AMD spärrar överklockning av HBM-minnet med Radeon "Fiji"

Permalänk
Melding Plague

AMD spärrar överklockning av HBM-minnet med Radeon "Fiji"

Rekordhög minnesbandbredd står på menyn för AMD:s annalkande grafikkort. Den som vill gå ännu högre kommer dock bli besviken, då bolaget spärrar överklockning av minnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem

Ja vem vill ha en grillad GPU? I'd be furious.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

klockning av minne ger ju verken från eller till numera tycker jag. jag är okej med det

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Administrativ avgift

Måste vara säkerhetsskäl

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Minnet lär ju vara det sista man behöver klocka på de korten, så inget att bry sig om direkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Minnet lär ju vara det sista man behöver klocka på de korten, så inget att bry sig om direkt.

Oavsett, en spärr är en spärr. Överklockningen är ju det roligaste med datorer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att de gör så här av säkerhetsskäl. Det är mycket möjligt att de kommer implementera överklockning senare, när de vet bättre hur HBM minnen reagerar på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fufuheo:

Jag kan tänka mig att de gör så här av säkerhetsskäl. Det är mycket möjligt att de kommer implementera överklockning senare, när de vet bättre hur HBM minnen reagerar på det.

yup.
bandbredd bäst i världen så behövs tydligen inte.
Ny teknologi så allt som det ska

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

Om det skapar komplikationer varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oavsett, en spärr är en spärr. Överklockningen är ju det roligaste med datorer.

Då kan du köpa dig ett annat kort, utan spärr för minnet, kanske ett 980Ti?

AMD är tydliga med detta, till skillnad från Nvidia som försöker smygspärra OC på mobila chip, när det sedan framkommer så blir det en pudel.

Jag föredrar öppen tydlighet.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare

Svårt att se hur minnesbandbredd överhuvudtaget kan vara en flaskhals på Fury X så detta lär vara ett icke-problem. Även om R9 290X och GTX980 skalar med minnesfrekvens är skalning långt ifrån linjär, vilket antyder att man börja stöta på andra flaskhalsar.

Antal ROP och kapacitet teoretiskt antal trianglar som kan renderas är samma på Fury X som på 290X/390X, just ROPs tenderar att vara den del som relativt sett äter mest bandbredd så även detta pekar på att Fury X har mer än tillräckligt med bandbredd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Då kan du köpa dig ett annat kort, utan spärr för minnet, kanske ett 980Ti?

AMD är tydliga med detta, till skillnad från Nvidia som försöker smygspärra OC på mobila chip, när det sedan framkommer så blir det en pudel.

Jag föredrar öppen tydlighet.

MVH

Varför skulle jag göra det?
Jag vill köpa ett Fury men jag är besviken på att minnet inte går att överklocka som det ser ut nu.

Vad det har med det övriga du skriver att göra det fattar jag inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Spärrar är ju bara bra, tummen upp för AMD.

Permalänk
Medlem

Jättebra. Då har äntligen nVidia-fanatikerna något att häckla AMD för.

Oh wait..

http://www.notebookcheck.net/Nvidia-seeks-to-prevent-mobile-G...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför skulle jag göra det?
Jag vill köpa ett Fury men jag är besviken på att minnet inte går att överklocka som det ser ut nu.

Vad det har med det övriga du skriver att göra det fattar jag inte.

Du verkade bestämd med att det var en nackdel eftersom överklockning enligt dig är något positivt och roligt, vilket jag instämmer i.

Personligen anser jag att det är ett ickeproblem i detta fall, kortet har redan hög kapacitet, och anledningen till att jag fortsatte med andra stycket var för att sätta det i ett relevant sammanhang, dvs mot deras närmsta konkurrent och hur dom agerade senast ett liknande fall var aktuellt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

jag brymas inte

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Gillar inte nyheten särskilt mycket. Låt folk göra vad de vill med sina egna kort de köpt.
Däremot skulle jag inte ha något emot att de la till någon funktion som gör det lätt för tillverkarna att upptäcka om kort har varit överklockade vid reklamationer, har man pajat kortet själv så ska garantin ryka helt enkelt.
Tur dock att det endast är i drivrutinerna. Så länge detta inte blir permanent för alla framtida kort så bryr jag mig inte så mycket, men jag skulle inte ha något emot att se vad minnena går för vid överklockning...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

Du verkade bestämd med att det var en nackdel eftersom överklockning enligt dig är något positivt och roligt, vilket jag instämmer i.

Personligen anser jag att det är ett ickeproblem i detta fall, kortet har redan hög kapacitet, och anledningen till att jag fortsatte med andra stycket var för att sätta det i ett relevant sammanhang, dvs mot deras närmsta konkurrent och hur dom agerade senast ett liknande fall var aktuellt.

MVH

Ja, jag är bestämd över att det är en nackdel. Jag gillar att bencha min komponenter och pressa dom till det yttersta.
Oavsett företag så är spärrar bara negativt och jag har inte sagt något annat heller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Haha, inb4 nvidia fFngirls börjar hypea upp ett Icke problem igen.
Som många andra säger är minnet de sista man behöver pillra på på detta kort, men vissa ska ju bojkotta över principgrejjer så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Måste vara säkerhetsskäl

Antingen det eller att de planerar att lansera upplåsta kort i framtiden. Tror dock mest på första alternativet. Då minneskretsarna ligger stackade på varandra och väldigt nära GPUn så kan det nog bli ganska skadligt för komponenterna om det utvecklas för mycket värme.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Vad bra AMD har lyckats, 4gb vram och dessutom kan man inte överklocka den lilla vram man har. Jag tycker det här kortet verkar riktigt uselt, och skulle aldrig år 2015 köpa ett kort med endast 4gb vram.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt, även om man inte behöver klocka minnet så är det en kul grej att ändra annat än bara GPU klock.

Är säkerligen pga. säkerhetsskäl, skulle dock vara bra att veta om AMD själva har upptäckt några problem när det kommer till överklockning av HBM-minnen.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Entusiast

För att sätta detta i perspektiv, världsrekordet i minnesfrekvens för GDDR är 9 GHz på ett GTX 980. Om man kör den frekvensen på 980 Ti eller Titan X som har bredare buss når man en bandbredd på 431 GB/s vilket då ska jämföras med 512 GB/s för Fury. Den högsta frekvensen för 290X jag kan hitta är 7400 MHz vilket ger en bandbredd på 473 GB/s. Det låter som ett rimligt tak då det är svårare att få upp höga frekvenser när bussen är bredare. Därav skillnaden mellan AMD och Nvidia. AMD har ju generellt valt bredare buss med lägre frekvenser mot Nvidias senaste generationer med väldigt högt klockade minnen. Notera att de där frekvenserna är rekord som krävde flytande kväve för att köras. Så även utan överklockning så har Fury en minnesbandbredd som i praktiken är ouppnåelig med något annat grafikkort på marknaden. Med andra ord är överklockning av minnet ett ickeproblem då man krossar alla befintliga rekord direkt ur lådan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

AMD är tydliga med detta, till skillnad från Nvidia som försöker smygspärra OC på mobila chip, när det sedan framkommer så blir det en pudel.

Skrivet av SCORPIUS:

Jättebra. Då har äntligen nVidia-fanatikerna något att häckla AMD för.

Skrivet av Dallebull:

Haha, inb4 nvidia fFngirls börjar hypea upp ett Icke problem igen.

Skärp er.

Detta är en nyhet om AMD, och ändå har jag inte sett en enda post som angriper AMD som företag.
Ironiskt nog har jag sett (minst) 3 inlägg redan som av någon anledning angriper Nvidia i denna tråden.

Försöker ni starta ett Nvidia/AMD flamewar eller vad är det med er?

Edit: Och där kom första AMD-är-dåliga inlägget.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Skärp er.

Detta är en nyhet om AMD, och ändå har jag inte sett en enda post som angriper AMD som företag.
Ironiskt nog har jag sett (minst) 3 inlägg som av någon anledning angriper Nvidia i denna tråden.

Försöker ni starta ett Nvidia/AMD flamewar eller vad är det med er?

Edit: Och under tiden jag skrev mitt inlägg så skrev ju någon så klart detta:

Sommarlovet är ju i fullfart, lite överseende måste man ha för inflationen av kids

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Vad bra AMD har lyckats, 4gb vram och dessutom kan man inte överklocka den lilla vram man har. Jag tycker det här kortet verkar riktigt uselt, och skulle aldrig år 2015 köpa ett kort med endast 4gb vram.

Kamma dig.. du kan väl vänta på testresultaten för 4K innan du spyr galla över kortet.
Utvecklingen på skärmar går ju inte i vrålspeed direkt och 4k kommer räcka livslängden ut på detta kort.. alla kör inte multiskärm.

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Skärp er.

Detta är en nyhet om AMD, och ändå har jag inte sett en enda post som angriper AMD som företag.
Ironiskt nog har jag sett (minst) 3 inlägg redan som av någon anledning angriper Nvidia i denna tråden.

Försöker ni starta ett Nvidia/AMD flamewar eller vad är det med er?

Edit: Och där kom första AMD-är-dåliga inlägget.

håller med, väldigt tröttsamt med folk som konstant försöker skapa någon amd/nvdia-konflikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Oavsett, en spärr är en spärr. Överklockningen är ju det roligaste med datorer.

Försvinnande liten del konsumenter som håller på med överklockning dock. Hur roligt vi än tycker att det är.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Försvinnande liten del konsumenter som håller på med överklockning dock. Hur roligt vi än tycker att det är.

man kan dock säga samma sak om folk som köper grafikkort i toppskiktet. det lär vara samma personer som överklockar och köper sådana kort i stor utsträckning.