Dags för ny telefon. Vem står starkast nu?

Permalänk
Medlem

Dags för ny telefon. Vem står starkast nu?

Tjenna! Dags för ny telefon nu, har för tillfället en Xperia z2 som jag är mycket nöjd med men är som sagt dags att byta.
Tittat på Z3+ som kommer ut snart, känns stabilt då jag gillade z2 men även samsung och LG och även iPhone finns därute så vilket skulle ni välja?
Kollat på nya LG G4, verkar vara en schysst telefon, hur står den sig mot Samsung S6 och Samsung edge samt iPhone?
Vad är det som gäller nu?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Samsung s6 bästa skärm/kamera.
Iphone 6 bra hårdvara+ios.
Z3+ är en z3 fast snapdragon 810 ist för 801.
LG G4 är en fenomenal kamera med en snapdragon 808.

Det är helt enkelt smaksak. Det står mellan IOS och Android, samt finesser som vattentätt eller elegant, osv. Alla står sig bra gäntemot varandra.

Permalänk

Om du kan telefoner och vågar satsa

Ta helt klart OnePlus Two!

(Jag säger detta med tanke på hur nöjd jag är med OnePlus One.)

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte att de var bra att förtydliga mig lite. :)
Permalänk
Medlem

För att uppdatera tråden lite:
Valet står nu endast mellan Samsung Galaxy S6/Edge, Iphone 6/Plus eller Sony Xperia Z3+.
Vilken hade ni valt och varför?
Har just nu en Z2 som jag är nöjd med, det största problemet är att front kameran är väldigt dålig vilket jag stört mig på samt att kameran inte är den bästa under mörka förhållanden med blixt. För övrigt är jag nöjd med telefonen.
Samsung däremot levererar bättre prestanda och en bättre skärm och även bättre kamera med något mindre skärm, 5,1 istället för 5,2 tums.
Iphone finns ju också, känns som en stabil telefon med IOS som flyter fint men samtidigt så gillar jag android även fast jag haft en Iphone 4S tidigare.
Nu vad tycker ni? Vänta på Z3+ eller köra på en Iphone 6 eller Samsung S6? Edge eller Plus?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

S6an hade varit intressant om inte batteritiden varit så kass..
Den har bättre bakre kamera och skärm än z3+ men prestandamässigt kommer du knappt märka någon skillnad. Z3+ är bättre på allt annat enligt mig.
IPhone 6 skulle jag inte köpa nu. Skulle det bli en iphone så skulle jag vänta på nästa modell istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjSweetBazz:

S6an hade varit intressant om inte batteritiden varit så kass..
Den har bättre bakre kamera och skärm än z3+ men prestandamässigt kommer du knappt märka någon skillnad. Z3+ är bättre på allt annat enligt mig.
IPhone 6 skulle jag inte köpa nu. Skulle det bli en iphone så skulle jag vänta på nästa modell istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur pass stor skillnad är det med batteritiden mellan Z2 jämfört med S6?
Edge ska väl ha bättre batteritid, hur pass bättre är det?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Ska du ha iPhone 6/6+ rekommenderar jag att du väntar tills semptember, nästa uppdatering verkar bli en rejäl, bättre kamera, bättre konstruktion forcetouch mm.

Z3+ lider av överhettning http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-sony-xpe...

Galaxy S6 är en bra telefon, dock har den TouchWiz och jag personligen skulle aldrig köpa den.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Angående överhettningsproblem med Z3+ så var ju detta testet intressant: http://www.mobil.se/nyheter/analys-snapdragon-810-verhettas-0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Ska du ha iPhone 6/6+ rekommenderar jag att du väntar tills semptember, nästa uppdatering verkar bli en rejäl, bättre kamera, bättre konstruktion forcetouch mm.

Z3+ lider av överhettning http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/test-av-sony-xpe...

Galaxy S6 är en bra telefon, dock har den TouchWiz och jag personligen skulle aldrig köpa den.

Nu blev det genast svårare, har ju ett abonemang med Telenor change vilket gör att jag får byta telefon 1 gång per år. Inte säker på om jag kan vänta till september. Då känns det ju som galaxy S6 är givna valet för tillfället. Samtidigt kan jag vänta på Z3+ men den verkar knappt vara någon större uppgradering jämfört med Z2 förutom en bättre frontkamera så valet är tveksamt om vad jag ska välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Du lär nog bli nöjd med Galaxy s6, bra hårdvara och kameran är bäst i klassen.

Skrivet av cappe:

Nu blev det genast svårare, har ju ett abonemang med Telenor change vilket gör att jag får byta telefon 1 gång per år. Inte säker på om jag kan vänta till september. Då känns det ju som galaxy S6 är givna valet för tillfället. Samtidigt kan jag vänta på Z3+ men den verkar knappt vara någon större uppgradering jämfört med Z2 förutom en bättre frontkamera så valet är tveksamt om vad jag ska välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du lär nog bli nöjd med Galaxy s6, bra hårdvara och kameran är bäst i klassen.

Tycker du jag ska välja galaxy S6 edge över S6?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Entusiast

Jag skulle inte välja Edge över vanliga, otroligt obekväm. Dock skulle jag inte köpa något "flaggskepp" alls från den här våren, de har alla någon akilleshäl, S6 kommer ha sjukt mycket sämre batteritid än din Z2.

Jag skulle vänta på iPhone 6s och de andra nya telefonerna som kommer i höst.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Hur pass stor skillnad är det med batteritiden mellan Z2 jämfört med S6?
Edge ska väl ha bättre batteritid, hur pass bättre är det?

kan ju säga att jag har en z2 och tjejen har en s6..
jag laddar min 1 gång per dag, och hon laddar den 2 ggr om dagen.
vi använder mobilen i stort sätt lika mycket.

Med vänlig hälsning Drago

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

Frågar du hundra personer får du hundra olika svar. Välj det som känns bäst för dig. Du blir säkert nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska ner till butiken och kolla hur länge man faktiskt får vänta innan man byter. Gillar Sonys telefoner rent estetiskt sätt väldigt mycket dock är ju samsung bättre men med sämre batteritid. Då kommer ju iPhone 6 plus in i bilden men här släpps ju en ny telefon i september antagligen.
Får ta ställning till vilken jag väljer när jag vet hur länge jag kan vänta med att byta. Tack för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

@cappe:

Efter att ha avskytt Samsung i många år fick jag en s6 av jobbet. Är galet nöjd, grym kamera (även "selfie-kameran" då det var viktigt för dig). Batteriet är sådär, men jag gick från en Opo med två dygns batteritid... Gå och kläm lite i någon affär!

Bild jag tog i helgen: http://i.imgur.com/CHiI6Ss.jpg

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk
Medlem

Jag gick från en LG G2 till Samsung s6 måste säga att jag är riktigt nöjd. Snabb, snygg och bra kamera. Älskar upplåsningen med fingeravtryck. Nackdelen är batteritiden, men rätt mycket surf några sms och samtal så brukar jag sällan vara under 50% under 1 dag. Samsungs nya teman för s6 är riktigt nice också synd bara att det är bökigt att komma åt temaeditorn.

Permalänk
Medlem

@cappe:

Tycker du om att modda eller köra custom firmware så ska du välja Android. Fixa root/superuser är oftast väldigt lätt, Sony brukar krångla till med låst bootloader men det finns guider att kringgå detta. IOS är ganska låst om du inte jailbreakar. Med jailbreak kan du modda men börjar det strula och då måste tillslut återställa telefonen för att lösa det så finns risken att du måste uppdatera till senast version vilket kan göra att jailbreaken du hade innan inte är kompatibel och du blir låst igen.

Vad är bra med root/jailbreak? Jo, du får bestämma själv. Tycker du att batteri tiden sugen så är det bara att skruva ned frekvensen på CPUn så sparar du batteri, när du behöver prestanda så är det bara öka den igen. Du kan installera adblocker och slipper "all" reklam. Avinstallera/frysa onödiga program/bloatware.

Det jsg skrev ovan är bars en bråkdel, det finns massor man kan göra, det är bara fantasin som sätter stopp

Nu till hårdvara, om du är ute efter en telefon med bra batteritid och mycket prestanda så brukar telefoner bli något större, 5" och uppåt. Jag kör med en SG Note 3 som är snart 2 år gammal och fortfarande flyter på bra, ca 25-30% kvar av batteriet mot kvällen under normal användning. Mitt nästa köp blir förmodligen SG Note 5 som bör komma nu mot hösten.

Jag är ingen Samsungfan, nästan motsatsen pga alla gimmick funktioner och bloatware som följer med men har man root så kan man göra sig av med dem.

Nackdelen med större telefoner är att de kan vara svåra att hantera men en hand, oftast för mig så måste jag använda båda händerna. Har jag telefonen i framfickan på tajta jeans så kan det kännas som om man böjer telefonen när man tex ska knyta skorna vilket man har sett bilder på just iPhone 6+.

Qualcomms Snapdragon 810 verkar ha värmeproblem men det bör vara fixat i framtiden. Jag läste om att OnePlus skulle ha skruvat ned frekvensen något för att ha löst detta på OnePlus 2. Fler tillverkare kommer förmodligen haka på samma tåg, även när den är underklockad något så är den fortfarande vassare än föregångaren.

Tycker du att moddar inte är något för dig och bara vill ha en telefon som funkar så rekommenderar jag IOS framför Android. Jag tycker IOS är en bättre mjukvara eftersom den inte kräver samma hårdvara som Android för att flyta på. Jag vet inte hur Windows Phone är så jag kan inte uttrycka mig om denna, den är säkert bra om man ger den en chans men utbudet av appar är betydligt lägre än IOS och Android.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Börjar komma till skott nu, visst Sony är vattentät om jag vill vänta däremot finns ju alltid lösningar med vattentåliga skal osv. Känns som samsung är vad jag kommer köra på nu, möjligtvis väljer jag en edge om jag känner att den är värd det. Det jag störde mig mest på med samsung vad dock att telefonen känns mycket mindre även fast det är en 5,1 och 5,2 jag har nu, antar att det beror på att Sony har mycket större kanter runtom dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

@cappe:

Tycker du om att modda eller köra custom firmware så ska du välja Android. Fixa root/superuser är oftast väldigt lätt, Sony brukar krångla till med låst bootloader men det finns guider att kringgå detta. IOS är ganska låst om du inte jailbreakar. Med jailbreak kan du modda men börjar det strula och då måste tillslut återställa telefonen för att lösa det så finns risken att du måste uppdatera till senast version vilket kan göra att jailbreaken du hade innan inte är kompatibel och du blir låst igen.

Vad är bra med root/jailbreak? Jo, du får bestämma själv. Tycker du att batteri tiden sugen så är det bara att skruva ned frekvensen på CPUn så sparar du batteri, när du behöver prestanda så är det bara öka den igen. Du kan installera adblocker och slipper "all" reklam. Avinstallera/frysa onödiga program/bloatware.

Det jsg skrev ovan är bars en bråkdel, det finns massor man kan göra, det är bara fantasin som sätter stopp

Nu till hårdvara, om du är ute efter en telefon med bra batteritid och mycket prestanda så brukar telefoner bli något större, 5" och uppåt. Jag kör med en SG Note 3 som är snart 2 år gammal och fortfarande flyter på bra, ca 25-30% kvar av batteriet mot kvällen under normal användning. Mitt nästa köp blir förmodligen SG Note 5 som bör komma nu mot hösten.

Jag är ingen Samsungfan, nästan motsatsen pga alla gimmick funktioner och bloatware som följer med men har man root så kan man göra sig av med dem.

Nackdelen med större telefoner är att de kan vara svåra att hantera men en hand, oftast för mig så måste jag använda båda händerna. Har jag telefonen i framfickan på tajta jeans så kan det kännas som om man böjer telefonen när man tex ska knyta skorna vilket man har sett bilder på just iPhone 6+.

Qualcomms Snapdragon 810 verkar ha värmeproblem men det bör vara fixat i framtiden. Jag läste om att OnePlus skulle ha skruvat ned frekvensen något för att ha löst detta på OnePlus 2. Fler tillverkare kommer förmodligen haka på samma tåg, även när den är underklockad något så är den fortfarande vassare än föregångaren.

Tycker du att moddar inte är något för dig och bara vill ha en telefon som funkar så rekommenderar jag IOS framför Android. Jag tycker IOS är en bättre mjukvara eftersom den inte kräver samma hårdvara som Android för att flyta på. Jag vet inte hur Windows Phone är så jag kan inte uttrycka mig om denna, den är säkert bra om man ger den en chans men utbudet av appar är betydligt lägre än IOS och Android.

Jo precis, en stor del till att jag gillar Android är att man inte är lika låst och sen är det alltid kul att ha något annat än just iPhone då det är en hel del som redan har det. Samsung ger mig även bättre skräm och kamera mot något lägre batteritid, däremot har ju samsung rapid-charging eller vad det nu heter vilket kan kompensera rätt bra för det. Enda jag hade saknat är en vattentät telefon antagligen men samtidigt är det väl snarare mer en bonus än ett måste. Hade dock Sony haft sin Z3+ ute nu hade jag kanske valt den men med tanke på att jag knappt vinner någon prestanda på Z2 vs Z3+ känns det inte lika kul, vill ju märka skillnad när jag byter telefonen också och få en uppgradering.
Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Jo precis, en stor del till att jag gillar Android är att man inte är lika låst och sen är det alltid kul att ha något annat än just iPhone då det är en hel del som redan har det. Samsung ger mig även bättre skräm och kamera mot något lägre batteritid, däremot har ju samsung rapid-charging eller vad det nu heter vilket kan kompensera rätt bra för det. Enda jag hade saknat är en vattentät telefon antagligen men samtidigt är det väl snarare mer en bonus än ett måste.
Tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Tar drygt 50-60 minuter för full laddning med deras speedcharging, det är sweet!

Visa signatur

i7 4970k@4,7 GHz | Corsair H100i | 16GB Corsair DDR3 1600MHz | Asus z97-A | Gtx 970 Strix | OZC 750W | Hatar OS | Fractal Design R5 | Samsung 840 EVO 256gb
ASUS 24" VG248QE 144Hz + Två VA-paneler från Benq

Permalänk
Medlem

Den vanliga, mycket skönare att hålla i, edge är lite av en gimmick tycker jag som kostar mer.

Skrivet av cappe:

Tycker du jag ska välja galaxy S6 edge över S6?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Den vanliga, mycket skönare att hålla i, edge är lite av en gimmick tycker jag som kostar mer.

Trots detta ser det ut som att det blir en edge. Förväntas få den imorgon, kan alltid ångra mig imorgon om jag känner att den inte är skön att hålla i, butiken förväntas få in den imorgon så har en chans till att känna på dem.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]