Beslutsångest! Vilken mobiltelefon?

Permalänk
Avstängd

Beslutsångest! Vilken mobiltelefon?

Står inför ett tufft val.

Idag är jag utan en telefon, men det är inte så brådskande heller.

Telefonerna som jag spanat in är Galaxy S6, Galaxy Note 4, iPhone 6 plus.

Men är det ens värt att köpa Galaxy Note 4 eller iPhone 6 plus när uppföljarna kommer nånstans i September?

Dessutom så är vi inne i Juli månad om en vecka, sen är det bara Augusti och då är September här.

Har även läst att Galaxy Note 5 kommer bli riktigt grym !

Får verkligen beslutsångest. Vet inte vad jag ska göra. I dagens läge lutar det mest åt iPhone 6 plus hållet eftersom jag helt enkelt tycker om den mest. Men det kommer ju ut en ny iPhone ganska snart också.

Om jag bestämmer mig för en telefon idag så vill jag ha Galaxy S6. Någon som har den? Har hört att batteriet är si så där, men att ladda den går mycket snabbt, vilket är ett stort plus för mig.

Vad ska man göra? Är det värt att köra på Note 4 / iPhone 6 plus i dagens läge? Kommer jag ångra mig om jag gör det?

Permalänk

Du borde börja med att fundera på och bestämma dig vilket operativsystem du vill ha.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Du borde börja med att fundera på och bestämma dig vilket operativsystem du vill ha.

ios eller android. Spelar faktiskt inte så stor roll. Men om jag var tvungen att välja så hade det blivit ios.

Permalänk
Medlem

Är i samma sits, dock saknar jag inte telefonen så mycket. Jag tror jag väntar på nästa "wow" telefon faktiskt. De blir bara stulna ändå.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

ios eller android. Spelar faktiskt inte så stor roll. Men om jag var tvungen att välja så hade det blivit ios.

Men du är ju tvungen att välja då ingen telefon fixar att dualboota Android/ios (mig veterligen)

Då blev det ju himla enkelt, eller hur?

Permalänk
Medlem

@oledoledof:

Har Apple löst problemet de hade med iPhone 6 Plus?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk

Jag har en note 2 4g, väldigt bra, en Nokia 920 som också är väldigt bra samt en
iPhone 6 plus mycket bra den med. Gillar alla tre operativsystemen, olika, men har
alla sina fördelar. När jag köpte iPhone 6:an var den "relativt bra i pris". Idag är den
inte köpvärd, tycker jag, på grund av dollarkursen. Den är verkligen bra, batteritiden
kameran, allt flyter på väldigt bra, men den är tyvärr alldeles för dyr nu.

Är det akut att köpa skulle jag nog valt en note 4 som verkar ha gått ner lite i pris.
Hade jag själv velat ha en ny ny, hade jag nog köpt en Microsoft Lumia 532 på Elgiganten
för 499:-, det är ett verkligt klipp, såvida man gillar windows phone förstås. Den kommer
att få windows 10 också.

Kan du vänta så hoppas på att dollarn går ner och köp en iPhone 6 plus när de släpper
6s, för då kan du räkna med att priset går ner något på 6 plus.

/P

Permalänk
Medlem

Vänta tills imorgon kommer en ny oneplus one som kanske blir riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theck:

Vänta tills imorgon kommer en ny oneplus one som kanske blir riktigt prisvärd.

Imorgon? Trodde det var typ sent augusti
har du källa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Theck:

Vänta tills imorgon kommer en ny oneplus one som kanske blir riktigt prisvärd.

Det ser inte så bra ut för den versionen, då de valt Qualcomm 810 chipet i den.
Det verkar som att den blir så varm att man kan koka ägg på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastorius:

Det ser inte så bra ut för den versionen, då de valt Qualcomm 810 chipet i den.
Det verkar som att den blir så varm att man kan koka ägg på den

Doppa den i isvatten regelbundet. Har den samma frekvensband på lte som innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pastorius:

Jag har en note 2 4g, väldigt bra, en Nokia 920 som också är väldigt bra samt en
iPhone 6 plus mycket bra den med. Gillar alla tre operativsystemen, olika, men har
alla sina fördelar. När jag köpte iPhone 6:an var den "relativt bra i pris". Idag är den
inte köpvärd, tycker jag, på grund av dollarkursen. Den är verkligen bra, batteritiden
kameran, allt flyter på väldigt bra, men den är tyvärr alldeles för dyr nu.

Är det akut att köpa skulle jag nog valt en note 4 som verkar ha gått ner lite i pris.
Hade jag själv velat ha en ny ny, hade jag nog köpt en Microsoft Lumia 532 på Elgiganten
för 499:-, det är ett verkligt klipp, såvida man gillar windows phone förstås. Den kommer
att få windows 10 också.

Kan du vänta så hoppas på att dollarn går ner och köp en iPhone 6 plus när de släpper
6s, för då kan du räkna med att priset går ner något på 6 plus.

/P

Men kommer 6s ha lika stor skärm som 6 plus? För stor skärm är ett MÅSTE för mig !

Står mellan galaxy note 4 & iphone 6 plus :/ svårt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Men kommer 6s ha lika stor skärm som 6 plus? För stor skärm är ett MÅSTE för mig !

Står mellan galaxy note 4 & iphone 6 plus :/ svårt val!

Vad jag har läst så ryktas det om att det ska komma 2st Iphone telefoner till hösten. 6s & 6s Plus. Båda med samma skärmstorlekar som förra årets modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastorius:

Det ser inte så bra ut för den versionen, då de valt Qualcomm 810 chipet i den.
Det verkar som att den blir så varm att man kan koka ägg på den

OP påstår sig ha arbetat med Qualcomm och att det inte ska bli något problem. Huruvida man vill lita på detta får man välja själv. Jag tänker förbli skeptisk.
https://forums.oneplus.net/threads/oneplus-2-cpu-qualcomm-sna...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@oledoledof & @Yeah_Right
Ta en funderare på vad som är viktigt för er och välj sen utifrån det. Det finns ju flera olika modeller från olika tillverkare som fungerar bra.

Skulle jag köpa en telefon idag hade det blivit en Z3 compact, mest beroende på format, batteritid och att den är vattentät.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Note 4an har blivit vald av flera trovärdiga testare som den absolut bästa mobilen just nu. Har S5 själv och väntar med spänning på Note 5

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krass:

Vad jag har läst så ryktas det om att det ska komma 2st Iphone telefoner till hösten. 6s & 6s Plus. Båda med samma skärmstorlekar som förra årets modeller.

Samma storlekar?! Okej!

Kommer dem se ut likadana ut?

Permalänk

Om du har tålamod och om priset inte är något problem
skulle jag välja mellan Note 5:an eller iPhone 6s plus.
Tror inte många andra kommer att kunna matcha dessa.

/P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pastorius:

Om du har tålamod och om priset inte är något problem
skulle jag välja mellan Note 5:an eller iPhone 6s plus.
Tror inte många andra kommer att kunna matcha dessa.

/P

Jag har tålamod, jag köper ju dessutom telefonerna på avbetalning

Någon som vet när man kommer kunna förhandsboka galaxy note 5 eller iphone 6s plus? När släpps dessa ens i Sverige? Kommer note 5 ut före så kör jag på den, kommer 6s plus före så kör jag helt enkelt på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Men du är ju tvungen att välja då ingen telefon fixar att dualboota Android/ios (mig veterligen)

Då blev det ju himla enkelt, eller hur?

Tänkte samma sak.

Skrivet av oledoledof:

Men kommer 6s ha lika stor skärm som 6 plus? För stor skärm är ett MÅSTE för mig !

Står mellan galaxy note 4 & iphone 6 plus :/ svårt val!

Så din telefon ska ha stor skärm och köra ios. Jag förstår inte hur valet kan vara svårt då du bara har en enda telefon att välja på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av creativ:

Tänkte samma sak.

Så din telefon ska ha stor skärm och köra ios. Jag förstår inte hur valet kan vara svårt då du bara har en enda telefon att välja på?

Jo, men uppföljaren kommer ju ut i September...?

Permalänk
Avstängd

Blir nog en galaxy s6a.

Tror ni jag blir nöjd? Eller borde jag vänta på 6s plus / note 5 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Blir nog en galaxy s6a.

Tror ni jag blir nöjd? Eller borde jag vänta på 6s plus / note 5 ??

Förmodligen blir du inte nöjd då iPhone 6+ har både större skärm samt ios vilket du föredrar. Hur kom du fram till galaxy s6an?

Om du är sugen på Android och kan tänka dig en s6a kan du ju lika gärna behålla din oanvända z3 du har på tradera, det blir ju absolut billigast så och det är fortfarande en trevlig telefon.

Men eftersom att du prioriterar stor skärm samt föredrar ios borde detta inte vara ett problem

Permalänk
Medlem

Åk till närmaste elgiganten/mediamarkt butik och provkör båda och fatta beslut sen är mitt tips. Personligen skulle jag satsa på iPhone men då väntar jag till nästa uppdatering 6s/6s+ som kommer relativt snart (september).

Skrivet av oledoledof:

Blir nog en galaxy s6a.

Tror ni jag blir nöjd? Eller borde jag vänta på 6s plus / note 5 ??

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

Efter mycket tänkande så har jag köpt mig en galaxy s6a.

Hoppas jag blir nöjd. Kanske hade varit värt väntan att vänta på note 5 / iphone 6s plus.

I alla fall. Ni som har galaxy s6an. Trivs ni? Med batteriet och allt?