Playstation 4 blir inte bakåtkompatibel

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 blir inte bakåtkompatibel

Att Xbox One får bakåtkompatibilitet tog många på sängen, inte minst Sony vars Shuhei Yoshida berättar att bolaget inte har några planer att erbjuda liknande funktionalitet med Playstation 4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bakåtkompatibilitet är ju alltid ett plus. Frågan är ju hur väl emuleringen står sig mot den riktiga hårdvaran som emuleras.

Permalänk
Inaktiv

MS överglänste Sony rejält på E3 med detta. Sony borde ge gratis spelande av spel man redan äger via PS Now istället. Inte lika bra som MS eller Nintendos lösningar men spel som redan finns på PSN kontot eller som man stoppar in skivan för under spelning borde egentligen räcka.

Blir en Xbox One för mig bara de snuddar 2500kr och gärna med ett spel bundlat. Gotta catch 'em all.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inget annat, har dessutom ingen som helst lust att gå tillbaks till förra generationen. Tveklöst den sämsta konsolgenerationen någonsin.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Det är med mjukvara som Microsoft förstås glänser mest och med tanke på att denna generationen är tänkt att hålla i ~10 år är det också det som spelar mest roll i längden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"Vi har inga planer på det" .. Nä men nu har ni det

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem

Trodde PS4 var bakåtkompatibel. Min PS3 gick sönder i vintras och funderade på att köpa en PS4 istället men nu finns ingen anledning om jag inte kan spela de gamla spelen ens.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Trodde PS4 var bakåtkompatibel. Min PS3 gick sönder i vintras och funderade på att köpa en PS4 istället men nu finns ingen anledning om jag inte kan spela de gamla spelen ens.

Det finns någon tjänst du kan betala för så du får streama gamla spel som jag förstått det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu skulle jag inte kalla det bakåtkompatibilitet då inget emuleras utan mjukvaran portas till Xbox one. Man äger de äldre spelen och får en portning till nya systemet utan extra kostnad, blir det alla spel? Nej förmodligen långt ifrån.

Så detta är inte bakåtkompatibilitet, men det betyder inte att det inte är en trevlig att detta genomförs. Men vi har ju sett linkande på andra system, portningar av PS2 spel till PS3 tex (på modellerna utan PS2 hårdvaru/emulerings stöd), finns portningar av alla möjliga spel till alla möjliga system och inte säger man att systemet är kompatibelt med det andra för det... dock skulle detta bli gratis om man äger de äldre spelen, fast sparar man alla spel ser jag inte problemet att spela dem på original systemet?

Bakåtkompatibilitet kräver att det nyare systemet faktiskt kan läsa in och använda datan från original mediet.

Jag tror nog att spelen kommer säljas digitalt för dem som INTE har kvar spelen från föregående generation så det blir nog vinst drivande.

Edit: Skulle det faktiskt bli så att emulering av Xbox 360's hårdvara och mjukvara görs på Xbox One skulle jag faktiskt lyfta hatten för ett ett extremt bra arbete. För Emulering av en trekärnig PPC processor på ett x86-64 system är imponerande.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Man borde kunna registrera att man uppdaterat konsol till ps4 från ps3 och sen få alla sina spel till den nya konsollen, via psn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag köper ny konsol gör jag det för att kunna spela de nya spelen men det är klart att bakåtkompatibilitet är ett plus men för min del inget som måste finnas.

Sen kan man undra om alla titlar kommer fungera till Xbox One med tanke på att det är någon form av mjukvara som man kör spelen genom och inte hårdvaran det kanske kommer innebära en del begränsningar i vilka spel som kommer att bli kompatibla med konsolen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Att Sony inte har några planer på bakåtkompabilitet kan jag nästan förstå.
Även om det skulle var årtiondets ingenjörs-bragd om dom lyckades.
Cell och x86/x64 går nog inte hand i hand någonstans.
Finns nog inte en kodrad som är ens i närheten av varandra mellan de plattformarna.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Nu skulle jag inte kalla det bakåtkompatibilitet då inget emuleras utan mjukvaran portas till Xbox one. Man äger de äldre spelen och får en portning till nya systemet utan extra kostnad, blir det alla spel? Nej förmodligen långt ifrån.

Så detta är inte bakåtkompatibilitet, men det betyder inte att det inte är en trevlig att detta genomförs. Men vi har ju sett linkande på andra system, portningar av PS2 spel till PS3 tex (på modellerna utan PS2 hårdvaru/emulerings stöd), finns portningar av alla möjliga spel till alla möjliga system och inte säger man att systemet är kompatibelt med det andra för det... dock skulle detta bli gratis om man äger de äldre spelen, fast sparar man alla spel ser jag inte problemet att spela dem på original systemet?

Bakåtkompatibilitet kräver att det nyare systemet faktiskt kan läsa in och använda datan från original mediet.

Jag tror nog att spelen kommer säljas digitalt för dem som INTE har kvar spelen från föregående generation så det blir nog vinst drivande.

Edit: Skulle det faktiskt bli så att emulering av Xbox 360's hårdvara och mjukvara görs på Xbox One skulle jag faktiskt lyfta hatten för ett ett extremt bra arbete. För Emulering av en trekärnig PPC processor på ett x86-64 system är imponerande.

Nu verkar det inte vara helt klart hur lösningen fungerar men Eurogamers Digital Foundry pekar på att det inte är emulering utan virtualisering av Xbox 360 via Microsofts HyperV. Riktigt fancy med andra ord.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-vs-back...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte 60GB PS3an som var bakåtkompatibel för PS2 spel, va bra tänkte jag. Nu ska det spelas! Tror jag spelade 1 PS2 spel under mina 6-7 aktiva år med PS3.

Kul för dom med Xbox One som uppskattar det, men personligen är det ett jävligt stort icke-problem för min del. Speciellt när förra generationens konsoler är så extremt billiga nu, speciellt begagnade.

Permalänk
Medlem

Lärde mig tidigare att inte sälja mina gamla konsoler p.g.a. bakåtkompatibiliteten inte garanterar att alla spel fungerar.

Spara eran PS3 så är det inget problem.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Lärde mig tidigare att inte sälja mina gamla konsoler p.g.a. bakåtkompatibiliteten inte garanterar att alla spel fungerar.

Spara eran PS3 så är det inget problem.

Största fördelen är ju att du slipper ha 2 konsoler framme alternativt kan ställa den gamla vid en annan TV och fortfarande kunna spela de äldre spelen på båda. (bra om man har barn o skit)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Fast det Microsoft gör handlar ju inte om emulering? I alla fall som jag förstått det. De ska kompilera om källkoden mot den nya konsolen.

Att Sony säger nej är inte så förvånande eftersom de gick från big till little endian eller tvärt om när de gick från ps3 till ps4. Skulle inte förvåna mig om koden helt enkelt är för anpassad till den gamla arkitekturen för att kunna kompileras om och leverera rimlig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

det är en fjäder i hatten för de som gillar bakåtkompatibilitet,
som min nästan jämnåriga syster. hon tyckte det var awesome när de avslöjade bakåt kompatibiliteten på E3, medans jag var mer "meh"

då är den prestandaskillnaden till ps4ans fördel viktigare för mig men inte heller avgörande utan det var på E3 nyligen när Sony utannonserade Final Fantasy VII tii ps4an som min framtida konsoll bestämdes^^

är så hypad till 1000 över att komma få spela igenom FFVII igen fast med current gen grafik^^ jag har velat haft en Final fantasy VII hd remake i nästan 12 år^^ sen får jag hoppas de kör FF VIII Remake^^ efteråt

Det var spelet som ensamt sålde mig på rpgs^^ sen har vi också Persona 5, Shenmue 3!. tillsammans med fallout 4 och The Division! jag har inte varit såhär hypad sen ursprungliga GTA V^^ så för de spelen av de jag radat up med flera såklart som inte kommer komma till W10 kommer jag skaffa ett ps4a för:D,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu verkar det inte vara helt klart hur lösningen fungerar men Eurogamers Digital Foundry pekar på att det inte är emulering utan virtualisering av Xbox 360 via Microsofts HyperV. Riktigt fancy med andra ord.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-vs-back...

Skickades från m.sweclockers.com

Spelen är portade till x86-64 och körs i en virtuell maskin, är därför bara ett fåtal spel kommer att fungera.
Man kan inte virtualisera PowerPC i hårdvara på en x86-64 CPU.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Inaktiv

Bakåtkompatibilitet är en av många fördelar till varför jag föredrar att spela på min dator!

Permalänk
Medlem

Emulera IBM Cell arkitekturen på en x86? Good luck. Om inte ens PC:s kan emulera Cell så kommer knappast PS4 få PS3 stöd.

Permalänk
Medlem

De flesta 360 spel är dock multiplatform eller spel som redan finns till PC. Nu har jag alla konsoler, men om jag inte hade haft det så hade jag inte gråtit om det inte funnits på One pga det sunkiga utbudet på 360.

PS3 hade mer unika titlar från japan. Dessa kommer bli spelbara via PSNow för de som inte har en PS3 eller PS2 längre.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, spara era gamla konsoler.

https://www.youtube.com/watch?v=LE9VKHC6Jh4

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Största fördelen är ju att du slipper ha 2 konsoler framme alternativt kan ställa den gamla vid en annan TV och fortfarande kunna spela de äldre spelen på båda. (bra om man har barn o skit)

Precis. I PS3s fall vore det extra trevligt att slippa den i mitt tycke dåliga kontrollen. PS4 kontrollen är en klar förbättring på nästan alla punkter för mig.

Att få allt samlat på en konsoll är trevligt. Min Wii U har inte bara Wii U spel utan även Wii och olika VC plattformar. PS4 klarar inte ens PS1 och mycket av det som visades på E3 var PS3 remakes, remakes från andra plattformar eller nya försök att lansera vapourware. Väldigt få titlar blir Sony-exklusiva utan dyker även upp på andra plattformar. Enda undantaget jag minns är Uncharted-spelen samt Last Guardian om spelet nu verkligen kommer lanseras.

Dock tyckte jag att E3 överlag blev bra i år och att det kommer mycket trevliga spel man måste försöka hinna med att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MagnusL:

Spelen är portade till x86-64 och körs i en virtuell maskin, är därför bara ett fåtal spel kommer att fungera.
Man kan inte virtualisera PowerPC i hårdvara på en x86-64 CPU.

Sant, det är ju ingen simpel lösning direkt. Själv ser jag fram emot när/om MS går in på hur lösningen fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bakåtkompatiblitet är en stor grej, fast ingen använder det.

Permalänk
Medlem

Hmm, hade ingen aning om att det var så populärt med bakåtkompabilitet. Har aldrig sett det som ett problem eller ens brytt mig. Visste ju om att det inte skulle fungera med PS4an. Däremot så berättade väl Sony om förvärvet av Gaikai 2012(?) som sedemera blev PlayStation Now!.

Är väl dock fortfarande i beta-stadiet samt att det bara finns i nordamerika (kanske japan också, ingen koll).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis. I PS3s fall vore det extra trevligt att slippa den i mitt tycke dåliga kontrollen. PS4 kontrollen är en klar förbättring på nästan alla punkter för mig.
Skickades från m.sweclockers.com

Dual Shock 4 är kompatibel med PS3..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibilitet är ett trevligt plus i kanten. Ingen dealbreaker - men nu blir det lite smidigare att eventuellt lira klassiska titlar som t.ex. Red dead redemption. Synd att man inte köpte det när det var på rea. Man kan ju alltid hoppas att MS firar det hela med en rejäl kompatibilitets-rea runt jul

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Entusiast

Meanwhile på PC så kan man spela 90-talsspel utan problem.
Man säger inte PCMasterRace för ingenting

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