Överklocka Samsung Galaxy Tab 4 7.0

Permalänk
Medlem

Överklocka Samsung Galaxy Tab 4 7.0

Hej!

Som trådtiteln lyder så undrar jag hur jag överklockar min tablet. Någon som har en bra up to date guide?

mvh

Permalänk
Testpilot

Ingen lösning men en fråga, varför vill du OC.a din tablet? xD

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Ingen lösning men en fråga, varför vill du OC.a din tablet? xD

För att spel ska lagga mindre. Och så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

För att spel ska lagga mindre. Och så varför inte?

jag är 99% säker att det inte kommer att lagga mindre. risk att förstöra den

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dassh:

För att spel ska lagga mindre. Och så varför inte?

Skrivet av Marre09:

jag är 99% säker att det inte kommer att lagga mindre. risk att förstöra den

Som Marre säger, tror risken är större att du pajar plattan. Känns inte som att 5-6fps är värt att plasten börjar smälta eller något liknande

Vad för spel är det föresten som den plattan inte klarar? Oo

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Som Marre säger, tror risken är större att du pajar plattan. Känns inte som att 5-6fps är värt att plasten börjar smälta eller något liknande

Vad för spel är det föresten som den plattan inte klarar? Oo

Okej, men kollar man på nätet och googlar lite så verkar risken vara relativt låg sålänge man bara ökar 10-20%.

Enda problemet jag har är att jag inte hittar en bra guide. Dom vill t.ex att man ska stänga av USB debugging men jag hittar inte den inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Okej, men kollar man på nätet och googlar lite så verkar risken vara relativt låg sålänge man bara ökar 10-20%.

Enda problemet jag har är att jag inte hittar en bra guide. Dom vill t.ex att man ska stänga av USB debugging men jag hittar inte den inställningen.

ökar 10-20% vadå?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

ökar 10-20% vadå?

Prestanda

Permalänk
Medlem

http://forum.xda-developers.com/tab-4/orig-development/kernel... Där har du en kärna som stödjer överklockning kolla bara så ditt modellnummer stämmer.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Dra in nån kernel med stöd för överklockning och klocka på bara. Du tröttnar nog rätt snabbt när du inser hur lite det påverkar prestandan och hur mycket det påverkar batteritiden och värmeutvecklingen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Dra in nån kernel med stöd för överklockning och klocka på bara. Du tröttnar nog rätt snabbt när du inser hur lite det påverkar prestandan och hur mycket det påverkar batteritiden och värmeutvecklingen.

Men går det inte höja frekvenserna på dessa volttal så lär det ändå bli en prestanda ökning och ingen högre värmeutveckling.

Så har jag uppfattat det iallafall.

Stör mig på att kör jag en 720 film i VLC så laggar det, och jag skulle gärna få bort detta lagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Men går det inte höja frekvenserna på dessa volttal så lär det ändå bli en prestanda ökning och ingen högre värmeutveckling.

Så har jag uppfattat det iallafall.

Högre klockfrekvens medför mer värmeutveckling. Högre spänning medför ännu mer värmeutveckling. Det finns inte heller någon garanti för att du kan överklocka alls och definitivt inte utan spänningsökning.

Skrivet av Dassh:

Stör mig på att kör jag en 720 film i VLC så laggar det, och jag skulle gärna få bort detta lagget.

Skaffa en bättre spelare med bättre codec. Det där är ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Högre klockfrekvens medför mer värmeutveckling. Högre spänning medför ännu mer värmeutveckling. Det finns inte heller någon garanti för att du kan överklocka alls och definitivt inte utan spänningsökning.

Skaffa en bättre spelare med bättre codec. Det där är ett mjukvaruproblem.

Testade Mx Player som funkar mycket bra.

Så det lönar sig inte alls att överklocka upp prestandan några %?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Så det lönar sig inte alls att överklocka upp prestandan några %?

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Testade Mx Player som funkar mycket bra.

Så det lönar sig inte alls att överklocka upp prestandan några %?

Knappast. Om du vet hur man gör, testa, annars finns det så otroligt många vettiga saker du kan lära dig att göra med din platta istället, typ byta ROM och bli av med touchwiz.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dassh:

Okej, men kollar man på nätet och googlar lite så verkar risken vara relativt låg sålänge man bara ökar 10-20%.

Enda problemet jag har är att jag inte hittar en bra guide. Dom vill t.ex att man ska stänga av USB debugging men jag hittar inte den inställningen.

Inte för att låta elak eller så, men skulle verkligen inte överklocka om du inte hittar USB-debugging ^^'
Känns som du håller på att ta dig vatten över huvudet lite, men det kanske bara är jag som är lite nojig och överbeskyddande kanske hehe.

USB-Debugging lär man aktivera genom en dold meny som heter "Utvecklaralternativ" (man trycker 10gånger snabbt på Android version-numret i menyn "Om enheten"(ligger oftast längst ner)).

http://www.companionlink.com/support/kb/File:USBdebugSettting...

----

Läste nu lite mer ovan också.
Tror du kommer få minimal ökning av prestanda med OC av denna modell jag med.

Om du har problem med Video så kör du MXplayer, testa att leka med inställningar för Hård/mjuk-varu acceleration och se vad som ger bäst flyt.
Plattan ska ju rent tekniskt sett kunna spela upp 720p Blu-rips utan problem.

----

Det du skulle tjäna mest på är att Root'a plattan, sedan ta bort alla skit appar som kommer med plattor från Samsung, Sony etc. Kommer ge bättre batteritid, bättre prestanda överlag också.
Om du känner dig riktigt sugen kan du sätta dig in i att byta ROM, det är vad som gör Android magiskt!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

köp en shield ifall du vill spela, galaxy tabs är inte direkt några fartmonster...

Permalänk

Din batteri kommer ta slut ganska fört....men tror man kan överklock genom att ladda ner custom android os...om det finns till din surfplatta