MSI Radeon R9 Fury X i svensk prislistning

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Och andra säger 14.00. Bara att vänta och se!

Skrivet av MakeCoke:

Från diskussionstråden.

Skrivet av 2good4you:
Släpps tester på korten 00:00 svensk tid hos er eller 09:00 svensk tid imorgon?

Skrivet av emilakared:
Inget av de två! Mer exakt än så kan jag inte vara, men skulle gå och lägga mig ikväll utan att tänka två gånger på saken.

Fan då!
Hoppas det är en riktigt trevlig läsning nu om man får vänta så länge

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Lol nu får all recensionen komma

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Kompressionstekniken bör ju även kunna användas, för att skyffla texturer över PCIe bussen, något snabbare.

Hur de kan minska mängden använt VRAM vet jag inget om, men vad de kommer göra, är tydligen att effektivisera användningen av VRAM, kan bara gissa hur, smartare algoritm över vad som kastas?, bättre gissningar om vilka texturer som "hänger ihop", vilket gör det möjligt att ladda i förväg?

Något kommer de i alla fall göra.
Techreport

Rekommenderar också denna tråd, mycket är Grekiska för mig även om jag hittat en del guldkorn, du kan säkert vaska fram betydligt fler, eftersom du är bättre på "Grekiska" än vad jag är.
Beyond3D forum

Ett "guldkorn" är, att DX12 kommer att få något liknande Windows "Page Swaping", men då mellan vram och ram, i stället för ram och disk.

Få se om något mer information kring detta blir känt i eftermiddag.

En nyhet i DX12 skulle vara Adaptive Scalable Texture Compression (ASTC), men det blev uppskjutet (DX12.1?). Oavsett så är det inget nytt då alla dagens GPUer verkar stödja detta via OpenGL/OpenGL ES (stöds även på Android-enheter, PowerVR, Adreno och Tegra).

Den största funderingen jag har kring att "göra saker smartare" är att övergången till DX12 flyttar mycket av det som tidigare var möjligt att "göra smartare" via drivaren in i spelmotorn så AMD/Nvidia tappar därmed kontrollen av flera saker som har med resursallokering att göra. T.ex. hantering av texturer och liknande har i stort sett varit helt hanterat via drivaren sedan DX6, men det blir i DX12 ett applikationsspecifikt problem.

Nu släpps DX11.3 parallellt med DX12, mycket möjligt att DX11.3 kommer hänga kvar i betydligt större utsträckning än tidigare DX-versionen just då DX11 är enklare att jobba med. DX12 blir kanske något främst för de mest avancerade spelmotorerna/titlarna och DX11.3 blir det som den stora massan använder. Även det lär framtiden utvisa

Edit: hittade detta om GPU MMU, är ju separata virtuella adressrymder för CPU och GPU så ett pekarvärde på CPU-sidan kan mycket väl (till och med sannolikt) referera till ett annat fysiskt minne än samma pekarvärde på GPU-sidan. Detta ger fortfarande fördelen att GPU-program inte behöver veta om en viss resurs ligger i VRAM eller systemminne. Fortfarande så att PCIe begränsar bandbredd till 15-16GB/s (16x PCIe 3.0), men detta ger mer flexibilitet kring hur resurser hanteras/lagras.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hittade denhär:
http://itsalmo.st/#furyxndalifted

Räknar ner till 14:00 svensk tid.. Kan det stämma att man ska behöva vänta 3 timmar till?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av flukke:

Hittade denhär:
http://itsalmo.st/#furyxndalifted

Räknar ner till 14:00 svensk tid.. Kan det stämma att man ska behöva vänta 3 timmar till?

You know it!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja att sia om att framtidens mjukvara ställer högre krav är säkerligen rätt. Men det är återigen svar på en fråga som inte har ställts. Du vet var frågan finns om du vill läsa den igen ;).

Men vi får väl se vad som händer de kommande dagarna. Med tanke på Furys specifikationer så lär den här frågan stötas och blötas och testas av redaktionerna närmsta tiden och då kanske det kommer komma fram lite mer fasta svar på den här frågeställningen.

Grundfrågan svarade jag redan på. Förstår inte varför du hakat upp dig på det. Första Titan var Kepler, GTX 970 Maxwell, sedan blev ju Titan slaget av 780Ti precis som vissa 980Ti kan slå Titan X. Kollade även på gamla tester och Titan var från första början ca 10fps högre i spel mot ett 7970GE. Som sagt tidigare är det inget bra sätt att ta reda på om mer än 4GB VRAM kan vara nödvändigt, då får man istället använda ett annat kort, t.ex 980Ti som har 6GB, och testa sig fram hur mycket VRAM som används i olika scenarion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Grundfrågan svarade jag redan på. Förstår inte varför du hakat upp dig på det. Första Titan var Kepler, GTX 970 Maxwell, sedan blev ju Titan slaget av 780Ti precis som vissa 980Ti kan slå Titan X. Kollade även på gamla tester och Titan var från första början ca 10fps högre i spel mot ett 7970GE. Som sagt tidigare är det inget bra sätt att ta reda på om mer än 4GB VRAM kan vara nödvändigt, då får man istället använda ett annat kort, t.ex 980Ti som har 6GB, och testa sig fram hur mycket VRAM som används i olika scenarion.

Det jag vill veta är i vilka verkliga situationer man faktiskt får problem med 4gb minne om man bara har ett kort i sin burk. Och det verkar inte vara ett problem i dagsläget.
Tror inte vi kommer mycket längre där förrän problemen börjar visa sig ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det jag vill veta är i vilka verkliga situationer man faktiskt får problem med 4gb minne om man bara har ett kort i sin burk. Och det verkar inte vara ett problem i dagsläget.
Tror inte vi kommer mycket längre där förrän problemen börjar visa sig ;).

Det beror på vad du definierar som problem i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Det beror på vad du definierar som problem i så fall.

Normala situationer där minnesmängden på 4GB gör att man får taskiga renderingstider eller för låg framerate.
I den bästa av världar kan man jämföra två likadana kort med olika minnesmängd. Eller som i det här fallet när KejN tog två kort som presterar ganska lika (Första titan och GTX 970) men har olika minnesmängd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled