Grannens hund, det har gått för långt.

Permalänk
Medlem

Grannens hund, det har gått för långt.

Hej!

För att göra en lång historia kort, jag bor granne med en äldre herre och hans hund.
Vi bor längs med en skogsväg, våra hus står mycket nära varandra, men det ligger andra hus kring 50-60 meter bort.
På nätterna släpper han ut hunden (så att den får kissa/springa av sig, inte vet jag)

Problemet är att hunden skäller extremt mycket medans den är ute. Högt. Han släpper ut den kring 1 varje natt och har den ute under 15-20 minuter. '

Hunden står cirka 10-15 meter bort ifrån vårt hus på hans uppfart.
Jag som har mitt fönster mot hunden vaknar såklart och får svårt att somna om.

(Viktigt att notera är att jag åker till jobbet halv sju på morgonen och måste gå upp kring sex)

Detta leder till sömnbesvär, förseningar och sura miner hemma på grund av utebliven sömn.

Inatt, strax efter 1:20 vaknade jag till detta:
Kort klipp av en 15 minuter lång "skällning":

När detta filmades var klockan 1:32, och jag bestämde mig för att öppna fönstret och tala med honom.

Jag öppnade fönstret och väntade tills han gick ut på trappen för att ta in hunden. Därefter inleddes en konversation som löd ungefär såhär:

Jag: Hördu ****, du kanske inte ska ha hunden ute halv två på morgonen och skälla. Jag har blivit väckt flera nätter i rad och jag ska upp klockan 6 till jobbet.

Grannen: Ja men jag måste väl få ha hunden ute.

Jag: Ja, det är klart du får ha hunden ute men du väcker ju hela grannskapet.

Grannen: Stäng dörrarna och fönsterna då. (Filmen ovan är filmad med stängt fönster, det hjälper föga om hunden är 10 meter bort).

Jag: Ja du tror inte det hörs ändå? (skallet)

Kort därefter går han in.
Filmade hela den här konversationen.

Det är tyvärr inte första gången vi är oense om något. (för ett par år sedan var det diskussioner om fyrverkeriskjutning på nyår)
Jag är tyvärr övertygad om att han inte kommer lyssna på mig och att han kommer fortsätta ta ut hunden om nätterna.

Hur ska jag bära mig åt? Detta förstör ju hela min vardag...

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Testpilot

Tala med grannen under dagtid när ingen av er är super trött och/eller grinig. Om han inte lyssnar, visa honom ljudinspelningen.
Be honom sätta munkavle på jycken om han prompt ska ha den ute på nätterna.

Lyssnar han inte efter det sätter hotar du att polisanmäla för störande av friden, vilket kan leda till att han blir uav med hunden.

Är själv ägare av katt och hund, men man får la ha lite folkvett då det finns folk som faktiskt har ett vardagsliv och som inte uppskattar sådana här saker.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har din hyresvärd avtal med Störningsjouren?

Permalänk
Vila i frid

Du skall kontakta din kommun.

Citat: "Lag 2007:1150 om tillsyn över hundar och katter trädde i kraft den 1 januari 2008. Lagen föreskriver att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du skall kontakta din kommun.

Citat: "Lag 2007:1150 om tillsyn över hundar och katter trädde i kraft den 1 januari 2008. Lagen föreskriver att hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Tackar

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Helt klart gått för långt imo. Lycka till, det där verkar väldigt störigt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Helt klart gått för långt imo. Lycka till, det där verkar väldigt störigt.

Ja det är klart. Kom precis till jobbet. Inleder dagens pass med 4 timmars sömn. Inte jättekul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ta reda på information som citat ovan från lagen.
Skaffa information, skriv ut det hela på papper, gå över och prata med honom beskriv varför du har problem med brist av sömn, visa att du har "stöd av lagen"

Och säg att det inte fungerar som det är nu. be honom "fixa" hur han vill så det inte längre är ett problem för dig, försök hitta en lösning tillsammans. Och kan ni inte komma på en lösning tillsammans så gå vidare med det hela.

Men förvänta dig inte att allt ska ändras över en natt....dvs om han nu är villig att försöka.

Men glöm inte av att han är din granne, och att bland in myndigheter är inte alltid en bra lösning med tanke på att han är en granne och gör du saker otrevligt för honom så kan det bli en tråkig upptrappning där han försöker göra allt vad han kan för att göra vad han kan för göra ditt liv surt och leka paragrafryttare.

Bara en sån simpel lösning som att ni bestämmer tillsammans tider. Att senaste tiden att skicka ut hunden är 23:00 och tidigaste är 06:00. En mycket simpel lösning som borde fungera.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Hundar är flockdjur och hunden skäller för att få sällskap. Om din late granne går en liten promenad med hunden istället så kommer den inte att skälla. När man lyssnar på skallet så hör man att det är en hund som försöker påkalla uppmärksamhet. Den har gjort färdigt sina behov och vill in till flocken.
Din granne kan ju också stå ute fem minuter och sen ta in hunden. Det verkar väldigt osmart att inte kunna hindra hunden från att skälla. Gör din granne detta med flit, för att djävlas med dig? Isåfall får du väl köra den hårda vägen annars försök vara diplomatisk.

Permalänk
Medlem

Är hunden lös eller i någon sorts lina?

Man får ju ej ha lösa hundar under sommaren

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!

För att göra en lång historia kort, jag bor granne med en äldre herre och hans hund.
Vi bor längs med en skogsväg, våra hus står mycket nära varandra, men det ligger andra hus kring 50-60 meter bort.
På nätterna släpper han ut hunden (så att den får kissa/springa av sig, inte vet jag)

Problemet är att hunden skäller extremt mycket medans den är ute. Högt. Han släpper ut den kring 1 varje natt och har den ute under 15-20 minuter. '

Hunden står cirka 10-15 meter bort ifrån vårt hus på hans uppfart.
Jag som har mitt fönster mot hunden vaknar såklart och får svårt att somna om.

(Viktigt att notera är att jag åker till jobbet halv sju på morgonen och måste gå upp kring sex)

Detta leder till sömnbesvär, förseningar och sura miner hemma på grund av utebliven sömn.

Inatt, strax efter 1:20 vaknade jag till detta:
Kort klipp av en 15 minuter lång "skällning":
https://www.youtube.com/watch?v=8x2gwh9E-V4

När detta filmades var klockan 1:32, och jag bestämde mig för att öppna fönstret och tala med honom.

Jag öppnade fönstret och väntade tills han gick ut på trappen för att ta in hunden. Därefter inleddes en konversation som löd ungefär såhär:

Jag: Hördu ****, du kanske inte ska ha hunden ute halv två på morgonen och skälla. Jag har blivit väckt flera nätter i rad och jag ska upp klockan 6 till jobbet.

Grannen: Ja men jag måste väl få ha hunden ute.

Jag: Ja, det är klart du får ha hunden ute men du väcker ju hela grannskapet.

Grannen: Stäng dörrarna och fönsterna då. (Filmen ovan är filmad med stängt fönster, det hjälper föga om hunden är 10 meter bort).

Jag: Ja du tror inte det hörs ändå? (skallet)

Kort därefter går han in.
Filmade hela den här konversationen.

Det är tyvärr inte första gången vi är oense om något. (för ett par år sedan var det diskussioner om fyrverkeriskjutning på nyår)
Jag är tyvärr övertygad om att han inte kommer lyssna på mig och att han kommer fortsätta ta ut hunden om nätterna.

Hur ska jag bära mig åt? Detta förstör ju hela min vardag...

Vad är det med sådana människor som inte kan ta till sig när de stör andra. "Stäng fönster och dörrar", ska du anpassa dig efter att hans hund käller kl 1 på natten lol. I de flesta flerfamiljshus ska det vara tyst efter 22:00.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!

För att göra en lång historia kort, jag bor granne med en äldre herre och hans hund.
Vi bor längs med en skogsväg, våra hus står mycket nära varandra, men det ligger andra hus kring 50-60 meter bort.
På nätterna släpper han ut hunden (så att den får kissa/springa av sig, inte vet jag)

Problemet är att hunden skäller extremt mycket medans den är ute. Högt. Han släpper ut den kring 1 varje natt och har den ute under 15-20 minuter. '

Hunden står cirka 10-15 meter bort ifrån vårt hus på hans uppfart.
Jag som har mitt fönster mot hunden vaknar såklart och får svårt att somna om.

(Viktigt att notera är att jag åker till jobbet halv sju på morgonen och måste gå upp kring sex)

Detta leder till sömnbesvär, förseningar och sura miner hemma på grund av utebliven sömn.

Inatt, strax efter 1:20 vaknade jag till detta:
Kort klipp av en 15 minuter lång "skällning":
https://www.youtube.com/watch?v=8x2gwh9E-V4

När detta filmades var klockan 1:32, och jag bestämde mig för att öppna fönstret och tala med honom.

Jag öppnade fönstret och väntade tills han gick ut på trappen för att ta in hunden. Därefter inleddes en konversation som löd ungefär såhär:

Jag: Hördu ****, du kanske inte ska ha hunden ute halv två på morgonen och skälla. Jag har blivit väckt flera nätter i rad och jag ska upp klockan 6 till jobbet.

Grannen: Ja men jag måste väl få ha hunden ute.

Jag: Ja, det är klart du får ha hunden ute men du väcker ju hela grannskapet.

Grannen: Stäng dörrarna och fönsterna då. (Filmen ovan är filmad med stängt fönster, det hjälper föga om hunden är 10 meter bort).

Jag: Ja du tror inte det hörs ändå? (skallet)

Kort därefter går han in.
Filmade hela den här konversationen.

Det är tyvärr inte första gången vi är oense om något. (för ett par år sedan var det diskussioner om fyrverkeriskjutning på nyår)
Jag är tyvärr övertygad om att han inte kommer lyssna på mig och att han kommer fortsätta ta ut hunden om nätterna.

Hur ska jag bära mig åt? Detta förstör ju hela min vardag...

Nej, det är ingen mänsklig rättighet att släppa ut sin hund mitt i natten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nej, det är ingen mänsklig rättighet att släppa ut sin hund mitt i natten.

Skickades från m.sweclockers.com

Men hundägare brukar tro att deras djur har samma rättigheter som en människa och att alla ska älska deras pälsboll lika mycket som dom

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Många hundägare är tyvärr helt jävla blåsta. Har själv haft hund och upphörs aldrig att förvånas över hur ignoranta andra hundägare kan vara, var ute och promenerade min hund klockan ~23 i ett bostadsområde. Ute står en annan hundägare med sin hund som börjar skälla när den ser min hund (min hund skäller inte), ägaren fortsätter oberört att prata med sin kompis medans hunden skäller på. Så jag ropar åt honom att "det är fan mitt i natten, få tyst på hundjäveln" hehe. Kanske inte så diplomatiskt, men man får mycket skit själv som hundägare pga andra idioter.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!

För att göra en lång historia kort, jag bor granne med en äldre herre och hans hund.
Vi bor längs med en skogsväg, våra hus står mycket nära varandra, men det ligger andra hus kring 50-60 meter bort.
På nätterna släpper han ut hunden (så att den får kissa/springa av sig, inte vet jag)

Problemet är att hunden skäller extremt mycket medans den är ute. Högt. Han släpper ut den kring 1 varje natt och har den ute under 15-20 minuter. '

Hunden står cirka 10-15 meter bort ifrån vårt hus på hans uppfart.
Jag som har mitt fönster mot hunden vaknar såklart och får svårt att somna om.

(Viktigt att notera är att jag åker till jobbet halv sju på morgonen och måste gå upp kring sex)

Detta leder till sömnbesvär, förseningar och sura miner hemma på grund av utebliven sömn.

Inatt, strax efter 1:20 vaknade jag till detta:
Kort klipp av en 15 minuter lång "skällning":
https://www.youtube.com/watch?v=8x2gwh9E-V4

När detta filmades var klockan 1:32, och jag bestämde mig för att öppna fönstret och tala med honom.

Jag öppnade fönstret och väntade tills han gick ut på trappen för att ta in hunden. Därefter inleddes en konversation som löd ungefär såhär:

Jag: Hördu ****, du kanske inte ska ha hunden ute halv två på morgonen och skälla. Jag har blivit väckt flera nätter i rad och jag ska upp klockan 6 till jobbet.

Grannen: Ja men jag måste väl få ha hunden ute.

Jag: Ja, det är klart du får ha hunden ute men du väcker ju hela grannskapet.

Grannen: Stäng dörrarna och fönsterna då. (Filmen ovan är filmad med stängt fönster, det hjälper föga om hunden är 10 meter bort).

Jag: Ja du tror inte det hörs ändå? (skallet)

Kort därefter går han in.
Filmade hela den här konversationen.

Det är tyvärr inte första gången vi är oense om något. (för ett par år sedan var det diskussioner om fyrverkeriskjutning på nyår)
Jag är tyvärr övertygad om att han inte kommer lyssna på mig och att han kommer fortsätta ta ut hunden om nätterna.

Hur ska jag bära mig åt? Detta förstör ju hela min vardag...

Tråkigt att höra att ni har problem i grannskapet.

Naturligtvis, som andra redan sagt här i tråden, är det inte ok att du blir så pass störd av hans hund efter kl 22.00 på kvällen. Däremot uppmanar jag dig att försöka lösa det så smidigt som möjligt.

Oftast kan man lösa allt om man bara sätter sig ner och diskuterar igenom allt i god ton. Förklarar du vänligt hur mycket det påverkar dig så är jag övertygad om att han kommer att förstå. Försök gärna även vara konstruktiv och kom med förslag på lösningar, t ex att han kan släppa hunden så att den kan springa runt lite tidigare på kvällen för att sedan vid tolv eller ett på natten ta den i koppel och gå en liten sväng, så kanske den inte skäller lika mycket som när den springer fritt?

Bestäm också att ni ska höras igen för att se hur de eventuellt nya åtgärderna fungerar.

Lycka till!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!

För att göra en lång historia kort, jag bor granne med en äldre herre och hans hund.
Vi bor längs med en skogsväg, våra hus står mycket nära varandra, men det ligger andra hus kring 50-60 meter bort.
På nätterna släpper han ut hunden (så att den får kissa/springa av sig, inte vet jag)

Problemet är att hunden skäller extremt mycket medans den är ute. Högt. Han släpper ut den kring 1 varje natt och har den ute under 15-20 minuter. '

Hunden står cirka 10-15 meter bort ifrån vårt hus på hans uppfart.
Jag som har mitt fönster mot hunden vaknar såklart och får svårt att somna om.

(Viktigt att notera är att jag åker till jobbet halv sju på morgonen och måste gå upp kring sex)

Detta leder till sömnbesvär, förseningar och sura miner hemma på grund av utebliven sömn.

Inatt, strax efter 1:20 vaknade jag till detta:
Kort klipp av en 15 minuter lång "skällning":
https://www.youtube.com/watch?v=8x2gwh9E-V4

När detta filmades var klockan 1:32, och jag bestämde mig för att öppna fönstret och tala med honom.

Jag öppnade fönstret och väntade tills han gick ut på trappen för att ta in hunden. Därefter inleddes en konversation som löd ungefär såhär:

Jag: Hördu ****, du kanske inte ska ha hunden ute halv två på morgonen och skälla. Jag har blivit väckt flera nätter i rad och jag ska upp klockan 6 till jobbet.

Grannen: Ja men jag måste väl få ha hunden ute.

Jag: Ja, det är klart du får ha hunden ute men du väcker ju hela grannskapet.

Grannen: Stäng dörrarna och fönsterna då. (Filmen ovan är filmad med stängt fönster, det hjälper föga om hunden är 10 meter bort).

Jag: Ja du tror inte det hörs ändå? (skallet)

Kort därefter går han in.
Filmade hela den här konversationen.

Det är tyvärr inte första gången vi är oense om något. (för ett par år sedan var det diskussioner om fyrverkeriskjutning på nyår)
Jag är tyvärr övertygad om att han inte kommer lyssna på mig och att han kommer fortsätta ta ut hunden om nätterna.

Hur ska jag bära mig åt? Detta förstör ju hela min vardag...

Prata med grannen igen... Förklara att detta inte är acceptabelt för dig. Detta måste du göra på trevligt sätt... kanske hunden kan gå ut kl 23:00 istället? Kan de vara rimlig kompromiss för dig? Försök tänka lösningar som inte får din granne att känna att han/hon förlorar utan bara justerar lite.

Om han vägrar och prompt avvisar att anpassa sig

Då förklarar du att du därför är tvungen att gå vidare med detta och göra tvisteärende om detta. (På ett artigt och korrekt sätt). Att prata och föra dialog är något som svenska i allmänhet inte är speciellt bra på. Folk blir väldigt sura och arga innan de ens uppmärksammar till exempel grannen på något är störande. Och då kan grannen vara helt ovetandes om att detta är ett problem. Många vill anmäla och ringa någon annan som fixar problemet, när man egentligen borde försöka resonera sig fram till en lösning själv. (Fast jag är medveten att vissa folk är helt omöjliga och man måste får något ytterligare mandat för att få stopp på de hela)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Men glöm inte av att han är din granne, och att bland in myndigheter är inte alltid en bra lösning med tanke på att han är en granne och gör du saker otrevligt för honom så kan det bli en tråkig upptrappning där han försöker göra allt vad han kan för att göra vad han kan för göra ditt liv surt och leka paragrafryttare.

Exakt.

Jag är rädd för att det kan bli exakt så om jag börjar klaga på honom.

Skrivet av h.kan:

Hundar är flockdjur och hunden skäller för att få sällskap. Om din late granne går en liten promenad med hunden istället så kommer den inte att skälla. När man lyssnar på skallet så hör man att det är en hund som försöker påkalla uppmärksamhet. Den har gjort färdigt sina behov och vill in till flocken.
Din granne kan ju också stå ute fem minuter och sen ta in hunden. Det verkar väldigt osmart att inte kunna hindra hunden från att skälla. Gör din granne detta med flit, för att djävlas med dig? Isåfall får du väl köra den hårda vägen annars försök vara diplomatisk.

Jag tror inte att han gör det för att jävlas med mig, men han har ju noll respekt för vad klockan är och att hunden väcker mig.

När han släpper ut hunden så öppnar han bara dörren, släpper ut hunden och sen går han in.

Skrivet av BergEr:

Är hunden lös eller i någon sorts lina?

Man får ju ej ha lösa hundar under sommaren

På nätterna är hunden kopplad men på dagarna går den löst ibland. Det händer väl någon gång per vecka att den sticker ner på byn en vända.

Har hänt några gånger att hunden har sprungit fram till folk som har gått förbi på vägen. Någon gång har dem personerna haft med sig en hund och då har väl en inte allt för mild ordväxling utbrutit.
/quote]

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tråkigt att höra att ni har problem i grannskapet.

Naturligtvis, som andra redan sagt här i tråden, är det inte ok att du blir så pass störd av hans hund efter kl 22.00 på kvällen. Däremot uppmanar jag dig att försöka lösa det så smidigt som möjligt.

Oftast kan man lösa allt om man bara sätter sig ner och diskuterar igenom allt i god ton. Förklarar du vänligt hur mycket det påverkar dig så är jag övertygad om att han kommer att förstå. Försök gärna även vara konstruktiv och kom med förslag på lösningar, t ex att han kan släppa hunden så att den kan springa runt lite tidigare på kvällen för att sedan vid tolv eller ett på natten ta den i koppel och gå en liten sväng, så kanske den inte skäller lika mycket som när den springer fritt?

Bestäm också att ni ska höras igen för att se hur de eventuellt nya åtgärderna fungerar.

Lycka till!

Tack för ett bra svar.

Problemet är att karl är ganska envis och slår ner varje argument jag har med "men hunden måste väl få gå ut".
Det verkar mer vara mitt ansvar att jag inte ska störas av hunden, än att hunden inte ska störa mig. Enligt honom.

Skrivet av Vasadu:

Prata med grannen igen... Förklara att detta inte är acceptabelt för dig. Detta måste du göra på trevligt sätt... kanske hunden kan gå ut kl 23:00 istället? Kan de vara rimlig kompromiss för dig? Försök tänka lösningar som inte får din granne att känna att han/hon förlorar utan bara justerar lite.

Om han vägrar och prompt avvisar att anpassa sig

Då förklarar du att du därför är tvungen att gå vidare med detta och göra tvisteärende om detta. (På ett artigt och korrekt sätt). Att prata och föra dialog är något som svenska i allmänhet inte är speciellt bra på. Folk blir väldigt sura och arga innan de ens uppmärksammar till exempel grannen på något är störande. Och då kan grannen vara helt ovetandes om att detta är ett problem. Många vill anmäla och ringa någon annan som fixar problemet, när man egentligen borde försöka resonera sig fram till en lösning själv. (Fast jag är medveten att vissa folk är helt omöjliga och man måste får något ytterligare mandat för att få stopp på de hela)

Att hunden kan gå ut kring elva istället för halv ett-två på natten skulle vara en perfekt lösning för mig.

Att prata med honom är svårt då han liksom drar sig undan mitt i samtalet, liksom undviker ämnet. Att han sedan skiter totalt i vad jag säger gör inte saken bättre.
Jag vill absolut inte gå och sura över detta i flera år och sen helt plötsligt dra in myndigheterna i det hela utan att ha försökt resonera med honom, först, det är därför jag har gjort den här tråden, för att få lite tips om hur jag ska gå tillväga med det.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Herregud, hade blivit fullkomligt vansinnig med en sån granne och att han vägrar inse problemet? Finns en anledning till varför man i allmänhet inte gillar människor, finns alldeles för många stolpskott som vandrar runt.

Av ren nyfikenhet, hur gammal är personen i fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Många hundägare är tyvärr helt jävla blåsta. Har själv haft hund och upphörs aldrig att förvånas över hur ignoranta andra hundägare kan vara, var ute och promenerade min hund klockan ~23 i ett bostadsområde. Ute står en annan hundägare med sin hund som börjar skälla när den ser min hund (min hund skäller inte), ägaren fortsätter oberört att prata med sin kompis medans hunden skäller på. Så jag ropar åt honom att "det är fan mitt i natten, få tyst på hundjäveln" hehe. Kanske inte så diplomatiskt, men man får mycket skit själv som hundägare pga andra idioter.

Mycket WT idag som antingen inte har hjärna nog att förstå att de stör andra, eller ibland får jag en känsla av att vissa vet att deras beteende stör men att de tror det är lite tufft att inte bry sig.

Typ innerst inne vet de som har skallande hund på natten eller spelar hög musik att det är fel men de ska vara sådär "icke svenska" o lite manjana manjana.

Jag kanske överanalyserar och de är bara idioter som inte förstår bättre?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Herregud, hade blivit fullkomligt vansinnig med en sån granne och att han vägrar inse problemet? Finns en anledning till varför man i allmänhet inte gillar människor, finns alldeles för många stolpskott som vandrar runt.

Av ren nyfikenhet, hur gammal är personen i fråga?

Kring 70

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Jadu, hade samma problem En hjärtsjuk hund som granne... Mixtrade med husvagnen och vipps så flög skorstenen upp typ 25 meter upp i luften och det blev en jävla smäll haha. Efter 20min kom hundens ägare (Han är döv), höll hundfan runt nacken och den var ju stendöd hehe, tungan var utanför käften och x sa att pumpen inte slog och att han har försökt att ge hen vatten

Problem solved. Observera att detta skedde utav en olycka...

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Hej!

För att göra en lång historia kort, jag bor granne med en äldre herre och hans hund.
Vi bor längs med en skogsväg, våra hus står mycket nära varandra, men det ligger andra hus kring 50-60 meter bort.
På nätterna släpper han ut hunden (så att den får kissa/springa av sig, inte vet jag)

Problemet är att hunden skäller extremt mycket medans den är ute. Högt. Han släpper ut den kring 1 varje natt och har den ute under 15-20 minuter. '

Hunden står cirka 10-15 meter bort ifrån vårt hus på hans uppfart.
Jag som har mitt fönster mot hunden vaknar såklart och får svårt att somna om.

(Viktigt att notera är att jag åker till jobbet halv sju på morgonen och måste gå upp kring sex)

Detta leder till sömnbesvär, förseningar och sura miner hemma på grund av utebliven sömn.

Inatt, strax efter 1:20 vaknade jag till detta:
Kort klipp av en 15 minuter lång "skällning":
https://www.youtube.com/watch?v=8x2gwh9E-V4

När detta filmades var klockan 1:32, och jag bestämde mig för att öppna fönstret och tala med honom.

Jag öppnade fönstret och väntade tills han gick ut på trappen för att ta in hunden. Därefter inleddes en konversation som löd ungefär såhär:

Jag: Hördu ****, du kanske inte ska ha hunden ute halv två på morgonen och skälla. Jag har blivit väckt flera nätter i rad och jag ska upp klockan 6 till jobbet.

Grannen: Ja men jag måste väl få ha hunden ute.

Jag: Ja, det är klart du får ha hunden ute men du väcker ju hela grannskapet.

Grannen: Stäng dörrarna och fönsterna då. (Filmen ovan är filmad med stängt fönster, det hjälper föga om hunden är 10 meter bort).

Jag: Ja du tror inte det hörs ändå? (skallet)

Kort därefter går han in.
Filmade hela den här konversationen.

Det är tyvärr inte första gången vi är oense om något. (för ett par år sedan var det diskussioner om fyrverkeriskjutning på nyår)
Jag är tyvärr övertygad om att han inte kommer lyssna på mig och att han kommer fortsätta ta ut hunden om nätterna.

Hur ska jag bära mig åt? Detta förstör ju hela min vardag...

Inte alls kul det där... Hoppas det löser sig.
Tänkte också låna tråden lite.
Jag har inte samma problem, men grannens katt hoppar upp motorhuven och repar lacken och jag blir flyförbannad. Någon som vet hur man ska få bort katter från bilar!?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Finns det någon direkt anledning till att mannen går ut med hunden så sent? Om det inte är en liten valp så är det högst otroligt att den kommer att kissa inne och behöver rastas mitt i natten. När du går och lägger dig så gör även hunden det. Be mannen ta en lite längre promenad med hunden tidigare på kvällen så kommer den att vara trött och sova gott sen

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Finns det någon direkt anledning till att mannen går ut med hunden så sent? Om det inte är en liten valp så är det högst otroligt att den kommer att kissa inne och behöver rastas mitt i natten. När du går och lägger dig så gör även hunden det. Be mannen ta en lite längre promenad med hunden tidigare på kvällen så kommer den att vara trött och sova gott sen

Ingen aning. Hunden är minst 5 år gammal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Gå upp 30 min tidigare och spela hög musik eller undersök hur din bil låter utan ljuddämpare. Om du själv störs av ljudet så montera en strålkastare på några tusen watt mot grannens fönster det är också en gammal favorit.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk

Dessvärre kommer gubben nog inte förstå, för han har redan förklarat att han har rätt och du har fel.

Att hans hund stör andra förstår han inte, för han blir själv inte störd av skällandet. (ironin i att han inte blir störd, för han är störd..) Så enklast är nog att kontakta kommunen så får dom prata med honom, vilket nog inte heller leder någon vart. Så alternativ är väl stark lampa och/eller hög musik på dagarna när du går till jobbet. (För nångång måste väl gubbfan sova när han inte sover på natten?).

***bort/moderator*** Att man låter hundfan springa omkring lös är galet när den stör andra, jag som hundrädd hade hatat gubben om hundfan kom fram till mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Inte alls kul det där... Hoppas det löser sig.
Tänkte också låna tråden lite.
Jag har inte samma problem, men grannens katt hoppar upp motorhuven och repar lacken och jag blir flyförbannad. Någon som vet hur man ska få bort katter från bilar!?

Kanske inte den mest sexiga lösningen, men det finns sprayer som får bort katter.
Köp en sådan och spraya vid däck och vid undre delen av fronten på bilen så kanske katterna avhjälps.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Exakt.

Jag är rädd för att det kan bli exakt så om jag börjar klaga på honom.

Jag tror inte att han gör det för att jävlas med mig, men han har ju noll respekt för vad klockan är och att hunden väcker mig.

När han släpper ut hunden så öppnar han bara dörren, släpper ut hunden och sen går han in.

På nätterna är hunden kopplad men på dagarna går den löst ibland. Det händer väl någon gång per vecka att den sticker ner på byn en vända.

Har hänt några gånger att hunden har sprungit fram till folk som har gått förbi på vägen. Någon gång har dem personerna haft med sig en hund och då har väl en inte allt för mild ordväxling utbrutit.
/quote]

Tack för ett bra svar.

Problemet är att karl är ganska envis och slår ner varje argument jag har med "men hunden måste väl få gå ut".
Det verkar mer vara mitt ansvar att jag inte ska störas av hunden, än att hunden inte ska störa mig. Enligt honom.
Att hunden kan gå ut kring elva istället för halv ett-två på natten skulle vara en perfekt lösning för mig.

Att prata med honom är svårt då han liksom drar sig undan mitt i samtalet, liksom undviker ämnet. Att han sedan skiter totalt i vad jag säger gör inte saken bättre.
Jag vill absolut inte gå och sura över detta i flera år och sen helt plötsligt dra in myndigheterna i det hela utan att ha försökt resonera med honom, först, det är därför jag har gjort den här tråden, för att få lite tips om hur jag ska gå tillväga med det.

Gör ditt absolut bästa för att på ett trevligt sätt försöka nå en lösning med honom. Fungerar inte det, får du ju gå vidare såklart. Men då är det viktigt att du har med dig att du faktiskt ville lösa detta på ett bra vis.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

många överdriver ganska mycket... gå och knacka på hos honom och förklara läget...

skiter han i det då får du förklara att det fungerar inte som det är nu.

tills vidare kan jag tipsa om öronproppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Inte alls kul det där... Hoppas det löser sig.
Tänkte också låna tråden lite.
Jag har inte samma problem, men grannens katt hoppar upp motorhuven och repar lacken och jag blir flyförbannad. Någon som vet hur man ska få bort katter från bilar!?

Stora jakthundar brukar fungera bra.
Även större mängder vatten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.