inte riktigt så det fungerar, och dra inte paralleller till bilvärlden där det är alldeles för många parametrar som påverkar prestandan, att köra med 0.1 bar i däcken är tex inte jämförbart med 1.2bar för jämföra hur effekten går ner i backen. Vikt på bilen, luftmotstånd den dagen, lufttemp, hur hårda dämparna är ställda,downforce, ska jag fortsätta?
körde med en celeron på 667mhz (med senaste moderkort på den tiden) för länge sedan och ett geforce 4600ti utan problem, även amds 7850K och testade 280x crossfire utan problem i 1080p, så länge man har en modern arkitektur så fungerar det utan problem.
nu hittade jag inte en i3a, men jag hittade amds budget athlon i testerna nedan för jämföra.
1080p
http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-cpu-1080tx-vh.jpg
1440p, notera hur cpun börjar redan här spela mindre roll
http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-cpu-1440tx-vh.jpg
och för poängtera i 4K nedan: "4K effectively forces a GPU bottleneck, meaning that even the 760K doesn't show as large a performance limit "
även en budget athlon hänger hack i häl (i avg) @4K med ett titanX mot de betydligt dyrare processorerna, 1fps skillnad mot en devil i7K. och det är inte med den nyare steamrollern heller.
http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-cpu-4k-vh.jpg
det med cpu flaskhals i spel är så sjukt överdrivet, bara för sälja hårdvara. så länge man har en modern quadcore kommer spel fungera smärtfritt. ända sedan de tidiga i7orna har försäljare kommit med "framtidsäkrare" konstant för sedan bli totalt ersatta av en i5 (för spel då) vid näst-nästa generation av plattform, tänk plattformen innan sandybridge exempelvis. det finns inget som är framtidsäkert inom PC världen, allt är gammalt inom 1år. Såg ju bara nvidias 900 serie och nu nya fury från amd/ati.