AMD "Fiji" saknar stöd för HDMI 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag skulle ändå bli förvånad om så många som 10% köpte Fury för att koppla den till sin TV och för att utnyttja 4K. Det skulle alltså betyda att 90% måste betala för något som de förmodligen inte kommer använda.

Så nej, finns det adapter att köpas separat är detta rätt väg att gå

Säg att det är 5% och det säljs 50.000-grafikkort de första månaderna, det är ändå bara där 2500 kunder som måste införskaffa en adapter. Siffran är tagen ur luften givetvis men tycker det inte känns orimligt att 5% av alla som köper ett Fury inte har eller kommer att köpa en 4K-TV inom snar framtid om man inte redan har en.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

DVI->VGA. Inte så konstigt med tanke på att många datorskärmar körde VGA och grafikkortstillverkarna ville gå ifrån det.

Nu handlar det ju om att tillgodose 4K för TV och inte för datorskärmar. Jag är övertygad om att det är en minoritet av köparna som vill göra det.

nja, visst.. men riktigt sådär ensidigt var det högst troligen inte. det var nödvändigt för både utvecklare av skärmar och kort, (givetvis) att gå över, och konsumenten ville ha det. adaptrarna är snarare för att orsaka ett minimum av krångel för den som säljer en sak med "fel" kontakt på med den som köper en med detsamma.

merparten av köpare kommer bara se 4K som en kvalitetsstämpel, oavsett de kommer använda upplösningen eller ej. sålänge de inte får krångel med att DVD-spelaren inte går att koppla in för att HDMI saknas kommer den gruppen (majoritetnen) inte bry sig.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Så få kan det väl ändå inte vara? Hur många TV-apparater har stöd för DP? Min är ganska ny och har bara HDMI t ex. Jag måste ha en adapter för att få det att lira.

Är det en 4K-TV? I annat fall är det väl inga problem med den HDMI-version som FIJI-korten har?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Är det en 4K-TV? I annat fall är det väl inga problem med den HDMI-version som korten stöder?

Vilken HDMI-version stödjer Fury-korten menar du?

EDIT: såg inte inte bilden... nu är jag förvirrad. Är det HDMI eller inte på Fury-korten?
EDIT 2: Jaha, så det ÄR en HDMI-port på kortet, bara inte 2.0. Jag tolkade artikeln som att kortet helt saknade HDMI. Hade ju inte skadat att nämna kanske.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Är detta verkligen en artikel?
Det finns faktiskt "HDMI 2.0 ←→ DisplayPort" adaptrar.
Min fråga är: Vilka trummor slår Sweclockers på egentligen?

Visst finns adaptrar, men får du verkligen full 4K @ 60 eller begränsas det till 30?

Begränsas färgrymden?

Andra begränsningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Så få kan det väl ändå inte vara? Hur många TV-apparater har stöd för DP? Min är ganska ny och har bara HDMI t ex. Jag måste ha en adapter för att få det att lira.

För att du har en 4K TV? Annars har jag svårt att förstå din oro.

http://support.amd.com/Documents/amd-radeon-r9-fury-x.pdf

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Visst finns adaptrar, men får du verkligen full 4K @ 60 eller begränsas det till 30?

Begränsas färgrymden?

Andra begränsningar?

Borde väl inte innebära några begränsningar om du kör DP -> HDMI vid TVn. Kopplar du där emot in den i HDMI-porten på grafikkortet så kommer färgerna skalas ned som det är för mig i dagsläget med min TV och Kepler-kort som har 1.4a.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

För att du har en 4K TV? Annars har jag svårt att förstå din oro.

http://support.amd.com/Documents/amd-radeon-r9-fury-x.pdf

Ingen oro, bara en onödig kostnad för att köpa en adapter.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Säg att det är 5% och det säljs 50.000-grafikkort de första månaderna, det är ändå bara där 2500 kunder som måste införskaffa en adapter. Siffran är tagen ur luften givetvis men tycker det inte känns orimligt att 5% av alla som köper ett Fury inte har eller kommer att köpa en 4K-TV inom snar framtid om man inte redan har en.

Chansen är ju då stor att dessa köper en TV med Displayport, eller införskaffar en adapter, som kostnadsmässigt kommer att vara försumbart. Och det finns ju trots allt andra och fler fördelar med DP över HDMI.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Borde väl inte innebära några begränsningar om du kör DP -> HDMI vid TVn. Kopplar du där emot in den i HDMI-porten på grafikkortet så kommer färgerna skalas ned som det är för mig i dagsläget med min TV och Kepler-kort som har 1.4a.

Försök hitta en adapter som verkligen klarar DisplayPort till HDMI 2.0 4K@60...

Har hittills bara hittat några som vid närmare kontroll definitivt inte klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Chansen är ju då stor att dessa köper en TV med Displayport, eller införskaffar en adapter, som kostnadsmässigt kommer att vara försumbart. Och det finns ju trots allt andra och fler fördelar med DP över HDMI.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s22502272... (vet inte om filtrena hänger med). Men det finns alltså i dagsläget enbart Panasonic som har DP. Fler modeller kanske dyker upp i framtiden men utbudet är MINST sagt begränsat idag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Försök hitta en adapter som verkligen klarar DisplayPort till HDMI 2.0 4K@60...

Har hittills bara hittat några som vid närmare kontroll definitivt inte klarar det.

Nja, jag kollade bara snabbt och det var bara hdmi till mini-dp. Stod inget om att de var 2.0-kompatibla iofs. I värsta fall får man väl köra som jag gör i dagsläget, använder ju den för spel och tv-serier och filmer och då ser det ändå bra ut. Spelar ju i 1080p också, så inget problem direkt i nuläget.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det drabbar i praktiken bara de som har en tv med 4K och hdmi 2.0 som klarar 60 Hz, och har tänkt spela på tv:n.

Det vore bra om tv-tillverkarna (och alla andra i hembiohårdvarubranschen) lade till display port och fasade ut hdmi-skräpet med tiden.

Det lustiga är att det inte är ovanligt att TV'n har 5-6 hdmi kontakter och så vitt jag förstått det så betalar de per kontakt, men att de då inte kan byta en enda av dessa mot en displayport istället är väldigt konstigt. Även de billigaste 4k TV-apparaterna på marknaden brukar ofta ha både composite, scart och komponent-anslutningar! Det är bara absurt att Displayport, som är både billigt och enkelt att stödja och antagligen är bästa standarden i dagsläget, inte tas med när tillverkarna fortfarande väljer att ta med alla de där stenålders teknikerna och en hel drös med hdmi portar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Försök hitta en adapter som verkligen klarar DisplayPort till HDMI 2.0 4K@60...

Har hittills bara hittat några som vid närmare kontroll definitivt inte klarar det.

http://translate.google.co.kr/translate?hl=en&sl=fr&u=http://...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Döda HDMI, döda det med eld...

Permalänk
Medlem

På en annan sida är det nån som skrev till BizLink/Accell och frågade så sent som nu i Juni, och fick svaret att det kanske kommer till slutet av året.
När det formuleras på det sättet så ska man inte ha höga förhoppningar.

Permalänk
Medlem

Enligt den information jag hittar är licenskostnaden densamma för en 1.4-port som en 2.0. Detta gör det än mer märkligt. Att HDMI är standard inom mediebranschen beror på svågerpolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det lustiga är att det inte är ovanligt att TV'n har 5-6 hdmi kontakter och så vitt jag förstått det så betalar de per kontakt, men att de då inte kan byta en enda av dessa mot en displayport istället är väldigt konstigt. Även de billigaste 4k TV-apparaterna på marknaden brukar ofta ha både composite, scart och komponent-anslutningar! Det är bara absurt att Displayport, som är både billigt och enkelt att stödja och antagligen är bästa standarden i dagsläget, inte tas med när tillverkarna fortfarande väljer att ta med alla de där stenålders teknikerna och en hel drös med hdmi portar.

Skulle gissa för att det har att göra med vad som skrevs tidigare, kostnaden. En snabb googling visar att det kostar 0,2$ per port för DP medans HDMI så är det en årsavgift på 10,000$ (skulle inte ta gift på det eftersom det är wikipedia, men ändå).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaså? var ju det argumentet emot DP, över HDMI.

Får hoppas DP tar över om det stämmer.

Hdcp-stöd har funnits i dp-standarden sen åtminstone version 1.1 om jag förstått det rätt. Utöver det så finns dessutom dpcp.

Klippt från dp-sidan på Wikipedia:

"DisplayPort 1.1 added optional implementation of industry-standard 56-bit HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) revision 1.3, which requires separate licensing from the Digital Content Protection LLC.

DisplayPort 1.3 supports HDCP 2.2, which is also employed by HDMI 2.0."

Så ja, hdmi får gärna dra något gammalt över sig och tyna bort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att köpa en DP>HDMI kabel?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är väl bara att köpa en DP>HDMI kabel?

Det verkar inte vara så bara då det inte går att hitta någon sån kabel som håller måttet (4K@60)

Om man nöjer sig med 4K@30 så finns det ett utbud dock.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 980 Ti och Titan X stödjer hdmi 2.0 fullt ut?
Det var ju lite av en lögn med 970 och 980 som inte klarar den fulla specen av hdmi 2.0. De klarar inte 4k i 60Hz i 4:4:4, utan som max i 4:2:2, dvs med komprimering som försämrar kvalitén.
Eller har det rättats med senare drivrutiner? Hittar inte så mycket trovärdig information om det när man googlar, utan mycket förvirrade kommentarer bara.

Är sugen på en 4K TV, men väntar nog tills de verkligen stöds fullt ut av grafikkorten.

Permalänk

Om det nu krävs DP 1.3 för att köra HDCP 2.2, så spelar det ju ingen roll om man använder någon adapter eller liknande, då Fiji endast har DP 1.2a. Eller har jag missat nått i diskussionen?

Permalänk

Välkommen till 2013...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Någon som vet om 980 Ti och Titan X stödjer hdmi 2.0 fullt ut?
Det var ju lite av en lögn med 970 och 980 som inte klarar den fulla specen av hdmi 2.0. De klarar inte 4k i 60Hz i 4:4:4, utan som max i 4:2:2, dvs med komprimering som försämrar kvalitén.
Eller har det rättats med senare drivrutiner? Hittar inte så mycket trovärdig information om det när man googlar, utan mycket förvirrade kommentarer bara.

Är sugen på en 4K TV, men väntar nog tills de verkligen stöds fullt ut av grafikkorten.

Är du säker på att det är grafikkortet som begränsar till 4:2:2? Problemet är väl att de flesta tv-apparater inte stödjer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndreaX:

orkar inte sätta mig in i just det här fallet, men rent generellt så behöver inte royaltin gälla själva kontakten i sig. det kan likaväl hadla om portföljpatent som används i den som hanteras av en sammanslagen licens för att åtminstone göra det lite billigare och mindre krångligt att använda den.

ja, tom nu när TVn blivit så platt att en VGA-kontakt inte får plats så skickade Samsung med en adaptersladd för det till en av sina konstiga plattportar, som alltså egentligen är en VGA-ingång.

det är dock en praktisk signal in att ha om man vill koppla in vissa gamla prylar. inte riktigt jämförbar med DVI som är lätt fixad med en simpel adapter.

Sant. Nu är jag inte superinsatt gällande DisplayPort längre men det verkar ha hänt någon förändring här. 2010 då jag skaffade min Eyefinity-setup (3st HP ZR24w) så var det rätt svårt att hitta passande skärmar, speciellt då kravet var att minst en skärm använde DisplayPort. De flesta skärmar körde DVI och/eller HDMI trots att DisplayPort inte medförde någon extra kostnad vid den tidpunkten. Idag har alla vettiga produkter avsedda för användning med datorer DisplayPort tacksamt nog.

Jag har själv inte sett någon sådan adapter för just VGA men SCART. Nog för att vi fått bättre anslutsningsmöjligheter under åren men nog blir det svårt att att släppa en nostalgisk tår över att SCART tillslut är på väg bort med.

SNES i början av 90-talet inkopplad via SCART. Good times...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är du säker på att det är grafikkortet som begränsar till 4:2:2? Problemet är väl att de flesta tv-apparater inte stödjer det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har sett flera skriva det, men jag har inte testat själv.

Permalänk

Totalt ointressant att köpa gammalt skit som
inte ens klarar dagens blygsamma standarder.

Permalänk
Medlem

https://www.avforums.com/threads/r9-290x-displayport-1-2-conv...

var väldigt sugen på att köpa ett fury x men utan stöd för hdmi 2.0 blir det nog ett 980ti istället. :/
dålig miss AMD!

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk

HDMI 2.0 är en mindre fråga för mej som tur är.
Däremot hoppas jag vi får fullt stöd för DX12 feature set 12_1 (..och allra helst 12_2).
Det är viktigare för mej, att få ett mer äkta DX12 än vad korten som släpptes för 3 år sen erbjuder.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!