Tradera- Blir jag lurad?

Permalänk
Avstängd

Tradera- Blir jag lurad?

Så här ligger det till.

Jag har lagt upp en oanvänd xperia z3a på tradera. Priset la jag på 3800kr.

Jag fick nyss ett meddelande av en tjej vid namn Jenny.

Meddelandet lyder så här : Hej, Jag vill att du ska veta att jag är interseted i telefonen och jag kommer att vilja köpa det för min kusin som bor i Västafrika Nigeria för en ceremoniell gåva, och jag kommer att betala dig ett belopp på 4400kr plus frakt via Posten rekommenderat brev till min kusin i Nigeria och jag kommer att göra betalning via banköverföring, om det är okej med dig, gå tillbaka till mig snabbt så att du kan ge mig dina betalningsuppgifter och jag kommer att göra betalningen så snart jag kan. Vänligen berätta för mig om det är i gott skick, kommer jag att vänta för att läsa från dig Mvh, Jenny

Det känns lite konstigt. Varför bjuder hon 4400kr när jag la 3800kr för telefonen?

Som ni då ser vill hon att jag ska skicka mina bankuppgifter. Är det ens säkert att göra det?

Jag har blivit lurad en gång förut, och det var då på blocket, jag vill verkligen inte gå igenom detta igen.

Så nu undrar jag. Hur ska jag göra så att jag inte blir lurad? Ska jag först se till att jag har pengarna på kontot? Ska jag ens ge ut mitt bankkontonummer?

Hur ska jag göra?

Tackar för alla svar

Permalänk
Medlem

100% scam. Ge inte ut några uppgifter. Eller kanske ännu bättre, svara inte alls

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

tror du på allvar nån från nigeria skulle köpa eller? förstår inte hur man ens kan för en sekund tro det där är en smula seriöst alltså...

Permalänk

Ja du blir lurad. Bara kasta mailet och gå vidare.

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att det är en bluff, hur skulle det gå till för att TS ska bli lurad, om det sker via direktöverföring via bank? Bara nyfiken på metoden.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av oledoledof:

Så här ligger det till.

Jag har lagt upp en oanvänd xperia z3a på tradera. Priset la jag på 3800kr.

Jag fick nyss ett meddelande av en tjej vid namn Jenny.

Meddelandet lyder så här : Hej, Jag vill att du ska veta att jag är interseted i telefonen och jag kommer att vilja köpa det för min kusin som bor i Västafrika Nigeria för en ceremoniell gåva, och jag kommer att betala dig ett belopp på 4400kr plus frakt via Posten rekommenderat brev till min kusin i Nigeria och jag kommer att göra betalning via banköverföring, om det är okej med dig, gå tillbaka till mig snabbt så att du kan ge mig dina betalningsuppgifter och jag kommer att göra betalningen så snart jag kan. Vänligen berätta för mig om det är i gott skick, kommer jag att vänta för att läsa från dig Mvh, Jenny

Det känns lite konstigt. Varför bjuder hon 4400kr när jag la 3800kr för telefonen?

Som ni då ser vill hon att jag ska skicka mina bankuppgifter. Är det ens säkert att göra det?

Jag har blivit lurad en gång förut, och det var då på blocket, jag vill verkligen inte gå igenom detta igen.

Så nu undrar jag. Hur ska jag göra så att jag inte blir lurad? Ska jag först se till att jag har pengarna på kontot? Ska jag ens ge ut mitt bankkontonummer?

Hur ska jag göra?

Tackar för alla svar

Klassisk scam, hade inte gått med på det. En text som är typiskt google translate:ad och ett upplägg som är klaswsiskt för att försöka lura folk. Det vanligaste är att de råkar överföra för mycket pengar och ber dig föra tillbaka det som är för mycket. När du sedan fört tillbaka så spärrar de checken och dina pengar är borta.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Haha, Google translate.... Tror det är hon som bor i Nigeria..

Permalänk
Avstängd

Men om jag nu ger henne/honom mina bankuppgifter. Kan hon/han tömma mitt konto? Tänk om det är proffsiga hackare?

Permalänk
Medlem

Slutade läsa vid Nigeria
Och nej, ditt konto kan inte tömmas med enbart kontonummer.

Permalänk
Medlem

dessa scams har ju pågått i hur många år som helst, lika förvånad blir man när folk är osäkra.
Då dessa varningar borde gått i generationer snart

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag tror, att detta, kan vara något lurigt...

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Men om jag nu ger henne/honom mina bankuppgifter. Kan hon/han tömma mitt konto? Tänk om det är proffsiga hackare?

Tänk om du hade ett val att inte ge hen ditt kontonummer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ni som påstår att det är en bluff, hur skulle det gå till för att TS ska bli lurad, om det sker via direktöverföring via bank? Bara nyfiken på metoden.

För att "hon" lurar någon annan att sätta in 4400 på TS konto....

