Fått jobb i Stockholm - hur hitta lägenhet?

Permalänk

Fått jobb i Stockholm - hur hitta lägenhet?

Hej!

Jag har nyligen fått jobb som IT-Konsult i Stockholm och skall således ta med mig mitt flyttlass dit.
Hittills har jag använt mig utav Blocket men inte fått någon respons ännu, fick förvisso ett samtal idag - men 60 kvm för 10.500 kr/mån kändes inte rimligt - så jag avböjde.

Jag börjar inte jobba förrän den 1:a augusti, vilket innebär att jag har lite andrum. Hur bör jag gå tillväga för att hitta en bostad med en rimlig månadshyra? Jag kan tänka mig andrahandskontrakt, geografisk position är inte alltför viktigt (kontoret är nära T-Centralen).

Har ni några rekommendationer, råd och tips utöver Blocket? Jag kikar på Wåhlin Fastigheter varje dag mellan 13-13.30 också, men de senaste två dagarna har inget dykt upp. Jag har även bett vänner och bekanta dela ut en status på FB, samt gått med i diverse grupper - men de annonserna som läggs ut får massiv respons. Förmodligen drunknar mina PM i ett hav med andras.

Jag kan förvisso pendla ca. 1.30 h till Stockholm varje dag, men det är inte en optimal lösning direkt.

All hjälp mottages!

Med vänlig hälsning,
Elvis

Permalänk
Medlem

Bostadsmarknaden i Storstockholm är totalt havererad och helt sjuk.

Kan köpa vara nått? alternativt har du fordon så du kan leta några mil ifrån typ söder om Södertälje, norr om Uppsala eller runt Norrtälje, eller västerut runt Enköping.

Om det är redan 1 Augusti så är det akutläge skulle jag vilja påstå

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I Stockholm (innanför tullarna och strax utanför) är det köpa som gäller, alternativt nåt 2:a-handskontrakt. Detta såvida du inte har lååång kötid eller kontakter. Det går att få tag på lägenheter i yttre förorterna. Fixakontraktet.se och liknande har ganska mycket som dyker upp. Gäller att vara först och sitta och bevaka sidan/telefonen. De aggregerar lägenheter från diverse hyresvärdar, så du kan komma runt deras pris om du orkar göra jobbet själv.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Pendla till en början medans du letar.

Men jag kan nog hålla med ggustavsson där det är akutläge, Tror förstahandskontrakten på hyresrätter har en väntetid på ca 8 år?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ska du ha en 2:a eller större hyffsat centralt (inne i Stockholm eller i närförorten) så är 10.000/månad tyvärr inte helt ovanligt.
Vill du bo mer rimligt så får du leta dig en bit utanför stockholm, behöver inte vara överdrivet långt bort men ändå en bit bort.
Vill du ha lägenhet snabbt är det nästan lättast att köpa en.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

1:a augusti? Andrum? Är det 1:a augusti om 10 år?

Är typ omöjligt att få förstahandskontrakt.

Många stora företag uttrycker sin frustration över just att de hittar perfekta utvecklare som inte bor i stockholm och fastän företagen är beredda att betala många tusen i månaden för bostad hittar de inga förstahandskontrakt.

Den här hemsidan har en bra lista på många av bostadsköerna och fastighetsägare i stockholm, du kan ju gå med i alla nu för att få något ordentligt om några år.

Såg nu att det är nära T-Centralen så du jobbar. Kolla efter bostäder som ligger längs pendeltågs linjen. Typ Rönninge/Södertälje/Handen/Västerhaninge/Bålsta.

Dold text
Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var för dyrt att köpa i Stockholm eller ens i förorterna. Köpte en lägenhet i centrala Södertälje. Gångavstånd till pendeln och man är i Stockholm väldigt fort. Dessutom trevligare att bo i en mindre stad med OK restaurangutbud än i en förort imo

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Att köpa en så småningom är nästan oundvikligt som jag ser det, men jag tänkte vänta till min provanställning övergår till en fast anställning i Februari-månad. Som det ser ut i dagsläget kan jag pendla ca. 1.30 h (en riktning), men det är ingen optimal lösning dock.

Jag behöver absolut inte bo innanför tullarna, jag är öppen för att bo överallt. Vill helst ha en egen lägenhet, behöver inte vara särskilt stort för den delen heller, men 10.500 kr/mån kändes orimligt.

