Permalänk
Medlem

Custom vattenkylning

Hej!

Planerar att så småningom snickra ihop min första custom loop till min dator. Datorn användes nästan uteslutande för spelande och då mest CSGO och andra fps:er. Tanken är att överklocka och samtidigt hålla en resonabel ljudnivå.

Mina nuvarande specs:

CPU: i7-4770k
Mobo: Asus Maximus VII Hero
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16GB
GPU: Asus Radeon R9 290x (referenskort)
HDD: WD Black 1TB
SSD: Samsung EVO 128GB
PSU: EVGA Supernova G2 850W 80+Gold

Alltihop har klämts ihop i en liten Zalman Z11 Plus.

Nu till mina frågor:

1. Nytt fulltower chassi ska inhandlas. Kikat på Corsair Graphite 780t (black) som fallit mig i smaken och finns tillgängligt till ett resonabelt pris, är det någon som rekommenderar detta chassi eller bör jag titta vidare på något annat?

2. På Inet finns det olika customkit, rekommenderas någon av dessa eller är det bättre att plocka ihop sina egna komponenter och vart är då bästa ställe(n) att vända sig till/ vilka märken rekommenderas.

Finns det något mer ni tycker jag ska veta/tänka på så är det fritt fram!

Edit: Budget exklusive nytt chassi är på runt 2,5-3k

Permalänk
99:e percentilen

Fulltower låter fett overkill för dina komponenter. Varför inte till exempel H440 eller något Corsair miditowerchassi?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha fulltower för arbetsutrymme, dessutom skiljer det sig nästan bara 300kr mellan det jag tittat på och det du föreslår, så jag förstår inte hur du motiverar en sådan nedgradering?

Sedan finns ju alltid "risken" att jag villl ha ett extra kort i, och då har jag ju utrymmet.

Permalänk
Medlem

För midtower kan du titta på Fractal Desigh r5 eller Phanteks enthoo luxe för fulltower. Custom loop har en tendens att bli dyrare än man tror, så kolla igenom så får med allt och tänk på att du ofta kan köpa en del grejer begagnat t ex här på marknaden.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Ska du inhandla vattenkylning så titta på coolingstuff.se eller coolerkit.se

Permalänk
Medlem

Enthoo Luxe såg faktiskt inte pjåkig ut, något billigare också. Kan heller inte förneka att H440 inte ser estetiskt lockande ut, men har som sagt gärna arbetsutrymme då det är min första custom loop, eller finns det någon annan fördel med ett midtower chassi?

Permalänk
Medlem

Miditower är mer lättplacerade, de största fulltowerchassina kan vara svåra att få in under skrivbordet och går förstås inte ha på skrivbordet.

Enthoo luxe funderar jag själv på, enda nackdelen jag ser är att det inte är ljuddämpat.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imb4:

2. På Inet finns det olika customkit, rekommenderas någon av dessa eller är det bättre att plocka ihop sina egna komponenter och vart är då bästa ställe(n) att vända sig till/ vilka märken rekommenderas.

Plocka ihop dina egna grejer istället för färdiga paket, finns många bra märken men EKWB och Alphacool är nog mina favoriter, Alphacool radiatorer och resten EKWB, Primochill LRT-slang. Kanske blir tajt med 2.5-3k, iaf om du ska ha allt nytt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Vad ska du kyla för något, cpu och gpu? Om du har 3k budget för endast vattengrejer så kanske du kan köpa något begagnat. Kolla på marknadsdelen, du kan ju köpa radiatorer och vattenblock beggade med gott samvete. Tror även anslutningar och annat finns till salu också. Köp det du kan begagnat och resten nytt. Om du köper ett 780T så kan du ha en 360mm i toppen samt en 240mm i bottnen och ha en HDD bur monterad. Som pump kan du ha antingen en DDC eller D5, båda kommer fungera bra för dina ändamål. Kanske något liknande:

Detta är något liknande på coolerkit.se, har valt de billigaste och bästa grejerna dock.

Och detta blir 4350:- utan frakt.

Caseking.de:
https://www.caseking.de/en/save-cart/2a598a9a3ffe7cce10c0
425 euro ~ 3950 SEK.

Som du kan se, en bra bit över 3000 SEK, ja även på 4000 kronors gränsen och ändå har inga "premium" grejor använts. Alternativt skulle du kunna köpa ett billigare chassi som har plats för "bara" 2x240mm kylare och spara in en del, eller lägga chassi pengarna på kylningen. Oavsett vad så är det inte realistiskt att fixa ett kit som både ska kyla en cpu och gpu med bra pumpar så som D5 och DDC och allt inkluderat.

Permalänk
Medlem

kör 780t med vatten och är mycket nöjd, gott om plats och bra kvalite. sen tror jag 3k för kylningen blir tight

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Ja, när man ska bygga ett kit så blir kostnaden oftast högre än man tänkt sig eftersom man måste tänka på anslutningar, kanske 45 eller 90 graders samt adapters sedan fläktkontroll och fläktkablar och top/res till pumpen och pumpfäste osv.

Permalänk

Jag hade precis som du en budget på cirka 3k när jag nyligen byggde mitt vattensystem. När jag i slutändan hade fått ihop min kundvagn och skulle beställa blev slutsumman strax över 4k, detta inräknat fläktar och fläktstyrning. I mitt fall fick jag både en radiator, pump och res/top av en god vän så räkna med uppemot cirka 5k om du vill ha nya grejer som faktiskt är BRA.

När det gäller vattenkylning vill man inte riktigt snåla in och få mediokra grejer. Det är större chans att du ångrar dig för att du köpte något som var ''dåligt'' än att du köpte något som var ''för bra''.

För att spara in kan du köpa begagnat som andra säger, där brukar det finnas en hel del fina grejer att hämta för bra priser.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |