Temperaturskillnad upp till 10 grade beroende på hur datorn startas

Permalänk
Inaktiv

Temperaturskillnad upp till 10 grade beroende på hur datorn startas

Jag har ett underligt problem som aldrig varit med om tidigare under det drygt 20 år jag hållit på med datorer.
Om jag startar datorn efter att den har varit avstängd och kör med full belastning på CPU'n stiger tempen till
strax över 50 grader för att sedan ligga kvar där men om jag gör en omstart eller reset så stiger temperaturen
på CPU'n till strax över 60 grader innan den stabiliseras, vid det här testet lät jag grafikkorten vara obelastade.
CPU'n överklockas till 4200 MHz och Vcore är ställd till 1.44 volt men rapporteras vara 1.42 volt.

Innan jag gjorde de senast ändringarna i BIOS var det precis tvärt om, dvs CPU'n gick betydligt svalare efter att jag
hade gjort en omstart eller reset.

De ändringar jag gjorde senast var att under Ai Tweaker ändra Internal PPL Overvoltage från 'Auto' till 'Enabled'
och under DIGI+ Power Control ändrade jag CPU Vcore Boot up voltage från 'Auto' till '1.44' och CPU spread spectrum ändrades till 'Disabled'

CPU spread spectrum förekommer även längst ner i Ai Tweak menyn och även där ändrade jag till 'Disabled'

Datorn bestå av följande delar...

M-board ASUS X79 WS med senast BIOS
CPU i7 4930K
RAM 4x Kingston HyperX Predator DDR3 PC19200/2400MHz CL11
Grafik 3x ASUS ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC
OS Windows 8.1

Är det någon som varit med om nåt liknande och vad kan det här med temperaturskillnaderna bero på?
Jag har sett att den faktiska CPU frekvensen och Vcore är lika i båda fallen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon999:

Jag har ett underligt problem som aldrig varit med om tidigare under det drygt 20 år jag hållit på med datorer.
Om jag startar datorn efter att den har varit avstängd och kör med full belastning på CPU'n stiger tempen till
strax över 50 grader för att sedan ligga kvar där men om jag gör en omstart eller reset så stiger temperaturen
på CPU'n till strax över 60 grader innan den stabiliseras, vid det här testet lät jag grafikkorten vara obelastade.
CPU'n överklockas till 4200 MHz och Vcore är ställd till 1.44 volt men rapporteras vara 1.42 volt.

Innan jag gjorde de senast ändringarna i BIOS var det precis tvärt om, dvs CPU'n gick betydligt svalare efter att jag
hade gjort en omstart eller reset.

De ändringar jag gjorde senast var att under Ai Tweaker ändra Internal PPL Overvoltage från 'Auto' till 'Enabled'
och under DIGI+ Power Control ändrade jag CPU Vcore Boot up voltage från 'Auto' till '1.44' och CPU spread spectrum ändrades till 'Disabled'

CPU spread spectrum förekommer även längst ner i Ai Tweak menyn och även där ändrade jag till 'Disabled'

Datorn bestå av följande delar...

M-board ASUS X79 WS med senast BIOS
CPU i7 4930K
RAM 4x Kingston HyperX Predator DDR3 PC19200/2400MHz CL11
Grafik 3x ASUS ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC
OS Windows 8.1

Är det någon som varit med om nåt liknande och vad kan det här med temperaturskillnaderna bero på?
Jag har sett att den faktiska CPU frekvensen och Vcore är lika i båda fallen.

Jag gissar på att vid omstart så är CPU redan belastat (varmt) och blir mera belastat (Blir varmare).
Värme + Värme = Mera värme?

Permalänk
Inaktiv

Varför var det tvärt om då innan jag gjorde dom senaste ändringarna i BIOS? Då gick ju CPU'n svalare efter omstarten än den gjorde innan omstarten. Kan tillägga att CPU'n är vattenkyld och radiatorn är en Phobya G-Changer Xtreme NOVA 1080 radiator 60mm - Full Copper så kylningen är inte problemet.

Jag gissar att det är någon inställning som står på 'Auto' i BIOS som värdet ändras på beroende om man gör en kall-start eller omstart, frågan är vilken.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon999:

Varför var det tvärt om då innan jag gjorde dom senaste ändringarna i BIOS? Då gick ju CPU'n svalare efter omstarten än den gjorde innan omstarten. Kan tillägga att CPU'n är vattenkyld och radiatorn är en Phobya G-Changer Xtreme NOVA 1080 radiator 60mm - Full Copper så kylningen är inte problemet.

Jag gissar att det är någon inställning som står på 'Auto' i BIOS som värdet ändras på beroende om man gör en kall-start eller omstart, frågan är vilken.

Låter som att datorn matar Max Core voltage (kanske mer?) vid Warm-Boot, om du ställer ner din OC vad händer då? Eller forcerar en lägre volt?

Låter som en bugg i BIOS/Windows (temp filen som sparas vid omstart).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Som jag redan skrivit är den Vcore som jag kan avläsa medans datorn går lika i båda fallen, dvs 1.42 volt, både cpu-z och AI Suite II anger samma värde. Men det är troligt att det är någon bugg i BIOS, det är skummt att det under AI Tweaker i BIOS finns 2 ställen där man kan ändra inställningarna för CPU spread spectrum, en i huvudmenyn och ett ställe i undermenyn 'DIGI+ Power Control'

Permalänk
Medlem

Gissar på att den höjda temperaturen vid uppstart ökar resistansen i ett internt motstånd som används för att bestämma någon referens spänning, alternativ att termometrarna i processorn kalibrerar sig själva vid uppstart och en redan varm processor gör att detta orsakar ett 10 graders fel.

Men gissar vilt då detta är ett problem jag aldrig sett förut så kan ha helt uppåt väggarna fel

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Inaktiv

Har ändrat CPU Load-Line Calibration från Auto till Ultra High (75%) och sänkt Vcore till 1.42 och höjt CPU frekvensen till 4300MHz.
Vcore pendlar nu mellan 1.426 - 1.430 och CPU tempen ligger på 64 grader, so far so good.

EDIT: Väldigt underligt det här. När jag kör igång datorn dagen efter åker temperaturen upp till 69 grader för att efter en stund gå ner till 66 grader, inga stabilitetsproblem ännu iaf.