Hur arrangerar man ett LAN? Nybörjare undrar

Permalänk

Hur arrangerar man ett LAN? Nybörjare undrar

Hej, jag och min kusin fick en idé om att arrangera ett LAN för lite vänner (20-30 pers.)

Det finns många liknande trådar men, jag reder ut det mesta själv förutom internet och det är det som jag behöver lite hjälp med.

Det så är det viktigaste när det kommer till ett LAN är ju såklart internet och nätverk. Hur löser man det? Jag har läst lite och kommit fram till att det behövs en switcher men, vad har den för funktion? Kortfattat: Hur ska man göra med nätverk under ett lan?

Mvh, DerisMaster

Trådens tema bytte namn från hjälp med nätverk till nuvarande
Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Medlem

1.koppla kabel från din router till valfri port i en switch, sen kopplar du alla datorer till övriga portar
2. profit!

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Kort och gott, du behöver en router som hanterar trafiken från internet till det lokala nätverket och tillbaka. Och du behöver switch(ar) för att ha kapaciteten att koppla in flera datorer i nätverket.

Du kan klara dig fint på en vanlig router om kraven inte är så stora. Annars rekommenderar jag att du ordnar en vanlig dator med två nätverkskort och installerar pfsense.

Guide: https://doc.pfsense.org/index.php/Installing_pfSense

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hör med någon ungdomsförening i närheten om ni kan få låna en 24/36 portars switch. Följ sedan stegen som @Jockew1989 beskrev så fint.

Tips: Sätt upp etikettregler på lanet, tex ingen torrent tankning eller tyngre nedladdningar. Av egna erfarenheter så blir folk förbannade när man förlorar/dör pga delay eller lagg i nätverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerisMaster:

Hej, jag och min kusin fick en idé om att arrangera ett LAN för lite vänner (20-30 pers.)

Det finns många liknande trådar men, jag reder ut det mesta själv förutom internet och det är det som jag behöver lite hjälp med.

Det så är det viktigaste när det kommer till ett LAN är ju såklart internet och nätverk. Hur löser man det? Jag har läst lite och kommit fram till att det behövs en switcher men, vad har den för funktion? Kortfattat: Hur ska man göra med nätverk under ett lan?

Mvh, DerisMaster

En switch kan bli för lite om 20-30 pers ska komma. Det finns switchar med så många portar men de är oftast lite dyrare.
Men 10 portars switchar är billigare, dessa kan kopplas in i en router som exempelvis finns centralt i rummet. Det går även att koppla vidare en switch på en annan, dock så kan nätverkshastigheten går ner lite då mycket data ska skickas genom en kabel till routern. Men under ett lan så ska inte detta vara ett problem då datamängderna är relativt små. Ett exempel på en 8 portars gigabit switch http://www.inet.se/produkt/5402178/tp-link-tl-sg108-100-1000-...

När det kommer till router så är jag lite osäker på hur mycket kraft de behöver, 20-30 personer kan bli ett problem när alla vill ha låg svarstid. Men jag låter hellre någon annan svara på denna frågan.

Det viktigaste av allt är att uppkopplingen till operatören är bra. Fiber är så gott som ett måste med 100/100 hastighet.

Permalänk
Medlem

Viktigast är ström, sen nätverk

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@BergEr:

Jo, såklart haha, annars kommer man inte långt!

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk

Tillstånd

När det kommer till tillstånd, behövs det för ett litet LAN som detta?

Jag har sett att det kan behövas men, vi är 25 pers max. Vi kommer visserligen ta en liten avgift om det har med saken att göra men, det är som sagt bara ett LAN för vänner.

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Skrivet av DerisMaster:

När det kommer till tillstånd, behövs det för ett litet LAN som detta?

Jag har sett att det kan behövas men, vi är 25 pers max. Vi kommer visserligen ta en liten avgift om det har med saken att göra men, det är som sagt bara ett LAN för vänner.

betvivlar att de behövs tillstånd sålänge man har rätt att använda lokalen samt uppkopplingen som man vill.

om ni sen delar på avgiften för hela evenemanget har inget med saken att göra.

dock om ni tänkt ta avgift så ni går med vinst så är det en helt annan sak men ingen koll på vad som gäller mer än att pengarna ska skattas på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Anordnade mängder med LAN när jag var yngre, och den största tabben jag/vi gjorde var att inte räkna på strömmen ordentligt och kolla upp alla faser. Man brukar räkna på cirka 2,3kW per 10A fas (vägguttag). Hur många datorer man kan ha per fas beror helt å hållet på hur högpresterande burkar folk har med sig, men cirka 7-8platser/10A fas brukar vara ett bra riktmärke.

Förbannat tråkigt när säkringen slår ifrån mitt i en boss fight eller liknande.

Permalänk
Avstängd

@xamber:

Eller kör med tre nätverkskort och sen ha två 24 port switcher eller koppla ihop två switcher men det kostar ju lite mer.

Sen så måste dator vara snabb nog för att klara av den internet och alla dom 30 pers som ska använda sig av den.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

@xamber:

Eller kör med tre nätverkskort och sen ha två 24 port switcher eller koppla ihop två switcher men det kostar ju lite mer.

Sen så måste dator vara snabb nog för att klara av den internet och alla dom 30 pers som ska använda sig av den.

Nu börjar det låta lite väl overkill, killen vet inte ens vad en Switch har för funktion och ni vill lura in han på Pfsense maskiner med x antal NICs.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

betvivlar att de behövs tillstånd sålänge man har rätt att använda lokalen samt uppkopplingen som man vill.

om ni sen delar på avgiften för hela evenemanget har inget med saken att göra.

dock om ni tänkt ta avgift så ni går med vinst så är det en helt annan sak men ingen koll på vad som gäller mer än att pengarna ska skattas på.

Det ska bara gå runt, det är det viktigaste. Det krävs ju lite jobb för att få något sådant att inte bara gå massor med förlust.

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk

Vilken operatör bör man ha OS.v?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerisMaster:

Vilken operatör bör man ha OS.v?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för lokal du har siktat in dig på?

Har du ingen än så räkna ut ungefär hur mycket ström du behöver och kolla sedan upp med innehavaren av lokalen vad för uppkoppling som finns att tillgå.

Se till att det finns gott om plats också, både för bekvämlighetens skull och eventuell utrymning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

@xamber:

Eller kör med tre nätverkskort och sen ha två 24 port switcher eller koppla ihop två switcher men det kostar ju lite mer.

Sen så måste dator vara snabb nog för att klara av den internet och alla dom 30 pers som ska använda sig av den.

Du kan driva 200 pers på en intel p4 med 512 ram så, nej maskinen måste inte vara jätte kvick..

Skrivet av wille61:

Nu börjar det låta lite väl overkill, killen vet inte ens vad en Switch har för funktion och ni vill lura in han på Pfsense maskiner med x antal NICs.

Läs första inlägget jag skrev.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk

När det gäller lokal fick vi en galen idé om att sitta i partytält (stora)

Tror ni det överhuvudtaget skulle fungera?

Då skulle det lösa sig med internet om vi skulle ha det i trädgården, i höst får vi fiber vilket vi i nuläget inte har. Problemet är det att routern inte är särskilt bra så den räcker knappt ut i trädgården. Hur kan man lösa detta?

Tack för alla svar, jag är jätteglad att ni svarar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerisMaster:

När det gäller lokal fick vi en galen idé om att sitta i partytält (stora)

Tror ni det överhuvudtaget skulle fungera?

Då skulle det lösa sig med internet om vi skulle ha det i trädgården, i höst får vi fiber vilket vi i nuläget inte har. Problemet är det att routern inte är särskilt bra så den räcker knappt ut i trädgården. Hur kan man lösa detta?

Tack för alla svar, jag är jätteglad att ni svarar

Skickades från m.sweclockers.com

En lång kabel till switchen/switcharna

Permalänk
Skrivet av PeanutPowerz:

En lång kabel till switchen/switcharna

Vad är det för typ av kabel som går mellan router och switcher?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerisMaster:

Vad är det för typ av kabel som går mellan router och switcher?

Skickades från m.sweclockers.com

50m UTP Kabel borde göra susen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd

Vill bara tillägga att du köper kablar till ett bra pris på Dustinhome om du har studentkort/mecanat! (exempelvis 260kr inkl moms för nämnda produkt)

Permalänk

När det kommer till lokal, tror ni det fungerar att sitta i ett partytält?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerisMaster:

När det kommer till lokal, tror ni det fungerar att sitta i ett partytält?

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda jag ser som ett problem är väta och hur ni ska fördela el över olika faser(men det går kanske att dra långa skarvsladdar från olika rum i huset och på det sättet fördela upp).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

Beror helt på vädret. Hyr en bygdegård eller liknande lokal. Då slipper du att folk spränger ditt egna dass.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DerisMaster:

När det kommer till lokal, tror ni det fungerar att sitta i ett partytält?

Skickades från m.sweclockers.com

Det får inte vara fukt ute då kan dator får kortslutning. Sen så skulle jag säga att det kan vara brand risk med att ha det i ett partytält om det skulle blir något fel med elen.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk

Ja, när det kommer till brandrisk och fukt så blir tält uteslutet. Vi får nog hyra någon lokal till detta. Den lokalen vi kikat på har inget internet så vilket bredband och från vilken operatör bör man skaffa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Varma hälsningar,
DerisMaster

Permalänk
Medlem

Haha ni får väl dra en lång kabel från ett närliggande hus. Kan ju inte bara fixa bredband huxflux.