Copyswede vinner mot Sony i hovrätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Nej. Hade systemet varit korrupt hade bolagen vunnit mot copyswede. Det är ett bevis på långsam lagstiftningsprocess samt politisk ovilja.

Det fanns en tanke bakom lagen på LP- och kassett-tiden, men den tekniska utvecklingen strömning mm har har ju för många gjort själva lagringen av materialet onödig.

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur fan kopierade du LP?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Och hur fan kopierade du LP?

LP till kassett

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Sverige...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Så bara för att dubbelkolla. Det är alltså okej om jag köpen en hårddisk varpå jag privatkopierar alla mina DVD-filmer. Dessa kompierade filmer kan jag sedan dela med mina vänner?
Hell yeah, alla ni på sweclockers är mina vänner såklart! Plex-server incoming!

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Så bara för att dubbelkolla. Det är alltså okej om jag köpen en hårddisk varpå jag privatkopierar alla mina DVD-filmer. Dessa kompierade filmer kan jag sedan dela med mina vänner?
Hell yeah, alla ni på sweclockers är mina vänner såklart! Plex-server incoming!

Nepp, för de allra flesta DVD-skivor har ett kopieringsskydd som man inte får gå runt. Så avgiften gäller inte dem.

Vad avgiften faktiskt betalar för har ingen lyckats förklara än...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Hahaha, och man undrar fortfarande hur fan det kan gå till såhär i en "demokrati" ??

Absolut alla, både internationella företag som privatpersoner verkar vara emot det hela. Vem har skrivit lagen åt copyswede?? Varför sitter personerna inte i fängelse för??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns väl dokumenterat på copyswedes hemsida hur pengarna fördelas för den som behagar läsa detta.

Den här frågan brukar komma upp och jag har svarat på den många gånger innan ;). Kan vara givande att ta en titt på följande inlägg i en annan tråd om copyswede.
#15347769

Du länkar alltid dit men tod du dig tiden ens att kolla vad som står där?
Det står hur många miljoner de anställda får, men jag ser inte nånstans (kan ha missat det, du får peka isf) hur mycket pengar artisterna får och vilka de är. Det kanske står "artister får" och kan ha missat det men inte står det vilka de är iaf. Står det ens vilka skivbolag som får pengar osv?

Permalänk
Medlem

Det bästa vi skulle kunna göra är att bojkotta teleabonnemangen. Lär inte ta speciellt lång tid innan operatörerna gallskriker.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Maffian vinner igen, det va ju otippat... :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av voidkahn:

Du länkar alltid dit men tod du dig tiden ens att kolla vad som står där?
Det står hur många miljoner de anställda får, men jag ser inte nånstans (kan ha missat det, du får peka isf) hur mycket pengar artisterna får och vilka de är. Det kanske står "artister får" och kan ha missat det men inte står det vilka de är iaf. Står det ens vilka skivbolag som får pengar osv?

Yepp. Jag har kollat vad det står där ;).

I ditt fall ska du inte välja årsredovisningen eftersom att det inte är årsredovisningen du vill se. Du ville ha reda på fördelningen av slantar istället.
1. Gå till följande länk: http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/
2. Klicka på länken med namn "Fördelning av ersättningar 2014 >>"
3. Läs igenom hela dokumentet för bättre förståelse, eller gå direkt till sida 14 (lite svårtolkad data om man börjar på sid 14).

Du kommer inte hitta fördelningen direkt till artister där för Copyswede delar ut pengar till andra upphovsrättsorganisationer och bolag som i sin tur delar ut pengar direkt till artisterna. Men där hittar du var pengarna går och så får du själv leta dig vidare hos respektive bolag hur de själva sedan valt att fördelar pengar till sina artister. Den här delen kan du läsa mer om i årsredovisningsdelen som jag kan rekommendera att också läsa igenom för ytterligare förståelse hur det hänger ihop.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Ojojoj, vilka korrupta domare.

Inte korrupta domare: de har gjort en korrekt tolkning av lagen. Det är lagen som är puckad.

Skrivet av Accipiter46:

Vad avgiften faktiskt betalar för har ingen lyckats förklara än...

Det var väl tänkt som en straffavgift på musik som är gjord av människor som inte har koppling till Copyswede, eh? Tvinga dem att arbeta för etablerade skivbolag ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Signed.

Bra initiativ!

Permalänk
Medlem

Det luktar JÄV.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

Tycker de borde dumpa den här "privatkopieringsavgiften" som bara var aktuell när folk gjorde "mixtapes" på 80-talet.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan privatkopiera en film på tv och sedan hämta en bättre kopia på nätet?? Det borde vara lagligt eftersom jag redan har en kopia på filmen/serien från tv:en.

Visa signatur

Har du Windows 8 och 8.1 så klicka på denna länk
http://nooooooooooooooo.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maxis:

Någon som vet om man kan privatkopiera en film på tv och sedan hämta en bättre kopia på nätet?? Det borde vara lagligt eftersom jag redan har en kopia på filmen/serien från tv:en.

Får du inte göra hur som helst. Har du köpt en DVD av en film så är det inte fritt fram att hämta hem bluerayversionen heller om inte upphovsrättsinnehavaren godkänt det. Man kan trixa med exempel lite hur som men det är bättre att säga vad man faktiskt får göra.

Vad får man göra då? Jo man får hämta hem det upphovsrättsskyddade materialet som upphovsrättsinnehavaren tillåter enligt de regler som upphovsrättsinnehavaren satt upp.
Så ställ frågan: Har upphovsrättsinnehavaren givit tillåtelse till det här? Är svaret nej så får du inte.

Undantaget är just privatkopiering. Du får hämta hem en DVD som en nära vän/släkting har köpt och gjort en kopia av till dig. Samt att spela in en bättre version som går på TV vid annat tillfälle såklart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Nepp, för de allra flesta DVD-skivor har ett kopieringsskydd som man inte får gå runt. Så avgiften gäller inte dem.

Vad avgiften faktiskt betalar för har ingen lyckats förklara än...

Det behöver inte vara HELT sant, iaf inte enligt PC för alla genom svar från justitiedepartementet. Finns dock inte vad jag vet ett domstolsuttalande, så exakt vad som är/inte är tillåtet är troligtvis en gråzon. Uttalandet stå i slutet av artikeln, men jag kan citera det här.

"Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
– Nej. Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av till exempel musik eller film. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet.Är det olagligt?

– Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva."

Källa: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.255364/sa-fixar-du-film-i-mo...

Som det syns är det lite motsägande, och om detta tillåter mig att kopiera mina DVDer för att ha dem på min plex server får man kanske fråga en jurist ^^ Angående CD så är det typ skit samma, eftersom nästan inga har kopieringsskydd (Standarden tillåter inte det, står det "digital audio CD" med rätt symbol är den oskyddad)

Men ja, fan vad detta suger. Straffavgift på cloud lagring ligger nog inte långt i framtiden. Lär nog hamna på bredbandsabonemang eftersom att beskatta utländska bolag för gratistjänster lär ju inte vara lätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det luktar JÄV.

JÄV från domarens sida brukar kallas för förkovring i ämnet och är tillåtet. Vi vill ju ha kunniga domare.
Det kan ibland även innehålla samarbete på andra håll i mellan vissa parter samma ämne som målet men är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är inte så svårt att förstå dessa besluten. En statlig dom utfärdat av en grupp människor som troligtvis knappt vet hur man startar en dator (läs: ingen teknisk begåvning). Detta i följd av en organisation som tydligen har alla Sveriges instanser i ett järngrepp. Vad det sistnämnda beror på, förbluffar mig.

Begreppet "särskilt ägnad åt" behöver dessutom ses över. En mobiltelefon är inte "särskilt ägnad åt" privatkopiering; vilket även det är ett begrepp som i rättslig mening måste ses över.

Om man tittar på Svensk filmindustri, som förhoppningsvis följer svensk lag om begreppet 'privatkopiering', så borde man få kopiera filmer för eget bruk från just dessa utgivare.

Så är inte fallet.

Filmer från Svensk Filmindustri bemöter tittaren med en stor varningstext att filmen ej får kopieras, ens för privat bruk.

Så vem, eller vad, har rätt stöd enligt lagens långa arm?

Skickades från m.sweclockers.com

Rent tekniskt sett så ska det inte spela någon roll hur datorkunniga domarna är, det är upp till parterna att påvisa relevant teknisk information till domarna.

Begreppet "särskilt ägnad åt" har avhandlats tidigare, formuleringen syftar inte på att det är huvudsyftet med en mobil, det är mer menat som något i stil med "om man vill privatkopiera är det ett lämpligt verktyg". Formuleringen finns även i andra lagar och praxis därifrån ger just den tolkningen. Kan vara värt att påpeka att även de som skrev in den formuleringen i lagen bör varit medvetna om hur den skulle tolkas.

