Rekommendera solcellsladdare

Permalänk
Medlem

Rekommendera solcellsladdare

Nu när det är sommar och man ofta är ute i fält tänkte jag det kunde vara användbart med en solcellsladdare. Frågan är vilken? Jag har kollat runt lite, de verkar variera väldigt mycket i pris, allt ifrån hundra till flera tusen kronor. Jag hade kanske tänkt lägga några hundralappar max. Kan man få en bra under 300? Vill mest ha den som backup i nödfall om batteriet på telefonen tar slut. Någon som kan rekommendera någon? Gärna lätt vikt och liten så att den är lätt att bära med sig.

Visa signatur

Magic is the bloodstream of the universe.
Forget all you know - or think you know.
All that you require is your intuition.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Goblim:

Nu när det är sommar och man ofta är ute i fält tänkte jag det kunde vara användbart med en solcellsladdare. Frågan är vilken? Jag har kollat runt lite, de verkar variera väldigt mycket i pris, allt ifrån hundra till flera tusen kronor. Jag hade kanske tänkt lägga några hundralappar max. Kan man få en bra under 300? Vill mest ha den som backup i nödfall om batteriet på telefonen tar slut. Någon som kan rekommendera någon? Gärna lätt vikt och liten så att den är lätt att bära med sig.

skaffa en powerbank istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag känner till powerbank, men nu skulle jag vilja ha just en solcellsladdare. Om det finns powerbanker som går att ladda upp med solceller funkar det också.

Visa signatur

Magic is the bloodstream of the universe.
Forget all you know - or think you know.
All that you require is your intuition.

Permalänk

Har du testat en solcellsladdare innan? de fungerar jättedåligt och du överskattar nog deras kapacitet. Sen är solljus ett osäkert kort att satsa på

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Goblim:

Jag känner till powerbank, men nu skulle jag vilja ha just en solcellsladdare. Om det finns powerbanker som går att ladda upp med solceller funkar det också.

Ja det finns flera powerbanks med inbyggda solceller typ http://www.amazon.com/Universal-10000mAh-Portable-External-Bl... men solcellerna brukar vara för "nödfall" så ska du ha bra kapacitet får du välja nått med större area, nått hopvikbart typ http://www.ebay.com/itm/18V-28W-Solar-USB-Panel-Battery-Power...
Man kan iofs ladda en powerbank också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänker även jag powerbank/powerpack.

Man kan få ett deltaco på 15600mah för under 300:- vilket inte är illa. Ett sådant väger ca 300gram och laddar mobilen väldigt många gånger. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768625 (inet 299:-, fri frakt sweclockers)

Såvida man inte ska vara ute väldigt länge, typ över 1 månad, så skulle jag hellre köpa typ tidigare nämnda powerpack. Med det så vet jag att jag får garanterat typ 6 laddningar i min mobil, vilket om man hushåller rejält räcker till kanske 1 månads total drifttid inräknat att man börjar med sin egen mobil redan laddad. (tänk totalt 7 laddningar vilket blir en laddning var 4e dag, vilket bör hålla om man snålar rejält.)

Solceller är ruskigt inneffektiva, och enda fördelen här är att de aldrig tar slut. Åandrasidan är de aldrig speciellt bra, och för att ladda upp en hel telefon med en liten solcell panel får man säkert ladda just i 3-4 dagar för att få en laddning till mobilen, svårt om man måste använda sin mobil under tiden eller inte är stationär på samma plats. Då fixar powerpacket samma resultat, men utan att man måste ha tillgång till sol.

1 mer realistiska scenarion, där man kanske inte är ute i en hel månad utan el (utan kanske 1 vecka?) så får du ju hela 1 laddning per dag med powepacken, och då kan man ju köra på exakt som vanligt.

Ovanstående räknat på en normal smartphone med runt 2000mah batteri. Använder man en modern "dumbphone" som har en passningstid på 1 månad per laddning (och ett mindre batteri på runt 1000mah som gör att man kan ladda den fler gånger innan powerpacket tar slut) så räcker det hela ju närmare ett år istället. (tänk 12 laddningar och 1 månad per laddning, standby...)