Min knapp funkar inte efter min polare spillde öl på tangentbordet

Permalänk
Medlem

Min knapp funkar inte efter min polare spillde öl på tangentbordet

Hej!

I fredags så råkade min polare spilla öl på mitt tangentbord. Jag tvättade det sedan mot kvällen, rengjorde switcharna så gott jag kunde.
Nu idag när jag skulle börja använda det igen så var min "X" väldigt seg. Den funkade ibland, det gick lite fram och tillbaka. Sen nu för några timmar sedan la den bara av totalt. Funkar inte alls. Switchen är helt ren och den är inte seg längre.

Någon som vet vad jag ska göra för att fiXa problemet?
Har kopierat ett stort X i teXten därför ni ser det hela tiden orkar inte on-board keyboard.

Tack på förhand

Permalänk

Du borde kunna löda dit en annan brytare och eventuella andra komponenter (tror de sitter motstånd o dioder till brytarna?) om de pajjat av kortslutning.
Bara att be din kompis lösa problemet

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

switcharna är känsliga och det ända som verkar funka att göra rent dom med är sprit.
Vad gjorde du rent med?

Kan också vara öl som lagt sig på kretskortet och ställer till det, hjälper inget annat så skruva isär hela tangentbordet och gör rent, funkar bra att använda duschen, eller diskmaskinen för att få bort ölbelägningar, låg värme och inget diskmedel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Ingen aning om hur man gör sånt. Jag lämnade in mitt tangentbord till en butik här i min hemstad, då fick jag mailet efter att de kollat på det med detta svar: "Tyvärr går det inte det är för mycket seg vätska i den och det kommer att bli värre."

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Finns det ens en möjlighet till att tvättat kretskortet med vatten? Låter lite.. osäkert. Vill inte vara elak mot dig, låter bara lite konstigt. Men det kan vara för att jag inte har någon som helst erfarenhet med tangentbord, då jag aldrig i hela mitt liv spillt på några av mina.

Permalänk
Skrivet av Raxxhehe:

@jOnÄTÄn: Ingen aning om hur man gör sånt. Jag lämnade in mitt tangentbord till en butik här i min hemstad, då fick jag mailet efter att de kollat på det med detta svar: "Tyvärr går det inte det är för mycket seg vätska i den och det kommer att bli värre."

Vad menar dom ? Att det inte går laga? Hur är brytarna fästa på PCB?

Och när du tvättar med vatten ska du självklart se till att det inte är någon spänning på kortet och låta det torka ett bra tag innan du kopplar in det igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Något i den stilen, jag har ingen aning. Jag använder mig utav ett Xtrfy XG1-R LED.

Ska kolla på tvättningen ifall jag ej hittat någon annan lösning. Är duktig på att improvisera, oftast.

Permalänk
Medlem

Har tvättat kretskort med mekaniska brytare och gamla vanliga från tangentbord flera gånger, både i diskmaskin och i badkar, alla fungerar fortfarande som dom ska

Avsluta med destillerat vatten, låt torka tills allt är helt torrt, skruva ihop.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Har du någon specifik guide? Eller är det bara att öppna upp > ut med kretskortet > och lägga det i badkar/stå i duschen med det? Sen låta det vila ett par dagar sen in igen?

Har dock inget destillerat vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raxxhehe:

@ggustavsson: Har du någon specifik guide? Eller är det bara att öppna upp > ut med kretskortet > och lägga det i badkar/stå i duschen med det? Sen låta det vila ett par dagar sen in igen?

Har dock inget destillerat vatten.

Japp är ungefär så simpelt, använd några droppar diskmedel detta för att minska ytspänningen, destillerat vatten finns på macken även kallat batterivatten, kör rikligt med en blomspruta sist av allt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Okej, får testa lite och hoppas på det bästa. Tackar!