Permalänk

Ny CPU kylare :)

Hej

Nu har jag bestämt mig för att lite ny kylning till datorn min.
Specs:
Fractal design r5
Msi gtx 970 reference 4gb
Intel core i5 4690k 3.5ghz (ska antagligen överklockas lite)
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
Cooler Master G650M, 650W PSU
Asus z97-p

Har bestämt mig för att trycka in en https://www.komplett.se/fractal-design-dynamic-gp-14-flkt/836... i sidan på mitt chassi, som trycker in lite luft på graffe kortet Men nu till cpu kylaren. Vill ha en tyst kylare, men den ska även kyla extremt bra (ska antagligen överklocka) och vill gärna att den ska hänga med ett tag Dvs att jag vill inte byta allt för ofta. kan tänka mig att lägga runt 500kr på det

Är lite sugen på nån av noctua's kylare, då jag har hört mycket bra om dom, samt att dom ska vara ganska lätta att installera Dock har jag inte koll på vad som passa i mitt chassi, moderkort mm

Super duper tacksam för svar!
//victor

Permalänk
Medlem

Med en chassifläkt i sidan är det svårt att få plats med en hög tornkylare, vilket begränsar dina valmöjligheter en del. Å andra sidan, behöver du verkligen en sidofläkt till ett ensamt 970? Det borde hålla ganska bra temperaturer om luftflödet är bra i övrigt.

Med din prisidé och sidofläkten i åtanke är detta min rekommendation: http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Permalänk

Skulle också rekommendera Noctua NH-U9B SE2.
Liten, Tyst och kyler riktigt bra, Dessutom väldigt smidig att montera (Som alla andra Noctua kylare)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av AndraBullar:

Med en chassifläkt i sidan är det svårt att få plats med en hög tornkylare, vilket begränsar dina valmöjligheter en del. Å andra sidan, behöver du verkligen en sidofläkt till ett ensamt 970? Det borde hålla ganska bra temperaturer om luftflödet är bra i övrigt.

Med din prisidé och sidofläkten i åtanke är detta min rekommendation: http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Skrivet av Emil Hansson:

Skulle också rekommendera Noctua NH-U9B SE2.
Liten, Tyst och kyler riktigt bra, Dessutom väldigt smidig att montera (Som alla andra Noctua kylare)

Om vi säger att vi skulle skita i sidofläkten på chassit, o lägga lite extra pengar o plats åt cpu kylaren. Vad hade ni rekommenderat då?

Permalänk
Medlem

Jag har en i7 4790k som kyler med en NH-U9B SE2 i en R5 och processorn kommer upp lätt i 70 grader när man bara spelar CS. Jag kommer nog köpa en D15 istället.. Dock är den tyst

Skrivet av Emil Hansson:

Skulle också rekommendera Noctua NH-U9B SE2.
Liten, Tyst och kyler riktigt bra, Dessutom väldigt smidig att montera (Som alla andra Noctua kylare)

Permalänk
Skrivet av palme13:

Jag har en i7 4790k som kyler med en NH-U9B SE2 i en R5 och processorn kommer upp lätt i 70 grader när man bara spelar CS. Jag kommer nog köpa en D15 istället.. Dock är den tyst

Vet du om d14/d15 får plats i r5 chassit? Vad har du low profile ram minnen?

Permalänk
Medlem

Har hört att dom ska få plats.
Vet inte vad som är ram minnen men nedan är min spec:

1TB WD Blue 7200rpm 64MB
ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB
HyperX Fury 8GB (2x4GB) CL10 1600MHz Svart
ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC +
Noctua NH-U9B SE2
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Fractal Design Define R5, Vit
Windows 8.1 Svensk 64-bit OEM
ASUS Z97-A ATX
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

hmm

Skrivet av Victor Larsson:

Vet du om d14/d15 får plats i r5 chassit? Vad har du low profile ram minnen?

Permalänk

Noctua har D14, D15 och U14 som är stora och bra. Du kan även kolla på Phanteks PH-TC14PE som är mycket lik D14 men har bättre fläktar (dvs 2*140 istället för 1*140 och 1*120).

Glöm inte kolla marknaden, jag köpte min phanteks för ett tag sedan där.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av palme13:

Har hört att dom ska få plats.
Vet inte vad som är ram minnen men nedan är min spec:

1TB WD Blue 7200rpm 64MB
ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB
HyperX Fury 8GB (2x4GB) CL10 1600MHz Svart
ASUS STRIX GTX 970 DC2 OC +
Noctua NH-U9B SE2
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Fractal Design Define R5, Vit
Windows 8.1 Svensk 64-bit OEM
ASUS Z97-A ATX
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

hmm

Då har du samma RAM som mig! Är dock lite osäker på om D14 samt D15 får plats :/

Skrivet av heffaklumpmamma:

Noctua har D14, D15 och U14 som är stora och bra. Du kan även kolla på Phanteks PH-TC14PE som är mycket lik D14 men har bättre fläktar (dvs 2*140 istället för 1*140 och 1*120).

Glöm inte kolla marknaden, jag köpte min phanteks för ett tag sedan där.

Har hört att noctua's kylare är lätt monterade, och jag är inte bäst på att skruva i datorer så jag känner mig lite säkrare med noctua

Permalänk
Medlem

@Victor Larsson:

Jag har ett r4 med fläkt på chassisidan, och en noctua uh14s, inga problem, riktigt bra kylare enkel att montera också! d15 får plats utanproblem i r5 monterade en i kompisens rigg, så länge minnena inte är för höga.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av Victor Larsson:

Har hört att noctua's kylare är lätt monterade, och jag är inte bäst på att skruva i datorer så jag känner mig lite säkrare med noctua

Phanteks-kylaren är lättmonterad den med. Själva kylaren är i princip en D14-kopia som ofta är lite billigare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@Victor Larsson:

Jag har ett r4 med fläkt på chassisidan, och en noctua uh14s, inga problem, riktigt bra kylare enkel att montera också! d15 får plats utanproblem i r5 monterade en i kompisens rigg, så länge minnena inte är för höga.

Vet du vad din polare hade för RAM?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Phanteks-kylaren är lättmonterad den med. Själva kylaren är i princip en D14-kopia som ofta är lite billigare.

Gött o höra Tror det står mellan d14/d15/phanteks kylarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Vet du vad din polare hade för RAM?

Gött o höra Tror det står mellan d14/d15/phanteks kylarn

Han hade några väldigt höga ddr 4 minnen, men vi löste det genom att sätta fläkten endast i mitten mellan tornen och den andra som utsug, och den fläkten som satt bak från början i chassit hamnade i fram. Jag hör inte den datorn när chassi fläktarna går på fullfart, R5:an de nya GP fläktarna är riktigt tysta och bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Han hade några väldigt höga ddr 4 minnen, men vi löste det genom att sätta fläkten endast i mitten mellan tornen och den andra som utsug, och den fläkten som satt bak från början i chassit hamnade i fram. Jag hör inte den datorn när chassi fläktarna går på fullfart, R5:an de nya GP fläktarna är riktigt tysta och bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Snyggt gjort Blir antagligen samma sak för mig!

Står för tillfället mellan Noctua NH-D15 och Phanteks PH-TC14PE. Vilken skulle ni säga är bäst overall? Ska klara överklocking, samt att den ska inte vara jätte svår att montera
Och skulle nån kunna säga om båda Noctua NH-D15 o Phanteks PH-TC14PE passar på asus z97-p moderkort? Tänkte så att rätt kontakter osv finns Länk till moderkort: https://www.komplett.se/asus-z97-p-socket-1150/818283
Och om någon vet om jag kommer behöva plocka ut moderkort och allt, eller om jag kan montera in kylaren när moderkort, grafikkort osv sitter i chassit? Ett fractal r5

Alla svar uppskattas enormt

Permalänk
Medlem

@Victor Larsson:

Vi monterade kylaren när allting var på plats, bara att ta av fläktarna så var det enkelt, underlättar att vara två just vid dit skruvningen så kylaren "linear" rätt där den ska skruvas fast!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palme13:

Jag har en i7 4790k som kyler med en NH-U9B SE2 i en R5 och processorn kommer upp lätt i 70 grader när man bara spelar CS. Jag kommer nog köpa en D15 istället.. Dock är den tyst

Kontrollera så att cpu-kylaren har bra kontakt med processorn, temperaturen borde inte gå över 65grader i load.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Snyggt gjort Blir antagligen samma sak för mig!

Står för tillfället mellan Noctua NH-D15 och Phanteks PH-TC14PE. Vilken skulle ni säga är bäst overall? Ska klara överklocking, samt att den ska inte vara jätte svår att montera
Och skulle nån kunna säga om båda Noctua NH-D15 o Phanteks PH-TC14PE passar på asus z97-p moderkort? Tänkte så att rätt kontakter osv finns Länk till moderkort: https://www.komplett.se/asus-z97-p-socket-1150/818283
Och om någon vet om jag kommer behöva plocka ut moderkort och allt, eller om jag kan montera in kylaren när moderkort, grafikkort osv sitter i chassit? Ett fractal r5

Alla svar uppskattas enormt

Moderkortet avgör inte direkt vilken kylare du kan använda.. bortsett från vilken socket det är såklart.
Phanteks är i princip lika bra när det gäller kylning, men är bra mycket snyggare i mitt tycke. Dock vet jag inte hur monteringen är, men knappast att det slår noctuas enkla lösning.

Montera bort moderkortet, du kommer behöva skruva på en bakplåt på moderkortet för att det inte ska bli så hårt tryck på moderkortet att det böjer sig.

Noctua NH-D15 är brutal och passar ditt chassi - men det är en enorm kylare oavsett
Har själv ägt noctua kylaren, och ja.. den varken låter eller underpresterar om man säger så.
Tänk på att även om du har LP(Låg-profil)minnen så kommer du vara tvungen att flytta upp fläkten lite, typ 1CM, vilket fortfarande inte är något problem - du kommer alltså ha ca 5mm tillgodo mot sidoplåten

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Moderkortet avgör inte direkt vilken kylare du kan använda.. bortsett från vilken socket det är såklart.
Phanteks är i princip lika bra när det gäller kylning, men är bra mycket snyggare i mitt tycke. Dock vet jag inte hur monteringen är, men knappast att det slår noctuas enkla lösning.

Montera bort moderkortet, du kommer behöva skruva på en bakplåt på moderkortet för att det inte ska bli så hårt tryck på moderkortet att det böjer sig.

Noctua NH-D15 är brutal och passar ditt chassi - men det är en enorm kylare oavsett
Har själv ägt noctua kylaren, och ja.. den varken låter eller underpresterar om man säger så.
Tänk på att även om du har LP(Låg-profil)minnen så kommer du vara tvungen att flytta upp fläkten lite, typ 1CM, vilket fortfarande inte är något problem - du kommer alltså ha ca 5mm tillgodo mot sidoplåten

Har inga låg profils minnen, så de borde då bara vara att montera kylaren enligt guiden? Jag som först trodde att minnerna skulle vara i vägen för kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Har inga låg profils minnen, så de borde då bara vara att montera kylaren enligt guiden? Jag som först trodde att minnerna skulle vara i vägen för kylaren

Hehe.. inte riktigt.
Lågprofils-minnen betyder att dem är LÄGRE - dvs Lågprofil.
LP-minnen har ingen kylfläns som sticker upp och är ivägen, vilket gör dem lämpligare för dessa typer av kylare.

Har du inga LP-minnen så kommer det minst sagt bli tight..

Om jag tittar lite närmre på dina minnen "HyperX Fury DDR3" så ser det ut som att dem är lågprofil, så du behöver inte oroa dig för att kylaren inte ska få plats. Kör på och putta upp den första fläkten lite så ska du se att det ordnar sig.

Här är ett exempel på LP-minnen (dina HyperX minnen för att vara exakt)

Och här är ett exempel på HP(High profile)-minnen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emil Hansson:

Skulle också rekommendera Noctua NH-U9B SE2.
Liten, Tyst och kyler riktigt bra, Dessutom väldigt smidig att montera (Som alla andra Noctua kylare)

Den har dock lite kasst stöd för HP RAM, som jag bittert fick erfara. Själva kylaren får väl plats men ramarna som man spänner fast fläktarna med trycker mot RAM oavsett hur man vinkar tornet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Moderkortet avgör inte direkt vilken kylare du kan använda.. bortsett från vilken socket det är såklart.
Phanteks är i princip lika bra när det gäller kylning, men är bra mycket snyggare i mitt tycke. Dock vet jag inte hur monteringen är, men knappast att det slår noctuas enkla lösning.

Montera bort moderkortet, du kommer behöva skruva på en bakplåt på moderkortet för att det inte ska bli så hårt tryck på moderkortet att det böjer sig.

Noctua NH-D15 är brutal och passar ditt chassi - men det är en enorm kylare oavsett
Har själv ägt noctua kylaren, och ja.. den varken låter eller underpresterar om man säger så.
Tänk på att även om du har LP(Låg-profil)minnen så kommer du vara tvungen att flytta upp fläkten lite, typ 1CM, vilket fortfarande inte är något problem - du kommer alltså ha ca 5mm tillgodo mot sidoplåten

Phanteks och Noctua använder likvärdig monteringslösning. 2,5mm frigång för phanteks kylaren mellan dörr och kylare i ett FD R5 chassi.

Skrivet av Victor Larsson:

Har inga låg profils minnen, så de borde då bara vara att montera kylaren enligt guiden? Jag som först trodde att minnerna skulle vara i vägen för kylaren

Kingston Fury är standardminnen. Det är på håret att Phanteks tornkylare får plats, du har 2,5mm frigång mellan kylare och chassi-dörren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Phanteks och Noctua använder likvärdig monteringslösning. 2,5mm frigång för phanteks kylaren mellan dörr och kylare i ett FD R5 chassi.

Kingston Fury är standardminnen. Det är på håret att Phanteks tornkylare får plats, du har 2,5mm frigång mellan kylare och chassi-dörren.

Sedär ja, då skulle jag ha valt Phanteks-kylaren alla dagar i veckan, mest för utseendets skull Finns inte många färgkombinationer som går ihop med Noctuas val av färgtema på fläktarna hehe..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Sedär ja, då skulle jag ha valt Phanteks-kylaren alla dagar i veckan, mest för utseendets skull Finns inte många färgkombinationer som går ihop med Noctuas val av färgtema på fläktarna hehe..

Beror helt på hur man prioriterar frigången mellan kylare och chassi-dörren. Noctua kylaren har 2-1cm frigång.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Beror helt på hur man prioriterar frigången mellan kylare och chassi-dörren. Noctua kylaren har 2-1cm frigång.

Ja, men med tanke på att noctua-kylaren fortfarande måste flytta upp den främre fläkten så kommer fläkten sticka upp en bit över kylflänsen, dvs blir högre.
Detta var mitt fall med Crucial Ballistix Sport minnen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Hänger inte alls med om vad ni snackar om, hehe. Men så jag behöver inte oroa mig över att Phanteks (Den stora) eller noctua N15 kylaren inte får plats?

EDIT: Efter att ha kollat på lite videos om just noctua N15, så är jag osäker på om mitt grafikkort kommer att ta i kylaren, då jag bara har ett ställe att sätta mitt grafikkort på. Och det är givetvis längst upp...
Tror ni att de kommer skapa problem, eller skulle ni tro att de kommer funka alldeles utmärkt?
Ber så hemskt mycket om ursäkt för att frågor, men är inte så super taggad på att lägga pengar på en sak som inte kan användas

Permalänk
Avstängd

@Victor Larsson: Köp en CM 212 evo, dyrare behöver det inte vara.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Victor Larsson: Köp en CM 212 evo, dyrare behöver det inte vara.

Vet att det är den bästa kylaren för priset, men är sugen på att överklocka och vill därför lägga lite mer pengar så att min processor kan hålla sig kyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Victor Larsson:

Vet att det är den bästa kylaren för priset, men är sugen på att överklocka och vill därför lägga lite mer pengar så att min processor kan hålla sig kyld

CM212 evo är tillräcklig för överklockning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

CM212 evo är tillräcklig för överklockning.

Okej! Bra att veta, men jag vill ändå lägga lite extra pengar på det, ok?

Permalänk
Medlem

Hej Peppar,
Jag ska kontrollera när jag kommer hem, ska jag testa vicka på kylaren eller har du något bra förslag för att se att den sitter som den ska?
Mvh

Skrivet av Peppar2014:

Kontrollera så att cpu-kylaren har bra kontakt med processorn, temperaturen borde inte gå över 65grader i load.