Permalänk
Medlem

Vad gör med iPad Air

Tjenare!
Nu kommer ett av världens största ilands-problem: Jag har en iPad Air som jag inte använder, vad ska jag göra med den?
Jag skulle helst vilja ha lite idéer på coola/bra lösningar som man kan använda den till, t.ex som en styrenhet för saker och ting eller något liknande. Att sälja den vore synd då den fungerar utan problem och är i jättefint skick, och det vore verkligen kul ifall man kunde få användning för den på något sätt.

Så "alla" förslag är välkomna, förutom de uppenbart oseriösa (typ att använda den som skärbräda...)

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa du kan göra är att sälja den till mig för 500kr.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk
Medlem

Köp en chromecast (300 kr) och använd den till att streama filmer, musik osv till tv:en i vardagsrummet.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daffas77:

Det absolut bästa du kan göra är att sälja den till mig för 500kr.

Det hade du gärna velat va

Skrivet av Hephox:

Köp en chromecast (300 kr) och använd den till att streama filmer, musik osv till tv:en i vardagsrummet.

Har en chromecast men kör inte så mycket via den. Filmer kollar jag på genom Kodi, men annars bra idé! Jag funderar på om man ska bygga in den i något på något sätt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av vompen:

Det hade du gärna velat va

Har en chromecast men kör inte så mycket via den. Filmer kollar jag på genom Kodi, men annars bra idé! Jag funderar på om man ska bygga in den i något på något sätt.

Kanske en "Spotify handkontroll"? Så du kan byta musik etc via plattan.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Kanske en "Spotify handkontroll"? Så du kan byta musik etc via plattan.

Kan jag redan göra med min desto smidigare mobil, antingen via Unified Remote Control eller i Spotify när jag är online

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kan jag redan göra med min desto smidigare mobil, antingen via Unified Remote Control eller i Spotify när jag är online

Jag hade bara haft den som en media kontroll vid soffbordet iaf. Och ha spotify,filmer osv allt samlat genom paddan, den hade också varit "surfstation" för gäster eller liknande.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hephox:

Jag hade bara haft den som en media kontroll vid soffbordet iaf. Och ha spotify,filmer osv allt samlat genom paddan, den hade också varit "surfstation" för gäster eller liknande.

Hmm, I guess. Nu har jag varken ett soffbord eller så mycket gäster (liten studentlägenhet i Ronneby), men förstår din tanke Skulle man kunna göra något coolt med den till datorn tro?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Använder min surfplatta mest med emulatorer till gamla spel, funkar bra.

Har varit sugen på att integrera en iPad i bilen, exempel:

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Börja med att jailbreaka den.
Om det ens heter så längre :P, gjorde det med min iphone 3 2011

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Hmm, I guess. Nu har jag varken ett soffbord eller så mycket gäster (liten studentlägenhet i Ronneby), men förstår din tanke Skulle man kunna göra något coolt med den till datorn tro?

går ju alltid art jailbreaka och sen installera någon tweak så att du kan fjärrstyra datorn.

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Inaktiv

Använd den som en tunn klient för att komma åt och styra alla dina maskiner ifrån.

Jag själv har fått en maxad Air 2 med inbyggd mobilt bredband etc som jag använder på detta sätt, vilket innebär att jag inte behöver bära med mig med laptop precis överallt utan kan ta lite supportärende när som helst ifrån iPaden.

Skrivet av Hephox:

går ju alltid art jailbreaka och sen installera någon tweak så att du kan fjärrstyra datorn.

Det räcker med teamviewer eller en Rdp klient, fast med en Rdp klient så bör man även ha igång en vpn om man ska styra datorn från stan.

Generellt tycker jag dock surfplattor är något som man fort tröttnar på, även om iPaden är liten så får den ej plats i byxfickan och då får man ändå bära med sig en extern klump. Min iPad gick på ca 7500kr (jag betalade ej) och det finns mycket skoj som man kan köpa för dessa pengar.

*edit*
Om du har gott om stålar, mycket fritid och gärna bor i utkanten av stan så är en surfplatta jättebra att ha som skärm till en drönare:
T.ex denna för 15 000kr: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/dji-phantom-3-professional.h...

Men det känns lite fel väg att göra köp av en svindyr drönare för att utnyttja sin pada, men om man är intresserad av att filma och har mycket pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Använder min surfplatta mest med emulatorer till gamla spel, funkar bra.

Har varit sugen på att integrera en iPad i bilen, exempel:
http://cdn.gottabemobile.com/wp-content/uploads/2012/03/42f7_3dee-620x220.jpg

Det där såg coolt ut, med bilen alltså Är sugen på något liknande fast inte för bilen då (mest för att jag inte har någon xD), men jag vet att det var en kille här på swec som la upp ett galleri där han integrerade en platt-tv i ett skrivbord, om man kunde göra något liknande fast med andra funktioner med en surfplatta istället?

Skrivet av Marreboy:

Börja med att jailbreaka den.
Om det ens heter så längre :P, gjorde det med min iphone 3 2011

Skrivet av Hephox:

går ju alltid art jailbreaka och sen installera någon tweak så att du kan fjärrstyra datorn.

Om jag minns rätt när jag läste om jailbreak senast så tillförde det inte jääättemycket mer. Visst det gjorde det lite friare och man kunde tweaka mer, men var inte så mycket annat som övertalade mig till det då (läste detta för ett år sen ungefär) :/

Skrivet av anon159643:

Använd den som en tunn klient för att komma åt och styra alla dina maskiner ifrån.

Jag själv har fått en maxad Air 2 med inbyggd mobilt bredband etc som jag använder på detta sätt, vilket innebär att jag inte behöver bära med mig med laptop precis överallt utan kan ta lite supportärende när som helst ifrån iPaden.

Det räcker med teamviewer eller en Rdp klient, fast med en Rdp klient så bör man även ha igång en vpn om man ska styra datorn från stan.

Generellt tycker jag dock surfplattor är något som man fort tröttnar på, även om iPaden är liten så får den ej plats i byxfickan och då får man ändå bära med sig en extern klump. Min iPad gick på ca 7500kr (jag betalade ej) och det finns mycket skoj som man kan köpa för dessa pengar.

*edit*
Om du har gott om stålar, mycket fritid och gärna bor i utkanten av stan så är en surfplatta jättebra att ha som skärm till en drönare:
T.ex denna för 15 000kr: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/dji-phantom-3-professional.h...

Men det känns lite fel väg att göra köp av en svindyr drönare för att utnyttja sin pada, men om man är intresserad av att filma och har mycket pengar...

Grejen var den att jag köpte min padda för att ta anteckningar på högskola, men det blev aldrig så mycket att anteckna och nu inväntar jag svar om att byta linje (och kommer jag in så är det distans-utbildning över nätet). Men just nu känner jag bara att det är onödigt att den ligger, men samtidigt känns det inte heller rätt att lägga massa pengar på att få användning för den, lite därför jag har nämnt några gånger om alternativet om att bygga in den i något

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Bygg in den i ett köksskåp och ha recept på den?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Bygg in den i ett köksskåp och ha recept på den?

Du menar typ skafferi-dörren? Hade varit coolt. Dock ska jag flytta snart så får bli när jag verkligen har landat och inte flyttar på mig längre

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Du menar typ skafferi-dörren? Hade varit coolt. Dock ska jag flytta snart så får bli när jag verkligen har landat och inte flyttar på mig längre

Jag tänker mig att man sågar ut ett hål i ett skåp ovanför diskbänken och monterar Ipaden så att man ser skärmen genom hålet. Sen kan man ha något slags skärmskydd så att man lätt kan torka av den. Blir perfekt till recept, kolla Youtube när du lagar mat och att styra musiken.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag tänker mig att man sågar ut ett hål i ett skåp ovanför diskbänken och monterar Ipaden så att man ser skärmen genom hålet. Sen kan man ha något slags skärmskydd så att man lätt kan torka av den. Blir perfekt till recept, kolla Youtube när du lagar mat och att styra musiken.

Ah men precis! Som sagt, tyvärr har jag inte riktigt landat för gott än så det får bli i framtiden om jag inte hittar på något annat tills dess ^^

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Du kanske har på datorn hela tiden eller har någon annan lösning, men jag använder min iPad mest för att kolla mail och surfa när det inte är värt att sätta på datorn för att göra detsamma. Mycket bekvämare på iPaden än på telefonen tycker jag eftersom man får ett nästan fullstort tangentbord i stället för att skriva med tummarna på telefonen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Du kanske har på datorn hela tiden eller har någon annan lösning, men jag använder min iPad mest för att kolla mail och surfa när det inte är värt att sätta på datorn för att göra detsamma. Mycket bekvämare på iPaden än på telefonen tycker jag eftersom man får ett nästan fullstort tangentbord i stället för att skriva med tummarna på telefonen.

Ah I see... Ja det är väl det den är till för egentligen, men personligen tycker jag det är skönare att ha en fullstor dator och göra allting på, eller bara en lite nätt telefon när man vill kolla fb eller liknande. Känner att surfplattor blir ett så dumt mellanting på sätt och vis, och just därför jag skapade denna tråden för att få tips om andra användningsområden för den

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Skaffa vattentätt skydd och sätta fast den med sugpropp i duschen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Skaffa vattentätt skydd och sätta fast den med sugpropp i duschen!

Hmm... That pr0n though. Nej men ah, kan vara en bra idé!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Sätt in den i ditt vardagsrumsbord och ha den till att spela olika festspel på med polarna när de kommer förbi på en öl eller två.

Du kan ju även använda den som en "Övervakningskamera"

Personligen skulle jag nog limma på ett handtag och använda den som stekspade eller pingisracket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragnozh:

Sätt in den i ditt vardagsrumsbord och ha den till att spela olika festspel på med polarna när de kommer förbi på en öl eller två.

Du kan ju även använda den som en "Övervakningskamera"

Personligen skulle jag nog limma på ett handtag och använda den som stekspade eller pingisracket.

Som nämnt tidigare så har jag inte något sådant typ av bord men har ju ett skrivbord man kanske kan använda på något sätt

Haha tror det hade börjat lukta mer bränt här än vad det redan gör om jag hade använt den som stekspade...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+