Permalänk
Medlem

Kylning av NZXT H440

Hej. Tänkte bygga min första dator och har några frågor om kylningen.

Så eftersom det är ett ganska tilltäppt chassi tänkte jag köra t.ex Noctua NF-F12 i fronten och en 140 mm vid radiatorn som jag tänkte sätta i taket av chassit. Men det finns ingen inbyggd fläktkontroll i chassit och moderkortet jag tänkte köra har bara totalt 5 fläktingångar. Så då är det ingen idé att köpa mer än max 5 PWM fläktar eller hur? Skulle inte vara så najs om vissa fläktar gick på fullt varvtal konstant då jag försöker få till ett ganska tyst bygge.

Om jag vill sätta alla fläktar på moderkortet, skulle det räcka med t.ex 2x120 fläktar fram (intake), 2x140 tak (intake) och 1x140 fläkt back (exhaust)?

Tacksam för svar, är något noob på detta.

Permalänk
Avstängd

Ska du köra 2st fläktar i toppen så ha dem som utblås. Varm luft stiger ju uppåt om du då har fläktarna som inblås stjälper dem mer än vad dem hjälper så att säga.

Själv har jag en radiator i toppen med 2st fläktar i utblås, sedan original fläktarna i original setup.

Permalänk
Inaktiv

Det skulle absolut räcka med det sista alternativet.

Något du inte nämner är vilka komponenter du tänker stoppa i datorn, det är högst relevant.

Permalänk
Medlem

@Nudah:

Tänkte köra dom i taket som utblås först men kyls radiatorn lika bra med utblås som in? Känns som det borde vara sämre.

Permalänk

Jag har samma chassi som du tänkt köpa och jag märker inte av mina chassi fläktar och alla är kopplade till fläkthuben. Kan även tilläga att jag kör med alla orginal fläktar plus att jag satt in en corsair sp140. Kan ju också vara så att min cpu kylare överröstar de andra fläktarna.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det skulle absolut räcka med det sista alternativet.

Något du inte nämner är vilka komponenter du tänker stoppa i datorn, det är högst relevant.

Msi Z97 gaming 5
i7-4790k
GTX 980 ti
16 gb ddr3 ram
evga supernova g2 750w
1xSSD 1xHDD

cpu kylare har jag inte bestämt mig för än men något i still med Kraken x41.

Tänkte inte överklocka så jättehårt då jag inte har gjort det så många gånger än men vill ändå ha den möjligheten.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har precis det chassiet med en H110 280mm radiator i taket. Den har jag så att den blåser ut. Det gör ingen större skillnad på temperaturen alls jämtemot att ha dem riktade in. Däremot finns det inget dammfilter i toppen. Så om du har fläktar som drar in luft därifrån så kommer de att dra med sig damm in i datorn.

Två 140mm in i fronten och en 140mm bak som blåser ut luft genom radiatorn kommer garanterat räcka för dina komponenter. Fler fläktar en så kommer mest medföra mer oväsen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har precis det chassiet med en H110 280mm radiator i taket. Den har jag så att den blåser ut. Det gör ingen större skillnad på temperaturen alls jämtemot att ha dem riktade in. Däremot finns det inget dammfilter i toppen. Så om du har fläktar som drar in luft därifrån så kommer de att dra med sig damm in i datorn.

Två 140mm in i fronten och en 140mm bak som blåser ut luft genom radiatorn kommer garanterat räcka för dina komponenter. Fler fläktar en så kommer mest medföra mer oväsen.

Åh fan. Trodde det var ett damfilter där uppe också. Så om jag kör en 140 mm fläkt + radiator som blåser ut där uppe är det ingen idé att sätta in fler fläktar i toppen va?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Will__:

Åh fan. Trodde det var ett damfilter där uppe också. Så om jag kör en 140 mm fläkt + radiator som blåser ut där uppe är det ingen idé att sätta in fler fläktar i toppen va?

Jag tycker absolut inte det är värt det. Jag har kvar orginalfläkten som blåser ut bak och har nu två till i och med radiatorn som blåser ut i toppen. Min GPU temp sjönk med 1-2 grader med de två extra fläktarna. Knappast värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Okej. Så 3x120 alt. 2x140 där fram, 1x140 i taket och 1x140 där bak låter bra alltså

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Will__:

@Xyborg: Okej. Så 3x120 alt. 2x140 där fram, 1x140 i taket och 1x140 där bak låter bra alltså

Yes!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A