Fungerar verkligen android?

Permalänk
Medlem

Fungerar verkligen android?

Jag har haft iPhone sen 2010, i början tyckte jag det var överdrivet android på alla sätt, men min iPhone blev snodd och jag harvade runt på diverse androidtelefoner ett tag, och jag märkte att android verkade vara ganska schysst, så jag skaffade mig en OnePlus one istället och i början var jag mycket nöjd, inställningsmöjligheterna var oändliga och man kunde göra vad man ville.
Sen börjar problemen komma såklart.. Ett tag slutade touchen fungera, telefonen ta väldigt mycket ram (85% ram brukar den ha i idle, är inte det mycket?), dumma fel såsom att mobilen gör ljud när man har den i tyst läge, men endast om skärmen är låst (brukar vara tvärtom, irriterande när man ligger och sover.........), täckningsfel, samt diverse annat skit som känns androidrelaterat. Är det enbart för att jag har en billig kinesisk telefon som OSet inte fungerar, hur är det på en androidtelefon, t.ex nexus 6? Kan man förvänta sig att det alltid flyter på under alla (rimliga) omständigheter? För det gör enligt mina erfarenheter ändå en iPhone, iaf i 18månader+.

Permalänk
Medlem

Ram-användningen är väl tänkt så. Tomt Ram gör ingen nytta.

Dina övriga problem är inget jag har hört någon bekant stöta på, och alla jag känner nära har android. Det känns snarare som ett taskigt exemplar av telefonen.

Edit: Kan ju lägga till också att om problemen du nämner skulle vara "androidrelaterat" så hade inte android varit så stort som det är.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

vet inte hur det är med one plus one men har för mig att den kör en moddad version på cyanogen mod.

vet att det kan va lite mekkigt om man kör custom roms på android telefoner med funktioner som inte fungerar osv men sällan an stöter på problem tycker jag om man kör på orginalversionen som telefonen levererades med.

men visst händer det att de ballar ur ibland och man får starta om telefonen även med dessa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ladda ner ett RAM Booster typ så rensar den bort skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Ladda ner ett RAM Booster typ så rensar den bort skiten

Why RAM Boosters And Task Killers Are Bad For Your Android

Android fungerar inte likadant som Windows. Det gör inget att minnet är nästintill fullt. Problemet med den sortens appar är att de ofta tar bort mer än de behöver. Det hade såklart inte gjort något om de bara tog bort saker som man använder en gång, men ofta blir det mer än så.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Ram-användningen är väl tänkt så. Tomt Ram gör ingen nytta.

Dina övriga problem är inget jag har hört någon bekant stöta på, och alla jag känner nära har android. Det känns snarare som ett taskigt exemplar av telefonen.

Edit: Kan ju lägga till också att om problemen du nämner skulle vara "androidrelaterat" så hade inte android varit så stort som det är.

Äh kassa operativsystem fungerar också, samsungs programvara på s4 samt s5 som jag använt har varit.. pinsamt, verkligen, men s6an kan ju vara bättre. Men förstår din poäng, antar android är bra om jag kör det som google har gjort, och inga mods som bara orsakar buggar/segar ner systemet

Aha, så om jag startar upp ett par program så sänker den ramminnena för övriga? Känns lite löjligt att ha 3-400mb ram ledigt, man är ju rädd att det ska krascha när man st

Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte hur det är med one plus one men har för mig att den kör en moddad version på cyanogen mod.

vet att det kan va lite mekkigt om man kör custom roms på android telefoner med funktioner som inte fungerar osv men sällan an stöter på problem tycker jag om man kör på orginalversionen som telefonen levererades med.

men visst händer det att de ballar ur ibland och man får starta om telefonen även med dessa.

Ja man får starta om ibland, och hoppas att det löser sig, allt löser sig inte om man startar om, oftast får man helt enkelt leva med den buggen i ett tag, kanske ska flasha android 5.1.1 och hoppas på bättre resultat.

Skrivet av Crewsom:

Ladda ner ett RAM Booster typ så rensar den bort skiten

Har det, den sänker till 55% men den går upp igen väldigt fort.

Permalänk
Medlem

Ibland låser det sig också.. alltså det händer inget, ibland så ser man att man klickar på en ikon (man ser på skärmen att den tar emot klicket), men det händer ingenting alls.. detta problem har jag haft på både samsung s4, s5 samt oneplus one, det händer inte jätteofta och det flyter oftast på bra, men det är rätt så irriterande när det händer.

Permalänk
Medlem

Morsan kör en Nexus 5 med stockrom. Jag kör en Galaxy Note 3 med custom rom sen ett år tillbaka, skulle aldrig få för mig att byta till Apple även om en del av mina polare kör det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ariasias:

Ibland låser det sig också.. alltså det händer inget, ibland så ser man att man klickar på en ikon (man ser på skärmen att den tar emot klicket), men det händer ingenting alls.. detta problem har jag haft på både samsung s4, s5 samt oneplus one, det händer inte jätteofta och det flyter oftast på bra, men det är rätt så irriterande när det händer.

Låter som om du har dåliga appar. Jag har inte haft såna problem. Btw, så fungerar min Nexus 4 fortfarande och den är 2,5 år hårdvarumässigt och snart 2 år sedan jag köpte den och den rullar på väldigt bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör en motorola moto g 8 gb (första generationen utav denna telefon altså.)
och allt rullar på bra här.
Har hänt att när den åkt ned i golvet (plånbokscase för 40 spänn som skyddar telefonen i stort sett) att den startar om men inget mer än så.
Chrome läsaren gillar att äta ram dock i telefonen men inget mer än så vad jag vet som krånglar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Du får ha i åtanke att alla Android mobiler är olika i sin version av Android. Så en bugg i en tex Sony finns oftast bara i den modellen eller Sonys Android version. Många av de problemen som du nämner tror jag inte beror på Android. Opo är dock lite speciell eftersom det inte stödjer alla nätverk i Sverige, man brukar ha bra täckning i storstäderna men annars kan det vara lite svårt, antar jag.

Permalänk
Avstängd

Jag har både Android och Iphone (privat och jobb) och skillnaderna i stabilitet och sånt är inte så stora egentligen, men visst finns de. Jag vet inte hur mycket som beror på att det är Androiden jag använder till typ allt, det är den som har de flesta appar och det är den jag surfar med exempelvis, och det påverkar förstås. Kör man Android krypterat med lite ledig lagringsplats så blir allt segt dock men det lär väl gälla Iphone också. Det händer i alla fall att båda enheterna exempelvis startar om utan anledning, fryser eller slutar svara, men lite oftare på Androiden. Appar kraschar ibland på båda plattformarna, för min del oftare på Androiden men jag har också typ tjugo gånger fler appar på den.

Om man bara bryr sig om stabilitet eller flödet i gränssnittet så är nog Iphone att föredra framför Android men samtidigt så slår ju Windows båda två ganska rejält på de punkterna. Men samtidigt så har man ju mer möjligheter till anpassning och så i Android på många sätt, så det är liksom priset man får betala för att inte vara så nerlåst. Man kan också se det lite som att Android kräver lite mer av sina användare om man ska utnyttja systemet fullt ut, inte så att man behöver kunna massa tekniska saker eller så men man kan ganska enkelt göra en enhet extremt jobbig att använda genom att installera en massa saker eller så. Iphone är bättre på att hindra en från att göra sådana saker (även om det förstås går där också).

För en normalanvändare som typ använder FB, Spotify, webbläsaren och några spel så blir det mer av en smaksak, båda (eller alla tre) systemen fungerar bra för de med begränsade behov liksom.

Sen finns det hur många anledningar som helst till att jag personligen alltid skulle välja Android före IOS, men den diskussionen är förstås mindre intressant.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte iphone, android är underbart när det vill fungera "exakt" som jag vill, när jag hade telefonen på ljudlöst inatt men ändå blev väckt så blev jag dock tokig, inte lätt att somna om... Får väl flasha in stock android eller något som bevisligen är stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd appen Greenify och välj appar i listan inne i det programmet som inte behöver ligga kvar i minnet hela tiden, så kommer de frigöras från minnet när telefonen låses.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Kör nexus 5 med rent android och problemen du nämner verkar mer vara 1+1 problem eller cynogen android än andorid i sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

1+1 / Cyanogen-problem.
Köp något annat nästa gång du byter telefon.

Permalänk
Skrivet av ariasias:

Gillar verkligen inte iphone, android är underbart när det vill fungera "exakt" som jag vill, när jag hade telefonen på ljudlöst inatt men ändå blev väckt så blev jag dock tokig, inte lätt att somna om... Får väl flasha in stock android eller något som bevisligen är stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

android har som funktion att även om den är på ljudlös så spelar den ändå upp utsatta alarm om man använder den för det de gör inte iphone tror jag.

så det är ingen bugg utan en feature så vill du i te ha larm igång får du helt enkelt stänga av larmet de dagar du inte behöver det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ariasias:

Gillar verkligen inte iphone, android är underbart när det vill fungera "exakt" som jag vill, när jag hade telefonen på ljudlöst inatt men ändå blev väckt så blev jag dock tokig, inte lätt att somna om... Får väl flasha in stock android eller något som bevisligen är stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så att du satt telefonen i ett läge där prioriterade samtal/meddelanden/personer slipper igenom? Brukar symboliseras med en liten stjärna, iallalfall på min lur. När det är aktiverat så är allt tyst utom prioriterade personer (och satta alarm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

android har som funktion att även om den är på ljudlös så spelar den ändå upp utsatta alarm om man använder den för det de gör inte iphone tror jag.

så det är ingen bugg utan en feature så vill du i te ha larm igång får du helt enkelt stänga av larmet de dagar du inte behöver det.

iphone spelar upp larm även om man har ljudlöst, och du har förstått mitt problem helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det är inte så att du satt telefonen i ett läge där prioriterade samtal/meddelanden/personer slipper igenom? Brukar symboliseras med en liten stjärna, iallalfall på min lur. När det är aktiverat så är allt tyst utom prioriterade personer (och satta alarm).

Jag vet hur prioriterat läge funkar, men aviseringaen låter om telefonen är låst, men när telefonen är upplåst så är den tyst, det är helt omvänt, och så ska det inte vara. Problemet ligger väl i CM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter mest som rom- och hårdvara-buggar. För att få Android "perfekt" så måste du tyvärr lägga lite extra energi i jämförelse med iOS. Syftar på appar, custom roms och kernels som passar DIG.

Permalänk
Medlem

Kör 5.0.1 på min S4a, ljudlöst är 100% ljudlöst (alarm går igenom dock), vibration är vibration. Precis som det alltid varit.
Finns även schemalagt där jag kan välja ex mellan 00-07 ska inget, eller vissa saker som alarm/samtal gå igenom bara. Använder detta själv på nätterna som den sköter själv.

Dom andra problemen har jag aldrig stött på.
Ram minnet är inte tomt, att tömma det med ram boosters är meningslöst och gör det sämre dessutom.

Skulle aldrig kunna gå ifrån Android av den enkla anledningen att Xposed finns. Måste ha mitt öppna OS som jag kan göra precis vad jag själv vill med.

Permalänk
Medlem

Gick från SGS2 till Ip5s. Iphone fungerar bra men det är lite, hur ska man säga, enkelt eller "låst". Känner inte så mycket frihet med vad jag kan göra med mobilen. Med en Android har man mer kontroll över telefonens alla aspekter.

Trots det så finns det saker som är väldigt bra med Iphone och jag tänker främst på hur mycket bättre vissa saker funkar med Iphone. Känns som att det är för att det är en väldigt vanlig telefon kanske? Det är inte sällan man kan ha vissa appar och (t.ex) synka scheman etc som inte hade gått med en Android, eller i alla fall inte alls så bra/enkelt.

Känner ändå att i det långa loppet så vinner telefonen med mest användarvänlighet och även om Iphone är enkel när man kan den (ironiskt kanske) så känns det allt för ofta som att man har en fotboja när man bläddrar i inställningar & menyer. Blir en Android (eller kanske WP?) om några år

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Why RAM Boosters And Task Killers Are Bad For Your Android

Android fungerar inte likadant som Windows. Det gör inget att minnet är nästintill fullt. Problemet med den sortens appar är att de ofta tar bort mer än de behöver. Det hade såklart inte gjort något om de bara tog bort saker som man använder en gång, men ofta blir det mer än så.

Kör s3 med L och innan körde jag 4.4 och där märktes det tydligare att ram inte räckte, fick i värsta fall starta om mobilen om tömma ram inte fungerade.

Scenariot är om jag öppnar en app går ur efter en stund tar nästa (tills jag har 5/10 stycken "igång"), så blir mobilen seg som sirap (tömmer ram, ingen speciell app utan gör det i android´s egna). Blir snabb igen (ändå står det att använt bara ligger runt 500Mb), får göra detta varje gång jag öppnat flera appar. Hjälper inte detta (om man haft igång mobilen några dagar), så får man göra omstart, hände var och varannan dag.

Med android L så är den oftast snabb även om man har igång 10 appar i taget, men i stället stryps appen nästan på sekunden man gått ur den. Så riktigt aggressiv ramhantering, något som verkar behövas på mobiler som bara har 1Gb ram. Jag tror mobilen hade varit betydligt snabbare med mer ram, än en ny cpu. Är ärligt riktigt trött på mobilen (även om den är grym till hårdvaran, som skärmen t.ex).

Skrivet av ariasias:

Jag vet hur prioriterat läge funkar, men aviseringaen låter om telefonen är låst, men när telefonen är upplåst så är den tyst, det är helt omvänt, och så ska det inte vara. Problemet ligger väl i CM.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med CM på min mobil (inte riktigt lika, jag kör med ren android, utan många funktioner från CM). Men min låter oavsett/låst eller olåst telefon.Förutom om jag sätter på tyst läge då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ge feedback till tillverkaren det är de och Cyanogen (om du kör cyngn, de har också egen ROM) som bakar operativsystemet. De som kan fixa problem med OS/FW. Självklart är mjukvara något man måste ta hänsyn till när tillverkarna bygger operativsystemen själva, och själva måste se till att drivrutiner, deras egna modifieringar, tredjepartsgrejer de skickar med osv fungerar och själva måste uppdatera allt som inte kommer från Play/Market eftersom. Buggar finnas hos alla tillverkare/operativsystem som ibland drabbar användarna. Ett problem hos One Plus behöver inte finnas hos någon annan.

Även annat än Android har ibland problem med att få ut uppdateringar eller blir lidande vid uppgraderingar. Det är inte mycket att göra något åt, på Android kan man givetvis köra Custom ROM, custom kernel, roota, och annat. Men något sådant blir aldrig exakt som man vill om man inte har en egen byggmiljö och bygger själv, vilket kan bli en överdrift. Välj något som passar från början är väl det tips jag skulle ge. Alltså läs på lite och var nöjd med det du kan göra på enheten. Att ge feedback för missar och buggar är en bra idé även om det kanske går att gå runt dessa. Det kommer känns trevligt med uppdateringar där grejerna fungerar.

Permalänk

Jag tycker att om ni ska jämför Iphone med android så jämför inte med t.ex Samsung Galaxy S3. Suck, de enda Androidtelefonen som man kan jämföra ens är väl Nexus?
Synd bara att Nexus 5 är så gammal nu, men den verkar ändå vara bland de snabbaste och så klart lär ju Nexusen vara stabilast med.

När jag fick höra om oneplus one så vart jag helt såld, liksom en Nexus 5 med större batteri, bättre kamera och att det äntligen finns vettig lagring (64Gb) men jag skulle hellre välja en Nexus 5 helt ärligt för stabiliteten.

Och btw, har du testat uppdatera din telefon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Varför inte "resetta" mobilen och sedan inte installera någonting alls, och se hur det fungerar.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Varför inte "resetta" mobilen och sedan inte installera någonting alls, och se hur det fungerar.

Detta:

Sedan så kom det en uppdatering över OTA ganska nyligen som skall förbättra touchen för vissa varianter av Oneplus One.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Funkar det inte med att lägga telefonen med glaset nedåt för att den ska bli tyst?

Permalänk
Medlem

Tycker tråden borde heta "gör jag nåt fel". Android fungerar och mera "skit bakom spakarna" och inte förstår sig på hur egen mobil fungerar. Typiskt iphone användare, som precis börja använda android och direkt börja skylla allt på android så fort stöter på problem, funktioner som inte förstår sig på.
Svar och lösningar finns redan hos 1+1 forum.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|