när blir processorn en flaskhals för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

när blir processorn en flaskhals för grafikkortet?

Hej, som topic, när blir t ex min "gamla" prolle https://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3gh... en begränsande faktor för grafikkortet, om jag skulle t ex köpa ett geforce 970, kommer processorn vara en begränsande faktor eller kan jag glatt köpa kortet? har även 8GB ram ifall det skulle spela någon roll:)
har letat efter tester på just detta med flaskhalsar men inte hittat något vettigt.

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av flancen:

Hej, som topic, när blir t ex min "gamla" prolle https://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3gh... en begränsande faktor för grafikkortet, om jag skulle t ex köpa ett geforce 970, kommer processorn vara en begränsande faktor eller kan jag glatt köpa kortet? har även 8GB ram ifall det skulle spela någon roll:)
har letat efter tester på just detta med flaskhalsar men inte hittat något vettigt.

Det beror ju på vilka spel du spelar, men vissa spel skulle den kunna bli flaskhals i såvida du inte överklockar den.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Det beror ju mkt på vilket spel det handlar om, Men oftast kommer grafikkortet att vara flaskhalsen, Speciellt om du överklockar processorn (Vilket du givetvis ska göra)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

beror det även på upplösning? om jag t ex köper ett 970 och lirar ett spel på lägsta upplösningen/effekter blir det mer CPU last då?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av flancen:

beror det även på upplösning? om jag t ex köper ett 970 och lirar ett spel på lägsta upplösningen/effekter blir det mer CPU last då?:)

Ja det blir mindre att göra för grafikkortet då och processorn kommer att få mer att göra relativt, dock går min processor hårdare i BF4 på ultra jämfört med high, jag kör två grafikkort i SLI.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av flancen:

beror det även på upplösning? om jag t ex köper ett 970 och lirar ett spel på lägsta upplösningen/effekter blir det mer CPU last då?:)

Nej alltså, CPU belastar inte mer för att du sänker upplösningen. För att förklara begreppet flaskhals får du tänka dig två slangar - en slang är CPU en slang är grafikkortet. FPS är vätskan som ska igenom. För FPSen ska komma fram och visas på din skärm måste den passera genom båda slangar. Först CPUn sen Grafikkortet. Mängden FPS som CPUn kan prestera är (nästan) samma för ett givet spel, oavsett vilka inställningar du har på grafiken. Den mängd FPS som skärmen visar beror på den smalaste slangen i ditt system - flaskhalsen.

Exempel: du spelar spel A i allt på lägsta grafik.

CPU klarar 120 fps -> Grafikkortet klarar 180 fps -> skärm visar 120 fps. (Det lägsta av dem två)
I detta scenario så flaskar alltså CPUn grafikkortet eftersom grafikkortet hade klarat av att visa mer FPS.

Nu höjer du inställningarna i spel A till allt på Ultra.
CPU klarar fortfarande 120 fps -> Grafikkortet belastas nu hårdare av alla grafiska effekter och klarar 90 fps -> skärm visar 90 fps. (Det lägsta av dem två).

I detta scenario flaskar alltså grafikkortet eftersom CPUn hade klarat att visa mer FPS.

I spel B så kanske CPUn bara klarar 45 fps, då blir scenariot ett annat. Etc...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej alltså, CPU belastas inte mer för att du sänker upplösningen

Jo, indirekt så gör den det.

Högre upplösning = större krav på grafikkorten --> mindre krav på CPU --> större chans att grafikkort flaskar.
Lägre upplösning = mindre krav på grafikkorten --> högre krav på CPU --> större chans att processorn flaskar.

TS: Det är ganska enkelt att kolla om processorn flaskar:
1) Starta MSI Afterburner, där du kan se usage för grafikkortet/korten.
2) Starta aktivitetshanteraren och ändra så du kan se usage för CPU-kärnorna.
3) Spela en stund, vissa spel är mer CPU-tunga och andra är mer GPU-tunga.
4) Stäng av/tabba ut. Kolla graferna: Ligger usage på grafikkorten nära 100% medans usage på CPU-kärnorna inte ligger nära 100% så flaskar grafikkorten.
Däremot om usage på kärnorna (kan räcka med bara en kärna) är nära 100% så flaskar din CPU.

Ett exempel på detta är när jag spelade Far Cry 3 med min gamla I7-2600.
Grafikkorten låg och hoppade mellan 60-85% usage, medans CPU-kärnorna låg i ~40/95/50/40% usage. Där va processorn flaskhalsen, då spelet tydligen inte kunde nyttja mer än en kärna effektivt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Minsc S2:

Jo, indirekt så gör den det.

Högre upplösning = större krav på grafikkorten --> mindre krav på CPU --> större chans att grafikkort flaskar.
Lägre upplösning = mindre krav på grafikkorten --> högre krav på CPU --> större chans att processorn flaskar.

Alltså läs hela mitt inlägg istället så ser du vad jag menar. Men för att förenkla det hela: Nej, det blir inte mer tungdrivet för CPUn om du sänker grafikinställningar. Däremot så kommer inte grafikkortet utgöra ett lika stort hinder för FPSen, vilket gör att det är större chans att den övre gränsen för hur mycket FPS du kan pumpa ut kommer att sättas av CPUn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså läs hela mitt inlägg istället så ser du vad jag menar. Men för att förenkla det hela: Nej, det blir inte mer tungdrivet för CPUn om du sänker grafikinställningar. Däremot så kommer inte grafikkortet utgöra ett lika stort hinder för FPSen, vilket gör att det är större chans att den övre gränsen för hur mycket FPS du kan pumpa ut kommer att sättas av CPUn.

Dvs. större chans att CPU:n agerar flaskhals.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Minsc S2:

Dvs. större chans att CPU:n agerar flaskhals.

Men härregud. Jag sa ju det i den första posten jag skrev och som du citerade. :facepalm:

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Får tänka på att högre grafikinställningar faktiskt kan flytta över somliga beräkningar till gpu'n som annars tas hand om cpu'n. Så är fallet med PlanetSide2, som redan tenderar att vara tung för processorn pga. dålig multitrådning. Kontentan är att med ett bra grafikkort får man inte bara samma fps med höga och låga grafikinställningar, utan det kan till och med bli så bakvänt att lägre instälningar ger sämre fps.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Men härregud. Jag sa ju det i den första posten jag skrev och som du citerade. :facepalm:

Jag kanske hänger upp mig på att du använde ordet "belastning".

Men säg att vi kör en 4790k i stock tillsammans med två GTX 780 och V-sync av. Menar du då att processorn kommer belastas lika mycket i 1440p som i 720p? Den kommer inte öka eller minska alls?

Din slangmetafor är bra och jag förstår vad du menar, men jag tyckte att du var lite missvisande när du sa att processorns belastning inte ökar beroende på upplösning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Minsc S2:

Jag kanske hänger upp mig på att du använde ordet "belastning".

Men säg att vi kör en 4790k i stock tillsammans med två GTX 780 och V-sync av. Menar du då att processorn kommer belastas lika mycket i 1440p som i 720p? Den kommer inte öka eller minska alls?

Din slangmetafor är bra och jag förstår vad du menar, men jag tyckte att du var lite missvisande när du sa att processorns belastning inte ökar beroende på upplösning.

Det är nog jag som använder fel uttryck i så fall. Det jag menar är att om du har ett spel som drar X procent av processorns kapacitet. Så kommer den nästan aldrig dra mer av att man höjer grafikinställningarna. Det är istället GPUn som får mer att göra om man höjer dessa. Blir det tydligare då? Alltså: Om din processor kan leverera 100 fps spel X på minimum så kommer den att kunna göra det även i Ultra förutsatt att du kompletterar med ett grafikkort som klarar av det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är nog jag som använder fel uttryck i så fall. Det jag menar är att om du har ett spel som drar X procent av processorns kapacitet. Så kommer den nästan aldrig dra mer av att man höjer grafikinställningarna. Det är istället GPUn som får mer att göra om man höjer dessa. Blir det tydligare då? Alltså: Om din processor kan leverera 100 fps spel X på minimum så kommer den att kunna göra det även i Ultra förutsatt att du kompletterar med ett grafikkort som klarar av det.

Det berors väll på vilket spel / vad man höjer..?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är nog jag som använder fel uttryck i så fall. Det jag menar är att om du har ett spel som drar X procent av processorns kapacitet. Så kommer den nästan aldrig dra mer av att man höjer grafikinställningarna. Det är istället GPUn som får mer att göra om man höjer dessa. Blir det tydligare då? Alltså: Om din processor kan leverera 100 fps spel X på minimum så kommer den att kunna göra det även i Ultra förutsatt att du kompletterar med ett grafikkort som klarar av det.

Ja nu är vi på samma våglängd.
Det är när man sänker inställningarna, i synnerhet upplösningen, som processorn får mer att göra.

Skrivet av Boozfob:

Det berors väll på vilket spel / vad man höjer..?

Mjo, men generellt sätt har han rätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@Xyborg:

Lånar tråden lite.
Bra tips, jag testade att spela CS:GO med datorn i specen med MSI Afterburner igång. Både GPU samt mina fyra kärnor låg rätt nära 100% medan jag spelade. Alltså är det ingen bra idé för mig att uppdgradera GPU om jag inte även uppgraderar prollen vilket inte går för det finns knappt något att uppgradera till med min sockel. Tänker jag rätt eller kan jag krama ur med ur CPU genom att klocka den och få balans mot ett bättre GPU?

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna säga att om processorn ligger på säg 70% användning och grafikkortet på 100%, så skulle man kunna skaffa sig ett 30% snabbare grafikkort och det skulle bli så nära man kan komma utan någon form av flaskhals? Kanske tänker fel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel Raftö:

@Xyborg:

Lånar tråden lite.
Bra tips, jag testade att spela CS:GO med datorn i specen med MSI Afterburner igång. Både GPU samt mina fyra kärnor låg rätt nära 100% medan jag spelade. Alltså är det ingen bra idé för mig att uppdgradera GPU om jag inte även uppgraderar prollen vilket inte går för det finns knappt något att uppgradera till med min sockel. Tänker jag rätt eller kan jag krama ur med ur CPU genom att klocka den och få balans mot ett bättre GPU?

Om du bara tänker spela just det spelet så stämmer det ja. Andra spel har andra prestandakurvor förstås och kan flaska på ena eller andra sättet redan idag och kan förstås påverkas positivt av en bättre GPU om det nu är GPU:n som är flaskhalsen nu.

Skrivet av kevve1:

Skulle man kunna säga att om processorn ligger på säg 70% användning och grafikkortet på 100%, så skulle man kunna skaffa sig ett 30% snabbare grafikkort och det skulle bli så nära man kan komma utan någon form av flaskhals? Kanske tänker fel.

Jo ungefär så i alla fall. Det varierar förstås beroende på spel, men om det spel du vill spela ligger som du säger så skulle du kunna köpa ett 30% bättre grafikkort (eller bättre till och med, 70-100 är en ökning på ~43%) och på så vis få mer FPS utan att processorn flaskar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Daniel Raftö:

@Xyborg:

Lånar tråden lite.
Bra tips, jag testade att spela CS:GO med datorn i specen med MSI Afterburner igång. Både GPU samt mina fyra kärnor låg rätt nära 100% medan jag spelade. Alltså är det ingen bra idé för mig att uppdgradera GPU om jag inte även uppgraderar prollen vilket inte går för det finns knappt något att uppgradera till med min sockel. Tänker jag rätt eller kan jag krama ur med ur CPU genom att klocka den och få balans mot ett bättre GPU?

Det stämmer som en bra tumregel iaf ja. Det du även kan testa är att sänka alla grafikinställningarna till minimum. Om du får ut en betydande ökning i FPS - då kan du nog skaffa bättre GPU.

Jag hade själv en i5 750 tidigare. De klockar ofta riktigt fint, så om du har en OK kylare borde du kunna få betydligt mer sprutt i den. Jag körde min i 3,9GHz. Då flaskade den inte ett GTX 680 i de flesta spelen. Mitt råd till dig blir att läsa på om hur man överklockar intel 1156 CPUs. Klocka! Får du upp den i iaf 3,5Ghz eller mer så kan du köpa ett Radeon 290 till den. Det absolut mest prisvärda grafikkortet i dag. Se till att du inte köper ett 290 med referenskylaren bara - den väsnas en del. Saphires 290 brukar anses vara det bästa.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel Raftö:

@Xyborg:

Lånar tråden lite.
Bra tips, jag testade att spela CS:GO med datorn i specen med MSI Afterburner igång. Både GPU samt mina fyra kärnor låg rätt nära 100% medan jag spelade. Alltså är det ingen bra idé för mig att uppdgradera GPU om jag inte även uppgraderar prollen vilket inte går för det finns knappt något att uppgradera till med min sockel. Tänker jag rätt eller kan jag krama ur med ur CPU genom att klocka den och få balans mot ett bättre GPU?

Om du kan överklocka CPU och köpa bättre grafikkort så visst. Men om du inte redan kör dom inställningar och upplösning du vill ha så kommer du ju förmodligen kunna höja dessa om du bara byter ut GPU. Men roligare att köpa något balanserat förstås.

Permalänk
Skrivet av flancen:

Hej, som topic, när blir t ex min "gamla" prolle https://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3gh... en begränsande faktor för grafikkortet, om jag skulle t ex köpa ett geforce 970, kommer processorn vara en begränsande faktor eller kan jag glatt köpa kortet? har även 8GB ram ifall det skulle spela någon roll:)
har letat efter tester på just detta med flaskhalsar men inte hittat något vettigt.

En i5 2500k är förmodligen tillräcklig för dig. Jag sitter på en överklockad i7 920 (som är äldre än din processor) och jag har inga problem att få 100+ fps.

Sen är det viktigt att förstå att en flaskhals är bara av betydelse om din fps är lägre än din skärms uppdaterings frekvens. Vad menar jag? Jo, låt säga att du spelar ett spel med lägsta grafikinställningar:
GPU kan leverera 250fps
CPU kan leverera 120fps

CPU blir flaskhalsen, men ingen skada skedd, för vem behöver mer än 120fps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

En i5 2500k är förmodligen tillräcklig för dig. Jag sitter på en överklockad i7 920 (som är äldre än din processor) och jag har inga problem att få 100+ fps.

Sen är det viktigt att förstå att en flaskhals är bara av betydelse om din fps är lägre än din skärms uppdatering frekvens. Vad menar jag? Jo, låt säga att du spelar ett spel med lägsta grafikinställningar:
GPU kan leverera 250fps
CPU kan leverera 120fps

CPU blir flaskhalsen, men ingen skada skedd, för vem behöver mer än 120fps?

Bra sagt, dock tror jag du glömde de med 144Hz-skärmar.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Bra sagt, dock tror jag du glömde de med 144Hz-skärmar.

Haha, jo de där sista 24 fps:en är ju sååå viktiga!

Jag har faktiskt en 144Hz skärm, och skillnaden mellan 120 och 144 fps är negligerbar.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Hej, som topic, när blir t ex min "gamla" prolle https://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3gh... en begränsande faktor för grafikkortet, om jag skulle t ex köpa ett geforce 970, kommer processorn vara en begränsande faktor eller kan jag glatt köpa kortet? har även 8GB ram ifall det skulle spela någon roll:)
har letat efter tester på just detta med flaskhalsar men inte hittat något vettigt.

Det hela bottnar i FSB eller som Intel använt numera ett par år för att råda bot på flaskhalsen FSB tillförde QPI.
Kan inte processorn hantera antalet anrop så flaskar den, tyvärr kan man inte kolla det i alla spel. En hel del spel har så dåliga motorer att din CPU jobbar på runt 30% och grafikkort/en jobbar runt 30-40% oxå.

Tänk dig en väg med en grind, endast en bil kan passera när grinden öppnas och stängs, frekvensen motsvarar bilarnas hastighet medans FSB/QPI motsvarar hur snabbt grinden kan öppnas och stängas. Kör endast bilarna fortare bildas det kö vid grinden, men om grinden kan öppnas och stängas snabbare så kan fler bilar passera i högre fart utan att det bildas kö vid grinden. Med QPI har man även lagt till alternativa vägar för bilarna medans FSB består av en enda väg.

Skickades från m.sweclockers.com