Permalänk
Medlem

Köpargument NAS

Som familjens tekniska kunnare föreslår jag att investera i en NAS för en simpel och central lagring (& backup).
Pappa är försäljare så han ber mig komma med vettiga köpargument för att övertyga honom till att NAS är the way to go.

Så, av vilken anledning köpte ni en NAS?

Mitt främsta är datasäkerheten. Har en ensam WD Green (4år gammal) i burken med bilder jag helst vill ha kvar. Samt att själv stå för mitt eget "moln". Vore skönt att slippa Drive och Foton till viss del.

Permalänk
Medlem

*Enkel redundans, en raid1 (spegling) är redundans, ingen backup^^. Se till att ha minst 3 kopior av all viktig data varav minst 1 offsite. Köper du t ex en Synology NAS finns det riktigt bra plugins för att använda t ex dropbox/onedrive osv för detta.

*Enkel streaming till t ex Chromecast, antingen via t ex plex eller andra tillverkarspecifika program (synologys DS Video för ett exempel).

* Komma åt datan utanför nätverket, att man på landstället/resan/vänner kunna komma åt bilder/film eller annat kul

* Komma åt datan från telefonen/surfplattan/laptopen etc etc

*Automatisk backup, använder du t ex en Synology NAS kan du sätta upp automatisk backup av mappar, alltså slipper du tänka på backups.

*Jag kör en macbook och därmed också Time Machine (backup av systemet), den backar upp automatiskt så fort jag har ström/wifi och det är skitsmidigt att slippa springa runt och leta upp en extern hårddisk, hitta kablar osv.

* Färre prylar/kablar och att dem blir samlade på ett ställe.

Kommer säkert på något mer.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur ni sparat era filer tidigare, men ett annat argument skulle väl kunna vara att familjen får åtkomst till era filer från inte bara en enhet och att det även går att öppna upp för åtkomst via internet...

Kan ju även bli en bra mediaspelare för att streama film i hemmet.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

*Enkel redundans, en raid1 (spegling) är redundans, ingen backup^^. Se till att ha minst 3 kopior av all viktig data varav minst 1 offsite. Köper du t ex en Synology NAS finns det riktigt bra plugins för att använda t ex dropbox/onedrive osv för detta.

*Enkel streaming till t ex Chromecast, antingen via t ex plex eller andra tillverkarspecifika program (synologys DS Video för ett exempel).

* Komma åt datan utanför nätverket, att man på landstället/resan/vänner kunna komma åt bilder/film eller annat kul

* Komma åt datan från telefonen/surfplattan/laptopen etc etc

*Automatisk backup, använder du t ex en Synology NAS kan du sätta upp automatisk backup av mappar, alltså slipper du tänka på backups.

*Jag kör en macbook och därmed också Time Machine (backup av systemet), den backar upp automatiskt så fort jag har ström/wifi och det är skitsmidigt att slippa springa runt och leta upp en extern hårddisk, hitta kablar osv.

* Färre prylar/kablar och att dem blir samlade på ett ställe.

Kommer säkert på något mer.

Skrivet av Dallen:

Vet inte hur ni sparat era filer tidigare, men ett annat argument skulle väl kunna vara att familjen får åtkomst till era filer från inte bara en enhet och att det även går att öppna upp för åtkomst via internet...

Kan ju även bli en bra mediaspelare för att streama film i hemmet.

Ja ni, saken är att det inte finns mycket till lagring / backup för tillfället. Semesterbilder och filmer ligger de flesta kvar på minneskorten, en del finns på DVD:er. Pappa har en extern hårddisk för sina backuper av datorn, jag lägger in som tidigare sagt det viktigaste på drive där jag har 110GB utrymme. Mamma gillar att ta bilder med sin iPhone och har några tusen, går det att få över dom på ett smidigt sätt automatiskt?

Permalänk
Medlem

Låter som om det bara är fotolagring som är aktuellt? Eller är det övrig media som ska lagras med?

Fördelen med nasen är att alla kan komma åt bilderna samlat och även från var de än befinner sig. Det går även göra privata kataloger som man lösenordsskyddar per användare.

Ett gemensamt system för backup där man vet att det tas backup. Det måste såklart konfigureras och köpa någon molntjänst för backup eller har man en extern disk kopplad mot nasen.

Det finns appar som kan sköta uppladdningen från telefonen precis som det finns icloud/onedriv/dropbox/google-drive etc. lösningar som gör samma sak. Sitter man vid datorn tycker jag man ska jobba direkt mot nasen, men det går också köra programvaror som tar backup på valda kataloger på datorn också.

Nasen är alltid igång och drar mindre ström än om man har sin dator igång alltid. Det är snabbare att jobba mot nasen lokalt än någon molntjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Låter som om det bara är fotolagring som är aktuellt? Eller är det övrig media som ska lagras med?

Fördelen med nasen är att alla kan komma åt bilderna samlat och även från var de än befinner sig. Det går även göra privata kataloger som man lösenordsskyddar per användare.

Ett gemensamt system för backup där man vet att det tas backup. Det måste såklart konfigureras och köpa någon molntjänst för backup eller har man en extern disk kopplad mot nasen.

Det finns appar som kan sköta uppladdningen från telefonen precis som det finns icloud/onedriv/dropbox/google-drive etc. lösningar som gör samma sak. Sitter man vid datorn tycker jag man ska jobba direkt mot nasen, men det går också köra programvaror som tar backup på valda kataloger på datorn också.

Nasen är alltid igång och drar mindre ström än om man har sin dator igång alltid. Det är snabbare att jobba mot nasen lokalt än någon molntjänst.

Självklart blir det annat än bilder även om de är bland de viktigaste utifrån säkerhetssynpunkt.

Så du menar att en backup behöver göras på NAS:en med en extern hårddisk och den kan schemaläggas, förstår jag dig rätt?

Jag står ensam i familjen med Android, övriga har iPhones. Vet du om det automatiskt går att lägga över bilder när man har tillgång till wifi? (går väl inte att installera filhaterare så annat än bilder är att glömma?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xj0461:

Självklart blir det annat än bilder även om de är bland de viktigaste utifrån säkerhetssynpunkt.

Så du menar att en backup behöver göras på NAS:en med en extern hårddisk och den kan schemaläggas, förstår jag dig rätt?

Jag står ensam i familjen med Android, övriga har iPhones. Vet du om det automatiskt går att lägga över bilder när man har tillgång till wifi? (går väl inte att installera filhaterare så annat än bilder är att glömma?)

Då har jag några argument till

En gemensam plats för all media ni delar på. Slippa usb-minnen, skivor, programvaror eller delade mappar för att se film vid TV:n. Om tv:n har nätverk och dlna stöd kan de anslutas. Även telefoner och surfplattor kan nyttja det.

Ja du måste göra backup om du ska få något extra skydd mot disk-krashar och andra hård- och mjukvarufel.

Vet inte hur iphones fungerar med det där men på android går det ställa in så. Antingen installerar man tredjeparts "cloud" mjukvara/tillägg på nasen eller om tillverkarens lösning har funktionen. Men de får man kolla upp.