AMD visar Radeon-grafikkort med dubbla grafikprocessorer Fiji

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cardeci:

MSAA kan delas så att bara halva framebufferten är på varje kort, ja.

Men om du räknar lite på det ser du att det inte går åt så många Mb, ens i 5k med 8x och 32 bittar per kanal, om du inte kör med höjd-upplösning-och-nerskalning (8xMSAA gör bara flera samples och tar sedan genomsnittet, med hårdvarusupport då, medans de nya "revolutionerande" AA:na där man rendrerar till en högre upplösning och sedan skalar ner faktiskt ritar hela bilden större och sedan skalas den ner med interpolering. ("revolutionerande" då det är den mest uppenbara och enklaste AA:n att implementera)

MSAA tar inte mer minne (eller, ja, åtta samples, så typ 60-128 bytes) än icke-aa, men det tar mer GPU-resurser eftersom varje pixel i framebufferten är resultatet är ett genomsnitt av åtta beräknade pixlar.

Om jag förstått MSAA korrekt så tar det rätt mycket mer minne då z-buffer och g-buffers måste ha högre upplösning (motsvarande AA-nivå). Däremot har frame-buffer inte högre upplösning än vad som visas på skärmen, men det är 1/4 av alla buffers vid "deferred rendering" och 1/2 vid "forward rendering".

Den stora vinsten med MSAA jämfört med FSAA är att den förra bara behöver köra fragment/pixel-shaders motsvarande den upplösning man faktiskt kör medan den senare även ger en multiplikator på fragment/pixel-shader steget (och konsumerar därmed massiv mängd GPU-beräkningskraft)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

inte riktigt så det fungerar, och dra inte paralleller till bilvärlden där det är alldeles för många parametrar som påverkar prestandan, att köra med 0.1 bar i däcken är tex inte jämförbart med 1.2bar för jämföra hur effekten går ner i backen. Vikt på bilen, luftmotstånd den dagen, lufttemp, hur hårda dämparna är ställda,downforce, ska jag fortsätta?

körde med en celeron på 667mhz (med senaste moderkort på den tiden) för länge sedan och ett geforce 4600ti utan problem, även amds 7850K och testade 280x crossfire utan problem i 1080p, så länge man har en modern arkitektur så fungerar det utan problem.

nu hittade jag inte en i3a, men jag hittade amds budget athlon i testerna nedan för jämföra.

1080p
http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-cpu-1080tx-vh.jpg

1440p, notera hur cpun börjar redan här spela mindre roll
http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-cpu-1440tx-vh.jpg

och för poängtera i 4K nedan: "4K effectively forces a GPU bottleneck, meaning that even the 760K doesn't show as large a performance limit "
även en budget athlon hänger hack i häl (i avg) @4K med ett titanX mot de betydligt dyrare processorerna, 1fps skillnad mot en devil i7K. och det är inte med den nyare steamrollern heller.
http://media.gamersnexus.net/images/media/2015/game-bench/gta-v-cpu-4k-vh.jpg

det med cpu flaskhals i spel är så sjukt överdrivet, bara för sälja hårdvara. så länge man har en modern quadcore kommer spel fungera smärtfritt. ända sedan de tidiga i7orna har försäljare kommit med "framtidsäkrare" konstant för sedan bli totalt ersatta av en i5 (för spel då) vid näst-nästa generation av plattform, tänk plattformen innan sandybridge exempelvis. det finns inget som är framtidsäkert inom PC världen, allt är gammalt inom 1år. Såg ju bara nvidias 900 serie och nu nya fury från amd/ati.

Dold text

edit: se här, en i3a som presterar bättre än en gammal i7 som skulle vara så "framtidsäker" , och går hand i hand med intels förra värsting för 10,000kr. detta för poängtera att största prestandalyft inom cpu världen får man när det är en helt ny plattform som kommer med nyare generation processorer etc.
http://images.anandtech.com/graphs/graph4083/35041.png

Fast skulle inte alls säga att det handlar om plattform vid sista benchen där. Det känns som att det är mestadels grafikbegränsat, men att den lilla skillnad som faktiskt går att se i processorer är helt relaterad till enkelttrådsprestanda. Hade du rankat alla dessa processorer enbart efter enkelttrådsprestanda så skulle de komma i precis den ordningen.

Permalänk
Medlem

Givetvis blir namnet "Radeon R9 Fury MaxX"

Och kortet kommer att lanseras med en ny version av Mantle med tile based rendering och HSR samt en ny typ av Z-buffer. Tillsammans med en uppfräschad S3TC som numera kallas AMDxTC kommer man kunna köra 5K titlar i 4 GB VRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

kärnkraftverk för att driva och flytande kväve för att kyla?

Jag tror på Helium..

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om jag förstått MSAA korrekt så tar det rätt mycket mer minne då z-buffer och g-buffers måste ha högre upplösning (motsvarande AA-nivå). Däremot har frame-buffer inte högre upplösning än vad som visas på skärmen, men det är 1/4 av alla buffers vid "deferred rendering" och 1/2 vid "forward rendering".

Sant. Eftersom det är relativt inkompatibelt med många post-processing steg som deferred lighting så används ju dock ofta andra metoder nu för tiden, som inte tar så mycket extra minne men ser sämre ut, om man inte räknar den enklaste: Rendrera i högre upplösning och skala ner.

Villket onekligen ökar minnesanvändningen ännu mer. Men att säga att man kan utnyttja 100% av minnet på korten om man kör DX12 är ändå inte riktigt korrekt. Och samma gäller faktiskt med nuvarande SLI/Crossfire, om de kör i split-screen mode.