Köpråd Surfplatta för hemmabruk

Permalänk

Köpråd Surfplatta för hemmabruk

Hej,

Ska hjälpa min flickvän att köpa en surfplatta för surfande och filmtittande i hemmet.
Hon har redan en Bärbar windows-dator men vill ha något mer mobilt hon kan flytta mellan rummen.
Har inte så mkt koll själv eftersom jag är lite bortkommen på mobila devices.

Budget är väl ca 3000.

Hoppas ni kan komma med lite info och tips.

Det här är viktigt för henne:

1) Hon verkar föredra android framför win och apple.

-Är apparna mkt bättre på android framför win 8? Annars vad har android för fördelar framför win8?
(hade jag köpt en till mig själv hade jag tagit win8 direkt eftersom jag är mer hemma på datorer)

-hur blir det med att få ner filmer på android? På hennes dator kör vi torrents så där är det inga problem, kan man tanka ner på datorn och sedan föra över med usb till plattan om vi inte vill köra typ netflix?

2) Skärmstorlek bör ej vara mkt mindre är 10 tum för filmtittande gissar jag.

3) Snygghet / design / smidighet

-Bör ej vara ett plastmonster med mycket gigabyte/gigahertz, det gillar hon inte. Helst något som hon tycker ser någorlunda snyggt ut på soffbordet och kanske en relativt tunn platta med smidigt fodral så att man kan ställa den upp på ett bra sätt.

4) Prestanda

Ej viktigt:
-Kamera
-Kunna surfa på tåget (wifi är det som den måste ha)

Viktigt:
-Bra bild (Är ppi ett relativt bra mått på hur snygg bilden blir?)
-Processor (Hur kan jag jämföra olika processorer på t.ex. prisjakt? Har t.ex. ingen aning om vad "Qualcomm Krait" är för processor eller ska om man ska ha quad eller dual core och med vilken hastighet)
-Lagring: Kommer väl köpa till kort med extra 64 GB så spelar det stor roll vad initiella lagringsutrymmet är tycker ni?
-RAM: Androidplattorna verkar alla ha 2GB och win8plattorna 4GB, varför är det så? Klarar sig android med bara 2GB?

Tips:
Har ni något köptips som fyller önskemålen någorlunda så uppskattar vi det eller svar på någon av mina dumma frågor.

Tack på Förhand

/Birk Borkason

Permalänk
Medlem

Med den budgeten och kraven, Xperia Z-tablet. 2999:- hos Teknikmagasinet.
http://www.swedroid.se/recensioner/tablets/sony-xperia-tablet...

Andra surfplattor hittar du här.

Permalänk
Medlem

Dom flesta plattor för att titta på film duger, quadcore och ghz är inte så värst viktigt då, när det gäller spel ja, annars inte 2gb ram räcker gott på en platta det behövs inte mer heller som sagt

Ska du ha bäst bild då är det samsungs plattor som gäller deras displayer är bästa på marknaden men eftersom hon inte gillar plastmonster ja då skiter det sig ju lite... Nvidia shield är ju annars ett alternativ men den har bara 8tum dock och den köper man väl egentligen till spel då den är ett fartmonster, dock har den väldigt bra högtalare så den lämpar sig till film med, kostar lite under 3000 enligt mig det bästa man kan köpa eftersom dom flesta plattor har kass prestanda och dåliga högtalare oftast.

Annars är det titta på prisjakt bara vad som faller i smaken eller åka ut till nån elektronikbutik är väl att föredra om man har svårt bestämma sig online.

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga Tablet 2 tycker jag själv ser trevlig ut, bra batteritid o bra inbyggda högtalare, finns med Android för 2.490kr eller med Windows 8.1 för 2.990kr. Har själv funderat på den och varit o klämt på den på Elgiganten.

Permalänk

Samsung Galaxy Tab S 10.5 verkar ju vara vettigt för hemma bruk men ligger lite över trådskaparens budget.

Funderar på hur vettig och plastig den här är
Lenovo TAB 2 A10-70 ZA00 16GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3153283
Verkar rätt tjock o synd att den har blå baksida bara.

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

Tja jag vill ha en surfplatta men inte tumma på friheten med en bärbar . är sugen på en surface pro . en fyra kmr strax men tror nog jag blir nöjd med en trea . men frågan är vilken ska jag välja vill mutlitaska kunna surfa och se film .Väldigt tacksam för svar

Permalänk

Jag slog till på Lenovo TAB 2 A10-70.

Den var inte alls så klar blå som på produktbilderna utan var väldigt mörk blå snudd på svart i vissa vinklar så det var rätt snyggt.
Väldigt bra bild o framför allt ljud, det märks att den är anpassad för att kolla på film.
Har inte hunnit testa några spel än men för det som jag tänkt ha den till (film o surf) så funkar den väldigt bra :).
Finns ett litet minus o det är att den är rätt tung så det blir nog jobbigt att sitta o hålla i den en hel film utan ett fodral med stativ är nog att föredra.
Men för dom pengarna den kosta så är jag än så länge nöjd

Visa signatur

<- Old school datanörd ->