Gammal dator, nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Gammal dator, nytt grafikkort?

Bästa Herrar och Damer,

I en skrubb har jag hittat en gammal burk med en Core i7 920 och 6GB minne. Är det en befängd idé att slänga in ett ”modernt” grafikkort här och tro att jag kan njuta av dagens spel i ”hyfsad” upplösning med ett ”rimlig” påslag av effekter (skräpet skulle potentiellt bli kopplat till en plasma som maxar ut vid 720p).

Följande gäller också:

* Inga överklockningsäventyr orkar jag med då det sitter en vanlig kylare på CPU:n,.
* Jag har ingen aning om vad spel av idag kräver i form av minne, men det är inga problem att peta i mer minne i burken då jag råkar ha en massa gammalt DDR3-minne liggandes i en låda.

Så, antingen lägger jag ner denna idé eller så köper jag ett grafikkort, och gör jag det är ju frågan: vilket grafikkort är lämpligt för denna CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

Bästa Herrar och Damer,

I en skrubb har jag hittat en gammal burk med en Core i7 920 och 6GB minne. Är det en befängd idé att slänga in ett ”modernt” grafikkort här och tro att jag kan njuta av dagens spel i ”hyfsad” upplösning med ett ”rimlig” påslag av effekter (skräpet skulle potentiellt bli kopplat till en plasma som maxar ut vid 720p).

Följande gäller också:

* Inga överklockningsäventyr orkar jag med då det sitter en vanlig kylare på CPU:n,.
* Jag har ingen aning om vad spel av idag kräver i form av minne, men det är inga problem att peta i mer minne i burken då jag råkar ha en massa gammalt DDR3-minne liggandes i en låda.

Så, antingen lägger jag ner denna idé eller så köper jag ett grafikkort, och gör jag det är ju frågan: vilket grafikkort är lämpligt för denna CPU?

Bör inte vara några problem att slänga in ett Fury X i den där... Dock kanske inte budgeten tillåter. Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

@fufuheo: Nja, budget är inte en parameter av speciellt stor relevans (eller ja..) utan min tanke var snarare vad är det "fetaste" grafikkortet jag kan köpa som inte dödas av den gamla CPU:n?

edit: och om jag köper det, är det lönt?

Permalänk
Medlem

Du kan slänga i ett 980 iaf utan att det flaskar, sitter på en i5 750 (dock snurrar den i 3.7ghz) utan att den flaskar mitt 980!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

@KJKL: Jag har svårt att bedöma hur en uppskrämd i5 750 står sig mot en gamal i7 920, men att den skulle klara att springa jämt med ett GT980 förvånar mig. Men det låter ju som om CPU inte spelar så stor roll i spel av idag?

edit igen: jag vill spela Doom "4"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJKL:

Du kan slänga i ett 980 iaf utan att det flaskar, sitter på en i5 750 (dock snurrar den i 3.7ghz) utan att den flaskar mitt 980!

Åh vad skönt o höra! Sitter på i5 760 @ 3,6 och har varit osäker på om den ska klara ett 970. Men processorerna ligger ju lite före grafikkorten vad gäller spel idag så det ska väl gå fint

uhm sen så är väl i7 920 nyare än i5 7xx serien väl? Hur som helst ligger inte min i5 760 över 50 % belastning i något spel :S
Spelar Planetside 2, CS:go, Guild wars 2, Diablo 3 just nu och den sliter inte så värst. Den prollen är 6-7 år gammal nu! Så du borde kunna köpa nytt grafikkort, de som sköter 70 % av jobbet i spelen så.

Och just det, köp en ny kylare om du skulle behöva överklocka eftersom du har orginal! Cooler master har en fin för 300 kr bara, den kör jag på. procen är inte över 56 grader överklockad ens och 26 grader idle! helt klart värt pengarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

uhm sen så är väl i7 920 nyare än i5 7xx serien väl?

i7 920 är ju Bloomfield, stenåldern! Därav min fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

i7 920 är ju Bloomfield, stenåldern! Därav min fråga

kolla min tråd HÄR, typ samma fråga.
verkar bara vara att gasa på med de gamla grejerna

ps, om du råkar ha aldeles för mycket ram minne liggandes så kan jag mer än gärna hjälpa dig förvara lite

Permalänk
Medlem

Alla verkar skippa dem två viktigaste frågorna ,vad har du för chassi och nätaggregat? Är det OEM?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maschk:

kolla min tråd HÄR, typ samma fråga.
verkar bara vara att gasa på med de gamla grejerna

ps, om du råkar ha aldeles för mycket ram minne liggandes så kan jag mer än gärna hjälpa dig förvara lite

Skammen man får bära när man inte söker innan man frågar Nå, hur gick det, vad köpte du och höll det? Och har du någon uppfattning om hur mycket överklockningen spelar roll?

ps. Du kan få alla min gamla minnesmoduler, snälla arbetsgivaren tillhandahåller 128GB per burk.. Men det föreligger uppenbarligen ingen korrelation mellan minne och kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Alla verkar skippa dem två viktigaste frågorna ,vad har du för chassi och nätaggregat? Är det OEM?

nätaggregatet tror jag håller än idag 750 W, utan att kunna specificera vidare. Chassit är absurt stort.

Permalänk
Medlem

@Junger:
Jag beställde ett readon 290X, då det verkar vara sjukt mycket grafik för pengarna speciellt med dx12 i antågande.
Jag har inte fått det ännu, kommer i morgon hoppas jag

jag tror att clockningen nog gör lite, men har igentligen ingen aning. Clockade när burken var ny och har inte rört det sedan dess...

men jag kan rapportera så fort kortet kommer,
och du har pm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

nätaggregatet tror jag håller än idag 750 W, utan att kunna specificera vidare. Chassit är absurt stort.