Är det värt att ge 295 kr och hemsidan som nämndes ovan?

Permalänk
Medlem

Så länge du bosätter dig i närheten av pendeltåget så är det inga större problem att ta sig in till T-centralen. Ju längre bort du rör dig desto enklare blir det att hitta någonstans att bo, så det är väl bara att avväga mot hur lång restid du orkar ha till jobbet. Haninge är ett okej ställe att bo på, och så även Farsta (fast där är det rätt dyrt).

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger jag 1:a augusti är ingen framförhållning alls.
Har du tänkt köpa så finns det möjlighet att bo inneboende tills du har sparat ihop insatsen.

Stå i kö kommer ta tid även dessa spontana hyresrätter går snabbt åt.
Man kan väl säga såhär du har 1/50 varje gång.
10500 kr för 60kvm på ett bra område = dagens marknad...

Permalänk
Medlem

Sitter i lite samma sits, fast att jag har jobbat i Stockholm i över 1 år nu.
Och pendlar i ca 1:30 en sträcka.

Det är omöjligt att hitta en lägenhet i Stockholm om man inte har riktigt med tur eller kontakter som redan har foten inne i marknaden, med mera.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Ett bra tips som man kanske inte tänker på är att lägga upp en "sökande" annons på blocket. Jag fick typ 50 kontakter på en vecka, varav några var riktigt bra. Som jag förstod det så är det många som inte lägger ut sina 2:a handskontrakt på blocket för att de helt enkelt är för många oseriösa som kontaktar dom.

Sen måste jag säga att 10k för 60kvm är ett kap om det är innanför tullarna. Klart att det är mastigt att betala själv men det är dyrt i stockholm. Förstahandskontrakt på 50kvm kostar för min flickvän 8500kr.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

Hej!

Jag har nyligen fått jobb som IT-Konsult i Stockholm och skall således ta med mig mitt flyttlass dit.
Hittills har jag använt mig utav Blocket men inte fått någon respons ännu, fick förvisso ett samtal idag - men 60 kvm för 10.500 kr/mån kändes inte rimligt - så jag avböjde.

Jag börjar inte jobba förrän den 1:a augusti, vilket innebär att jag har lite andrum. Hur bör jag gå tillväga för att hitta en bostad med en rimlig månadshyra? Jag kan tänka mig andrahandskontrakt, geografisk position är inte alltför viktigt (kontoret är nära T-Centralen).

Har ni några rekommendationer, råd och tips utöver Blocket? Jag kikar på Wåhlin Fastigheter varje dag mellan 13-13.30 också, men de senaste två dagarna har inget dykt upp. Jag har även bett vänner och bekanta dela ut en status på FB, samt gått med i diverse grupper - men de annonserna som läggs ut får massiv respons. Förmodligen drunknar mina PM i ett hav med andras.

Jag kan förvisso pendla ca. 1.30 h till Stockholm varje dag, men det är inte en optimal lösning direkt.

All hjälp mottages!

Med vänlig hälsning,
Elvis

Om lägenheten var central så är det inte alls orimligt pris.
Jag betalar 7k för mina 39kvm och jag bor nästan längst ut på gröna linjen...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

10.5k för en 60m2 lägenhet är 'ingenting' i Stockholm i nuläget. Jag har kompisar som betalar 12.5K för knappt 40m2...

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av buurman:

10.5k för en 60m2 lägenhet är 'ingenting' i Stockholm i nuläget. Jag har kompisar som betalar 12.5K för knappt 40m2...

Precis. Nu skriver ju förvisso inte TS var den ligger, men 10k för 60kvm är ju fan kaffepengar.
Såg senast för ett par dagar sen en person i mitt facebook-flöde som hyr ut 23kvm vid st:eriksplan för 10k/mån.

Är det 60kvm innan tullarna för 10,5k/mån är det bara slå till direkt!
60kvm bor man ju LÄTT 2 pers på, så dryga 5k per månad i hyra är ju inget att bråka om.
Men som sagt, har mängder av vänner som pröjsar 10-15k ensamma i månaden.

Inflyttningen har drivit upp priserna till helt sjuka nivåer, klart det är orimligt och att man inte -vill- betala, men det är ju folk som vill flytta till Sthlm till varje pris som gör att det blivit såhär,,, Desperationen och stigande löner har ju gjort att folk utan problem lägger 50% av disponibel inkomst på hyran.
Bästa vore ju om folk kunde sluta flytta hit så vi kunde återfå en normal bostadsmarknad och slippa trängas i kommunaltrafiken.
Jag bitter? Javisst, för 10 år sen så kunde jag sitta ner och läsa tidningen på t-banan, i förrgår fick jag vänta 2 tåg innan jag ens kom med

Permalänk
Avstängd

10k är ingenting för den platsen och utrymme. Släktingen betalar ca 13k för sin 43kvm.

Permalänk
Medlem

Jag bor på Södermalm i en 1:a 24kvm bostadsrätt vid mariatorget. Får hur mycket reklam från olika mäklarbyråer som helst i brevlådan om att sälja. T.o.m ringer en och frågar om de får göra en kostnadsfri värdering. Efterfrågan att bo inom tullarna är just nu hur stor som helst.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Man får ta vad man får när det gäller Stockholm.
Jag fick nöja mig med att hyra 30 kvadrat för 7000:- i någons källare (Ovan jord tack och lov).

När man väl har en lägenhet kan man börja kolla på annat.
Ska du stanna länge i Stockholm bör du köpa en bostadsrätt efter ett tag, förstahandskontrakt är nästan omöjligt.

Permalänk
Medlem

Exakt, att vara kräsen är att bita sig själv i foten om man ska börja jobba inom kort. Alternativet är väl soffan hos nån kompis... vandrarhem...

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Precis. Nu skriver ju förvisso inte TS var den ligger, men 10k för 60kvm är ju fan kaffepengar.
Såg senast för ett par dagar sen en person i mitt facebook-flöde som hyr ut 23kvm vid st:eriksplan för 10k/mån.

Är det 60kvm innan tullarna för 10,5k/mån är det bara slå till direkt!
60kvm bor man ju LÄTT 2 pers på, så dryga 5k per månad i hyra är ju inget att bråka om.
Men som sagt, har mängder av vänner som pröjsar 10-15k ensamma i månaden.

Inflyttningen har drivit upp priserna till helt sjuka nivåer, klart det är orimligt och att man inte -vill- betala, men det är ju folk som vill flytta till Sthlm till varje pris som gör att det blivit såhär,,, Desperationen och stigande löner har ju gjort att folk utan problem lägger 50% av disponibel inkomst på hyran.
Bästa vore ju om folk kunde sluta flytta hit så vi kunde återfå en normal bostadsmarknad och slippa trängas i kommunaltrafiken.
Jag bitter? Javisst, för 10 år sen så kunde jag sitta ner och läsa tidningen på t-banan, i förrgår fick jag vänta 2 tåg innan jag ens kom med

Kan man inte tvinga upp lite folk till Norrland ? :0) Det börjar gå på samma håll här nere i Öresundsregionen. Mer eller mindre omöjligt att få tag på en lägenhet i centrala Malmö, Lund eller Helsingborg. För att inte snacka om bostadspriserna. Finns ju inte ett renoveringsobjekt (villa) för under 4 miljoner i tätortsområden i någon av de större städerna. Själv har jag pendlat (bil) mellan Helsingborg och Malmö i typ 15 år. Senaste 10 åren har trafiksituationen varit horribel, med trafikstockningar och olyckor dagligen.
Det tar mig lika lång tid att köra från Helsingborg till Malmö på morgonen som det sedan tar mig från Sydsvenskan(yttre delen/infart) till centrala Malmö.

Vi har väll i sverige störst yta per invånare i världen (typ) men ändå vill folk klumpa ihop sig på 3-4 ställen :0)

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

För 5 år sedan fick jag en liten lägenhet i en villa. Till ett ok pris på http://www.bostaddirekt.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elvis_z89:

Att köpa en så småningom är nästan oundvikligt som jag ser det, men jag tänkte vänta till min provanställning övergår till en fast anställning i Februari-månad. Som det ser ut i dagsläget kan jag pendla ca. 1.30 h (en riktning), men det är ingen optimal lösning dock.

Jag behöver absolut inte bo innanför tullarna, jag är öppen för att bo överallt. Vill helst ha en egen lägenhet, behöver inte vara särskilt stort för den delen heller, men 10.500 kr/mån kändes orimligt.

Är det värt att ge 295 kr och hemsidan som nämndes ovan?

Så är den bittra sanningen om bostadsmarknaden i Stockholm ser ut. Betala dyrt för ett andrahandskontrakt eller köp en bostadsrätt. Bostadsmarknaden har spårat ut totalt och vill du ha ett förstahandskontrakt utanför tullarna pratar vi om en kötid på +10år. Något så simpelt som den ocentrala kranskommunen Hallstavik i norra Roslagen(1,30h/håll med buss) har en ökad kötid på 125%(2,5-4år) för en bostad, mot tidigare 2månader för 1-1,5år sedan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Kan man inte tvinga upp lite folk till Norrland ? :0) Det börjar gå på samma håll här nere i Öresundsregionen. Mer eller mindre omöjligt att få tag på en lägenhet i centrala Malmö, Lund eller Helsingborg. För att inte snacka om bostadspriserna. Finns ju inte ett renoveringsobjekt (villa) för under 4 miljoner i tätortsområden i någon av de större städerna. Själv har jag pendlat (bil) mellan Helsingborg och Malmö i typ 15 år. Senaste 10 åren har trafiksituationen varit horribel, med trafikstockningar och olyckor dagligen.
Det tar mig lika lång tid att köra från Helsingborg till Malmö på morgonen som det sedan tar mig från Sydsvenskan(yttre delen/infart) till centrala Malmö.

Vi har väll i sverige störst yta per invånare i världen (typ) men ändå vill folk klumpa ihop sig på 3-4 ställen :0)

Verkligen! Jag bor ju enbart kvar för jag har familj, vänner och jobb här. Men hade fan aldrig kommit på tanken att flytta hit om jag inte kom härifrån. Funderar starkt på att flytta då jag är så less på det hela, men känner inte direkt nån ork att börja om med hela det sociala livet och sen behöva pendla "hem" för att träffa familjen.

Och denna "bostadsbrist" är väl en sanning med modifikation, skulle vara intressant att se hur bostadsbristen ser ut i Sverige som helhet.
Jag menar, från alla ställen där folk flyttar från borde det ju finnas massor av redan byggda fastigheter som nu står tomma?
"Vi måste byggaaaaa!!!!!!!!" är enda man hör från politiker angående storstäderna. Jaha, men allt som redan är byggt då? Som står och förfaller? Är det inte vettigare att försöka få folk att bo kvar / flytta in dit, än att bygga nytt?

Jag vet en polare som flyttade till en mindre stad för att plugga, där hände följande:
1. När han kommit in på skolan så började hyresvärdar skicka reklam TILL honom! Det gick att förhandla hyra eftersom alla ville ha hyresgäster. Det låter som en mer normal marknad.
2. Ett år efter att han flyttat in, blev folk tvångsförflyttade av hyresvärden. Han hade 3 hus med kanske 50% beläggning styck, så han fick flytta alla från 1 hus in i dom två andra för att kunna stänga ner ett av husen helt, eftersom underhåll och uppvärmning inte lönade sig. Det är tamejfan sjukt.
Men visst, för all del, det måste ju byggas mer hus för det är bostadsbrist!!! Right....

Skrivet av Peppar2014:

Så är den bittra sanningen om bostadsmarknaden i Stockholm ser ut. Betala dyrt för ett andrahandskontrakt eller köp en bostadsrätt. Bostadsmarknaden har spårat ut totalt och vill du ha ett förstahandskontrakt utanför tullarna pratar vi om en kötid på +10år. Något så simpelt som den ocentrala kranskommunen Hallstavik i norra Roslagen(1,30h/håll med buss) har en ökad kötid på 125%(2,5-4år) för en bostad, mot tidigare 2månader för 1-1,5år sedan.

Problemet med att köpa är ju ofta kontantinsatsen. Den är det enda skälet idag (med dagens låga räntor) till att hyrespriserna kan vara såpass höga. Folk som inte har kapital att hosta upp 15% insats har ju inget annat val än att hyra.
Det är så sjukt att något så grundläggande som boende har blivit svenssons både största affär i livet, men även källa till inkomst.
Många jag känner har tjänat mer stålar på värdeökningen i sina lägenheter än vad dom gjort av inkomst i arbete...

Permalänk
Medlem

En klasskamrat till mig tog lån och köpte en liten etta lägenhet för runt 1.4Miljoner, han bara skrattade och sa att han kunde ha köpt ett fint litet hus för de pengarna i staden han växte upp. Han hade inte körkort så hans pendlings tid till arbetet låg fortfarande runt 45 minuter med buss.

Du får nog börja titta på utanför Stockholm med en pendlings tid på runt 35-45 minuter, särskilt om du vill hitta billigare boende. En sak att tänka på är att du kommer tjäna mer i Stockholm, typ du kanske har en ingångs lön direkt från plugget på kanske 25k - 27k, men om du tar arbete i en mindre stad så kanske du får 20k-22k. Så rent ekonomiskt så kommer det jämna ut sig.

Permalänk
Medlem

@Elvis_z89: Vänta på ett förstahandskontrakt, går snabbt i innerstan: http://www.svd.se/koar-halva-vuxna-livet-for-en-hyresratt

Hyra in sig hos någon är nog det enda vettiga, kostar väl 6-8000 för ett rum men men...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

10 500 för 60kvm är grymt bra i innerstan, bra i närförort och hyfsat i ytterstad. Bara att nappa, jesus vad bortskämda folk är ute i landet. De nya hyresrätterna i fruängen kostar omkring 10k för en tvåa, de i hjorthagen kostar 19k för en fyra och 17k för en trea. Välkommen till stan!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

jesus vad bortskämda folk är ute i landet. De nya hyresrätterna i fruängen kostar omkring 10k för en tvåa, de i hjorthagen kostar 19k för en fyra och 17k för en trea. Välkommen till stan!

Vi på "landet" kanske är bortskämda, jag betalar under 6k för en trea

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

10 500 för 60kvm är grymt bra i innerstan, bra i närförort och hyfsat i ytterstad. Bara att nappa, jesus vad bortskämda folk är ute i landet. De nya hyresrätterna i fruängen kostar omkring 10k för en tvåa, de i hjorthagen kostar 19k för en fyra och 17k för en trea. Välkommen till stan!

Helt rätt.

Här har vi vad man får betala för nybyggt inne i stan:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/inflyttning-pagar-i-sto...

Citat:

Inget för skrala bankkonton

Och det är knappast några fattiglappar som tar plats här. Hyrorna är rekordhöga för att vara ett kommunalt nybygge.

Ettorna kostar mellan 9 100 och 10 800 kronor per månad och treorna mellan 14 700 och 18 900 kronor per månad.

En femma går loss på mellan 20 300 – och 22 800 kronor i månaden.

Men prislapparna har inte varit avskräckande. Efterfrågan har varit mycket stor. Nära 4 500 anmälde intresse för de första 120 lägenheterna som lagts ut på bostadsförmedlingen.

Men jag tycker inte det är dyrt, 9k för en etta, då har dom investeringskostnader för att nybygga med top-notch-standard och sen markpriset ovanpå det. Imponerande att nån öht bryr sig om att bygga hyresrätter, undra vad återbetalningstiden är? 50 år?
Bättre bara bygga bostadsrätt och cäsha in direkt.
Är mest 1:orna som är orimliga, en femma för typ 20kkr är ju inget problem om man är två och delar, 10k var...

Skrivet av VexedRelic:

Vi på "landet" kanske är bortskämda, jag betalar under 6k för en trea

Haha ja, jävlar vad ni måste driva runt Sveriges konsumtion!
Jag menar, jag har polare som har runt 400kkr i lån för sina typ 2-3-4:or ute i landet
Med dagens ränta på runt 1% så blir det ju fasen bara 4000:- om året i räntekostnad?
Så jävla sjukt.. lite avgift på det och så har man en boendekostnad på kanske 2000:- i månaden Blir mycket pengar över att tjacka några Geforce Titans för

Edit:
Sist men inte minst måste man förstå att lönerna i Stockholm (för välutbildat/bra folk) är sjuka. Kolla lönetråden här på Swec bara.
Jag skulle säga att lönerna i min vänskapskrets (folk är mellan 30-40 år) i snitt ligger på 45kkr.
Så är man ett par drar man utan problem 80-100kkr i månaden, skattat och klart är det väl iaf 50kkr.. Då är det inga problem att pröjsa 20kkr i hyra.

Permalänk
Medlem

10k för 60kvm låter helt ok i mina öron. Beror ju lite på vart det är vilket inte framgick. En kollega hyr 30kvm på Söder för 10k och det känns rimligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

10.5 för innerstan 60 kvadrat känns väldigt liten, korridorsrum i lund utan kök kostar fan 4000 i månaden för 20 kvadrat...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl