Ang. Fjärrförstöring!

Permalänk

Ang. Fjärrförstöring!

Hejsan!

Hoppas jag lagt detta i rätt kategori, men handlar om rätt osv.

Okej såhär ligger det till, jag jobbade på ett företag till 1 månad tillbaka där jag sa upp mig pga jag inte fick ut min lön (ej vad detta handlar om)

Så jag gick på dagen och har inte satt min fot där igen.
Hade varit en snäll anställd och ställd dit en dator jag äger och nu vill jag ha tillbaka den. Arbetsgivaren kräver att jag ska gå upp i domstol för att få tillbaka den.

Jag har "tillgång" till datorn via fjärranslutning så har jag rätt att gå in och säg radera oprativsystemet? eller kommer detta klassas som brott?

Datorn används till fakturering och andra "viktiga" uppgifter!

Jag kommer inte gå upp i domstol för arbetsgivaren har inga pengar så jag kommer få stå för allt tills han kan betala av mig!

Så kära Swec hjälp mig reda ut om jag har lagen på min sida för att förstöra datorn som JAG äger?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

format c: /y /p:1

Permalänk
Medlem

Om du kan bevisa att det är din egendom kan du alltid polisanmäla. Kommer nog ta några veckor men polisen kommer få rätt att gå in på kontoret och hämta tillbaka servern åt dig.

Permalänk
Medlem

kryptera disken och lås den istället!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Agile:

format c: /y /p:1

Like youre style

Skrivet av beejac:

Om du kan bevisa att det är din egendom kan du alltid polisanmäla. Kommer nog ta några veckor men polisen kommer få rätt att gå in på kontoret och hämta tillbaka servern åt dig.

Fungerar det med tanke på att jag ställde den där, han stal den inte från mig utan vägrar bara lämna tillbaka den! Menar på att datan på den är hans!

Skrivet av Haptic:

kryptera disken och lås den istället!

Lagligt? Blir det inte data intrång då?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

har du papper på att datorn är din så har du rätt till den sen om du fjärrstyr den tror jag inte dom kan stämma dig för .
mitt råd lås datorn eller kryptera den via fjärrstyrningen och polis anmäl det.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Fungerar det med tanke på att jag ställde den där, han stal den inte från mig utan vägrar bara lämna tillbaka den! Menar på att datan på den är hans!

Be honom plocka ur hårddisken då..? Så är saken ur världen och du får hem övrig hårdvara..

Kan vara så att han tycker det finns känslig information på hårddisken och därför inte vill att den ska lämna företaget.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är den din så är den din, du gör vad du vill med det som är ditt.

Permalänk
Avstängd

Kan du bevisa att den är din? Kvitto? Ring polisen och låt de avgöra om det var stöld eller egenmäktigt förfarande han var skyldig till. Oavsett får du tillbaka din dator. Du behöver inte blanda in massa dyra advokater och domstolar för det. Det finns åklagare som tar beslut och poliser som hämtar. Är det din egendom så är det vad polisen är till för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Är den din så är den din, du gör vad du vill med det som är ditt.

Fast det är ju inte riktigt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Fungerar det med tanke på att jag ställde den där, han stal den inte från mig utan vägrar bara lämna tillbaka den! Menar på att datan på den är hans!

Egendomsbrotten har gamla anor i svensk rätt. Den som vidtar åtgärd varigenom egendom frånhänds ägaren, olovligen förfogar över annans egendom som han har i sin besittning eller i annat fall berövar annan hans rätt straffas med böter eller fängelse för stöld enligt 8 kap 1 § Brottsbalken eller med fängelse för förskingring enligt 10 kap 1 § BrB.

saxat från wikipedia, men ja om det är din egendom och du nekas åtkomst till den så klassas det som ett brott.

Permalänk
Medlem

Detta var en väldigt intressant tråd. Jag vill gärna veta vad som händer här senare. Jag kan inte lagarna, men känslan är ju att om det är DIN dator så ska du förmodligen få ta tillbaka den oavsett om arbetsgivaren använder den eller inte.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Fast det är ju inte riktigt sant.

Man får se till att vara lite wild and crazy ibland, karma.
Det är hans grejer, så antingen lämnar den f.d. arbetsgivaren tillbaka den eller så råkar den gå sönder.

Det är vad jag hade gjort, råkat ha sönder den, hade inte ens tvekat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Man får se till att vara lite wild and crazy ibland, karma.
Det är hans grejer, så antingen lämnar den f.d. arbetsgivaren tillbaka den eller så råkar den gå sönder.

Det är vad jag hade gjort, råkat ha sönder den, hade inte ens tvekat.

Visst, jättesmart.
I och med att det är hans dator så kan han ju bara ringa polisen om han inte får tillbaka den.
Om han däremot skadar företagets verksamhet genom att radera filer eller websidor som ligger på datorn genom en extern annsluting så bör han gömma sig för polisen.

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren har en poäng i att datan troligen tillhör dem. MEN själva hårdvaran gör ju givetvis inte det. Tveksamt om TS har rätt att formatera disken... Det enklaste hade givetvis varit för TS att snällt be företaget att ta bort all känslig data (och eventuellt återställa datorn till skicket de fick den i) och lämna över datorn. Nu verkar ju inte det här företaget vara speciellt lätta att ha att göra med så den lösningen fungerar kanske inte. Då är nog det bästa polisen. Att "ta lagen i egna händer" är aldrig bra. Du kan dock börja med att informera företaget att de bryter mot ett brott och att du kommer att polisanmäla det (inte som ett hot eller så, väldigt infomrativ och vänlig ton. Typ "Hej kan ni ge tillbaka min dator, "nej" ok då lämnar ni mig inget annat val än att göra en polisanmälan") och så är det ju möjlgit att företaget snabbt flyttar de där känsliga filerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Visst, jättesmart.
I och med att det är hans dator så kan han ju bara ringa polisen om han inte får tillbaka den.
Om han däremot skadar företagets verksamhet genom att radera filer eller websidor som ligger på datorn genom en extern annsluting så bör han gömma sig för polisen.

Det är TS dator, TS egendom. Arbetsgivaren bör då ha backup på det som är så viktigt, det är inte TS fel och ansvar ifall datorn går sönder.

Men whatever.

Glad Midsommar!

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Kan du bevisa att den är din? Kvitto? Ring polisen och låt de avgöra om det var stöld eller egenmäktigt förfarande han var skyldig till. Oavsett får du tillbaka din dator. Du behöver inte blanda in massa dyra advokater och domstolar för det. Det finns åklagare som tar beslut och poliser som hämtar. Är det din egendom så är det vad polisen är till för.

Okej ska prova det spåret! Ja kvitto på hela paketet i ett var en sån här bygg själv dator, grejen är att han förstör mitt liv just nu genom förtal osv. så jag har bestämt mig för att sänka honom den lagliga vägen! Därför vill jag tvinga honom att ge mig mina saker.

Skrivet av anon179444:

Visst, jättesmart.
I och med att det är hans dator så kan han ju bara ringa polisen om han inte får tillbaka den.
Om han däremot skadar företagets verksamhet genom att radera filer eller websidor som ligger på datorn genom en extern annsluting så bör han gömma sig för polisen.

Precis vill inte vara på fel sida om farbror blå!

Skrivet av CTH:

Arbetsgivaren har en poäng i att datan troligen tillhör dem. MEN själva hårdvaran gör ju givetvis inte det. Tveksamt om TS har rätt att formatera disken... Det enklaste hade givetvis varit för TS att snällt be företaget att ta bort all känslig data (och eventuellt återställa datorn till skicket de fick den i) och lämna över datorn. Nu verkar ju inte det här företaget vara speciellt lätta att ha att göra med så den lösningen fungerar kanske inte. Då är nog det bästa polisen. Att "ta lagen i egna händer" är aldrig bra. Du kan dock börja med att informera företaget att de bryter mot ett brott och att du kommer att polisanmäla det (inte som ett hot eller så, väldigt infomrativ och vänlig ton. Typ "Hej kan ni ge tillbaka min dator, "nej" ok då lämnar ni mig inget annat val än att göra en polisanmälan") och så är det ju möjlgit att företaget snabbt flyttar de där känsliga filerna...

Jag har skrivit ett brev till honom och hans advokat där jag ber dem lämna tillbaka datorn men utan informationen, kommer även göra en egen radering av HDD sedan kasta den. ingen ska säga att jag har tillgång till känslig info då!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Avstängd

Gå och hämta den?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag har skrivit ett brev till honom och hans advokat där jag ber dem lämna tillbaka datorn men utan informationen, kommer även göra en egen radering av HDD sedan kasta den. ingen ska säga att jag har tillgång till känslig info då!

Det handlar inte bara om att du har tillgång till känslig information, det handlar om att du förstör deras data (om du raderar informationen). Jag är inte helt säker på hur det fungerar när någon har data på en annans persons hårdvara. Lite svårt att komma på en passande liknelse men om vi tar typ dropbox som exempel så tror jag knappast att de har full rättighet att ta bort din data som de vill. (såklart finns det avtal som reglerar rättigheterna i tjänster som dropbox men kom inte på ett bättre exempel) Kryptera disken kan också vara problematiskt eftersom du då stoppar dem från att få tillgång till sin data alternativt utpressar dem (om du skulle säga, "Ge mig datorn annars så får ni inte tillgång till datan). Polisanmälan är nog ett bra första steg.

Permalänk
Skrivet av CTH:

Det handlar inte bara om att du har tillgång till känslig information, det handlar om att du förstör deras data (om du raderar informationen). Jag är inte helt säker på hur det fungerar när någon har data på en annans persons hårdvara. Lite svårt att komma på en passande liknelse men om vi tar typ dropbox som exempel så tror jag knappast att de har full rättighet att ta bort din data som de vill. (såklart finns det avtal som reglerar rättigheterna i tjänster som dropbox men kom inte på ett bättre exempel) Kryptera disken kan också vara problematiskt eftersom du då stoppar dem från att få tillgång till sin data alternativt utpressar dem (om du skulle säga, "Ge mig datorn annars så får ni inte tillgång till datan). Polisanmälan är nog ett bra första steg.

Ska göra detta så fort som möjligt!

Tack för all hjälp!

Uppdaterar er vad som händer!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Gå och hämta den?

Då gör han själv ett brott! Ska man ta ett exempel , så är det också ett brott att ta tillbaka en mobil om den har blivit stulen. Först ska en polisanmälan göras. Vet detta själv då jag tog tillbaka min dotters mobil från en kille som hade tagit den.
Så funkar det i Svea Rike.
Mvh / Mange

Glad Midsommar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Då gör han själv ett brott! Ska man ta ett exempel , så är det också ett brott att ta tillbaka en mobil om den har blivit stulen. Först ska en polisanmälan göras. Vet detta själv då jag tog tillbaka min dotters mobil från en kille som hade tagit den.
Så funkar det i Svea Rike.
Mvh / Mange

Glad Midsommar

Okej. Sjukt.

Skulle någon rövhatt som i TS fall ha lurat mig på pengar, förtalat mig och vägrat ge mig tillbaka något som är mitt så skulle jag nog gå och hämta min ägodel i alla fall. Skulle nog bli riktigt tvär ifall någon försökte det där på mig.

Hur gick det för dig? Blev du dömd för något?

Glad midsommar i efterskott.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Okej. Sjukt.

Skulle någon rövhatt som i TS fall ha lurat mig på pengar, förtalat mig och vägrat ge mig tillbaka något som är mitt så skulle jag nog gå och hämta min ägodel i alla fall. Skulle nog bli riktigt tvär ifall någon försökte det där på mig.

Hur gick det för dig? Blev du dömd för något?

Glad midsommar i efterskott.

Tjena.

Jag tog tillbaka mobilen , tog killen i armen och gick hem till hans föräldrar.
Där i trappan fick killen en lusing av sin far
Det va hans far som sa till mig att det är ett brott , att ta tillbaka saker utan att gå genom polisen först.
Men inget hände utan pojkens pappa va mest förbannad på sin son.
Har kollat upp detta med polisen och det han sa stämde.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Ska göra detta så fort som möjligt!

Tack för all hjälp!

Uppdaterar er vad som händer!

Hur har det gått för dig?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

@Dakkie: Hejsan! allt ligger hos polisen under utredning om stöld!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||