Skrivet av Er1kssoN:

Ojojoj, vilka korrupta domare.

Korrupta? Varför säger du det? För att inte utfallet blev som du tycker att borde blivit?

Skrivet av Thes:

Var tar alla pengar vägen? Delas de ut enligt försäljningsstatistik till upphovsrättsinnehavarna? Hur stor andel går till de som "ska" ha pengarna? Eller försvinner allt ner i copyswedes fickor?

Med tanke på att Copyswede ägs av upphovsrättsinnehavarnas paraplyorganisationer så kan man nog säga att allt försvinner ner i Copyswedes fickor

Skrivet av Viochee:

någon borde tipsa dem om ram minnen och grafikkortsminnen, nog har de några kronor att hämta där också

man behöver ju oftast ett grafikkortsminne som temporärt lagrar det man ser etc

Nu klassas knappast ramminne som permanent lagring, men bra försök!

Skrivet av ArtMan:

Det är rena maffiametoder de använder sig av samt utnyttjar kryphål i lagen. Det har de gjort länge nu!

Skulle vara kul om någon samordnade en laglig protest samtidigt som filmen släpps. Få ihop folk från Swec, FB mm...och ställ alla utanför regeringen, Copyswedes kontor och VD:s hem. En folkmassa på några tusen pers med kraftfulla uttryck på affischer, banderoller och t-shirts skulle skicka ett meddelande till politikerna.

Jag köper inte hårddiskar eller usb-stickor i Sverige sedan ett antal år tillbaks pga Copyswede och nu kommer jag bojkotta allt som har med lagring att göra. Uppmanar alla att göra samma sak.

Kryphål? Vilket kryphål? Lagen är vad jag kan förstå rätt tydlig...sedan att många här på sweclockers har synpunkter på effekten av denna lag är något helt annat.

Skrivet av -=Mr_B=-:

De ska följa lagtexten, men samtidigt ska de även tolka den. Och deras tolkning är helt åt helvete. Telefoner är särskilt ägnade åt tvåvägs-kommunikation, musik är inte en sådan kommunikationsform.
Allt gapandet om att det är korruption på domstols-nivå ser jag dock som närmast löjligt. Sonys stab av advokater har misslyckats å det grövsta med att förklara vad "Särskilt ägnad åt" faktiskt betyder, och vad Sony's telefoner faktiskt gör.
Letar man efter korruption, ska man nog leta längre upp. Bland de som skriver lagarna. Fast där heter det lobby-verksamhet. Och då är tydligen allt möjligt tillåtet. Du gör som jag säger nu, och om 2 år får du ett slappt glidarjobb, med massor av resor, som "konsult" åt oss.
B!

Som sagt, skriver längre upp hur man i andra lagar tolkat formuleringen "särskilt ägnad för" och att man då tolkar formuleringen på samma sätt i denna lag. Det har inte nödvändigtvis något med apparatens huvudsyfte att göra...

Skrivet av Wh1spY:

Det luktar JÄV.

På vilket sätt? Att inte utfallet blev som du tycker att det borde blivit? Eller har du någon annan kunskap/insikt som gör att du kommer med denna typ av påstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Sony står bakom Antipiratbyrån, så jag tycker det är rätt åt dem. Visar bara att det är ren girighet bakom Sony och inget annat. De vill med ena handen straffa piratkopierare och sen med andra handen komma undan själva.

Ja, det är absoult rätt åt dem, men det drabbar ju konsumenten.
Det som CopySwede sysslar med är dessutom i mitt tycke helt fel rent principiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yepp. Jag har kollat vad det står där ;).

I ditt fall ska du inte välja årsredovisningen eftersom att det inte är årsredovisningen du vill se. Du ville ha reda på fördelningen av slantar istället.
1. Gå till följande länk: http://www.copyswede.se/om-copyswede/arsredovisning/
2. Klicka på länken med namn "Fördelning av ersättningar 2014 >>"
3. Läs igenom hela dokumentet för bättre förståelse, eller gå direkt till sida 14 (lite svårtolkad data om man börjar på sid 14).

Du kommer inte hitta fördelningen direkt till artister där för Copyswede delar ut pengar till andra upphovsrättsorganisationer och bolag som i sin tur delar ut pengar direkt till artisterna. Men där hittar du var pengarna går och så får du själv leta dig vidare hos respektive bolag hur de själva sedan valt att fördelar pengar till sina artister. Den här delen kan du läsa mer om i årsredovisningsdelen som jag kan rekommendera att också läsa igenom för ytterligare förståelse hur det hänger ihop.

Jepp, efter att jag skrev det där så gick jag in och kollade lite och såg redovisningarna. Det verkar att hälften av intäkterna kommer just från hårddiskar, mobiler etc. Lagligt stulna pengar enligt mig.

Permalänk
Medlem

Som vanligt när Copyswede är inblandad slår man sig för pannan, men sen kommer den obligatoriska lätta rysningen efter ryggraden. Någonting är fel med världen....väldigt fel...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Copyswede samlar in pengar för att ersätta artister för privatkopiering.

jag är musiker, var är mina pengar?

Permalänk
Medlem

Skulle ni kunna tänka er att offra säg 100kr på att jävlas med CopySwe? ta era gamla trasiga diskar och skicka in dem till dem?

I ren protest, för detta är så sjukt måste stödja han på kickstarter och göra en bra film om skiten och lyfta fram detta i media, undrar om elektronik branschen skulle vilja vara med och sponsra detta men sen har vi ju svt som kommer att vägra sända detta, så kanske till TV4 eller liknande?

Skrev på namnlistan inte för att jag tror att den gör mycket men man kan ju inte bara sitta och kolla på hur de beter sig rena maffia metoder!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rent tekniskt sett så ska det inte spela någon roll hur datorkunniga domarna är, det är upp till parterna att påvisa relevant teknisk information till domarna.

Begreppet "särskilt ägnad åt" har avhandlats tidigare, formuleringen syftar inte på att det är huvudsyftet med en mobil, det är mer menat som något i stil med "om man vill privatkopiera är det ett lämpligt verktyg". Formuleringen finns även i andra lagar och praxis därifrån ger just den tolkningen. Kan vara värt att påpeka att även de som skrev in den formuleringen i lagen bör varit medvetna om hur den skulle tolkas.

Korrupta? Varför säger du det? För att inte utfallet blev som du tycker att borde blivit?

Med tanke på att Copyswede ägs av upphovsrättsinnehavarnas paraplyorganisationer så kan man nog säga att allt försvinner ner i Copyswedes fickor
Nu klassas knappast ramminne som permanent lagring, men bra försök!

Kryphål? Vilket kryphål? Lagen är vad jag kan förstå rätt tydlig...sedan att många här på sweclockers har synpunkter på effekten av denna lag är något helt annat.

Som sagt, skriver längre upp hur man i andra lagar tolkat formuleringen "särskilt ägnad för" och att man då tolkar formuleringen på samma sätt i denna lag. Det har inte nödvändigtvis något med apparatens huvudsyfte att göra...
På vilket sätt? Att inte utfallet blev som du tycker att det borde blivit? Eller har du någon annan kunskap/insikt som gör att du kommer med denna typ av påstående?

jaaaa säg inte det, går att göra ram diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiskFisk33:

Copyswede samlar in pengar för att ersätta artister för privatkopiering.

jag är musiker, var är mina pengar?

Spelat in några skivor som fått någon spridning? I så fall ska du kolla på detaljerna för de utbetalningar du får från STIM , troligen finns det med en post för privatkopieringsersättning där.

Permalänk
Avstängd

För att sammanfatta: Problemet är lagen, inte nödvändigtvis domaren i fråga, och att "särskilt ägnad åt" har en betydelse på svenska och en annan betydelse på juridisk svenska.

Domaren hade dock kunnat tolka lagen snävare än hen gjorde, men valde att inte göra det. Så viss skuld ligger där. Sonys juridiska team gjorde inte heller sin läxa och la fram tillräckligt bra argument för sin sak så viss skuld har förstås de också.

Det stora problemet ligger dock i attityden hos Copyswede/upphovsmännen. De märkte att deras intäkter minskade eftersom folk inte köpte avgiftspliktiga medium i samma utsträckning och istället för att inse att detta beror på att folk inte privatkopierar i samma utsträckning längre så valde de att tolka detta som att privatkopieringen hade flyttat till andra medium utan större belägg för detta. De verkar också helt ha missat streamingtjänsternas framgångar parat med en minskning i försäljning av privatkopierbart material och hur det påverkar mängden privatkopiering som sker i samhället.

De borde vara tvungna att ha någon form av bevis för att privatkopiering faktiskt sker på de saker de vill ha ersättning för och att den sker i så stor utsträckning att nivån på ersättningen är motiverad, något som förstås är omöjligt av bland annat ovan nämnda orsaker. Jag har för mig att de tidigare har hänvisat till någon form av undersökning för att motivera ersättningarna men jag hittar ingen information om det på deras sida nu.

Lösningen är lika enkel som självklar: Ta bort privatkopieringsersättningen på produkter som är "ägnade" åt att möjliggöra privatkopiering och ta istället ut avgiften direkt på produkten som kan privatkopieras då innehav av den är en förutsättning för att kunna privatkopiera. Det är enda sättet att få något liknande rättvisa i denna hantering. Märker rättighetsinnehavarna att folk köper deras produkter i mindre utsträckning på grund av denna merkostnad så är det som det ska vara. De kan justera ner sina priser för att locka tillbaka sina konsumenter eller välja att strunta i att ta ut ersättning från deras kunder för att de gör vad de har laglig rätt att göra (vilket blir ungefär samma sak). En tredje möjlighet är att inte släppa ut sina produkter på marknaden, antingen inte alls eller inte via sådana medium som går att privatkopiera (vilket innefattar radio och TV).

Vill Mange Schmidt ha betalt för att hans fan (-s?) privatkopierar hans låtar så får han ta ut det på priset på skivan eller inte släppa en skiva alls utan exempelvis bara finnas på Spotify. Han bör också välja att inte tillåta att hans låtar spelas på radio eller TV för det är möjligt att privatkopiera från radio och TV. Anser han att detta inte är fördelaktigt för hans inkomst så har han alltid möjligheten att släppa en skiva utan att ta ut någon privatkopieringsavgift på den liksom. Sannolikt kommer han att bedöma att han tjänar mer på att finnas på radio och TV och på att ha en skiva ute till försäljning till ungefär samma pris som andra skivor ute till försäljning än inte och då är alltså inte privatkopieringen ett så stort problem för honom. Vill han ha X i ersättning för sitt arbete får han ta X betalt för det, inte mindre än X och sen kräva in upp till X från alla människor i Sverige liksom.

Permalänk
Inaktiv

Så med andra ord, Sony stämmer sig själva och har förlorat mot sig själva i domstol? Sony Music Entertainment är en av de 4 största skivbolagen i världen och det är väl de själva som finansierar lobbyorganisationer så som copyswede?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en byrå hemma. Jag vill betala straffskatt på den för jag kan ju förvara tjuvgods i min byrå. Ju fler och större lådor desto mer skatt.

Jag har även en bil som jag vill betala fortkörningsskatt på, jag betalar idag miljöskatt, vägskatt och trängselavgift. varför inte fortkörningskatt?? Jag menar, vem har inte kört för fort och undkommit utan böter?

Sen har jag funderat på soffavgift. Alla vet ju att vi Svenskar behöver röra på oss mer, så en soffavgift vore verkligen på sin plats! Ju mjukare och större soffa, ju mer i skatt. Finns det även softiga armstöd som är sjukt goa att lägga huvudet på borde högsta avgiften automatiskt slå in.

Avgift på solkraft! Jag menar, ingen får ju ersättning för solens kraft! Det borde......oj, sorry, det hade ju redan regeringen föreslagit såg jag nu

Bada på kustenavgift! Tänk på alla fattiga reningsverk som inte får ersättning för att vi smutsar ner deras rengjorda vatten med våra svettiga, sololjeindränkta kroppar i våra sjöar och vattendrag!! Nä, betala betala betala!!

osv osv..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kunzite:

Så med andra ord, Sony stämmer sig själva och har förlorat mot sig själva i domstol? Sony Music Entertainment är en av de 4 största skivbolagen i världen och det är väl de själva som finansierar lobbyorganisationer så som copyswede?

Skickades från m.sweclockers.com

Sony har nog inte så mycket inflytande över hur Copyswede agerar men oavsett så är det inte ovanligt att olika divisioner inom stora bolag hamnar på olika sidor i konflikter av denna typ. Sonys elektronikavdelning är ganska skild från deras skiv- och filmbolag liksom precis som Samsungs mobilavdelning och Apple hamnar i bråk samtidigt som Samsungs avdelning för komponenter är en av Apples största leverantörer och tjänar stora pengar på dem.