Permalänk
Medlem

Macbook pro eller PC?

Hej alla! Jag är kluven. Sitter just nu på mina gamla macbook pro (4 år) och har sneglat lite på 15" macen för 23.000kr.

Men är det värt dem pengarna? Jag är egentligen inget fan av mac men jag gör mycket bilder (produktbilder av kläder/modeller) till mitt företag så mycket photoshop används. Pengarna finns, så frågan är om det är värt det eller om jag ska skita i min materiellea kåthet?

Permalänk
Medlem

Du vill bara se världen brinna upp eller hur?
Denna fråga har diskuterats i evigheter, och jag kan inte själv svara på frågan. Men min far som jobbar inom marketing och fotar mycket produkter, photoshoppar gör flyers och kataloger etc säger Apple all the way.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en bärbar för att redigera bilder på är nog Macbook PRO det bästa du kan ha.
Sitter du mer på ett kontor, så får du mer kraft för pengarna i en stationär dator. Men då får du pynta ut med pengar för en bra skärm också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter en bärbar dator som ska vara smidig att ha med sig men även vara produktiv är en Macbook det bästa du kan få tag i.

Men en Macbook är inte, tvärtemot vad många "fanboys" försöker få det till, det bästa vad gäller dator.
Felet de flesta gör är att de först har en billig notebook och tycker den är sämst - vilket de faktiskt är. Sen köper de en Macbook, vilken fungerar MYCKET bättre. Deras uppfattning är då att Windows är skit och Mac är the best.
Vill man jämföra rättvist och vetenskapligt får man ju köpa en PC för +13,000 och jämföra med Mac:en. På den stationära sidan har då inte Mac:en så mycket att säga till om.

Vill du ha bärbart och smidigt, så kan nog Macbook vara bäst. Vill du ha prisvärt, prestanda och frihet - skaffa en PC.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vill du ha en bärbar för att redigera bilder på är nog Macbook PRO det bästa du kan ha.
Sitter du mer på ett kontor, så får du mer kraft för pengarna i en stationär dator. Men då får du pynta ut med pengar för en bra skärm också.

Du får väl pynta ut ganska bra för en Macbook? 12,295:- för billigaste 13" modellen vad jag kan se. Och 13" är inte så trevligt att jobba på. 14,495:- för billigaste 15" modellen. Fel av mig. 17,989:- enligt prisjakt.

Du får en bra skärm och en rejäl PC för de pengarna.
Ska den inte spelas på, så att du inte behöver något kraftigt grafikkort, så får du nästan en hel arbetsstation för de pengarna.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd

Värt pengarna? Mac? Nope, absolut inte.

Mac köper man för att man har möjlighet. Skulle ALDRIG skaffat min MacBook om jag inte hade haft lite extra pengar över.

Du får mer för pengarna med en PC, så är det bara.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Om du är ute efter en bärbar dator som ska vara smidig att ha med sig men även vara produktiv är en Macbook det bästa du kan få tag i.

Men en Macbook är inte, tvärtemot vad många "fanboys" försöker få det till, det bästa vad gäller dator.
Felet de flesta gör är att de först har en billig notebook och tycker den är sämst - vilket de faktiskt är. Sen köper de en Macbook, vilken fungerar MYCKET bättre. Deras uppfattning är då att Windows är skit och Mac är the best.
Vill man jämföra rättvist och vetenskapligt får man ju köpa en PC för +13,000 och jämföra med Mac:en. På den stationära sidan har då inte Mac:en så mycket att säga till om.

Vill du ha bärbart och smidigt, så kan nog Macbook vara bäst. Vill du ha prisvärt, prestanda och frihet - skaffa en PC.

Själv köpte jag mig en 15,4" windows-laptop för 24k, innan jag köpte min Macbook PRO 15". De går inte att jämföra, när man ska redigera bilder. Mac:en är ljusår bättre att jobba med..

Sen kan man inte bara se till prestanda, om man redigerar bilder i sitt yrke. Skärmen blir då det viktigaste på laptopen och det man bör utgå ifrån. Utan en vettig skärm som visar rätt färger, har du snart inga kunder.

Skrivet av Fltoig:

Du får väl pynta ut ganska bra för en Macbook? 12,295:- för billigaste 13" modellen vad jag kan se. Och 13" är inte så trevligt att jobba på. 14,495:- för billigaste 15" modellen. Fel av mig. 17,989:- enligt prisjakt.

Du får en bra skärm och en rejäl PC för de pengarna.
Ska den inte spelas på, så att du inte behöver något kraftigt grafikkort, så får du nästan en hel arbetsstation för de pengarna.

En vettig skärm för bildredigering, som du kan kalibrera, får du inte gratis.. De ligger från ca: 10k och uppåt, beroende på hur kräsen man är.

Jobbar själv som fotograf och har både MacBook PRO och en stationär Win-PC. Mac:en har jag när jag behöver redigera ute i "fält" och Win-PC:n används hemma.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är snarare Windows VS OSX. Visst, Mac'en har bra batteritid och en bra skärm.. etc., men sånt kan en Windows-burk också ha.

Så välj istället mellan Windows och OSX.

Personligen köpte jag en 13" Mac PRO Retina för att ha till studier och DJ'ande, vilket den fungerar utmärkt till. Hade gärna sett fler USB-portar för det sistnämnda, men en USB-hub gör jobbet.
Bortsett från vid de två tidigare nämnda aktiviteterna sitter jag framför min Windows burk med 24" skärm.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tack snälla för svar. Jag har en riktigt vass stationär som jag köpte för knappt 6 månader sen för samma prisklass (30.000) så det är mest när jag är som nu ute och reser och behöver en. Men dåså, då får det bli en till fanboy mac. Tack för svar!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Romeon:

Tack snälla för svar. Jag har en riktigt vass stationär som jag köpte för knappt 6 månader sen för samma prisklass (30.000) så det är mest när jag är som nu ute och reser och behöver en. Men dåså, då får det bli en till fanboy mac. Tack för svar!

Har du ens tittat på andra, företagsinriktade, datorer?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har du ens tittat på andra, företagsinriktade, datorer?

Företagsinriktade? Förklara gärna?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Romeon:

Företagsinriktade? Förklara gärna?

Datorer som egentligen inte är gjorda för privatpersoner, så som Lenovo Thinkpads eller Dells dyrare serie. Bättre än en Mac (subjektivt, jag vet) men till ett bättre pris. Sen gillar jag byggkvaliten, design och materialval bättre också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Romeon: Tycker absolut att du ska satsa på en MacBook Pro 15". Antingen den mindre för 21995:- eller den större för 27495:-.
Du skriver att du nu har en MacBook Pro som är 4 år. Detsamma gäller mig. Köpte den bästa MacBook Pro 15" som gick att konfigurera i februari 2011 och den kostade då ca 31000:-. Prestandamässigt så står den sig väldigt bra även idag och jag vill inte byta till en ny dator idag. Upplever inte min MacBook Pro som långsam på något sätt. (har SSD)

En dator för 31000:-, eller 27495:- som den nu kostar ny, är inte särskilt mycket pengar över en 4 - 5 års period.

Köpte även förlängd AppleCare och det visade sig vara en bra investering. Har fått en helt ny nätdel pga kabeln på den första nöttes sönder. Ska tillägga att jag sköter min dator pedantiskt så det var helt klart ett tillverksningsfel. Har även fått hela moderkortet utbytt pga trasigt grafikkort som visade sig då och då.

För privat användningsområde skulle jag inte välja något annat än Mac men det är ju ett högst individuellt val.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunder:

Datorer som egentligen inte är gjorda för privatpersoner, så som Lenovo Thinkpads eller Dells dyrare serie. Bättre än en Mac (subjektivt, jag vet) men till ett bättre pris. Sen gillar jag byggkvaliten, design och materialval bättre också.

Den IGZO-panel som Dell använder i XPS13/15 med 3200x1800 upplösning är inte bara subjektivt bättre, den panelen är mätbart bättre på både ljusstyrka och färgkorrekthet (mätt på kalibrerade system) än panelen i rMBP. Vet inte hur viktig den aspekten är för TS + man måste ta hänsyn till kvalitén på de program som finns på respektive system, om Photoshop är bättre på OSX (ingen aning hur om det är så) blir det ett klart plus för MBP.

Tycker i alla fall jag att det är svårt att gå fel med MBP, det är en väldigt bra maskin. Har haft flera MBP tidigare, men just nu har jag en XPS15 (med sagda IGZO-panel) och är riktigt nöjd, har inte så mycket nytta av färgkorrekthet då jag använder dator för programmering men det är en väldigt trevlig skärm att läsa text på! Hade garanterat varit nöjd med en 15" rMBP också

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yoshman:

Den IGZO-panel som Dell använder i XPS13/15 med 3200x1800 upplösning är inte bara subjektivt bättre, den panelen är mätbart bättre på både ljusstyrka och färgkorrekthet (mätt på kalibrerade system) än panelen i rMBP. Vet inte hur viktig den aspekten är för TS + man måste ta hänsyn till kvalitén på de program som finns på respektive system, om Photoshop är bättre på OSX (ingen aning hur om det är så) blir det ett klart plus för MBP.

Tycker i alla fall jag att det är svårt att gå fel med MBP, det är en väldigt bra maskin. Har haft flera MBP tidigare, men just nu har jag en XPS15 (med sagda IGZO-panel) och är riktigt nöjd, har inte så mycket nytta av färgkorrekthet då jag använder dator för programmering men det är en väldigt trevlig skärm att läsa text på! Hade garanterat varit nöjd med en 15" rMBP också

Japp, det var den jag tänkte på men som jag aldrig kommer ihåg namnet på
Är Photoshop olika bra till olika OS? Bör det inte vara samma?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Hoppar in på tråden också, hoppas det är ok.

Jag frilansar som fotograf på sidan om mitt jobb som systemutvecklare, och är i behov av en ny bärbar dator. Hade bestämt för att köpa en MacBook Pro 15" och använda min stationära dator som filserver. Men nu har jag börjat fundera på att köpa en MacBook Pro 13" istället, snålvarianten med 8 GB ram och bara använda den för lättare redigering. För samma pengar som en MacBook Pro 15" får jag ett nytt grafikkort till min stationära, en iPad Mini Retina och CamRanger som jag har stor nytta av vid den typen av fotografering jag jobbar med. Är dock lite orolig att jag kommer tycka 13" är för lite att jobba med överhuvudtaget, men har aldrig haft någon så jag har inte så mycket att jämföra med. Det som är fördelen är att den är lättare och billigare, vilket frigör lite pengar för annat.

Riktigt svårt att bestämma mig. Om jag väljer 13" så kommer jag välja den med 2,7 GHz och 256 GB SSD, då 128 GB blir för lite. Men eftersom apple tar så jäkla mycket betalt för internminne så tycker jag det blir för liten skillnad mellan att köpa en 15" och den 13" som jag funderat på med extra internminne. Kommer då behålla min stationära och bara använda den bärbara för lättare redigering.

Väljer jag 15" så kommer jag enbart använda den, och skippa min stationära. Fördelen med det är att jag slipper problemen med synkning av LR-katalog osv. Men då är frågan om jag behöver den dyrare med externa grafikkortet, eller om jag klarar mig utan.