Permalänk
Medlem

Dessa dba!

Till familjens nya dator är tanken att bygga en så tyst dator som möjligt. Zalman nätagg, 7000-Cu prollekylare, hårddiskdämpare mm. Men när det kommer till fläktar så vill jag inte pula på dem en massa 120mm som jag själv använder =).

I lådan, som kommer bli en Raidmax Miditower 7728GB, finns det plats för 80mm vilket får lov att duga. Personligen tyckte jag att mina 120mm var rätt högljudda i full fräs, men de går ju ändå i 26db.Hur uppfattas ljudnivån på Papst 12db fläktarna undrar jag?

Permalänk

en minskning med 10 dB är en uppfattas som en halvering av ljudstyrkan!

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

Väldigt tyst fläkt alltså... bra!

Permalänk

Kollade nyss hur vilken fläkt jag kan montera på mitt chassi. Mäts storlekarna i hur många mm det är mellan monterings hålen eller hur stor hela fläkten är?

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är fel att säga att papst 120 mm 26 dba är tysta, dock så här man mest ett "vinande ljud" och det är inget som direkt stör eller så.

Permalänk
Medlem

Varför måste en familjedator vara så tyst för? Det är inte som att den ska överklockas och behöver fet-kylning... Det räcker med ett tyst nätagg och en bra cpu-kylare.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk

Ho ho, kan någon svara på min fråga?????

Visa signatur

"It's not the size that's important, it's where you stick it."

Permalänk

marran mon är det inte så att 3 dB är en halvering av ljudstyrkan ?
och OT så uppfattas inte ljudnivån på papst 12dB
det finns typ ingen ljudnivå på dem

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

tror det är det runda

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motormannen
Ho ho, kan någon svara på min fråga?????

Det är måttet på hela fläkten tror jag.

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
marran mon är det inte så att 3 dB är en halvering av ljudstyrkan ?
och OT så uppfattas inte ljudnivån på papst 12dB
det finns typ ingen ljudnivå på dem

ljudet halveras vid en minskning med 3dB, men örat fungerar inte linjärt, utan logamitriskt, (vet ej hur det stavas) så örat uppfattar 10dB minskning som en halvering av ljudet

Permalänk
Medlem

Det är måttet på hela fläkten.

Själv har jag 5st papst-fläktar som ger ifrån sig 12dB. Om man håller en sån i handen och allt annat är avstängt hörs den knappt. När alla sitter i chassit är det lite skillnad mellan alla på och alla av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
det inte så att 3 dB är en halvering av ljudstyrkan ?

SVAR: JA! en ökning av ljudintensitetsnivån [db] med 3 enheter ökar ljudintensiteten med det dubbla. På svenska, ett öra uppfattar ljudet som dubbelt så högt iaf man har 3 db högre värde än tidigare.

Tänkvärt: en 12 db fläkt är alltså _åtta_ ggr tystare än en 36 db fläkt och inte tre gånger tystare som många tror.

dba däremot är en enhet för en ljudintensitetsnivå där man "filtrerar" vissa frekvenser och framförallt koncentrerar sig på mätning inom ett specefikt område. Se bild.

Läs mer själv

http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/dB.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ner

SVAR: JA! en ökning av ljudintensitetsnivån [db] med 3 enheter ökar ljudintensiteten med det dubbla. På svenska, ett öra uppfattar ljudet som dubbelt så högt iaf man har 3 db högre värde än tidigare.

Nej. Läs de ovan dig som hade rätt.

8-10dB uppfattas som en halvering/dubblering för det mänskliga örat.

3dB är en halvering/dubblering av den akustiska energin.

Permalänk

precis christian...d va så ja menade men ja orkade inte skriva d där om energin eftersom den va ot i det här fallet...just därför så blev dej ju såklart det som diskuterade sen

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons