Första 5G-nätet gör entré på olympiska vinterspelen 2018

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Fast det beror inte på svarstiderna, det beror på att 4G inte når ut så långt, de måste då sätta master tätare och det blir för dyrt, så det gör de inte, landsbygden har nästintill total avsaknad av 4G.

Fel. Det är en av anledningarna till att de fokuserat så på just svarstiderna. Det kommer rätt från Ericsson själva.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

5GB/mån för 400? Det är nog dags att du byter abonnemang... För det priset får du 50GB surf idag. Tänk på att surfen bara är en del av kostnaden. Alla tjänster som tex sms, mms, samtal, kundtjänst, uppkoppling mot nätet, administration mfl ingår i priset. Och för många ingår även avbetalning på mobilen.

Det är inget jag betalar refererar till en kompis som köpt tel och fria samtal får man för 149 kr med mms

Han fick betala 399 för då slapp han betala telefonen .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Fel. Det är en av anledningarna till att de fokuserat så på just svarstiderna. Det kommer rätt från Ericsson själva.

4G masterna når fortfarande inte lika långt som 3G masterna gör, därav det dippar ute på landsbygden, så alla självkörande bilar skulle bara ligga i diket utanför städerna.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

4G masterna når fortfarande inte lika långt som 3G masterna gör, därav det dippar ute på landsbygden, så alla självkörande bilar skulle bara ligga i diket utanför städerna.

Ja, ingen har sagt att inte räckvidden också måste förbättras.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Ragevo:

Har alla operatörer i Sverige begränsningar på surf mängden? I Finland är det typ bara Sonera som har det.

Kartell?

Jag är glad över det i alla fall, då byggs ju fiber ut mer än den gjort annars. Mobilt är ingen ersättning utan komplement till fast bredband.

Skrivet av philipborg:

Efter att ha läst alla kommentarer om obegränsad surf får jag känslan att jag inte borde skrivit av mitt abonnemang som hade obegränsat utan snarare sålt avtalet, däremot var det fast på 3G. Kunde tanka ner 200GB om jag så ville utan hastighets begränsning.

I vilket fall, jag hoppas 5G inte blir mängdbegränsad, då det kan då bli en verklig konkurrent till koppar uppkoppling även om jag tvekar att latenserna är lika trevliga som bandbredden. Skulle aldrig kunna ersätta hem uppkoppling med något som har begränsad datamängd, sitter hellre då kvar på 17/2 MBit/s och vet att jag får den hastigheten oavsett last.

Börjar ju bli datamängdsbegränsningar i USA på trådad uppkoppling, någonting jag inte hoppas går över till Sverige. Gör dem det så hoppas jag en del av er är med mig i en protest

Jag skulle protestera i alla fall. Som tur är, så konkurrerar alla operatörer om samma kunder (nästan över allt i alla fall). USA är det snarare uppdelat mellan olika leverantörer (du kan inte välja fritt tydligen).

Jo, var ju Telenor som körde det ett kort tag vet jag, fick lägga ner det fort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Så länge det finns begränsningar i datamängden så är detta bara eyecandy och inget annat.

Däremot så gör en ökad effektivitet av nätverket att denna kapacitet kan utökas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzanar:

Håller med andra om att caps är det värsta...
Finns det någon teknisk möjlighet att data caps försvinner i och med 5G eller kommer det alltid finnas för mobila uppkopplingar och i så fall varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Begränsningarna finns ju endast för att operatörerna ska tjäna mer pengar.
Det kommer att finnas ända tills nån startar ett bolag som inte har några begränsningar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragevo:

Hoppas 5G får riktigt låg latens också.

Läste nån artikel om det för en tid sen och där nämndes det nånting om latensen, kommer inte ihåg exakt men skulle vara löjligt liten då självgående bilarna och midicinsk utrustning eller vad det nu var det talades om skulle kräva det. Åtminstone talar vi om lägre än både 4G och fiber uppkoppling.

5G kan inte komma tillräckligt snabbt. ^^

Kör fortfarande med ADSL själv även om man får obegränsad användning 50Mbit 4G LTE för 20€/mån i Finland eller 15€ när det är kampanj i ett års tid men min ADSL uppkoppling tycks fortfarande ge lite bättre svarstider än 4G, testat jämföra med storebrors 4G uppkoppling. Visserligen har min ISP optimerat vår adsl abonemang för internet spelande så det är så lågt det bara går med ADSL. Bättre bandbredd är nog lockande dock. Inte heller velat betala 2000€ nånting för fiberinstallation så 5G är nog ytterst lockande men det börjar väl dyka upp först 2020 så det lång väntan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av kaya:

Begränsningarna finns ju endast för att operatörerna ska tjäna mer pengar.
Det kommer att finnas ända tills nån startar ett bolag som inte har några begränsningar.

Telenor pröva det och man vet ju hur det gick. Nätet är klarar inte hur mycket belastning som helst. Men har högt taket med det dubbla.

Ja jag är glad att ha fiber. Så behöver jag inte bry mig om Gb tak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Läste nån artikel om det för en tid sen och där nämndes det nånting om latensen, kommer inte ihåg exakt men skulle vara löjligt liten då självgående bilarna och midicinsk utrustning eller vad det nu var det talades om skulle kräva det. Åtminstone talar vi om lägre än både 4G och fiber uppkoppling.

5G kan inte komma tillräckligt snabbt. ^^

Kör fortfarande med ADSL själv även om man får obegränsad användning 50Mbit 4G LTE för 20€/mån i Finland eller 15€ när det är kampanj i ett års tid men min ADSL uppkoppling tycks fortfarande ge lite bättre svarstider än 4G, testat jämföra med storebrors 4G uppkoppling. Visserligen har min ISP optimerat vår adsl abonemang för internet spelande så det är så lågt det bara går med ADSL. Bättre bandbredd är nog lockande dock. Inte heller velat betala 2000€ nånting för fiberinstallation så 5G är nog ytterst lockande men det börjar väl dyka upp först 2020 så det lång väntan.

Är skönt att ha fiber. Skulle betala lätt 20.000 kr för fiber. Mobila kan bli riktigt segt på vissa ställen. Så skönt ha stabil nät hemma i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kommer dröja evigheter innan ens 4G fungerar fullt ut i Sverige.
Har inte insyn i hur alla teleoperatörerna gör men flera av våra svenska mobiloperatörer kopplar upp en mast med 1 Gb/s och sprider vidare trådlöst till i vissa fall 40 andra master och då kan man ju förstå att det går lite trögt. fiberinfrastrukturen behöver med andra ord en rejäl skjuts för att få 4G att fungera.
Ärligt talat är vi inte tillräckligt många i Sverige för att ha ekonomisk bas att koppla upp master med 20 Gb/s då dessa länkar kostar mer än vad man kan få in på täckningsområdet under utrustningens livslängd.

Typo
Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli att dra på smilbanden åt hur bortskämda ni er hemma i Sverige
Bor i Belgien och blir fortfarande förvånad när jag faktiskt ser en 3G symbol på telefonen, normalt har jag som snabbast Edge.
Datamängden här är fortfarande cappad - på fasta linor till 100-150Gb / månad. Så länge du inte köper dom snabbaste uppkopplingarna som har max hastigheter runt 70Mbps ner, 6Mbps upp, pris? ca 500 kr /månaden.
2 Gb är standard datamängd på mobilt abonemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Händer det kommer nog folk börja protestera ordentligt... Vi är ett fritt land, och det är fan inte fritt om internet begränsas.

Dock så är det skillnad på Internet och Frihet. All uppkoppling mot internet sker via en tjänst som du som kund får använda av operatören. Det är precis som vilken annan tjänst som helst, vill dom sätta begränsningar så får dom göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Händer det kommer nog folk börja protestera ordentligt... Vi är ett fritt land, och det är fan inte fritt om internet begränsas.

Och vad fan har internet med grundlagar och landet att göra?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Och vad fan har internet med grundlagar och landet att göra?

Ganska självklart i dagens samhälle eller hur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Du får ta och läsa vad som skrivs, vi pratade om självkörande bilar som exempel, och då räcker inte 4G.

Låter onekligen dumt ifall de ska använda sig av ett system som måste förlita sig på en god trådlös internetanslutning.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Ganska självklart i dagens samhälle eller hur?

Vilken verklighet ni lever i har jag inte en aning om, men hur fritt ett land är har ingenting med hurvida man har intenet eller inte att göra.

§1
Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GaMeR2K5:

Låter onekligen dumt ifall de ska använda sig av ett system som måste förlita sig på en god trådlös internetanslutning.

Tja, det blir ju onekligen svårt att göra den trådbunden...

Skrivet av Rajat:

Vilken verklighet ni lever i har jag inte en aning om, men hur fritt ett land är har ingenting med hurvida man har intenet eller inte att göra.

Det tycker jag absolut det har, och det är ju därför det klassas som en mänsklig rättighet idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Det tycker jag absolut det har, och det är ju därför det klassas som en mänsklig rättighet idag.

Obegränsad mobilsurf är ingen mänsklig rättighet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rajat:

Obegränsad mobilsurf är ingen mänsklig rättighet

Du skrev Internet, så det var vad jag svarade på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Obegränsad mobilsurf är ingen mänsklig rättighet

Nej inte än, men är faktiskt på tal om att göra det till rättighet (man är ju lika beroende av el som internet mer eller mindre idag).

Men nät som inte är fast anslutning, är rätt kass (skulle inte köpa hus utan stabil fast bredband), mobilnätet använder jag som komplement och det funkar så där (mitt i centrum kan det vara rätt okej), men strax utanför statsgränsen får man ha tur om man får tag i en 3g mast och även det kan gå segt beroende på belastning på masten.

Skrivet av Dunder:

Du skrev Internet, så det var vad jag svarade på.

Vad jag hört senast är det på tal, inte gått igenom än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag hört senast är det på tal, inte gått igenom än.

Jaså? Det var väl anledningen till den stora utbyggnaden, att en viss procent måste vara uppkopplade om några år.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Du skrev Internet, så det var vad jag svarade på.

Tråden handlar om mobil surf, så det trodde jag var underförstått.

Skrivet av Broken-arrow:

Nej inte än, men är faktiskt på tal om att göra det till rättighet (man är ju lika beroende av el som internet mer eller mindre idag).

Mobil surf kommer inte att innefattas av det och det är ändå det som detta handlar om.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Jaså? Det var väl anledningen till den stora utbyggnaden, att en viss procent måste vara uppkopplade om några år.

Nej, utan har att göra med att alla ska få 100Mbit hemma och utrustningen kvittar, allt från ADSL till mobil. Tror även ett EU krav satt någon gräns.

Men inte något rättighet som sådan än.

Skrivet av Rajat:

Tråden handlar om mobil surf, så det trodde jag var underförstått.

Mobil surf kommer inte att innefattas av det och det är ändå det som detta handlar om.

Tja kan man inte prata om den intressanta delen av internet då? Mobilt är ju inte så intresant, fungerar inte heller alltid bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Tja, det blir ju onekligen svårt att göra den trådbunden...

Haha... ja för det är ju enda alternativet istället eller? xD

Givetvis finns det ju olika trådlösa tekniker.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vilken verklighet ni lever i har jag inte en aning om, men hur fritt ett land är har ingenting med hurvida man har intenet eller inte att göra.

Vi håller oss inte kvar i det förgångna iallafall...

http://www.fn.se/skola/fn-rollspel/swemun/utskott-och-fragor/

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/fn-internet-en-mansklig-rat...

Permalänk
Avstängd

Exakt var där står det att fri mobilsurf är en mänsklig rättighet?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Exakt var där står det att fri mobilsurf är en mänsklig rättighet?

Vem har påstått att mobilsurf ska vara fri?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion som hör hemma i Övriga ämnen., vänligen håll er till topic.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av GaMeR2K5:

Haha... ja för det är ju enda alternativet istället eller? xD

Givetvis finns det ju olika trådlösa tekniker.

Det är väl den enklaste och mest användbara lösningen i 99% av fallen, sen får man självklart ha någon form av uppbackning i resterande fall.
Mellan fordon är det det enkelt att ha trådlösa nätverk, VANETs till exempel, men i större skala finns inte så mycket val.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.