Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem

Om man vet med sig att man vill spela till exempel Diablo 3, köp det till PC i såna fall. Har precis börjat inse hur mycket man missar som konsollspelare. Man kan ju inte ens få upp en build på sin egen battle.net profil. Inte Sony eller ps4 fel utan tycks mest vara ett ointresse från blizzards sida att bry sig om annat än pc spelare

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om man vet med sig att man vill spela till exempel Diablo 3, köp det till PC i såna fall. Har precis börjat inse hur mycket man missar som konsollspelare. Man kan ju inte ens få upp en build på sin egen battle.net profil. Inte Sony eller ps4 fel utan tycks mest vara ett ointresse från blizzards sida att bry sig om annat än pc spelare

Synd att Blizzard är för slappa för att porta gamepad-UI:t till PC-versionen också :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nucce:

Jag tror att det är helt rätt att köpa den som ligger på rea nu om man går i tankarna att köpa ett PS4.

1TB modellen kom upp hos Mediamarkt internetshop i förmiddags:
https://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SONY-PlayStation-4-Ult...

Där ser man att specifikationen är likadan exklusive hårddisken och lägre förbrukning enligt deras text:
PlayStation 4 1000 GB. 1 handkontroll ingår. Den nya PS4-modellen är 10% lättare och drar 8% mindre energi än originalmodellen.
Min teori ligger dock i att den nya disken är lättare och drar mindre ström.

Jag har jämfört den övriga hårdvaran i stort och där är det exakt likadant som i föregående modell:
Typ: Playstation 4
Processor: x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores
Grafikkort: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon™ based graphics engine

Även de yttre dimensionerna är exakt samma.

Priset verkar hamna initialt på 4490 riksdaler, både hos förstnämnda Mediamarkt och hos CDON

Klurar också på att köpa en nu på rea(därav all research), fast min huvudbry ligger mer i att jag inte vet vilka spel jag ska köpa till efteråt.

Mvh/nucce

Jag tänkte köpa en PS4 när jag är klar med mina tentor. 500 GB känns alldeles för lite men 1TB ultimata edition verkar kosta onödigt mycket mer. Kan man inte få en HDD på 1TB eller mer för 800kr? Jag är för övrigt ganska säker på att Sony har valt en billig 1TB hårddisk.

10% lägre vikt bryr jag mig inte om. Och finns det någon fördel i att köpa den för dess lägre strömförbrukning? Det är inte så att det kommer märkas i fakturan. Går den tystare? Går den bättre?

Du verkar vara insatt. Vad tycker du jag ska göra x)?

EDIT: http://www.inet.se/produkt/4304924/1tb-seagate-laptop-sshd-8g... . 100kr mer och dessutom (1) är det SSHD och (2) jag lär ha en hårddisk över på 500 GB.

Hur tänkte Sony med deras prissättning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Pissig deal nya 1TB! Finns väl ingen som köper den nu när ElGiganten säljer 500GB för 2990 kr.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Pissig deal nya 1TB! Finns väl ingen som köper den nu när ElGiganten säljer 500GB för 2990 kr.

Håller med, jag köpte en vanlig ps4(beg) och satte in en 2tb för 900:- istället!
Känns som en bättre deal att göra det själv, speciellt med tanke på hur lätt det är.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

ps4a

agreed på kontrollerna men draur dom och ladda med en typ samsung laddare nu håller de. köpte vit sj då de andra va slut. varmt rekommendera driveclub men då hiva dosa o ratt o pedaler. thurstmasters t80 billigaste e just de billigast. men ett bra tips om ni vill ha kul dagarna i ända. rocksmith med riktig el gura riktigt nice och bara kul. ska ju släppas nå nytt guitar hero live snart men vill ni lära er spela gitarr medans man leker då är rocksmith för dig. dosa är så jävla förlåtande mot ratt o pedals tex. och t80 ratten kostar 599 typ och är kompatibel med ps3 och ps4a. längtar efter gt7 nya dirt då blire play seat med spak o allt. och ett parr hundra tums bild:=)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D/Corsair Ax850W/Asus P8P67 WS Revolution B3 1155/i5, 2500k/Corsair H100/Uv-grön,vit sleeve/Asus dc top II hd 7970/1Tb Samsung spinpoint/8gig corsair 1600mhz

Projje BenQ MP780ST Dlp-3d rdy.
Duk Draper Luma 106 tum

Permalänk
Konsolgrävare

Vad skulle ni gjort?
Skaffat PlayStation 4 Ultimate Player 1TB Edition
Eller vanliga ps4 med en 1TB SSHD?

Tänkt att skaffa PS4 för dessa spel:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2867847&view=b

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Vad skulle ni gjort?
Skaffat PlayStation 4 Ultimate Player 1TB Edition
Eller vanliga ps4 med en 1TB SSHD?

Tänkt att skaffa PS4 för dessa spel:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2867847&view=b

Skickades från m.sweclockers.com

I det stora hela spelar det ingen roll, då det är samma hårdvara, dock så är PS4 1TB versionen med "matt" HDD cover, mot de äldre modellerna som har blankt cover.

Annars är det samma pris på ett ungefär att köpa PS4 500GB + en 1TB SSHD löst, och då får man ju en extra 500GB disk "på köpet".

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av PowerNet:

I det stora hela spelar det ingen roll, då det är samma hårdvara, dock så är PS4 1TB versionen med "matt" HDD cover, mot de äldre modellerna som har blankt cover.

Annars är det samma pris på ett ungefär att köpa PS4 500GB + en 1TB SSHD löst, och då får man ju en extra 500GB disk "på köpet".

Tackar för svar!

Vad jag har hört så är PS4 med matt HDD cover bara tillgänglig i Japan och att 1TB versionen inte kommer vara den versionen :/

Och är det värt dom extra pengarna för en SSHD eller SSD för snabbare loading speed?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tackar för svar!

Vad jag har hört så är PS4 med matt HDD cover bara tillgänglig i Japan och att 1TB versionen inte kommer vara den versionen :/

Och är det värt dom extra pengarna för en SSHD eller SSD för snabbare loading speed?

Jag såg ett test av orginal hdd, sshd och ssd för ett tag sen. Slutsatsen man kunde dra var att sshd gav bäst prestanda för pengarna. SSD var något snabbare såklart, men med tanke på priset för en större ssd så är SSHD det givna valet vid byte av hårddisk till PS4.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Streamdog:

Jag såg ett test av orginal hdd, sshd och ssd för ett tag sen. Slutsatsen man kunde dra var att sshd gav bäst prestanda för pengarna. SSD var något snabbare såklart, men med tanke på priset för en större ssd så är SSHD det givna valet vid byte av hårddisk till PS4.

Tackar! Blir nog en SSHD!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

Tackar för svar!
Vad jag har hört så är PS4 med matt HDD cover bara tillgänglig i Japan och att 1TB versionen inte kommer vara den versionen :/
Och är det värt dom extra pengarna för en SSHD eller SSD för snabbare loading speed?

Oklart om 1TB versionen får matt HDD cover, men det kommer till 500GB versionen även till Europa senare i sommar.

Angående HDD vs SSHD vs SSD så beror det helt på vila sorters spel man kör, kör man multiplayer spel (ex Battlefield) och laddar samma karta om och om igen så märker du skillnad på en SSHD vs en HDD, men kör man mestadels singel player spel och kör igenom kampanjen 1 gång så kommer du inte märka någon större skillnad alls, om ens någon.

Däremot så blir det ju en liten skillnad i boot tid för PS4 (från tryck på knappen till spelklar).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Oklart om 1TB versionen får matt HDD cover, men det kommer till 500GB versionen även till Europa senare i sommar.

Angående HDD vs SSHD vs SSD så beror det helt på vila sorters spel man kör, kör man multiplayer spel (ex Battlefield) och laddar samma karta om och om igen så märker du skillnad på en SSHD vs en HDD, men kör man mestadels singel player spel och kör igenom kampanjen 1 gång så kommer du inte märka någon större skillnad alls, om ens någon.

Däremot så blir det ju en liten skillnad i boot tid för PS4 (från tryck på knappen till spelklar).

Nja så mycket skilnad är det inte i boot tid, 6 sek mellan ssd och hdd. http://www.ign.com/wikis/playstation-4/PlayStation_4_Hard_Dri...
Och än mindre i spel

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mega-Dark:

Nja så mycket skilnad är det inte i boot tid, 6 sek mellan ssd och hdd. http://www.ign.com/wikis/playstation-4/PlayStation_4_Hard_Dri...
Och än mindre i spel

Precis som jag sade att det inte är:

"Däremot så blir det ju en liten skillnad i boot tid för PS4 (från tryck på knappen till spelklar)."

6 sekunder i min värld är "liten" skillnad, skulle varit mer värt om det hade gått ner till halva boot tiden, eller så

Så varken SSD eller SSHD är direkt värt det, om man nu ska byta ut sin disk i sin PS4 och kollar på diskar, är inte en SSHD disk dyrare än en vanlig HDD så visst, kör på det, men stirra sig inte blind på just SSHD och tillverkarnas skrifter om hur bra de är osv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av 2TB i min PS4 i väntan på billigare SSD.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2801355

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om jag köper begagnade spel till ps4? Dom är inte bundna till den förra ägarens konsol utan det är plug and play?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Hur funkar det om jag köper begagnade spel till ps4? Dom är inte bundna till den förra ägarens konsol utan det är plug and play?

Det är bara stoppa i och spela, det enda som kan vara förbrukat är eventuella koder osv

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra multiplayer spel till ps4? Har redan gta v och The last of us, men är sugen på något nytt.. några tips? Diablo är inte av intresse heller.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av SwedZi:

Någon som har tips på bra multiplayer spel till ps4? Har redan gta v och The last of us, men är sugen på något nytt.. några tips? Diablo är inte av intresse heller.

CoD, Battlefield, Destiny?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Måste man betala för PSN+, för att komma åt och köpa spel online i store?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bozzeta:

Måste man betala för PSN+, för att komma åt och köpa spel online i store?

Nix, köpa spel online kan man göra i alla fall. PS+ ger vissa unika rabatter, ett par gratis småspel varje månad samt möjligheten att spela multiplayer online.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

CoD, Battlefield, Destiny?

Gillar inte riktigt fps spel på konsoll och Destiny var inget för mig heller tyvärr, antar det kanske inte finns så mycket fler spel.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Någon som har tips på bra multiplayer spel till ps4? Har redan gta v och The last of us, men är sugen på något nytt.. några tips? Diablo är inte av intresse heller.

Elder scrolls online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det är bara stoppa i och spela, det enda som kan vara förbrukat är eventuella koder osv

Ja, men OM något spel har online-läge osv så funkar det med ? Det är inte bundet till den tidigares konto bortsett från eventuella extrakoder osv då? Tack för svar

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Om du inte har testat det innan så kan du ju alltid ge Warframe en svängom. Tredje-person hack & slash Space-ninja shooter.

Sedan finns WarThunder till PS4, vilket jag tycker är ett bättre alternativ till World of Tanks/World of Warplanes, då du för det första inte behöver byta spel om du känner för att flyga plan istället för att köra pansarvagn, eller vice versa, och för det andra så känns damage modellen verkligare. Känns mer tungt och brutalt också, vilket är ett plus.

Permalänk
Medlem

På sätt och vis måste jag påstå att jag känner mig lite lurad av ps+, det lät som en jättebra idé innan jag köpte min ps4 att man skulle få gratis spel varje månad. Det som inte framgick av detta är att bland spelen så är det spel till både ps3, ps4 och vita. Sen kvalitén på många spel kan nog ifrågasättas ganska rejält ibland

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

På sätt och vis måste jag påstå att jag känner mig lite lurad av ps+, det lät som en jättebra idé innan jag köpte min ps4 att man skulle få gratis spel varje månad. Det som inte framgick av detta är att bland spelen så är det spel till både ps3, ps4 och vita. Sen kvalitén på många spel kan nog ifrågasättas ganska rejält ibland

Det borde bli bättre nu när PS4 inte är så ny längre.
PS3 hade rätt hyggliga spel från början när PS+ kom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det borde bli bättre nu när PS4 inte är så ny längre.
PS3 hade rätt hyggliga spel från början när PS+ kom.

Man kan väl bara hoppas

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Ja, men OM något spel har online-läge osv så funkar det med ? Det är inte bundet till den tidigares konto bortsett från eventuella extrakoder osv då? Tack för svar

Nej det ska det inte vara, det ska bara vara att sätta i och spela.

Tror det bara var något fåtal spel på PS3 som hade kod för online (eller köpa i PS Store), men på PS4 så är det inte så vad jag vet, så det ska inte vara några problem med att bara stoppa i och spela

Edit: Det hette "Online pass"/ "Network pass", det var någon korkad begränsning från utgivarna för att begränsa begagnatmarknaden, då en köpare var tvungen att köpa ett "online pass" i Playstation Store / Xbox Store för att spela online, och på så sätt fick de in pengar på begagnade sålda spel med....

Listan finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_3_games_wi...
(Den är kanske inte komplett)

Edit2: Från en Wikipedia artikel:

"Sony specifically forbids the use of online passes by developers on PlayStation 4 titles; as users now must have a PlayStation Plus subscription to access online multiplayer, Sony did not want publishers to add additional DRM designed to charge users further."

Så, ja, PS4 har inte samma "problem" då Sony stoppat det, dock krävs ju en aktiv Playstation Plus för att spela online.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det ska det inte vara, det ska bara vara att sätta i och spela.

Tror det bara var något fåtal spel på PS3 som hade kod för online (eller köpa i PS Store), men på PS4 så är det inte så vad jag vet, så det ska inte vara några problem med att bara stoppa i och spela

Edit: Det hette "Online pass"/ "Network pass", det var någon korkad begränsning från utgivarna för att begränsa begagnatmarknaden, då en köpare var tvungen att köpa ett "online pass" i Playstation Store / Xbox Store för att spela online, och på så sätt fick de in pengar på begagnade sålda spel med....

Listan finns här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_3_games_wi...
(Den är kanske inte komplett)

Edit2: Från en Wikipedia artikel:

"Sony specifically forbids the use of online passes by developers on PlayStation 4 titles; as users now must have a PlayStation Plus subscription to access online multiplayer, Sony did not want publishers to add additional DRM designed to charge users further."

Så, ja, PS4 har inte samma "problem" då Sony stoppat det, dock krävs ju en aktiv Playstation Plus för att spela online.

Gött! Vann ett spel på tradera och kom på att fan det kanske inte går, men då kör jag på!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |