Permalänk
Medlem

2 skärmar eller 1 ultrabred?

Är på jakt efter nya skärmar och har funderat på att skaffa 2 st 1440p skärmar och ett skärmställ men har på senare tid kollat lite på ultrabreda skärmar istället. Finns det några nack och fördelar gentemot konfigurationerna? Den ultrabreda borde minst vara 4k för lite mer skärmyta.

Hur funkar det att spela på en ultrabred? kan man välja att ha svarta sidor så inte bilden blir utsträckt? Kan man spela i windowed så att man kan ha fönster på sidan? Med en ultrabred hade jag ju sluppit ett skärmställ och borde bli lite billigare. Dessutom ser det mer clean ut och man slipper ramen i mitten.

Permalänk
Medlem

Jag kör två stycken 1440p-skärmar med den ena på högkant, det fungerar alldeles ypperligt tycker jag och jag skulle inte gå ifrån det. Jag skulle kunna tänka mig att byta ut min ena skärm mot en välvd >30" men jag vill fortfarande ha kvar skärmen på högkant!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är på jakt efter nya skärmar och har funderat på att skaffa 2 st 1440p skärmar och ett skärmställ men har på senare tid kollat lite på ultrabreda skärmar istället. Finns det några nack och fördelar gentemot konfigurationerna? Den ultrabreda borde minst vara 4k för lite mer skärmyta.

Hur funkar det att spela på en ultrabred? kan man välja att ha svarta sidor så inte bilden blir utsträckt? Kan man spela i windowed så att man kan ha fönster på sidan? Med en ultrabred hade jag ju sluppit ett skärmställ och borde bli lite billigare. Dessutom ser det mer clean ut och man slipper ramen i mitten.

Jag spelar inte så mycket, men om man ställer in spelet på att köra på den ultrabreda skärmens upplösning t.ex 3840*1440, borde inte spelet köra på den upplösningen då? Eller är det inte kompatibelt?

Permalänk

Jag kör på Dells U3415W som är ultrabredd och curved. Jag älskar det! Man har massor av utrymme på skärmen när man arbetar och under spel är det främst First person shooter som det är störst skillnad på då man får så mycket bredare synvinkel.

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamesbond88:

Jag kör på Dells U3415W som är ultrabredd och curved. Jag älskar det! Man har massor av utrymme på skärmen när man arbetar och under spel är det främst First person shooter som det är störst skillnad på då man får så mycket bredare synvinkel.

Kan bara instämma, kan vara ett av mina roligaste/bästa inköp någonsin.

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Nackdel med två skärmar är att du får en skarv i mitten vilket kan kännas irriterande om du spelar spel där exempelvis din karaktär befinner sig precis i skarven. Har du budget och plats är tre skärmar bästa lösningen om du vill ha flera skärmar eftersom du då får den ena mitt framför dig.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

För spel är det fatalt att köra med två skärmar, då siktet (fokus) kommer mitt mellan de båda skärmarna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av valiant:

Nackdel med två skärmar är att du får en skarv i mitten vilket kan kännas irriterande om du spelar spel där exempelvis din karaktär befinner sig precis i skarven. Har du budget och plats är tre skärmar bästa lösningen om du vill ha flera skärmar eftersom du då får den ena mitt framför dig.

Aldrig märkt att ett spel har stöd för bara 2 skärmar, hade det innan min eyefinity-sertup.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Är också väldigt intresserad av en curved display i den storleken, men hur känns det om man lirar spel i typ windowmode med 1920x1080 upplösning om nu inte spelet stöder skärmens upplösning, kommer detta kännas väldigt litet så det blir svårt att se vad som händer?

Sitter just nu med 2 st 1920x1080 men känner mindre och mindre behov av skärm nr. 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Är också väldigt intresserad av en curved display i den storleken, men hur känns det om man lirar spel i typ windowmode med 1920x1080 upplösning om nu inte spelet stöder skärmens upplösning, kommer detta kännas väldigt litet så det blir svårt att se vad som händer?

Sitter just nu med 2 st 1920x1080 men känner mindre och mindre behov av skärm nr. 2

Om du vill köra 1920x1080 windowed på en 4k skärm får du helt enkelt skala upp det. Tänk snarare på aspect ratio 16:9/21:9

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Aldrig märkt att ett spel har stöd för bara 2 skärmar, hade det innan min eyefinity-sertup.

Inga problem att köra eyefinity med (bara) två skärmar. Då AMDs mjukvara gör en virtiell skärm av skärmarna som är i gruppen, spelet vet inte om att det är fler skärmar.
Kul är det dock inte. (med två skärmar)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Okej, en curved låter ju bra, men jag undrar likt Exeo hur det blir om man inte vill köra på hela.

Jag spelar mycket gamla spel som inte stödjer nya upplösningar så bra.
Jag har två skärmar nu och spelar jag så spelar jag bara på den ena och har spotify t ex på den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Aldrig märkt att ett spel har stöd för bara 2 skärmar, hade det innan min eyefinity-sertup.

Man kan ju köra Eyefinity med bara två skärmar också. Då finns det många spel som stödjer det. Jag testade i WoW t.ex. men det är ju som sagt mindre kul med skärmkanterna precis mitt i bilden X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Mitt val hade blivigt en ultrabred. Jag har haft Eyerfinity/surround de senaste 5 åren och att återgå till en 16:9 eller ännuvärre en 16:10 skärm är fruktansvärt. Man känner sig oerhört instängd och inlevelsen är noll jämfört med bredare alternativ. Att spela på en skärm känns som att dra på sig skygglappar, man ser ingenting och det är otroligt onarturligt. Så lite ser ingen.

Jag hade skaffat en bred om jag var du

( Kör surround nu men ska ersättas med 1 st ultrabred och Rift )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se är alla ultra bred skärmar i upplösningen 3440x1440, så i slutändan så blir det bara som att ha en 1440p skärm ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad jag kan se är alla ultra bred skärmar i upplösningen 3440x1440, så i slutändan så blir det bara som att ha en 1440p skärm ändå?

21/16 = 1,3125
Blir väl som att ha 1,3125 1440p-skärmar utan någon störande kant

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Spel: 1 ultrabred skärm
Desktop: Beroende på användningsområde och egen preferens 2 skärmar eller 1 ultrabred skärm, r du känslig för låg höjd så ska du ta 34"'aren

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

21/16 = 1,3125
Blir väl som att ha 1,3125 1440p-skärmar utan någon störande kant

Jag kollade på http://www.inet.se/produkt/2340962/samsung-34-s34e790c-curved...
idag på Media Markt, jag tyckte den kändes liten. Sitter idag med 1x24" och 1x32".

Permalänk

34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ja den är 34" i alla fall, du får räkna med att det går åt en del " på bredden också, tror att den motsvarar en 24" skärm på höjden men nu gissar jag bara. Tycker att min 29" är lite för låg jag är nöjd med bredden och satt på 3st 24" förut tänkte gå upp till 34" när dom går ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Aldrig märkt att ett spel har stöd för bara 2 skärmar, hade det innan min eyefinity-sertup.

Enda spelet jag har som har stöd för det såvitt jag vet, och jag har en bra bit över 500 PC spel, är Supreme Commander. Alla andra spel med eyefinity blir skit med två skärmar då centern hamnar i ramen.

2 skärmar är totalt meningslöst för spel, men bra för produktivt arbete. Skulle personligen däremot satsa på högre upplösning istället i kombination med större skärm så man kan ha kvar skalan på 100%.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en sak idag, måste man använda sli/cf för en ultrabred skärm för att klara 60 fps med allt på högsta? i dem flesta nya spel.

får lite blandade respons när jag googlar

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Kom och tänka på en sak idag, måste man använda sli/cf för en ultrabred skärm för att klara 60 fps med allt på högsta? i dem flesta nya spel.

får lite blandade respons när jag googlar

Jag har en Radeon 290X och det enda spel nya spel som är mer krävande som jag har testat var GTA5. Där fick jag sänka från max till high/very high och ligger på ca 50 fps.

Blir ju mer krävande när man kör högre upplösning så om du verkligen vill ha allt på MAX och 60 fps så bor man kanske ha SLI/CF. Men för min del räcker det om jag kör på höga inställningar och fps på 40-50. jag är inte så kräsen

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamesbond88:

Jag har en Radeon 290X och det enda spel nya spel som är mer krävande som jag har testat var GTA5. Där fick jag sänka från max till high/very high och ligger på ca 50 fps.

Blir ju mer krävande när man kör högre upplösning så om du verkligen vill ha allt på MAX och 60 fps så bor man kanske ha SLI/CF. Men för min del räcker det om jag kör på höga inställningar och fps på 40-50. jag är inte så kräsen

Inte så jätte kräsen heller, spelar för det mesta bara rpg, och sitter med ett 970 just nu. Och vet att högre upplösning = mer vram och beroende på vilka settings man har. Var mest ute efter ett konkret svar som du gav, istället för dem jag hittade där det bara bestod av antingen "nej det funkar" eller "jo det bör funka" vilket inte hjälper så jätte mycket.

Köper man sen en skärm för 8k så lär man nog behålla den tills nästa och nästa generation av grafikkort kommer