Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av GON keyboards

Tja,

Jag har funderat på att skaffa ett GON tangentbord (MX-MINI rättare sagt) men jag är lite osäker på hur all key-mapping och det fungerar och vill vara helt säker på att det kommer fungera innan jag lägger ut den summan.

I princip undrar jag om det är möjligt att köra följande layout på tangentbordet.

Jag har markerat de som jag är lite osäker på med mörkare grå nyans.

Angående ÅÄÖ så borde det ju bara vara att välja svensk tangentbordslayout på datorn? Men kan jag göra om de andra till respektive tangent i Nerdy GUI?

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt Nerdy GUI, men jag tror inte att det blir några problem. Det brukar bara vara att ändra till svensk layout på datorn.

Om du behöver ändra mer så är det annars att man håller lite koll på vad varje fysiskt tangent i US-ANSI - layout motsvarar i Svensk layout. Man kan googla på båda layouterna och ha dem framför sig. Det viktigaste att kunna är de tangenter som inte finns i US-ANSI:
< - tangenten mellan Shift och Z brukar kallas "ISO Backslash" därför att den är \ i Brittisk ISO layout.
*-tangenten bredvid Enter är Backslash i US-ANSI.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det som findecanor skriver stämmer. Det enda man behöver ha koll på är de motsvarande tangenterna. Sedan är det bara dra och släpp i Nerdy GUI.
Har ett NerD60 nu och GON's kvalité är otroligt bra samt extremt enkelt att programmera.
Ska du köpa ett helt tangentbord med chassi? Eller bara PCB?
Jag skulle kunna vara med och dela frakten med dig om du vill. Jag har tänkt att köpa ett MX-mini PCB för mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Jag har tänkt att köpa hela tangentbordet och jo det låter definitivt intressant. Dock så funderar jag på att vänta lite med att beställa just nu då det verkar vara en massa förseningar med beställningarna (vissa upp till 6 månader vad jag förstått) så man kanske ska vänta lite tills det lugnat ner sig.

Skickar dig ett PM senare så kan vi ju kolla alternativ i alla fall.