Permalänk
Medlem

Nizr's W2AX - Cooltek W2

I samarbete med

Introduktion
Då var det dags igen. Den här gången går temat i Exklusivitet, prestanda, industri och Aluminium. Chassit är ett Cooltek W2 Silver. Det kommer få sig en rejäl omgång, både invändigt och utvändigt! Jag sa exklusivitet va? Precis, plast känns inte så exklusivt, så det måste jag ändra på...Mina byggen har alltid haft bra prestanda och låg ljudnivå, jag är kräsen, och detta kommer inte bli något undantag.
Än så länge är inte hårdvaran satt i sten, detta pga att jag väntar svar från potentiella sponsorer.

Hårdvara
Chassi: Cooltek W2.
Moderkort: MSI z97 Mpower.
CPU: Intel 4790K.
GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming 6G.
RAM: Teamgroup Vulcan 16GB 2133Mhz.
PSU: SilverStone ST1000-G Evolution 1000W.
SSD/HDD: 2x480GB Teamgroup L3 SSD.
Kylning: Noctua NH-D14 samt Noctua fläktar ur serien "industrialPPC".

Planerade modifikationer
* Skär ut lufthål i fronten på chassit - kommer krävas Laser eller vattenskärning.
* Om möjligt, stäng igen i/o i sidan på chassit, flytta startknappen till toppen.
* Täck fläktar/radiator med aluminiumplåtar (svart).
* Montera SSDer synliga genom sidpanel.
* Ta bort HDD/ODD-burar i högra kammaren.
* Klä högra kammaren med aluminium (svart).
* Hemlig mod...
* Förbättringar för utblås bak samt inblås i botten.
Sedan tillkommer målning/slipning/färgborttagning på komponenter för att dessa ska passa in i temat.

Nu kör vi, häng med!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Slutbilder finner du i Galleriet: http://www.sweclockers.com/galleri/13590-nizrs-w2ax

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Update 1 - Chassi

Sponsorer
Cooltek

Sådan skönhet!

Bättre bilder kommer! Stativ ska inhandlas om några dagar, kommer göra fotandet mycket lättaren!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Update 2 - Klipp och klistra

Sponsor
Cooltek

En kort liten uppdatering. Har under kvällen suttit och klippt samt tejpat och klistrat "skisser" eller "mockups" över täckplåtar. Lekt lite med olika tankar och idéer med svart som möter borstad aluminium mm. Jag tror det lutar åt att jag kommer ha ett fönster på båda chassisidorna - Vad tycker ni?

Ni kan inte läsa min handstil va? Knappt så jag kan det själv! Och lite anteckningar som inte skall publiceras än.

Som sagt, en mycket kort uppdatering. Arbetet fortsätter och det är snart dags att bocka aluminium.
Vi ses!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Update 3 - Metall

Sponsorer

Den här veckan har handlat om Metall. Metall och åter metall, såga, böja, bocka men också CNC, laser och vatten (för att skära/fräsa i metall).
Det här var första gången jag arbetade med metall. Det var mycket lättare att såga i än vad jag hade förväntat mig, det var mycket svårare att böja (bocka) än vad jag väntade mig. Utan bra verktyg så blir resultatet inte bra, det är svårt att få skarpa vinkar. Jag tog hjälp, Tack Alex för bockningen, den sparade många svordomar, blodvite och svett ;). Jag har fortfarande en del kvar att bocka och såga, men det får vänta, just nu måste jag provmontera de bitar jag har för att se hur resten skall bli.

Cooltek W2 - naken

Strippat chassi - fortfarande imponerad över kvalitén.

Tagit bort on/off samt USB3 och front audio - hur ska jag nu få igång datorn....?

Metall

Jag gör det mesta av mitt arbete i köket. Det gillas inte av alla här hemma. Har man inget garage så har man inte.

Helt obehandlad - återstår mycket arbete. Den här plåten kommer monteras ovanför PSUn. Dels täcka moderkortsplåten och dels kablar.

Bara början, det här är aluminiun till högra kammaren.

A big thank you to Justin aka Metallic Acid for helping me acquire the aluminium.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Update 4 - Sponsor

Låt mig presentera

Nästan alla projekt kräver färg, jag har tidigare köpt på Biltema och tänkt "det duger väl"... Testade sedan den här färgen "montana" hos http://www.skapamer.se - Vilken jädrans skillnad, mycket lättare att få till ett jämt lager, vilket ni kommer få se i en annan uppdatering
Skapamer.se sponsrar mitt projekt med Primer, Färg och Lack (samt handskar, i mitt förra projekt kan ni se hur det blir utan handskar...). Ett stort tack!

Jag kommer lägga ett nytt lager lagg på hela stommen, vill ha den matt och inte halvblank som den är vid leverans. Sedan har jag många plåtar att lacka. Plåtar som jag har jobbat med idag och hoppas kunna leverera en uppdatering senare i veckan.
Hårdvara är på ingång, så se fram emot lite PCBpr0n!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

@Nizr
Vilket jobb du lägger ner! Följer med glädje!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav84:

@Nizr
Vilket jobb du lägger ner! Följer med glädje!

Tack! En fågel viskade att du jobbar på ganska flitigt själv

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Kommer garanterat att följas.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Kommer garanterat att följas.

Tack och välkommen!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Kommer garanterat att följas ska bli riktigt kul att se vad du ska hitta på med denna lådan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av johanfrisk02:

Kommer garanterat att följas ska bli riktigt kul att se vad du ska hitta på med denna lådan

Hoppas jag inte gör dig besviken kommer en del godis snart, håll ut! Jobbet har trilskats lite (precis kommit hem efter 3 timmar övertid). Men i helgen kommer det hända saker med bygget!

Hoppas du hänger med hela vägen! Välkommen

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Permalänk
Medlem

*looking over shoulder, searching... Continues to work even harder, to not upset what's hidden in the shadows*

Working "övertid" made me not able to brush that lovely alu. It's on tomorrow and paint job after that!
Glad to have you around

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Ååhh, spännande projekt! Måste säga att du tar riktigt snygga bilder! Ser fram emot nästa uppdatering ;P.

Permalänk
Medlem

@turkkaninen: Tackar

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Update 5 - Såga, borsta, tvätta

Sponsorer

Tre veckor sedan förra uppdateringen, jag ber om ursäkt. Ibland tar saker helt enkelt mer tid än vad man trodde från början.
Det börjar däremot rassla till och hända en hel det med bygget nu.
Beslutsångest om Anodisering, borstat aluminium, måla eller inte måla. Frågorna har varit många. Men jag har nu bestämt mig - man kan säga att jag har haft 3 veckors tänkande!

Någon viskade i mitt öra att det kan vara så att Livestream är populärt. Att kolla stream på när någon moddar är något som faktiskt ni vill se, jag frågar er, har ni intresse av detta, Är livestream något ni vill se under byggets gång?

Nog om detta här kommer bilder!

Släpp fläktarna fria! Dags att ta ut hål för fläktar i botten. Visserligen är det redan utstansat ett mönster i botten. Men nu blir det helt fritt, förutom dammfilter, såklart.

Inte så rakt, men vill lämna en kant, bättre för litet än för stort, hålet fixar jag till med en fil.

Golvet kommer täckas in i aluminiumplåt som lackas mattsvart. Blir till att fila en hel del - jag har tyvärr ingen Dremel, saknar det mer och mer.

Jag har borstat alla plåtar som ska lackas mattsvarta - endast en lätt borstning för att få lite struktur och liv i panelerna. Just den här kommer sitta i högra kammaren, täcka moderkortsplåten samt en del kablar. Använde en vanlig "disksvamp" till dessa paneler. En annan panel ska inte färgas, så den kommer få lite mer kärlek med olika sandpapper.

Plåtarna och stommen tvättade och redo att lackeras! Var en sen kväll i verkstan den dagen.

Tills nästa gång!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmobbare

Mycket fint arbete! Nästa update blir spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Mycket fint arbete! Nästa update blir spännande.

Jag tackar ödmjukast!
har en bra känsla för det här bygger, kommer bli kanoners.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Har själv ett W2, ska bli kul att se vad du kan göra med detta underbara chassi! Ruggigt bra bilder hittils!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TIEEM:

Har själv ett W2, ska bli kul att se vad du kan göra med detta underbara chassi! Ruggigt bra bilder hittils!

Tack! Jag har försökt göra det lite bättre jämfört med förra bygget!
Verkligen ett fint chassi, förstår inte hur de kan sälja det så billigt, har ett högre värde anser jag!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare

Absolutely crazy great photos mate!! So much drama with the hard lighting and mystery that I am just salivating for more!

Job well done mate!!

Kind regards,
Justin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetallicAcid:

Absolutely crazy great photos mate!! So much drama with the hard lighting and mystery that I am just salivating for more!

Job well done mate!!

Kind regards,
Justin

Thank you for those great and kind words Justin!

And as an mini update I can say that the matte black paint job is coming along nicely, especially the frame, looks rough (in a good way) and more "sturdy" more on that in a later update

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Update 6 - Borsta, Slipa & Måla - På semester!

Sponsorer

Jag är på semester, men det hindrar mig inte för att uppdatera loggen!
Jag har slipat vidare på den del som inte skall målas och har grundmålat alla andra delar.
Stommen i chassit var, som många andra chassin, svartmålad med en "halvblank" yta. Jag vill ha den mattsvart och har sett slutresultatet, det blir bra, väldigt bra
Nu får ni dock nöja er med en mindre uppdatering över primade delar!

Efter att ha testat de flesta varianterna på slippapper och slipsvampar så tyckte jag att en vanlig disksvamp gav bäst yta!

Observera att även den här delen ska få några lager skyddslack, tror det kommer ge en fin yta.

Upphängt, tvättat och maskerat, redo för ett första lager primer.

Underbar färg! Ett munstycke för bredare "stråle" gör underverk! För att det ska bli bättre än såhär så är det färgspruta som gäller!

Nästa gång är det färdiglackat, och tills dess ska ni få smaka på en första dos hårdvara!

Vad gör ni på semestern, plockar isär burken? Eller gör ni som jag och jagar solen?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Update 7 - Sponsor!

Jag har fått ett otroligt stöd av Team Group där de har valt att stötta detta projekt med inte mindre än 16GB RAM samt 2st SSD på hela 480GB styck, Tack! Utan stöd av sponsorer så blir det inte många projekt.

Vi börjar med RAM 4x4GB DDR3 2133MHZ "Vulcan". Dessa kommer med läckert svart PCB och finns i många olika färger på kylflänsen i aluminium.
Jag kommer dock konstruera en egen kylfläns, mer om detta sen....

Diskarna är två stycken SSD Dark L3 480GB- 4K Random Read/Write: 75K/75K IOPS Max. Även diskarna kommer att modiferas en del...

Nog med text, BILDER!

Hopps ni gillart, det gör i alla fall jag!
Status på bygget är som så att jag nu kan börja montera in plåtarna som är färdiglackade. Det återstår fortfarande en hel del jobb med både hårdvara och chassi. Jag hoppas du hänger med!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Proffsmoddare

@Nizr:

Kommer bli riktigt bra det här! Gillar verkligen att du lägger ner lite ambition på bilderna också då det blir så mycket trevligare att följa.

Grattis till sponsringen också! 2x480GB är fett.
Heja alla tillverkare som hjälper oss.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Proffsmoddare

Nice work with the photos mate, and congratulations with the sponsorship! 2x 480GB is massive storage, something Kingston would not even sponsor me

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpelay:

@Nizr:

Kommer bli riktigt bra det här! Gillar verkligen att du lägger ner lite ambition på bilderna också då det blir så mycket trevligare att följa.

Grattis till sponsringen också! 2x480GB är fett.
Heja alla tillverkare som hjälper oss.

Tack! Ja 2 SSDer av den storleken är inte alls dåligt, jag är glad det är TeamGroup också, vilket är skönt, vill inte göra dem besvikna efter det hör stödet!

Skrivet av MetallicAcid:

Nice work with the photos mate, and congratulations with the sponsorship! 2x 480GB is massive storage, something Kingston would not even sponsor me

/J

Thanks a lot mate! I am starting to realise that I have gotten something a bit unusual! And i will work even harder to show that I am worthy

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Härligt projekt att följa, bra jobbat med bilderna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av August L:

Härligt projekt att följa, bra jobbat med bilderna!

Kul att du tycker det! Ett sista lager Lack imorgon, sen ska panelerna monteras för en liten photosession Håll ögonen öppna!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015