Då är det nog inte några problem på den fronten! Skulle råda om vilket grafikkort som helst! Mest bang for the buck är 290x i dagsläget som går att få tag på 2500-3000kr nytt beroende på vilka reor som är igång.

Här har du en graf som visar GPU spel prestanda:

Däremot för 720p kommer det mesta att fungera, 280 finns ofta för 1800kr och är riktigt bra. Ett annat uppenbart alternativ är vänta på 300 serien och fury som kommer finnas att köpa om 1-2 veckor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Tack för den informationen! Jag måste dock erkänna att jag är lite förvirrad. Ty om det du säger stämmer så spelar ju CPU marginell roll för spel nuförtiden? (ja, inom rimlighetens gränser, vi försöker ju inte pressa en burk med en 386:a och frigöra minne genom att förvägra inläsningen sv drivrutinerna för musen så att vi kan "ladda" doom 1 överhuvudtaget!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

@philipborg: Tack för den informationen! Jag måste dock erkänna att jag är lite förvirrad. Ty om det du säger stämmer så spelar ju CPU marginell roll för spel nuförtiden? (ja, inom rimlighetens gränser, vi försöker ju inte pressa en burk med en 386:a och frigöra minne genom att förvägra inläsningen sv drivrutinerna för musen så att vi kan "ladda" doom 1 överhuvudtaget!).

Upplösning har inte mycket att göra med CPU krav, nästan ingenting alls, renderingstider har däremot. En i7 från bloomfield räcker gott och väl för 60FPS i nästan alla dagens spel. Skulle du jaga 144Hz så var det en annan diskussion. 6GB räcker även för det mesta, även om 8GB är rekommenderat. Släng även in en SSD om du ksa använda den i skrivbordet mycket. Skulle såklart råda om att överklocka den om möjligt då det ger väldigt mycket.

EDIT: Ett lagom 720p kort för dagens spel för GRYMT pris http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Presterar väldigt likt 270x som finns i listan, finns annars en större lista men som jag inte anser lika bra här.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

EDIT: Ett lagom 720p kort för dagens spel för GRYMT pris http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Presterar väldigt likt 270x som finns i listan, finns annars en större lista men som jag inte anser lika bra här.

Ett sådant blir det!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Oj! Nice pris på 960 & 280!

Det är faktiskt något att överväga kan jag tycka, bara ifall ifall @junger

Permalänk
Medlem

Jag får nog oxå tycka att man skall fundera ett varv till om på lite biffigare än 270, det kommer ju tyngre spel även i morgon, så även om 270 funkar bra med de flesta spelen i 720p i dag så vill man ju spela hela hösten med... och för 500:- skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

@fufuheo: Nja, budget är inte en parameter av speciellt stor relevans (eller ja..) utan min tanke var snarare vad är det "fetaste" grafikkortet jag kan köpa som inte dödas av den gamla CPU:n?

edit: och om jag köper det, är det lönt?

Du kan i princip köpa vilket grafikkort som helst. Din processor är inte särskilt begränsande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

Ett sådant blir det!

Glad att jag kunde hjälpa. Som många säger så kan man gå upp i prestanda för 280/960, men frågan är om du verkligen behöver det. Låter som du vill bara skönlira lite och då är 270 väldigt lagom. Är ju verkligen inte ett dåligt pris heller, 960 är något bättre medans 280 är hyfsat mycket bättre iom sina 3GB VRAM. Tror däremot 2GB vram kommer räcka för ditt spelande, som du sa så är ditt mål att spela i hyfsad grafik och inte alla effekter i fulla varv. 500kr är även en hel del när vi pratar grafikkort för relativt små summor, 960't som länkades utav @buurman t.ex. kostar ~32% mer för en prestanda skillnad på ~17%. Båda har ju lika mycket VRAM.

Helt enkelt, jag tror du kommer vara väldigt nöjd med ditt 270 och det kommer ge lagom prestanda för dig för ett schysst pris.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Glad att jag kunde hjälpa. Som många säger så kan man gå upp i prestanda för 280/960, men frågan är om du verkligen behöver det. Låter som du vill bara skönlira lite och då är 270 väldigt lagom. Är ju verkligen inte ett dåligt pris heller, 960 är något bättre medans 280 är hyfsat mycket bättre iom sina 3GB VRAM. Tror däremot 2GB vram kommer räcka för ditt spelande, som du sa så är ditt mål att spela i hyfsad grafik och inte alla effekter i fulla varv. 500kr är även en hel del när vi pratar grafikkort för relativt små summor, 960't som länkades utav @buurman t.ex. kostar ~32% mer för en prestanda skillnad på ~17%. Båda har ju lika mycket VRAM.

Helt enkelt, jag tror du kommer vara väldigt nöjd med ditt 270 och det kommer ge lagom prestanda för dig för ett schysst pris.

Jag håller med! Dock kommer dx12 snart som ger 960 en del fördelar som kan öka skillnaden med 270

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

Skammen man får bära när man inte söker innan man frågar Nå, hur gick det, vad köpte du och höll det? Och har du någon uppfattning om hur mycket överklockningen spelar roll?

ps. Du kan få alla min gamla minnesmoduler, snälla arbetsgivaren tillhandahåller 128GB per burk.. Men det föreligger uppenbarligen ingen korrelation mellan minne och kunskap

Nu har kortet kommit och benchmark är gjord i 3dmark...

Fire strike
9553 score (det dom kallar totalpoäng)
11706 graphics score

9029 physics score
4168 combined score

SC test på kortet