Google maps navigation fungerar inte med Sony Experia Z2

Permalänk
Medlem

Google maps navigation fungerar inte med Sony Experia Z2

Hej!

Jag har precis pensionerat min Samsung S4 Active pga sprucken skärm och börjat använda min extra telefon, en Sony Experia Z2. Den känns bättre på det mesta, förutom en sak som stör mig - Det går inta att rutta i Google maps som det gjorde med den gamla luren.
Det går att söka och få en vägbeskrivning från plasten jag befinner mig men den vägrar rutta och "följa med", finns ingen ikon för det vad jag har sett. Ska det vara så på Sony eller är det något jag kan göra för att få det att funka?

(Det finns även någon Garmin navigationsapp men då jag reser mycket på lite udda ställen (just nu i Kirgizistan, Kazakstan och Mongoliet) så finns det sällan kartor. Jag är bara ute efter en vanlig simpel online ruttning i Google maps så man kan söka efter platser och företag i städer m.m. och rutta dit (har seriösare navigationsutrustning i bilarna ändå).)

Vore himla trevligt om någon telefonkunnig hade en lösning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns väl en "Starta navigering"-knapp i Google Maps efter att du valt en rutt? Eller missförstår jag ditt problem?

Permalänk
Medlem

Nej det finns ingen starta navigering knapp som det funnits i Google maps på mina andra Android telefoner.
Det är det som är problemet, jätteskumt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konstigt, det finns på min Z2:a. Det är inte någon uppdatering som du saknar då? är GPS:en påslagen(antar det om du är där borta)?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

GPS / Plats är påslagen.
Allt ska vara uppdaterat för ca en vecka sen. Börjar däremot fundera åt andra hållet, om det kanske funkade innan, osäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har också en Z2 och Maps är i version 9.10.1 (uppdaterades 15 juni 2015). Så här ser det ut för mig:

Permalänk
Medlem

Använd Waze istället som navigator, den kör alltid jag med istället i min telefon.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waze&hl=sv

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Använd Waze istället som navigator, den kör alltid jag med istället i min telefon.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waze&hl=sv

Fast Waze är en rätt kass navigator, waze är i första hand en trafikinformationsapp.
Använder waze dagligen när jag pendlar, men väljer alltid google maps för att hitta på nya ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Fast Waze är en rätt kass navigator, waze är i första hand en trafikinformationsapp.
Använder waze dagligen när jag pendlar, men väljer alltid google maps för att hitta på nya ställen.

Några sådana problem har aldrig jag upplevt och vid sökningar så kan ju Waze även visa Googles sökresultat om man hellre vill.
Annars det jag alltid gillat bäst med just Waze att den hanterar "felkörningar" bra, har aldrig varit med om att den uppmanat mig att vända någon gång (som jag vet andra appar jag testat gjort ibland) om jag inte följer den föreslagna rutten exakt, utan den beräknar alltid om från min nya färdväg.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt har den börjat funka som den ska!
Det var i samband med att vi åkte in i Ryssland och då även bytte från Kazakstanskt till ryskt SIM-kort. Skumt men jag är nöjd! Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie79:

Helt plötsligt har den börjat funka som den ska!
Det var i samband med att vi åkte in i Ryssland och då även bytte från Kazakstanskt till ryskt SIM-kort. Skumt men jag är nöjd! Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ett dugg skumt, google navigation fungerar inte i Kazakstan...