Ibland så "råkar" de betala för mycket. Den som blir lurad sätter då "tillbaka" pengar till bedragarens konto. Pengarna kommer egentligen från någon annans konto. Någon som har blivit lurad till att köpa något från bedragaren med betalning i förskott. Bedragaren lämnar då ut en den lurade säljares kontonummer (TS).
Bedragaren får varan och pengar insatt på sitt konto och två personer sitter hemma i Sverige och kan känna sig blåsta.
Den lurade köparen kan antagligen få tillbaka pengarna men säljaren (TS) blir då av med både varan och eventuella "återbetalade" pengar som betalades till bedragarens konto.

Det är därför beloppet inte stämmer. "Hon" har lurat någon annan på 4400. Ibland nöjer de sig med att "bara" få själva varan gratis.

Så, lämna inte ut några kontonummer för fan!

Permalänk
Medlem

Allting som flög upp i mitt huvud när jag läste detta:

Det är ett bedrägeri som även om du inte förlorar på det direkt så kommer problem komma snabbt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Inte exakt samma sak men ändå...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Men om jag nu ger henne/honom mina bankuppgifter. Kan hon/han tömma mitt konto? Tänk om det är proffsiga hackare?

Nej. En så proffsig hackare skulle inte behöva snoka upp kontonummer på blocket.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Visa signatur

1TB Western Digital Green | 120gb Intel 530 SSD | HyperX Fury 8gb 1600MHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Gigabyte GTX 980 G1 Gaming | Fractal Design Define R4 | Fractal Design Integra M 550W | ASUS Z97-A | Intel Core i5 4690k | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

För att "hon" lurar någon annan att sätta in 4400 på TS konto....

Ibland så "råkar" de betala för mycket. Den som blir lurad sätter då "tillbaka" pengar till bedragarens konto. Pengarna kommer egentligen från någon annans konto. Någon som har blivit lurad till att köpa något från bedragaren med betalning i förskott. Bedragaren lämnar då ut en den lurade säljares kontonummer (TS).
Bedragaren får varan och pengar insatt på sitt konto och två personer sitter hemma i Sverige och kan känna sig blåsta.
Den lurade köparen kan antagligen få tillbaka pengarna men säljaren (TS) blir då av med både varan och eventuella "återbetalade" pengar som betalades till bedragarens konto.

Det är därför beloppet inte stämmer. "Hon" har lurat någon annan på 4400. Ibland nöjer de sig med att "bara" få själva varan gratis.

Så, lämna inte ut några kontonummer för fan!

Nu hängde jag inte med. Men hur lurar hon mig om jag nu får pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Nu hängde jag inte med. Men hur lurar hon mig om jag nu får pengarna?

Du lär inte få behålla pengarna och din mobil befinner sig i Nigeria.

Sen kanske du inte är så sugen på att bli inblandad i ett bedrägeri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Du lär inte få behålla pengarna och din mobil befinner sig i Nigeria.

Sen kanske du inte är så sugen på att bli inblandad i ett bedrägeri.

Men jag kommer ju inte skicka iväg telefonen, inte förrän pengarna är på mitt konto. Och sen när dem är det så är det bara för mig att gå till närmaste bankomat och ta ut dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Men jag kommer ju inte skicka iväg telefonen, inte förrän pengarna är på mitt konto. Och sen när dem är det så är det bara för mig att gå till närmaste bankomat och ta ut dem?

Men gud. Då blir du väl skyldig banken pengarna.
Personen som satte in pengarna gör troligen en polisanmälan och en reklamation till banken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N!klas:

Men gud. Då blir du väl skyldig banken pengarna.
Personen som satte in pengarna gör troligen en polisanmälan och en reklamation till banken.

Förlåt, men jag hänger inte riktigt med. Du får ha lite tålamod med mig.

Så personen gör en polisanmälan? Jag bevisar för polisen att jag skickat telefonen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Men jag kommer ju inte skicka iväg telefonen, inte förrän pengarna är på mitt konto. Och sen när dem är det så är det bara för mig att gå till närmaste bankomat och ta ut dem?

Bara släpp det med henne. Hon är inte "interested". Bluff

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Nu hängde jag inte med. Men hur lurar hon mig om jag nu får pengarna?

för det är inte bedragarens egna pengar... ofta betalar man med hackade bankkonton och när då den riktiga ägaren till kontot märker detta görs det en reklamation från den bankens sida och detta får man inte reda på förens typ 3 månader senare då bankerna behandlat den och vips saknas pengarna på ditt konto + att du får betala en avgift...

sedan finns även triangelbedrägerierna där du får in pengarna men i det fallet har köparen lagt ut en annons på något annat den vill sälja för samma belopp och ger då ut ditt kontonr med resultatet att du blir polisanmäld för bedrägeri av personen som "köpte" något av köparen till din vara och då man enligt rättspraxis har en skyldighet att kolla vart pengarna kommer ifrån så åker man ditt för bedrägeri...

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk

Bar kasta meddelandet. Det är en scam. Du kommer antagligen få för mycket pengar. eller försöker någon tvätta pengar genom din bank. vilket kommer innebära att polisen kommer knacka på din dörr och du åker i finkan.

Bara att skita i det. låter def som ett bedrägeri försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Nu hängde jag inte med. Men hur lurar hon mig om jag nu får pengarna?

Vanlig typ av bedrägeri:

- Bedragaren låssas vara en säljare på en annan sida och säljer en vara för en viss summa (i detta fall 4300kr).
- En ovetande köpare (A) nappar på bedragarens annons och vill köpa den genom det förskottsbetalning.
- Bedragaren söker nu upp en vara som denne vill köpa som ligger inom samma prisram +- några hundringar.
- En ovetande säljare (B) av en vara som säljes för 3800kr blir kontaktad av bedragaren där denne vill köpa produkten för 4300kr (av någon dum anledning).
- Säljaren (B) nappar för att är det för bra för att vara sant så är det lika bra att slå till (eller hur var det nu?) och skickar sitt kontonummer till bedragaren.
- Bedragaren vidarebefordrar kontonumret till köpare (A) som vill köpa hans vara som han annonserat ut.
- Köparen (A) för över 4300kr till nu säljarens (B) konto, bedragaren skickar aldrig någon vara till köparen (A) men säljaren (B) skickar varan till bedragaren.
- Efter en stund märker köpare (A) att ingen vara kommer och polisanmäler hela händelsen och nu sitter säljare (B) i skiten och kommer förlora både pengar och vara då det finns en chans att köpare (A) får tillbaka sina pengar.

Annat sätt är att du som säljare får ett liknande erbjudande, högre summa för varan. Detta av någon anledning intresserar många och tycker det låter fullkomligt rimligt att någon inte alls prutar utan vill betala mer pengar utan att ens fråga en endaste sak om produkten i sig och istället dra någon historia om en vän eller familj som är i stort behov av just denna produkt.
Dock så vill bedragaren använda sig av Paypal och den som går med på detta kommer få en falsk betalningsbekräftelse till sin e-post att en överföring har gjorts. Vissa faller faktiskt för detta utan att kolla sitt Paypalkonto då mailet ser ut att komma från Paypal.com.

Sen finns det ett till sätt där de skickar en check med en högre summa än den angivna summan och säger att det blev ett misstag, därefter ber dig som säljare att lösa in checken och skicka tillbaka den överflödiga summan till ett konto. Du gör detta och skickar även varan. Efter ett x antal bankdagar kommer pengarna att försvinna helt från ditt konto då checken saknar täckning, men då den är skickad från ett annat land så tar det längre tid att kolla upp detta.
Så där står du utan vara och utan pengar, plus att du skickat gratis över pengar till bedragaren för den "överflödiga" summan.

Bara tre av många sätt du kan bli utsatt för bedrägeri på.

Är det för bra för att vara sant, då är det så!

Bedrägerikunskap bör vara en grundkurs i grundskolan idag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Banken kommer att dra tillbaka pengarna eftersom dom tillhör någon annan,,,och din telefon stannar i Afrika!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Nu hängde jag inte med. Men hur lurar hon mig om jag nu får pengarna?

Du får inga pengar, ingen får pengar, detta är välkänt och har pågått i flera år, har blivit kontaktade flera gånger från personer ifrån Nigeria som ska handla åt en annan.

Det ända dom gör är att be dig om ditt kontonummer, därefter säger dom att pengarna är på väg, du väntar och mailar tillbaka efter ett par dagar, du får då ett mail tillbaka där dom säger att pengarna är påväg och visar dig en bank bild där man ser att det har dragits pengar från deras konto och är påväg till ditt och hävdar då att det kommer ta några dagar innan du får dom men att du ser dom och att dom är påväg så du kan skicka varan nu , dom använder sig av fake bilder såklart.

Sen finns det givetvis flera sätt, detta är bara ett.

Jag lekte med båda som kontaktade mig, en var en laptop för 9000:- o den andra en mobil för ca 3000:-, Skrev ett antal mail innan jag berätta att jag visste exakt vad dom sysslar med och att många fått upp ögonen ang detta problem, hotade med polis osv, dom försvann

Permalänk
Avstängd

lol nigeriabreven har nått till tradera

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

tror du på allvar nån från nigeria skulle köpa eller? förstår inte hur man ens kan för en sekund tro det där är en smula seriöst alltså...

Om jag förstod det rätt så skulle denna "Jenny" köpa telefonen som en GÅVA till hennes kusin som BOR i Nigeria. Så vet inte :/

Skrivet av Flygman:

Ni som påstår att det är en bluff, hur skulle det gå till för att TS ska bli lurad, om det sker via direktöverföring via bank? Bara nyfiken på metoden.

Det bästa enligt mig är swish. Du ger varken kontonummer eller något personligt förutom telefonnumret som hon då kan överföra direkt.

Personligen hade jag svarat och frågat om Swish går bra.

Det TS kan göra är att kontakta denna jenny.. smsa/ring, svarar hon så skickar du som rek brev. Men kom ihåg att göra det tidigt på dagen. Skickar hon inte pengarna kan du ångra ditt rekommenderade brev. Förklara för posten hur det ligger till och att det kommer finnas chans att du kommer tillbaka att ångra brevet ifall att..

Jobbar själv på posten så det är det bästa jag kan rekommendera dig att göra i ett sånt fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR