Shenmue III Kickstarter (rekord med timmar kvar!)

Permalänk
Medlem

Shenmue III Kickstarter (rekord med timmar kvar!)

Så att det inte faller i glömska så hoppas jag ingen missat att det pågår en Kickstarterkampanj för Shenmue III fram till den 18 juli. Spelets skapare Yu Suzuki har uttryck i en AMA på Reddit att han har något speciellt han vill lägga till om kampanjen når 5 miljoner dollar och att det ska bli en genuint öppen värld om de skramlar 10 miljoner (vilket inte lär hända).

Uppdatering: Yu Suzuki har gjort ett uttalande om finansieringen där han åtminstone försöker förtydliga.

Tidigare cirkulerade nyheter om att Sony är med och finansierar merparten men det är oklart om detta verkligen stämmer. Åtminstone lär de hjälpa till med marknadsföringen och konverteringen av PC-versionen till Playstation 4. Suzuki sa i tidigare nämnda AMA att merparten av utvecklingskostnaden ska komma från Kickstarter.

Läs mer:
Shenmue 3 Kickstarter
Swecs nyhet
Shenmuedojo
Shenmue500k
Shenmuetalk (minisajt som jag satt ihop)

Glöm inte bort att det finns vissa risker med Kickstarter som man bör vara införstådd med innan man backar ett projekt. Men hoppas inget fan missat detta i alla fall. Shenmue-serien är lite av en kultklassiker. Om ni undrar mer om den kan säkert jag eller andra diskutera med er i tråden. Jag har gjort en förhoppningsvis ganska simpel introduktionsvideo (på engelska) som kanske kan vara till hjälp.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk

Tycker det är konstigt varför ett så stort företag som sony skulle vilja göra en kickstarterkampanj, när dom kan plocka ut 10 mille ur kassaskåpet utan att det knapps skulle märkas på högen. Men men dom gör väl som dom vill.

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@Sten sax påse: Det är inte Sony som driver Kickstarterkampanjen. Däremot är de ju inblandade på något sätt som tyvärr ingen avslöjar tillräckligt med detaljer om. Utrymmet Shenmue III-kickstartern fick på E3 skvallrar ju om att de måste ha något intresse. Yu Suzuki hävdar som nämnt ovan att det blir Kickstartern som kommer bidra mest till utvecklingen av spelet. Personligen är jag så stort fan att jag inte vill ta några risker efter 14 års väntan, men förstår att en del är skeptiska. Det är inte snyggt hanterat, även om kanske media var för snabba att dra slutsatser om Sonys inblanding inledningsvis. Även själva kampanjen sköts ganska amatörmässigt måste jag erkänna.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

10 miljoner dollar på en månad känns något överambitiöst. Låter mer som om han inte vill lägga ner så mycket tid på det men kan göra det om det idiotdoneras 5 mille extra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickysaer: Håller med! Hoppas i alla fall det klarar några fler stretch goals.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

@trickysaer: Håller med! Hoppas i alla fall det klarar några fler stretch goals.

Fem verkar ju inte omöjligt iaf, får hoppas på det för alla fans skull

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

@Sten sax påse: Det är inte Sony som driver Kickstarterkampanjen. Däremot är de ju inblandade på något sätt som tyvärr ingen avslöjar tillräckligt med detaljer om. Utrymmet Shenmue III-kickstartern fick på E3 skvallrar ju om att de måste ha något intresse. Yu Suzuki hävdar som nämnt ovan att det blir Kickstartern som kommer bidra mest till utvecklingen av spelet. Personligen är jag så stort fan att jag inte vill ta några risker efter 14 års väntan, men förstår att en del är skeptiska. Det är inte snyggt hanterat, även om kanske media var för snabba att dra slutsatser om Sonys inblanding inledningsvis. Även själva kampanjen sköts ganska amatörmässigt måste jag erkänna.

Har för mig att de är tvungna att fixa starten för att sedan få Sony att gå in med de resterande pengarna som kräves. Allafall det jag fick höra av TotalBiscuit.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Ja och merparten av media har delgivit samma bild som TB, men det finns också flera belägg som motstrider det påståendet. De fans som är mest involverade och engagerade verkar ganska irriterade och menar att media givit en felaktig bild som de tycker skadat kampanjen.

Vill förtydliga att jag inte hör till den kategorin av fans utan tycker nog bara att media gör sitt jobb och ska vara kritiska. Det hjälper inte att det inte finns mycket mer att gå på än en reaktion på Twitter och en AMA på Reddit från kampanj-generalerna som talar om vikten av att folk fortsätter bidra. För Kickstarter bör man vara betydligt mer öppna om hur allt är tänkt att finansieras, lex Bloodstained och Mighty No. 9.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Inaktiv

Vadå för risker? Har du inte råd så ska du inte lova något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vadå för risker? Har du inte råd så ska du inte lova något.

Om du är ute efter det jag skriver i inledningen syftar jag på att det ju finns flera exempel när Kickstarters inte levererat vad de lovat. Framförallt får man sällan något i tid till det datum som nämns. Som du nog menar, har man inte råd eller viljan att våga riskera slantarna man förbrukar på KS ska man nog hålla sig borta från första början.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Inaktiv

Nu har även jag längtat efter att få återse spelserien. Har bara spelat första spelet och vill lika gärna se en restaurerad 1a och 2 som en 3a. Men sättet spelet presenterades på E3, där man har något slags mystiskt sammarbete med Sony gör mig lite tveksam tyvärr.

Men om spelet blir klart och det blir väl utfört så kommer jag högst troligen köpa spelet. Dock kommer jag i vanlig ordning inte lägga ett öre på en kickstarter.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Har full respekt för det. Kan ju verkligen komma att bli ett Star Wars: Episode I-scenario för fansen, men hoppas det blir bra.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

YS förtydligar om finansieringen

Yu Suzuki har gjort ett uttalande på Kickstarter om finansieringen där han åtminstone försöker förtydliga vad som gäller. Fortfarande inte riktigt så transparent som det brukar vara i bättre KS-kampanjer.
Länk till uppdateringen

På gaf sammanfattas uttalandet med:
- Sony and Shibuya Productions won't be seeing any KS money
- No PS4 Physical version as a KS goal because of this
- All KS money going straight into Shenmue 3 development
- $5 million for new gameplay feature, $10 million for huge open world.

Så förhoppningsvis ska alla insamlade medel gå direkt till utvecklingen medan Sony och Shibuya i huvudsak står för marknadsföring (som inte sällan kostar mer än själva utvecklingen, t.ex. för Witcher 3 var det så).

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Inaktiv

@Mugen08

Lite synd att de fortfarande är lite luddiga med det hela. Hoppas det blir av på något vis iallafall.

Permalänk
Medlem

Intervju om Yu Suzuki

En av de första mer intressanta intervjuerna för en bredare publik skulle jag säga. Svårt att fatta hur otroligt mycket Yu Suzuki har betytt för spelindustrin.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Ny trailer

Kickstarterkampanjen ser ut att ta sig över 5 miljoner dollar idag. Sedan återstår två dagar av kampanjen. $29 för nedladdningsbar version eller $60 (+kanske $10 frakt) för fysisk version.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Nytt Kickstarter-rekord! Livestream 01:00.

Återstår ca 6h, just ju 5.85 miljoner dollar vilket är det högsta något tv-spel mäktat med på Kickstarter. 64630 backers. Mycket känslor på många håll just nu.

Kl. 1:00 efter midnatt startar avslutnings-streamen med Yu Suzuki:
http://www.twitch.tv/shenmue3official

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg