Lenovo avtäcker datorstickan Ideacenter Stick 300 med Windows 8.1 för 1 500 kronor

Permalänk

Själv är jag nog mest intresserad av denna produkt om man kan lägga in Linux (Ubuntu/Mint) eller liknande för att göra TV'n jättesmart.
Windows-licensen hade jag gärna velat använda på min nästa speldator då min gamla blockeras av ungarna allt som oftast...

Permalänk
Avstängd

Ingen IP68 klassning, ingen Bluetooth 4.1.
Mycket dyrare än Raspberry Pi.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tullen:

Aldrig fattat poängen med dessa. Man får ju en surfplatta med samma spec för samma peng. Då kan man ju använda den såhär och som surfplatta. Är det något jag missar?

Olika produkter för olika tillämpningar. Inte lika smidigt att trycka in en surfplatta i HDMI-kontakten bakom TVn. Bara att hitta en surfplatta med HDMI i låga prisklasserna är inte lätt. Sen en som dessutom har USB utöver det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Aldrig fattat poängen med dessa. Man får ju en surfplatta med samma spec för samma peng. Då kan man ju använda den såhär och som surfplatta. Är det något jag missar?

Min surfplatta är inte 67 tum men det kanske din är

Jag har en Intel Compute Stick med 2 GB Ram och Windows 8.
Har installerat och kört både Kodi och Plex Home Media Center. Båda fungerar utan några problem.
En USB-anslutning till hade inte skadat fick köpa till en mini-USBhubb. Det som var lite tråkigt var att den inte går att driva med USB-utgången som sitter på TVn. Det löste sig genom att köpa en såndär 15Ah PowerPack

Det jag inte provat är en USB till LAN adapter.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Ingen IP68 klassning, ingen Bluetooth 4.1.
Mycket dyrare än Raspberry Pi.

Men den är mycket billigare än en Alienware Area-51 (http://www.dell.com/se/p/alienware-area51-r2/pd?oc=d00aw51r25...)

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Alltså. Det finns mobiler med 4GB ram, ändå ska de envisas med att bara trycka i två värdelösa GB i en produkt som t.o.m. kör Windows?

Min stationära dator med Windows 10 drar mindre ramminne än min Androidmobil med Lollipop överlag och då har jag ändå igång 10-15 program i bakgrunden. Självklart sticker det iväg vid flera flickar i webbläsaren eller spel såklart men ändå.

Personligen köper jag inte en sticka med 2GB heller, för begränsat för ett fullt desktop, 4GB minimum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Alltså. Det finns mobiler med 4GB ram, ändå ska de envisas med att bara trycka i två värdelösa GB i en produkt som t.o.m. kör Windows?

...och 802.11n, helt värdelöst. Men det är väl det absolut billigaste skitet som huserar i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...och 802.11n, helt värdelöst. Men det är väl det absolut billigaste skitet som huserar i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du lust att utveckla?

802.11n över 5GHz står sig jättebra, fortfarande. Jag har absolut inga problem att få ut en bra bit över 100mbit i hela min lägenhet. Då använder jag trots allt en macbook från 2010.

Däremot kan jag hålla med om att det är jättetrist att se endast 2.4GHz 802.11n. 2.4GHz-bandet är inte heller det långsamt i en ostörd miljö, tyvärr är det oftast väldigt mycket brus i luften om man bor inne i stan.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av adamq10:

Har du lust att utveckla?

802.11n över 5GHz står sig jättebra, fortfarande. Jag har absolut inga problem att få ut en bra bit över 100mbit i hela min lägenhet. Då använder jag trots allt en macbook från 2010.

Däremot kan jag hålla med om att det är jättetrist att se endast 2.4GHz 802.11n. 2.4GHz-bandet är inte heller det långsamt i en ostörd miljö, tyvärr är det oftast väldigt mycket brus i luften om man bor inne i stan.

5 GHz är inte bara guld och gröna skogar då det har sämre räckvidd. I ac har de ändrat en del annat för att motverka det. Hur som helst håller jag med om att n räcker långt. Ett problem är att Intel Compute Stick har väldigt dåligt WLAN vilket är tråkigt. Speciellt då Intel har bra nätverkskretsar i sortimentet. Risken är att det är samma dåliga WLAN i den här. Väldigt tråkigt att Intel valde att snåla på nätverket, speciellt när det saknas ethernet så att WLAN är enda alternativet. Jag hoppas att de tar till sig av kritiken och ser till att slänga in en ordentligt nätverkskrets till nästa version. Hoppas på Cherrytrail, 4 GB RAM och en av deras bättre WLAN. De får gärna peta upp priset till 2000 kr då. Bättre att lägga 2000 kr på en bra produkt än 1500 kr på något som inte riktigt gör det man kan förvänta sig. Eller ja, kan tänka mig en billigare version också för de som prioriterar pris före VRAM och WLAN.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamq10:

Har du lust att utveckla?

802.11n över 5GHz står sig jättebra, fortfarande. Jag har absolut inga problem att få ut en bra bit över 100mbit i hela min lägenhet. Då använder jag trots allt en macbook från 2010.

Däremot kan jag hålla med om att det är jättetrist att se endast 2.4GHz 802.11n. 2.4GHz-bandet är inte heller det långsamt i en ostörd miljö, tyvärr är det oftast väldigt mycket brus i luften om man bor inne i stan.

Du svarade på din egen fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Du svarade på din egen fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

802.11n är dåligt för att Lenovo väljer att endast stoppa i 2.4GHz? Det är väl knappast 802.11n det är fel på eller?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamq10:

802.11n är dåligt för att Lenovo väljer att endast stoppa i 2.4GHz? Det är väl knappast 802.11n det är fel på eller?

Min poäng är att det är dåligt. .ac har funnits hur länge som helst och det finns inga ursäkter att inte använda det.

Edit: första träffen efter en sökning.

http://mobile.extremetech.com/latest/252-what-is-802-dot-11ac...

Visst, det räcker kanske inte lika långt, men om man bor i ett befolkat område kan bandet slås ut av många andra enheter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Min poäng är att det är dåligt. .ac har funnits hur länge som helst och det finns inga ursäkter att inte använda det.

Edit: första träffen efter en sökning.

http://mobile.extremetech.com/latest/252-what-is-802-dot-11ac...

Visst, det räcker kanske inte lika långt, men om man bor i ett befolkat område kan bandet slås ut av många andra enheter.

Problemet är inte avsaknaden av ac, problemet är avsaknaden av ett vettigt trådlöst nätverkskort.

Nästa steg är väl att se till att det finns i routrar också vilket fortfarande år dåligt. Vi har ju inte ens ordentligt gigabit LAN i routrar än. Sen är det en sanning med modifikation att säga att det funnits hur länge som helst. Specifikationerna spikades i januari 2014.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Aldrig fattat poängen med dessa. Man får ju en surfplatta med samma spec för samma peng. Då kan man ju använda den såhär och som surfplatta. Är det något jag missar?

Installera kodi och du har en riktigt Nice tv.

Hur står denna mot en raspberry 2?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Min poäng är att det är dåligt. .ac har funnits hur länge som helst och det finns inga ursäkter att inte använda det.

Edit: första träffen efter en sökning.

http://mobile.extremetech.com/latest/252-what-is-802-dot-11ac...

Visst, det räcker kanske inte lika långt, men om man bor i ett befolkat område kan bandet slås ut av många andra enheter.

Jag har koll på vad som skiljer 802.11n och 802.11ac. Men när någon säger "802.11n suger" kan man ofta utgå från att det är någon som endast kört "150mbit" över 20MHz/2.4GHz-nätet. (gärna med 300mbit-hårdvara).

802.11n kan vara så mycket mer beroende på vilken hårdvara man pratar om.
Det är rejäl skillnad på 3x3 mimo på 5GHz och 1x1 på 2.4GHz, men båda räknas till 802.11n.

Mycket som är valbara funktioner i 802.11n blev obligatoriska funktioner i 802.11ac. Istället för att läsa en artikel som fokuserar på specifikationer är det vettigare att titta på vilken hårdvara som finns tillgänglig och vad den kan utföra för en setup som kommer likna vad du har hemma.

Det självklara svaret till varför det inte är 802.11ac är att det är dyrare att ha stöd för två band än ett band.
Tyvärr blev aldrig 2.4+5GHz ett krav för 802.11n, vilket det blev för 802.11ac.

Med andra ord, ska du ha en billig wlan-modul, så är inte 802.11ac ett alternativ, eftersom det har tvång på båda banden.
Således blir det alltså 802.11n på 2.4GHz, även om motsvarande 802.11ac-produkt hade kunnat prestera något bättre på 2.4GHz.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kunde dom inte klämma in något som är mer användbart än en högtalare? Du använder knappast ljudet från denna om du kopplar in den i en TV med eget uttag. Kunde väl ha klämt in ett till USB-uttag istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

Kunde dom inte klämma in något som är mer användbart än en högtalare? Du använder knappast ljudet från denna om du kopplar in den i en TV med eget uttag. Kunde väl ha klämt in ett till USB-uttag istället?

Skulle väl kunna plugga den direkt i en bildskärm iofs? Men då man för privat bruk kanske helst sätter en sådan här i sin TV så håller jag med.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: Jag vet inte riktigt om jag talar ut skägget nu men är det inte vanligtvis så att en datorskärm har uttag för ljud också? 3.5mm till exempelt?

Annars kan jag tycka att ljudmässigt hade det varit bättre med en 3.5mm på stickan så man kunde koppla in headset med 3.5mm kontakt/adapter, eller ett extra USB-uttag för USB-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoster:

@Zicsoen: Jag vet inte riktigt om jag talar ut skägget nu men är det inte vanligtvis så att en datorskärm har uttag för ljud också? 3.5mm till exempelt?

Annars kan jag tycka att ljudmässigt hade det varit bättre med en 3.5mm på stickan så man kunde koppla in headset med 3.5mm kontakt/adapter, eller ett extra USB-uttag för USB-headset.

Nja, tror inte jag sett några högtalare på en ny skärm på typ tio år eller nåt. Åtminstone inte på de som jag har köpt. Däremot är det ju vanligare med inbyggda USB-hubbar på datorskärmarna eller på deras stativ idag. Finns ju gott om headsets med USB-kontakt idag också.

Edit: Kom iofs på att jag nog sett någon enstaka färdigbyggd OEM-dator där det följde med högtalare som skulle gå att fästa på bildskärmen. Även det var ganska många år sedan men en och annan tillverkare kanske fortfarande gör på detta viset, vad vet jag.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: Personligen skulle jag nog sattsat på ett extra USB uttag samt ett 3.5mm uttag för ev. headset. Hade gärna sett att stickan var lite större och kostade någon hundralapp till om de bytte ut högtalarna mot ett extra USB-uttag samt ett 3.5mm uttag för headset/högtalare. Tror det hade varit bättre.

Permalänk
Medlem

@hoster ja, oavsett vad det är för enhet är det sällan dåligt om det finns många möjligheter när det gäller I/O-kontakter. Ingen aning om det kan påverka något med värmeutvecklingen på så här små enheter dock. Man får väl se vad som kommer med tiden helt enkelt, någon tillverkare lär väl försöka pimpa de här enheterna ytterligare men man får väl se vad vidare utsmyckning gör med priset i så fall. 1500kr är ändå i högsta laget med vad man kanske är beredd att lägga på något sådant här, annars kan man likaväl lägga pengarna på en mindre surfplatta eller dylikt.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

@hoster ja, oavsett vad det är för enhet är det sällan dåligt om det finns många möjligheter när det gäller I/O-kontakter. Ingen aning om det kan påverka något med värmeutvecklingen på så här små enheter dock. Man får väl se vad som kommer med tiden helt enkelt, någon tillverkare lär väl försöka pimpa de här enheterna ytterligare men man får väl se vad vidare utsmyckning gör med priset i så fall. 1500kr är ändå i högsta laget med vad man kanske är beredd att lägga på något sådant här, annars kan man likaväl lägga pengarna på en mindre surfplatta eller dylikt.

Fast en surfplatta i samma prisklass har ju knappast bättre anslutningsmöjligheter. Hur många surfplattor har möjlighet till HDMI? Hur många har mer än en USB-kontakt som även ska räcka till laddning? Är det anslutningar som är viktigt är en NUC eller liknande ett bättre alternativ. Lite dyrare men samtidigt mer prestanda. Eller för den delen en ARM-baserad enkortsdator om man klarar sig utan Windows. Ska bli intressant att se hur ARM-versionen av Windows 10 fungerar på Raspberry Pi 2 sen. Framförallt hur mjukvarustödet kommer se ut.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast en surfplatta i samma prisklass har ju knappast bättre anslutningsmöjligheter. Hur många surfplattor har möjlighet till HDMI? Hur många har mer än en USB-kontakt som även ska räcka till laddning? Är det anslutningar som är viktigt är en NUC eller liknande ett bättre alternativ. Lite dyrare men samtidigt mer prestanda. Eller för den delen en ARM-baserad enkortsdator om man klarar sig utan Windows. Ska bli intressant att se hur ARM-versionen av Windows 10 fungerar på Raspberry Pi 2 sen. Framförallt hur mjukvarustödet kommer se ut.

Nu skrev jag ju "surfplatta eller dylikt", där jag tänkte att "dylikt" skulle få täcka upp för andra enheter men jag kunde absolut varit tydligare i min formulering. Inte heller menade jag surfplattor eller dylikt för 1500kr, utan dyrare sådana om utifall att fler anslutningar på en sådan här sticka skulle innebära ett ökat pris.
För att förtydliga så var poängen helt enkelt att det finns liten mening med att köpa en sådan här sticka om de är för dyra. Då kan man likaväl köpa något annat som även det är enkelt att flytta med sig vid behov.
1500kr anser jag därför vara i princip vad man som mest kan tänka sig betala för en sådan här sticka och om fler anslutningar på stickan skulle innebära en prisökning så väljer man väl rimligen en annan typ av enhet istället, precis som du säger.

I övrigt; Ja, jag ser också fram emot att se hur Windows 10 kommer se ut på Raspberry Pi 2. Har nyligen flyttat och har mina funderingar på om en sådan skulle vara lösningen jag söker i mitt nya vardagsrum men det återstår att se, har fortfarande lite väggar att måla innan man dyker djupare i den saken.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Kanske redan blivit svarat på, men hur styr jag runt i Windows efter att kopplat in denna i tvn då? :S

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zicsoen:

Nu skrev jag ju "surfplatta eller dylikt", där jag tänkte att "dylikt" skulle få täcka upp för andra enheter men jag kunde absolut varit tydligare i min formulering. Inte heller menade jag surfplattor eller dylikt för 1500kr, utan dyrare sådana om utifall att fler anslutningar på en sådan här sticka skulle innebära ett ökat pris.
För att förtydliga så var poängen helt enkelt att det finns liten mening med att köpa en sådan här sticka om de är för dyra. Då kan man likaväl köpa något annat som även det är enkelt att flytta med sig vid behov.
1500kr anser jag därför vara i princip vad man som mest kan tänka sig betala för en sådan här sticka och om fler anslutningar på stickan skulle innebära en prisökning så väljer man väl rimligen en annan typ av enhet istället, precis som du säger.

I övrigt; Ja, jag ser också fram emot att se hur Windows 10 kommer se ut på Raspberry Pi 2. Har nyligen flyttat och har mina funderingar på om en sådan skulle vara lösningen jag söker i mitt nya vardagsrum men det återstår att se, har fortfarande lite väggar att måla innan man dyker djupare i den saken.

Jag är inte övertygad om att priset är den enda anledningen till att köra en dator i den här formfaktorn. Själva formfaktorn i sig är intressant. Jag hade gärna sett en enhet i en lite högre prisklass med dubbla lagringen, dubbelt RAM och ett bättre trådlöst nätverkskort. Just nu verkar de ha kompromissat så mycket på prestandan att den är svår att använda, allt för att hålla priset nere. Nätverket är rent ut sagt dåligt, 32 GB är lite för lite för Windows om man vill ha lite program också. 2 GB RAM är också i snålaste laget även om det kanske räcker längre fram med Windows 10. Jag har kört Windows 7 med 2 GB RAM och det var mer eller mindre oanvändbart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

32 GB är lite för lite för Windows om man vill ha lite program också.

Undrade faktiskt själv hur de tänkt att detta skulle fungera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hoster:

Undrade faktiskt själv hur de tänkt att detta skulle fungera.

Det fungerar väl om man är noga med vad man gör och ser till att rensa uppdateringar och annat. Men det är ju inte roligt att behöva hålla på och pilla bara för att få plats med OS. SD-kort hjälper ju för filer men man vill inte köra några program där. Jag tror helt enkelt att de gjorde allt de kunde för att få in den på 150 USD och då fick det bli som det blev.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: - högtalare, + minne?

Hur mycket mer minne tror du man kunde fått in om man skippade dem? För samma pris, det vill säga? Inte mycket, antar jag.

Är det något som har koll på hur mycket företag vanligtvis slänger ut på datorutrustning? Kan tänka mig att en liten sticka som denna vore ett smidigt alternativ för Call Centers och liknande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hoster:

@Zotamedu: - högtalare, + minne?

Hur mycket mer minne tror du man kunde fått in om man skippade dem? För samma pris, det vill säga? Inte mycket, antar jag.

Är det något som har koll på hur mycket företag vanligtvis slänger ut på datorutrustning? Kan tänka mig att en liten sticka som denna vore ett smidigt alternativ för Call Centers och liknande.

En så liten högtalare lär inte kosta många öre så det lär inte räcka till något extra minne alls. Varken RAM eller flash.

Tror inte att företag vill använda den här som desktop. Mot företag är den mer inriktar för skyltning och liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vill nu har denna till HTPC så överväg Raspberry Pi 2.0 istället. 1/3 av priset och funkar bra med t.ex. Kodi för media.

Denna sticka är mer om man vill ha en surf/arbetsdator för enklare sysslor.