Permalänk
Medlem

Hjälp med bäst kylning för min dator

Hej.
Har en ny dator men är osäker på hur jag kan få bäst kylning osv.

På första bilden visar jag hur jag har installerat fläktarna nu. Jag har 120mm i front och bak. 1 140mm i botten, och en 140mm i taket.
Alla har dammfilter. Installerade dom två 140mm idag och tycker datorn fick lite för högt ljud och inte någon bättre temperatur på komponenterna.
Får bara plats med 1 i taket (där jag satt den pga CPU kylaren är i vägen)
Chassi fläktarna

På sidan av chassit finns det även rum för 2 140mm.

Hur ska jag sätta fläktarna, och kanske ta bort nån för o få mindre ljud?

Edit: Verkar som det är chassit som låter, fläkten i taket som orsakar det.

Permalänk
Medlem

Skippa den i taket om det är den som skapar ljudet eller skaffa en adapter för att sänka varvtalet på den om du inte kan kontrollera den via moderkortet, t ex BIOS eller programvara som SpeedFan.

Permalänk
Medlem

@Cool Runnings:

Skippa den helt, eller är det en bra ide att sätta den i Fronten tillsammans med den jag redan har där?

Permalänk
Medlem

Har du plats för dubbla 140 i fronten så hade jag kört på det.

Permalänk
Medlem

Hade visst inte plats i fronten för 140 :/ Tog ut den ur taket, ljudet är bättre. Men tycker inte att tempen har förbättras även fast jag installerat 1 140mm i botten (intake) jämfört med utan.
Högre ljudnivå märker jag dock av.

Permalänk
Medlem

Frågan är om kylningen från botten stör det som kommer in från fronten så allt åker upp i taket och ur ifrån chassit?
Vore det bättre att sätta den i botten på sidan av chassit istället så den kyler GPU?

Permalänk
Medlem

Damm filter bromsar luften lite. Inte så det sabbar flödet märkbart, men tillräkligt för att det skall bli mera ljud.
Ha damm filter framför insugs fläktar endast. Utsugen skall inte ha damm filter!
Montera lite mera insug, än utsug, så du får övertryck i chassit, så kryper dammet inte in.

Och som tidigare inlägg påpekade, kan flöden krocka, och du får sämre flöde totalt i lådan. Försök att leda luften igenom.
Tex.
In: front.
Ut: Bak. (Eller tak)

In: Front och sida.
Ut: Bak och tak.

Ju fler vägar du går, destu svårare blir det att få det riktigt bra. Så försök att hålla det så enkelt som möjligt.
Har du möjlighet att ta upp hålen i fronten för större fläktar? Två 140mm http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=82... som trycker in luften med "4,18mm H2O" (182 kubikmeter luft i timman.) tryck i lådan, räcker för kylning i de flesta aplikationer. (Finns även med "10,52mm H2O" men det låter mer.)
Sedan eventuellt en fläkt där bak, som "styr ut" luften, så det mesta passerar CPU/GPU.

Nästa fråga är. Vad har du som alstrar värme i lådan? (Eller rättare sagt, hur mycket värme?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Damm filter bromsar luften lite. Inte så det sabbar flödet märkbart, men tillräkligt för att det skall bli mera ljud.
Ha damm filter framför insugs fläktar endast. Utsugen skall inte ha damm filter!
Montera lite mera insug, än utsug, så du får övertryck i chassit, så kryper dammet inte in.

Och som tidigare inlägg påpekade, kan flöden krocka, och du får sämre flöde totalt i lådan. Försök att leda luften igenom.
Tex.
In: front.
Ut: Bak. (Eller tak)

In: Front och sida.
Ut: Bak och tak.

Ju fler vägar du går, destu svårare blir det att få det riktigt bra. Så försök att hålla det så enkelt som möjligt.
Har du möjlighet att ta upp hålen i fronten för större fläktar? Två 140mm http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=82... som trycker in luften med "4,18mm H2O" (182 kubikmeter luft i timman.) tryck i lådan, räcker för kylning i de flesta aplikationer. (Finns även med "10,52mm H2O" men det låter mer.)
Sedan eventuellt en fläkt där bak, som "styr ut" luften, så det mesta passerar CPU/GPU.

Nästa fråga är. Vad har du som alstrar värme i lådan? (Eller rättare sagt, hur mycket värme?)

Hej!

Tror mitt nuvarande flöde krockar, men osäker.
In: front, botten.
Ut: bak
Provade tidigare att ha 1x Ut i taket också. Men blev lite mycket ljud från chassit så den tog jag bort. Men jag hade iofs ett dammfilter där så det kan ju varit det. Köpte filtren just för att ha dom i taket på chassit, öppningen av chassit där är stort så det kommer lätt in damm.

Tror botten och front krockar? Kanske ska testa din rekommendation med att sätta fläkten från botten på Sidan.
CPU: 40C
GPU: 38C

Permalänk
Medlem

Tempraturerna ser ju inte farliga ut i alla fall !
Fläktar som suger in luft från under lådan, är av min erfarenhet de sämsta ur damm synpunkt. Chassit fungerar då som en damsugare.
Jag brukar plugga alla hål under. Likaså om man har en "Tower" modell ståendes på golvet. Lyft upp den på en pidestal, eller se till att inte suga närmast golvet.
Att damm ramlar ner igenom en öppning i toppen, med en fläkt monterad, anser jag inte är så farligt. Montera en fläkt med breda blad, som knappt går att se igenom, då landar eventuellt damm på bladen, och blåser bort när du startar datorn.

För att hålla ner ljud nivån, skall du alltid försöka montera så stora fläktar som det bara går.
Dessa kan med en bråkdels varvtal ändå blåsa mer än en mindre fläkt. Lägre varvtal = Mindre ljud!
All restriktion man har framför/bakom fläkten, som får den att jobba hårdare, blir också anledningen till högre ljud.

Själv har jag damm filter i fronten, där jag tar in luft. Dessa två 140mm fläktar är PWM styrda av moderkortet, så vid vanligt surfande snurrar de med under 200rpm, helt ljudlöst. (Max hastighet är 2000rpm för dessa)
I toppen där jag har två 140mm fläktar till, kör jag utan fillter, då dessa fläktar skall blåsa ut den varma luften, och gärna eventuellt damm som ändå tagit sej in. Jag försöker också att ha övertryck i chassit, alltså lite mera fläktar innåt, så att luft kommer att ta sej utåt i eventuella springor och hål. Så här har jag monterat två 1500rpm fläktar, också PWM styrda av moderkortet. Dessa snurrar mao ändå långsammare vid surf m.m.

På alla moderna moderkort, finns det inbyggda fläkt kontrollers, som smyger ner fläkthastigheterna när det går. Nyttja dem!
Moderkortet drar då ner fläktarna när den kan, och upp när den måste.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Om det inte kyler direkt på nån komponent och bara är för ventilation så får du ju reglera varvtalet till önskad ljudnivå sen ju mer och större fläktar desto bättre sen bara att reglera efter ljudnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du 4-pin kontakter (=PWM) på moderkortet för fläktar?

Chassit på bilden, ser ut som ett Fractal Design R4?
Själv hade jag en R2a innan. Nu vet jag inte hur mycket prylar som skall in i din låda.
Men om du kan? Demontera hårddisk vaggorna, montera diskarna i 5,25" platserna ovanför istället. Då har du fri passage för luften från fläktarna i fronten. Om det är en R4, finns det plats för 140mm fläktar där. (Sitter också ett filter i fronten.) Massor med frisk luft in. Sätt fläktar med kapacitet för högt tryck i fronten.

Om du bara skall köra standard komponenter o inte trimma, borde du försöka optimera luftflödet "igenom lådan" in fram, ut bak.
Montera två lite långsammare i fronten, (Det är dessa du kommer att höra.) Och en lite snabbare där bak. Den där bak kan vara lite ljudligare, då man har chassit ivägen kommer den dämpas lite..

Här lite förslag på fläktar. (Jag visar på Noctua fläktar, av den enkla anledningen att det är dessa jag snöat in på själv, det finns givetvis andra minst lika bra. Vill bara att du skall se lite specifikationer.)

Fram: 2x Max 1200rpm. 110,3 kubikmeter luft i timman och 19,6 decibel, vid max varv.. (1,29mmH2O i tryck.)
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=87...

Bak: 1x Max 1500rpm. 133,7 kubikmeter luft i timman och 25,8 decibel, vid max varv.. (1,91mmH2O i tryck.)
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=86...

Lägsta varv är betydligt lägre på dessa fläktar än vad specen säger.
1200rpm fläktarna är specade 350-1200rpm. Men om du har möjlighet att PWM styra dem, kan de snurra mycket långsammare (Helt tyst)
Mina 500-2000rpm fläktar snurrar med ca 180rpm det mesta av tiden.

EDIT: Inga fläktar i tak eller dörr, som kan störa flödet.
Räcker inte denna kylning, montera en fläkt i taket, har du flera platser o välja på i taket, ta den bakersta.
Skall du köra med värsting grafikkort, eller trimma CPUn osv, då räcker inte ovan exempel.
Då blir det snabbare = Högljudare fläktar, eller vattenkyning som gäller.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!