Permalänk

Kan jag överklocka?

Hej

Ska beställa en Noctua D15 cpu kylare då jag har planer på att överklocka.
Det jag nu undrar är om mina andra komponenter kommer klara överklockning utan problem.
Här är mina dator specs:

CPU: Intel i5 4690k 3,5ghz
GPU: Msi gtx 970 reference stil
RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB
MODERKORT: Asus z97p (Osäker på om de klarar klockning :/)
PSU: Cooler master G650M
CPU kylare: Intel original (Snart en noctua D15)

Vad tror ni om mitt moderkort, kommer de klara överklockning? Och hur kommer det andra komponenterna funka?

Ha en go helg
//Victor

Permalänk
Medlem

@Victor Larsson:

Ja det går bra, du har en k cpu som är upplåst och z-97 moderkort stödjer överklockning, även gpu. Läs guiden här på sweclockers om överklockning och kör på! d15 är en mycket kompetent kylare!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kommer inte vara några problem, räkna inte med några större prestandavinster i spel utöver några få väldigt CPU-tunga dock då du har en mycket kompetent processor som kan driva grafikkortet utan problem även i stock.
Men har man moderkort och processor som kan klockas så är det klart man ska göra det

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE:

Klock gör realtivt storskillnad på nya spel faktiskt! Fattar din mening men många nya spel är ganska cpu tunga, min cpu som är 3570 går i 4.4 och mitt överklockad 290 som presterar över 970 stock, cpu ligger i gta ca 95-100 % och likadant för gpu, likadant i witcher 3! Så överklockning ger en bra boost i nyare spel ! Vilket är najs :=)

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Du kan klocka grafikkortet en del också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@TiasE:

Klock gör realtivt storskillnad på nya spel faktiskt! Fattar din mening men många nya spel är ganska cpu tunga, min cpu som är 3570 går i 4.4 och mitt överklockad 290 som presterar över 970 stock, cpu ligger i gta ca 95-100 % och likadant för gpu, likadant i witcher 3! Så överklockning ger en bra boost i nyare spel ! Vilket är najs :=)

Huh ok, min klockade 2500k pendlar mellan 50-60% medans GPU ligger på 100% när jag kör Witcher3
GTA5 däremot är ju en ganska känd CPU tung titel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Gött o höra! Då blir de antagligen att överklocka processorn en del framöver Kanske tom grafikkortet, men där har jag ingen som helst aning om hur det går till. Antar att det är msi afterburner man använder då?

Permalänk
Medlem

@TiasE:

Hmm strange, får kolla det sen kanske bara kollade peaken på witcher 3! Men har nästan allt på högsta så, men vet inte stabilt 60 fps åtminstone det är det viktiga

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Victor Larsson:

Ajjemän, ökar minne och klocken på den, ökar lite volt också, stresstestar typ ungine heaven, kollar temps etc och håller på tills du har en stabil klock du känner dig trygg med! Jag fick en stabil klock på mitt 290 150 mhz högre än vad jag kör men tempsen drar iväg lite väl högt tycker jag så sänkte! Bara att återkoppla och be om hjälp om det behövs, överklocka är bland det roligaste!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@Victor Larsson:

Ajjemän, ökar minne och klocken på den, ökar lite volt också, stresstestar typ ungine heaven, kollar temps etc och håller på tills du har en stabil klock du känner dig trygg med! Jag fick en stabil klock på mitt 290 150 mhz högre än vad jag kör men tempsen drar iväg lite väl högt tycker jag så sänkte! Bara att återkoppla och be om hjälp om det behövs, överklocka är bland det roligaste!

Kul Kan dock säga att jag inte har msi gtx 970 gaming, utan jag har denna variant https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-970-4gb/824864 med en reference stil Tror du fortfarande att jag kan överklocka?

Permalänk
Medlem

@Victor Larsson:

Du kommer kunna överklocka men inte lika mycket som med en bättre kylare men överklocka kommer du kunna göra, 970 går såpass svalt och referenskylaren gör ett bra jobb!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@TiasE:

Hmm strange, får kolla det sen kanske bara kollade peaken på witcher 3! Men har nästan allt på högsta så, men vet inte stabilt 60 fps åtminstone det är det viktiga

Yes, det är det viktiga

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket du har läst på om överklockning innan, men "cache" som det kallas på asus är totalt meningslöst, så låt den vara på default men sätt den inte som auto, sätt 35. Cachen gör inte ett smak rent prestanda mässigt och i vissa fall kan du till och med få en stabil överklock genom att sänka den 1 steg.

Stresstesta aldrig med Prime95,IBT,OCCT som använder AVX med adaptive din volt kommer åka upp mot 1.5 vcore även om du har satt 1.2 vcore

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Vet inte hur mycket du har läst på om överklockning innan, men "cache" som det kallas på asus är totalt meningslöst, så låt den vara på default men sätt den inte som auto, sätt 35. Cachen gör inte ett smak rent prestanda mässigt och i vissa fall kan du till och med få en stabil överklock genom att sänka den 1 steg.

Stresstesta aldrig med Prime95,IBT,OCCT som använder AVX med adaptive din volt kommer åka upp mot 1.5 vcore även om du har satt 1.2 vcore

Bra att veta. När jag ska klocka i bios, vad är de jag ska ända? Vill få upp min 4690k till ca 4,2ghz. Blir de lagom me runt 1.2 vcore då? Och är de nåt mer jag ska ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Bra att veta. När jag ska klocka i bios, vad är de jag ska ända? Vill få upp min 4690k till ca 4,2ghz. Blir de lagom me runt 1.2 vcore då? Och är de nåt mer jag ska ändra?

Vcore testar man sig fram vad som är lagom det är därför man gör stresstest för att se om det är tillräckligt. Man sätter önskad hz sen testar sig fram i vcore lågt till högt. Nej bara det du ändrar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av agitax:

Vcore testar man sig fram vad som är lagom det är därför man gör stresstest för att se om det är tillräckligt. Man sätter önskad hz sen testar sig fram i vcore lågt till högt. Nej bara det du ändrar

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, är det inte svårare en så? Då sätter jag hz 4,2 sedan börjar jag med vcore på 1.2 och utgår jag efter de
Vad ska man köra för program under stress test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Aha, är det inte svårare en så? Då sätter jag hz 4,2 sedan börjar jag med vcore på 1.2 och utgår jag efter de
Vad ska man köra för program under stress test?

Intelburntest eller prime95 e bra. Exeo sa dock att det inte är bra för de använder avx men jag tror det bara är under fpu test så det spelar ingen roll annars kan du köra v26.6 av prime95 utan avx

Kör Intelburntest+hwinfo bra och enkelt enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor Larsson:

Bra att veta. När jag ska klocka i bios, vad är de jag ska ända? Vill få upp min 4690k till ca 4,2ghz. Blir de lagom me runt 1.2 vcore då? Och är de nåt mer jag ska ändra?

Min default vcore låg på 1.05, just nu kör jag 4.1Ghz på ca (1.09 enligt hwinfo som min max (inräknat 0.02 som läggs på, satt 1.07 i bios)) vcore, men går jag över 4.1 så känns det som ett rejält hopp i vcore, och jag är lite feg av mig vad det gäller volten även om den jag kör är riktigt låg, sätter jag tillbaka default så är ju boosten 3.9Ghz och då sätter den 1.13-1.15vcore om jag vill minnas rätt. Har min cache på 8 min och 34 max, satt en fast volt på 1.05 vilket är 0.15v mindre än vad default värde är.

Jag har i stort sätt satt allt på moderkortet (Gene VII) på default och allt jag har pillat på är cache,multi och respektive volt, och kör på offset

men för att komma upp i 4.4-4-6 brukar ligga runt 1.20-1.30

http://www.overclock.net/t/1411077/haswell-overclocking-guide... mycket bra guide, vart jag har tagit infon som jag skrivit