utbud, alternativt att man byter upp sig till nästa modell om man tyckte om den ursprungliga, eller att de som äger en bil av konkurrerande märke ska välja det egna märket som nästa bil.

Tex om jag har en Prius generation II så köper jag inte samma generation fast något nyare årsmodell för väldigt stora pengar. När nästa generation släpps (generation III, och kom ihåg att ledtiderna är mycket längre i bilbranschen än i elektronik-/GPU-branschen i detta fall) med stor skillnad i förbrukning, ljudnivå, prestanda, hybridbatteriteknik, elmotorstorlek/-vikt-/prestanda, köregenskaper etc etc, DÅ börjar man ju bli sugen på att uppgradera sig. När det gäller bilar så kan det ha gått säg 5-10 år däremellan (vilket motsvaras av max 2 år när det kommer till GPU och det är ändå ganska lång tid).

Nu såg vi dock tack och lov att priserna inte skulle bli $999 för luftkyld Fury så någon med vett i huvudet tog sitt förnuft till fånga för att rädda AMD, givet dess tillstånd för tillfället. Och jo, jag gillar AMD (aldrig ägt nVidia mer än sporadiskt, sitter vid första Intel-baserade CPUn som huvuddator och detta endast tack vare att AMD inte hade något att erbjuda när 3930K släpptes :/ )

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nu tar du I lite. 290x presterar 15% ca sämre än 980 och 390x ska hamna i samma nivå som 980. Alla klockar inte korten utan köper det som finns. Sen kostar inte 290x i normalfallet 2500kr utan 3000kr idag och du får ju jämföra med rätt kort för 290x 8gb kostar 4500kr idag.

Sen ska ju 290 slåss med 970 och den kommer vara billigare.

Titta på nivia som döper om kretsar och klockar lite, ingen tillverkare är bättre.

Sen kostar 980 över 5000kr och 390x verkar ju bli billigare än nvidias kort redan vid släpp. Så inte helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar i och tar i...AMD kämpar i uppförsbacke mot huvudkonkurrenten av många anledningar, men oavsett så kan man då inte skapa en hype över att man ska efter två år av utveckling (minst) släpper en helt ny 3xx-serie kort som...är samma som den gamla line-up:en men ingenjörerna har lyckats med följande under denna tid:

  • Dra upp en slider för minne och GPU så att frekvenserna ökar

  • Lagt på mer minne, värt $50 och värt endast för 4k-gaming (vilket 290x ändå inte mäktar med så det var ju värt)

  • Möjligen bytt ut några kondensatorer

Marknadsavdelningen förstår bara utav siffrorna att "Hmmm...om det nu presterar 15% bättre då kan det jämföras med GTX980 och det kostar ju 5000kr" och sätter ett pris på motsvarande nivå - utan att ha någon tanke på /varför/ kortet presterar som det gör, på vilken bekostnad. Vad skiljer mer i bakgrunden än rena siffror? Det är oviktigt för dem kanske, men viktigt för mig som kanske funderar på i vems ficka jag ska lägga 5000kr.

Sedan, om man köper ett toppsegmentkort för den summan så är har man troligen någon form av intresse av tex överklockning. Färdiga datorsystem med toppmodeller är inte det som säljer mest skulle jag tippa på åtminstone. Det är samma sak som att man inte köper Intels upplåsta CPU:er i E-plattformen (5960X etc) för att köra på originalfrekvens. Det kan man göra, absolut, men det skulle vara dumt av Intel att göra det antagandet (och det gjorde man lyckligtvis heller inte).

290x 8GB finns väl dessutom inte som referens, dvs med riktpris från AMD? Och jag tyker att det känns ovärt med 8GB på det kortet (i synnerhet med det prispåslaget) men det är min åsikt.

Om jag skulle välja vart jag ska gå med 5000kr och har 980 (med ny teknik, dessutom med hör prestanda/watt) och 290X 8GB (med gammal teknik) att välja på och inte spelar på 4k (vilket få gör är min uppfattning) så är det ett givet val, tycker jag.

Nu blir förhoppningsvis de skarpa priserna litet lägre (vilket de verkar ha blivit för Fury i alla fall, tack och lov) så AMD har en chans ändå. Jag vill att AMD ska visa var skåpet ska stå, för de kommer inte att komma någonstans med små och för dyra insatser som ingen har råd med. Tekniskt är det /jättehäftigt/ med HBM-minne och jag dreglar dagligen över Fury - men om den är för dyr kommer varken jag eller troligen de fleta andra att köpa den - och på det viset vinner man inga marknadsandelar (vilket är problem av hög prioritet för AMD just nu).

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av ThreadRipper:

Tar i och tar i...AMD kämpar i uppförsbacke mot huvudkonkurrenten av många anledningar, men oavsett så kan man då inte skapa en hype över att man ska efter två år av utveckling (minst) släpper en helt ny 3xx-serie kort som...är samma som den gamla line-up:en men ingenjörerna har lyckats med följande under denna tid:

  • Dra upp en slider för minne och GPU så att frekvenserna ökar

  • Lagt på mer minne, värt $50 och värt endast för 4k-gaming (vilket 290x ändå inte mäktar med så det var ju värt)

  • Möjligen bytt ut några kondensatorer

Marknadsavdelningen förstår bara utav siffrorna att "Hmmm...om det nu presterar 15% bättre då kan det jämföras med GTX980 och det kostar ju 5000kr" och sätter ett pris på motsvarande nivå - utan att ha någon tanke på /varför/ kortet presterar som det gör, på vilken bekostnad. Vad skiljer mer i bakgrunden än rena siffror? Det är oviktigt för dem kanske, men viktigt för mig som kanske funderar på i vems ficka jag ska lägga 5000kr.

Sedan, om man köper ett toppsegmentkort för den summan så är har man troligen någon form av intresse av tex överklockning. Färdiga datorsystem med toppmodeller är inte det som säljer mest skulle jag tippa på åtminstone. Det är samma sak som att man inte köper Intels upplåsta CPU:er i E-plattformen (5960X etc) för att köra på originalfrekvens. Det kan man göra, absolut, men det skulle vara dumt av Intel att göra det antagandet (och det gjorde man lyckligtvis heller inte).

290x 8GB finns väl dessutom inte som referens, dvs med riktpris från AMD? Och jag tyker att det känns ovärt med 8GB på det kortet (i synnerhet med det prispåslaget) men det är min åsikt.

Om jag skulle välja vart jag ska gå med 5000kr och har 980 (med ny teknik, dessutom med hör prestanda/watt) och 290X 8GB (med gammal teknik) att välja på och inte spelar på 4k (vilket få gör är min uppfattning) så är det ett givet val, tycker jag.

Nu blir förhoppningsvis de skarpa priserna litet lägre (vilket de verkar ha blivit för Fury i alla fall, tack och lov) så AMD har en chans ändå. Jag vill att AMD ska visa var skåpet ska stå, för de kommer inte att komma någonstans med små och för dyra insatser som ingen har råd med. Tekniskt är det /jättehäftigt/ med HBM-minne och jag dreglar dagligen över Fury - men om den är för dyr kommer varken jag eller troligen de fleta andra att köpa den - och på det viset vinner man inga marknadsandelar (vilket är problem av hög prioritet för AMD just nu).

Tänk på att 900 serien är strypt (menar inte helt bokstavligt),just för att sänka förbrukningen plockat bort mycket speciellt det som hör ihop med minneskretsarna. Så serien tappar så fort det går över 1080P (går självklart spela i 1440P, men tappar lite redan där), Nu kör flesta ändå 1080P eller lägre, men dom som kör lite mer premium skärmar speciellt dom nya med sync kör minst 1440P (hittills i alla fall). Då är amds kort något vassare. Men håller med om 8Gb är overkill (gissar dom tänkt på CF därför dom dragit till med 8 GB). Fury är och aldrig tänkt säljas i massor, utan lanseras mest för PR.

Folk tittar ju mest på toppkortet när dom väljer märke (det som är bäst vinner kunder helt enkelt, är inte alltid så, men så galet ser många kunder speciellt i elektronikbranschen där många inte har en aning om hur något fungerar), sen tar dom ett kort för sin budget (som t.ex 270x,280x,750TI,960).

Sen tonga, är ny krets men har inte gett mycket fördelar över gamla 7970. Men det kortet pensioneras nu, så det är ju 1,5 år gamla kretsar som egentligen lanseras och en som är betydlig nyare (tonga). Får hoppas dom fått ordning på kretsen nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tänk på att 900 serien är strypt (menar inte helt bokstavligt),just för att sänka förbrukningen plockat bort mycket speciellt det som hör ihop med minneskretsarna. Så serien tappar så fort det går över 1080P (går självklart spela i 1440P, men tappar lite redan där), Nu kör flesta ändå 1080P eller lägre, men dom som kör lite mer premium skärmar speciellt dom nya med sync kör minst 1440P (hittills i alla fall). Då är amds kort något vassare. Men håller med om 8Gb är overkill (gissar dom tänkt på CF därför dom dragit till med 8 GB). Fury är och aldrig tänkt säljas i massor, utan lanseras mest för PR.

Folk tittar ju mest på toppkortet när dom väljer märke (det som är bäst vinner kunder helt enkelt, är inte alltid så, men så galet ser många kunder speciellt i elektronikbranschen där många inte har en aning om hur något fungerar), sen tar dom ett kort för sin budget (som t.ex 270x,280x,750TI,960).

Sen tonga, är ny krets men har inte gett mycket fördelar över gamla 7970. Men det kortet pensioneras nu, så det är ju 1,5 år gamla kretsar som egentligen lanseras och en som är betydlig nyare (tonga). Får hoppas dom fått ordning på kretsen nu.

Det är väl i första hand GTX 970 som är strypt, ifall vi tänker på samma sak? 980 kan utnyttja allt minne i full hastighet.
Mmm, just det att Fury inte är tänkt att nå massorna för att det inte riktigt finns några nyheter efter så många år av tysthet från AMD. Man hoppades på att AMD suttit och tagit tillfället i akt för att nå ut med ny teknik i hela kommande 300-serien av grafikkort. Det är nästan det som är den största besvikelsen för mig. Inget kort som de släpper nu med de prislappas som de verkar få motiverar mig till köp av något kort - och då sitter jag på ett HD7970. Om de inte kan locka över någon som mig till att uppgradera från ett kort som lanserades så länge sedan så vet jag inte hur planen såg ut att ta marknadsandelar istället för att förlora fler (ifall jag skulle uppgradera mitt kort, men går till nVidia istället denna gång).

Mmm, det är skumt att folk bara tittar på toppkortet och väljer ett annat billigare kort i samma serie (då har man för mycket pengar och/eller förstår ej pengars värde/saknar respekt för dessa och förtjänar då vad man får tycker jag), men om jag är oinsatt i en produkt så kollar jag upp den på nätet först; även om man inte har hundra koll på en bilmotors detaljer som bilentusiaster har så vet jag ju lite mer vad jag köper om det står i en recension "denna bilmodell har dock samma motor som satt i modellen från 2010...".

Nåväl, om de justerar priserna på Fury-modellen utan vattenkylning så kan det bli mycket intressant igen.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av ThreadRipper:

Det är väl i första hand GTX 970 som är strypt, ifall vi tänker på samma sak? 980 kan utnyttja allt minne i full hastighet.
Mmm, just det att Fury inte är tänkt att nå massorna för att det inte riktigt finns några nyheter efter så många år av tysthet från AMD. Man hoppades på att AMD suttit och tagit tillfället i akt för att nå ut med ny teknik i hela kommande 300-serien av grafikkort. Det är nästan det som är den största besvikelsen för mig. Inget kort som de släpper nu med de prislappas som de verkar få motiverar mig till köp av något kort - och då sitter jag på ett HD7970. Om de inte kan locka över någon som mig till att uppgradera från ett kort som lanserades så länge sedan så vet jag inte hur planen såg ut att ta marknadsandelar istället för att förlora fler (ifall jag skulle uppgradera mitt kort, men går till nVidia istället denna gång).

Mmm, det är skumt att folk bara tittar på toppkortet och väljer ett annat billigare kort i samma serie (då har man för mycket pengar och/eller förstår ej pengars värde/saknar respekt för dessa och förtjänar då vad man får tycker jag), men om jag är oinsatt i en produkt så kollar jag upp den på nätet först; även om man inte har hundra koll på en bilmotors detaljer som bilentusiaster har så vet jag ju lite mer vad jag köper om det står i en recension "denna bilmodell har dock samma motor som satt i modellen från 2010...".

Nåväl, om de justerar priserna på Fury-modellen utan vattenkylning så kan det bli mycket intressant igen.

Inte stryp utan dom har begränsat minnets bussen på hela 900 serien förutom 980ti. Missar alla vad dom gjort för förändringar på 900 serien

Och försökt med optimeringar så kortet trots lägre hastighet ska ändå vara snabbare än 700 serien. Men ser du 1440 och 4k så tappar alla nivdia kort fart.

Dom har helt enkelt fått göra koprimmiser för att få ner strömförbrukningen. Det är ju dom delarna som hör ihop med minnet dom har gjort om och tagit bort delar.

Förståeligt att AMD ändå valde detta, vist sent ute men kan vara för fiji skulle släpps i samband med 300 serien.

Men vill du ha nytt så kommer det nästa år från AMD och nvidia. Även 900 är inte så ny utan tagit delar från 700 serien. Så får hoppas AMD fortsätter satsa i denna riktningen. Bara får till strömförbrukningen på nästa krets bara.

Jo precis men så kollar inte folk, utan orkat oftas inte kolla recesioner. Utan hör bara vad andra säger är bra eller kör på vist märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Mums... Men mera mums kommer 2016.

HBM2 erbjuder upp till 1 terabyte minnesbandbredd
Lika viktigt för Pascal-familjens prestanda är dess minnesteknik där Nvidia kommer vända sig till andra generationens HBM-teknik. High bandwidth memory kommer att göra entré på GPU-marknaden i sommar med AMD:s nya Fiji GPU men när Nvidia hoppar på tåget under 2016 är det HBM2 som gäller. Som tidigare avslöjats kommer Pascal stödja upp till 32 gigabyte grafikminne men det är långt ifrån bara minnesmängden som ökar rejält. Med HBM2-minne placerat direkt i anknytning till sina grafikkretsar kommer Nvidia kunna erbjuda en minnesbandbredd på upp till 1 terabyte per sekund. Att jämföra med förhållandevis begränsade 336 gigabyte per sekund i dagens flaggskepp Geforce GTX Titan X.

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidias-pascal-gpu-aer-re...

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-vill-sla-bandbredd...

Däremot 32GB HBM gen 2 kommer man inte se förutom i kort som Quadro skulle jag gissa på. Tror nog "mainstream" kommer att få någonstans mellan 8-16 GB vram. Mest för att det kommer att kosta skjortan annars.

Skrivet av _Ibanez_:

Hoppas dom trycker dit HDMI 2.0, då hemmabio recievers inte har displayport måste ju Hdmi 2.0 sättas dit av AMD, annars går jag över till Nvidia

Eller så kör du DP till HDMI 2.0? Hur många TV apparater har ens HDMI 2.0? Och hur många medier finns det som ens stödjer 4K? Vad jag vet så finns det knappt några Blu-ray läsare som stödjer formatet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Mums... Men mera mums kommer 2016.

HBM2 erbjuder upp till 1 terabyte minnesbandbredd
Lika viktigt för Pascal-familjens prestanda är dess minnesteknik där Nvidia kommer vända sig till andra generationens HBM-teknik. High bandwidth memory kommer att göra entré på GPU-marknaden i sommar med AMD:s nya Fiji GPU men när Nvidia hoppar på tåget under 2016 är det HBM2 som gäller. Som tidigare avslöjats kommer Pascal stödja upp till 32 gigabyte grafikminne men det är långt ifrån bara minnesmängden som ökar rejält. Med HBM2-minne placerat direkt i anknytning till sina grafikkretsar kommer Nvidia kunna erbjuda en minnesbandbredd på upp till 1 terabyte per sekund. Att jämföra med förhållandevis begränsade 336 gigabyte per sekund i dagens flaggskepp Geforce GTX Titan X.

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidias-pascal-gpu-aer-re...

http://www.nordichardware.se/Grafik/nvidia-vill-sla-bandbredd...

Pascal blir säkert bra men AMD lär knappast sitta och rulla tummarna. Vem vet, kanske de släpper kort med HMB2 före Nvidia som presterar minst lika bra. Framtiden får utvisa. I nuläget är det dock HMB1 som gäller och med det är AMD först. Även det ger riktigt fin minnesbandbredd. Nvidia lär nog få det hett om öronen ett tag.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Inget av det @ThreadRipper skriver ändrar på faktum att AMD levererar prestanda/krona.
Ingen vet hur länge AMD samlat på kretsar till 390-korten, så det går inte att säga hur överklockningsprestandan blir.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Inget av det @flodisar skriver ändrar på faktum att AMD levererar prestanda/krona.
Ingen vet hur länge AMD samlat på kretsar till 390-korten, så det går inte att säga hur överklockningsprestandan blir.

För mig är prestanda inte endast fps/s, du får t.ex inte all ny funktionalitet som kommer med arkitekturen i Fury, och heller inte samma prestanda/watt när du sitter på en äldre teknik. Vissa modeller i 300-serien har inte stöd för TrueAudio tex. Känns väldigt skumt att ha en serie med samma namn (3xx) men där alla inte har samma funktioner - inte för att de ligger i olika prissegment utan för att de är omdöpta.

Istället för att samla kretsar för att få ut någon procent mer i OC-potential till ett pris på 5000kr skulle jag hellre se en ny arkitektur.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av ThreadRipper:

För mig är prestanda inte endast fps/s, du får t.ex inte all ny funktionalitet som kommer med arkitekturen i Fury, och heller inte samma prestanda/watt när du sitter på en äldre teknik. Vissa modeller i 300-serien har inte stöd för TrueAudio tex. Känns väldigt skumt att ha en serie med samma namn (3xx) men där alla inte har samma funktioner - inte för att de ligger i olika prissegment utan för att de är omdöpta.

Istället för att samla kretsar för att få ut någon procent mer i OC-potential till ett pris på 5000kr skulle jag hellre se en ny arkitektur.

Inte ens Nvidia har släppt jätte fräsch arkitektur, tappar ju så fort upplösningen är över 1080P. Bara GM 220 som är intresant från dom.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar