Permalänk

Vattenkylning, fläktplacering

Hej!

Jag ska inom någon vecka bygga ett vattenkylningssystem till min nuvarande rig. (ska uppgradera senare)

Chassit som jag tänkt bygga i är ett Fractal Design Define S (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3101816).
I chassit ska jag ha en 420 radiator i toppen och en 360 radiator i fronten. Fläktarna jag tänkt att använda är Noctuas NF-F12 och NF-A14.

Min fråga till er är hur jag på bästa sätt ska få ett optimalt luftflöde i chassit.

Jag har ritat två lösningar i paint som jag funderar på, men osäker då jag aldrig gjort något liknande förr. (vattenkylning)

http://gyazo.com/1ac7d3c9e51761ea2ebb63b99ab31c1b Exempel 1 (redigerade bilden då den visade fel till en början)

http://gyazo.com/d7eb018e423e1a202a2cd06e1801c1b4 Exempel 2

De blå pilarna ska symbolisera insug och de röda utblås.

Vad tror ni? Kom gärna med egna förslag!

Fel på bild
Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga exempel 1 då det ger ett övertryck (Mer insug än utblås) öch därför blir din dator mindre dammig

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Skrivet av djnaden:

Jag skulle säga exempel 1 då det ger ett övertryck (Mer insug än utblås) öch därför blir din dator mindre dammig

Sant, men exempel 2 ger ju också övertryck då det är fler insug än utblås. Problemet med exempel 1 är att 360n på sätt och vis förvärmer luften till 420n, vilket kanske inte är det bästa?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychoPutte:

Sant, men exempel 2 ger ju också övertryck då det är fler insug än utblås. Problemet med exempel 1 är att 360n på sätt och vis förvärmer luften till 420n, vilket kanske inte är det bästa?

Förutsatt att du filtrerar inkommande luft på den övre radiatorn så kan det ju fungera bra. Men oavsett scenario så kommer verkligen fläkten i botten av chassit att göra nytta?

Min spontana tanke är att man ska i största möjliga mån försöka arbeta "med" aerodynamiken och naturlagarna, dvs att varm luft stiger. Så att försöka "tvinga" den nedåt känns för mig onaturligt.

Jag hade antingen kört enbart bakre fläkten som utblås eller alternativt bakre fläkten samt toppfläktarna som utblås. Ett chassi har så många naturliga ventilationskanaler, t ex hela bakstycket som oftast är perforerat, ventilationsöppningar i sidopaneler osv så att luften kommer alltid ut. Jag har aldrig hört talas om någon som har en dator som ser ut som en ballong bara för att man har "för mycket övertryck"

Permalänk
Skrivet av Cool Runnings:

Förutsatt att du filtrerar inkommande luft på den övre radiatorn så kan det ju fungera bra. Men oavsett scenario så kommer verkligen fläkten i botten av chassit att göra nytta?

Min spontana tanke är att man ska i största möjliga mån försöka arbeta "med" aerodynamiken och naturlagarna, dvs att varm luft stiger. Så att försöka "tvinga" den nedåt känns för mig onaturligt.

Jag hade antingen kört enbart bakre fläkten som utblås eller alternativt bakre fläkten samt toppfläktarna som utblås. Ett chassi har så många naturliga ventilationskanaler, t ex hela bakstycket som oftast är perforerat, ventilationsöppningar i sidopaneler osv så att luften kommer alltid ut. Jag har aldrig hört talas om någon som har en dator som ser ut som en ballong bara för att man har "för mycket övertryck"

Tanken är ju såklart att alla insug ska filtreras. Hurvida bottenfläkten kommer göra nytta eller ej är jag också osäker på, men med tanke på att den medföljer chassit kan man lika väl sätta den till användning.

Vad gäller att ''tvinga'' luften nedåt håller jag med om, däremot har jag hört att en fläkts påverkan är så pass stor att man kan utesluta naturens lagar i dessa fall? Men vad du säger låter minst sagt rimligt angående öppningar i chassit och dylikt, så det blir värt att tänka vidare på. Tack för ett fint svar förresten!

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Proffsmobbare

Exempel 2 är att rekommendera om hela din dator är vattenkyld. Det går att göra på andra sätt, men att dra in kalluft genom radiatorerna brukar vara det enklaste.

Du kan balansera med högvarviga fläktar på utblås och lågvarviga på insug.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cool Runnings:

Förutsatt att du filtrerar inkommande luft på den övre radiatorn så kan det ju fungera bra. Men oavsett scenario så kommer verkligen fläkten i botten av chassit att göra nytta?

Min spontana tanke är att man ska i största möjliga mån försöka arbeta "med" aerodynamiken och naturlagarna, dvs att varm luft stiger. Så att försöka "tvinga" den nedåt känns för mig onaturligt.

Jag hade antingen kört enbart bakre fläkten som utblås eller alternativt bakre fläkten samt toppfläktarna som utblås. Ett chassi har så många naturliga ventilationskanaler, t ex hela bakstycket som oftast är perforerat, ventilationsöppningar i sidopaneler osv så att luften kommer alltid ut. Jag har aldrig hört talas om någon som har en dator som ser ut som en ballong bara för att man har "för mycket övertryck"

Det scenariot kommer aldrig hända när du har fläktar som går, att varm luft stiger. På tog för litet utrymme och för stora luftrörelser. Det är endast i passiva system du behöver tänka på det, och knappt då heller.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Laine:

Exempel 2 är att rekommendera om hela din dator är vattenkyld. Det går att göra på andra sätt, men att dra in kalluft genom radiatorerna brukar vara det enklaste.

Du kan balansera med högvarviga fläktar på utblås och lågvarviga på insug.

Det är så jag har hört, att man helst har radiatorerna på samma sätt, där båda är antingen utblås eller insug, inte blandat.

Tanken för bygget är att vattenkyla både CPU och GPU, men GPU med universalblock. Med tanke på att jag kör universalblock, kommer GPUns VRM temperaturer påverkas beroende på fläktlösning?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av PsychoPutte:

Det är så jag har hört, att man helst har radiatorerna på samma sätt, där båda är antingen utblås eller insug, inte blandat.

Tanken för bygget är att vattenkyla både CPU och GPU, men GPU med universalblock. Med tanke på att jag kör universalblock, kommer GPUns VRM temperaturer påverkas beroende på fläktlösning?

Jag kör universalblock på min GPU och var "tvungen" att köra en fläkt över VRM-kylare för att få stabil överklockning.

Oavsett vilken fläktpositionering du väljer så rekommenderar jag någon slags fläktlösning över kylflänsarna, om du nu inte kan få tag på fullcover-block.

Måste också nämna att @Lagerlöf har en bra poäng i det han skriver. Varmluft stiger i princip bara i slutna rum, men så fort man blandar in en fläkt i bilden så är effekten nästan försumbar, det krävs väldiga temperaturskillnader för att varmluft ska fastna i toppen.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Jag kör universalblock på min GPU och var "tvungen" att köra en fläkt över VRM-kylare för att få stabil överklockning.

Oavsett vilken fläktpositionering du väljer så rekommenderar jag någon slags fläktlösning över kylflänsarna, om du nu inte kan få tag på fullcover-block.

Måste också nämna att @Lagerlöf har en bra poäng i det han skriver. Varmluft stiger i princip bara i slutna rum, men så fort man blandar in en fläkt i bilden så är effekten nästan försumbar, det krävs väldiga temperaturskillnader för att varmluft ska fastna i toppen.

Kan behovet av fläkt över VRM variera beroende på vilket kort man kör? Till exempel ett ''törstigt'' 290x mot ett 750ti? För stunden kör jag ett 670 och går i tankarna att uppgradera när nvidia kommer med pascal som sägs bli snåla. I vilket fall, hur har du löst monteringen med fläkt till VRM?

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av PsychoPutte:

Kan behovet av fläkt över VRM variera beroende på vilket kort man kör? Till exempel ett ''törstigt'' 290x mot ett 750ti? För stunden kör jag ett 670 och går i tankarna att uppgradera när nvidia kommer med pascal som sägs bli snåla. I vilket fall, hur har du löst monteringen med fläkt till VRM?

Det kan det nog, jag har ett GTX970 vilket ska vara förhållandevis snålt och där behövdes det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

Jag skulle säga exempel 1 då det ger ett övertryck (Mer insug än utblås) öch därför blir din dator mindre dammig

Okså kallad positiv (mer inblås än utblås) och negativ (mer utblås än inblås) luft tryck.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på exempel 1 eftersom define S inte har fläktfilter i toppen men det kanske du planerar att sätta dit?
Däremot är jag osäker om du får in en 420 Och en 360 i lådan
Jag har testat att få in en extra 360 i min och det går i 360'n i fronten
Om du ska köra två radiatorer så skulle jag bog sätta en 240 alt 280 istället

Permalänk
Medlem

Det är en dålig idé att ha utblås på en radiator. Om du inte ha filter till radiatorn i toppen så kör pull på fläktarna så fastnar i alla fall dammet i radiatorn där det är lätt att sedan dammsuga ut.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Pathway:

Jag skulle satsa på exempel 1 eftersom define S inte har fläktfilter i toppen men det kanske du planerar att sätta dit?
Däremot är jag osäker om du får in en 420 Och en 360 i lådan
Jag har testat att få in en extra 360 i min och det går i 360'n i fronten
Om du ska köra två radiatorer så skulle jag bog sätta en 240 alt 280 istället

Som du säger passar inte en 420 och 360 som standard i lådan, utan jag fick kapa ett hål i fronten där 360n kunde slinka ner någon centimeter. Med det gjort passar 420 och 360 utan problem Nämnvärt är att bottnar man en 120mm fläkt i fronten når inte skruvhålen på fläktens överdel upp till nästa spalt med fästskenor vilket är en mindre designmiss.

Jag körde på exempel 1 som du säger, men utan bakfläkten då den ej fick plats. Trots toppen som utblås satte jag filter där då jag brukar ha lådan som fotstöd ibland

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk

Tack till er alla som gett mig tips och tankeställare vad gäller byggning av vattenkylning

Om mitt bygge av någon anledning skulle vara av intresse för någon eller vilja se bilder är det bara att fråga om vad som

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

I övrigt en fantastisk låda för sin storlek, jag bytte från 800D
Det enda jag saknar är min 5.25 fläktkontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det är en dålig idé att ha utblås på en radiator. Om du inte ha filter till radiatorn i toppen så kör pull på fläktarna så fastnar i alla fall dammet i radiatorn där det är lätt att sedan dammsuga ut.

Väntar just nu på den första personen att skriva att man aldrig får dammsuga en dator.

Dammskydd på utgående bör endast användas på datorer som bara är igång ibland om man har öppning uppåt, detta då dammskydden kan ha en väldig påverkan på luftflödet. Det har i alla fall jag fått lära mig genom att i princip lusläsa varenda artikel på spcr. Har du alltså utgående fläktarna åt sidorna eller neråt behövs inget dammskydd där

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec Damsuga i en dator nej, men dammsuga flänsarna på en radiator från utsidan är inte riskabelt vill ja påstå. Vad jag menar är att fläktarna ska sitta under radiatorn och suga in luft, alltså är radiatorns flänsar inte täckta från utsidan. Mycket damm kommer fastna i flänsarna då. En bra lösning om man inte har tillgång till dammfilter.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo