Hade min Xperia Z3 i vatten. Nu är den död. Vad göra?

Permalänk
Avstängd

Hade min Xperia Z3 i vatten. Nu är den död. Vad göra?

Xperia Z3an är väl vattentät?

Jag trippel kollade så att alla luckor var avstängda och dem var det.

Men ändå av någon konstig anledning så kom det in vatten.

Jag tog fram en stor skål med vatten och jag la den där i ungefär 10 sekunder.

Senare tog jag ut den ur skålen och la den på bordet för att torka.

Jag kom tillbaka efter 10 minuter och den ville inte starta.

Håller jag i power knappen så vibrerar telefonen 3 gånger, men inget händer efter det.

Och när jag lägger den på laddning så blinkar det en röd lampa, men inget händer efter det heller.

Telefonen borde vara vattentät, men nu vägrar den starta!

Vad ska jag göra? Täcker garantin? Vem kontaktar jag? Kommer jag få en ny mobiltelefon?

Nu kommer säkert många fråga om jag var säker på att luckorna var stänga. JA, luckorna var stängda. Jag kollade minst 3 gånger, och dem var STÄNGDA !!

Om dem nu var stängda. Hur i hela friden kom det in vatten? Jag misstänker hålet där man ansluter sina hörlurar, för där fanns det ingen lucka.

Vad ska jag göra??

Permalänk
Medlem

Finns väl inget annat än att försöka kontakta säljstället och höra vad de säger. Har telefonen inga andra synliga skador så att de kan försöka hävda vårdslöshet från din sida borde det kunna gå på garanti eftersom den såldes som vattentålig men uppenbarligen inte var det...

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Tja.. de marknadsför den som vattentät med IP68 rating, när luckorna är stängda. Så garantin borde nog täcka det.

Kanske inte det smartaste att medvetet dränka telefonen i vatten.. Men å ena sidan.. Köper jag också något som marknadsförts som vattentätt.. så lär jag nog inte heller motstått frestelsen att prova.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det kommer bli för dig men en som jag känner som testade samma sak dödade sin telefon med och tyvärr så gick det inte få en ny för den dummaste anledningen någonsin. Luckorna var använda innan så därför så sa dom att de var slitna och han fick aldrig en ny telefon.

Jag hoppas att det går bättre för dig, och i framtiden kanske man inte ska lite på den där vattentätheten.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Skrivet av oledoledof:

Xperia Z3an är väl vattentät?

Jag trippel kollade så att alla luckor var avstängda och dem var det.

Men ändå av någon konstig anledning så kom det in vatten.

Jag tog fram en stor skål med vatten och jag la den där i ungefär 10 sekunder.

Senare tog jag ut den ur skålen och la den på bordet för att torka.

Jag kom tillbaka efter 10 minuter och den ville inte starta.

Håller jag i power knappen så vibrerar telefonen 3 gånger, men inget händer efter det.

Och när jag lägger den på laddning så blinkar det en röd lampa, men inget händer efter det heller.

Telefonen borde vara vattentät, men nu vägrar den starta!

Vad ska jag göra? Täcker garantin? Vem kontaktar jag? Kommer jag få en ny mobiltelefon?

Nu kommer säkert många fråga om jag var säker på att luckorna var stänga. JA, luckorna var stängda. Jag kollade minst 3 gånger, och dem var STÄNGDA !!

Om dem nu var stängda. Hur i hela friden kom det in vatten? Jag misstänker hålet där man ansluter sina hörlurar, för där fanns det ingen lucka.

Vad ska jag göra??

Har du ett abonnemang kopplat till din den? Fick samma problem och pratade med Telia, dem sa att dem behöver skicka iväg telefonen för att göra några tester. Nu behövde jag inte skicka den då de löste sig själv efter några dagar.
Annars kan du ta kontakt med Sony direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zather:

Jag vet inte hur det kommer bli för dig men en som jag känner som testade samma sak dödade sin telefon med och tyvärr så gick det inte få en ny för den dummaste anledningen någonsin. Luckorna var använda innan så därför så sa dom att de var slitna och han fick aldrig en ny telefon.

Jag hoppas att det går bättre för dig, och i framtiden kanske man inte ska lite på den där vattentätheten.

Men ska jag berätta för dem sanningen? Att jag testade den i vattnet med mening? Eller att jag råkade tappa den i vattnet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grillan79:

Har du ett abonnemang kopplat till din den? Fick samma problem och pratade med Telia, dem sa att dem behöver skicka iväg telefonen för att göra några tester. Nu behövde jag inte skicka den då de löste sig själv efter några dagar.
Annars kan du ta kontakt med Sony direkt.

Ja, har comviq fastpris abonnemang

Permalänk
Medlem

Varför la du den i vatten? Det var väl onödigt?

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Men ska jag berätta för dem sanningen? Att jag testade den i vattnet med mening? Eller att jag råkade tappa den i vattnet?

det är väl upp till dig igentligen, men du vet ju om vad du gjort också, jag skulle sagt som det var

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

det är väl upp till dig igentligen, men du vet ju om vad du gjort också, jag skulle sagt som det var

Jag chattar med comviq och dem säger så här

Skicka in den på service För att skicka in din produkt på service behöver du starta ett serviceärende hos oss, det gör du på http://www.comviq.se/service
Tänk på att du behöver ha IMEI-nummer och ditt kvitto.
När du har skapat serviceärendet kommer du få en fraktsedel som du fäster på paketet för att skicka in det.
Ledtiden på din reparation är 5-7 arbetsdagar från det att serviceombudet mottagit din hårdvara.

När verkstaden mottagit och undersökt hårdvaran/tillbehöret kommer de utföra reparation om det täcks av garantin, annars kommer du få ett mail med tre olika alternativ:

Godkänna kostandsförslaget.
Inte godkänna kostandsförslaget men att du vill få tillbaka din/ditt hårdvara/tillbehör och då betala undersökningsavgift på 390 kr.
Inte godkänna kostnadsförslaget och inte få tillbaka hårdvaran/tillbehöret.

Om skadan täcks av garantin så kostar reparationen ingenting.

Permalänk
Medlem

Verkar som folk har olika erfarenheter av vatten tätheten på z3. jag har en z3 compact och jag brukar dusha med den ibland. därimot har jag bara öppnat luckorna någon enstaka gång eftersom jag köpte laddockan.

När jag haft vatten lekar med telefonen så beter den sig lite konstigt ett par dagar efter. den får för sig att den laddar, den kan tro att jag kopplar in eller ur hörlurar. eller helt enkelt "vaknar" upp och startar något program.

torka telefonen i en ris påse och hoppas på det bästa.

EDIT: glömde det värsta problemet och det är att den går in i "deep sleep" MEN stänger inte av backligt på displayen. krävde omstart för att fixa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av oledoledof:

Ja, har comviq fastpris abonnemang

Ring och kolla med dem, de kan vara så att dem skickar iväg den för trycktest.

Permalänk
Avstängd

Kan jag på nåt sätt öppna xpeiran och sen lägga den i ett paket med ris? Eller räcker det med att bara öppna luckorna?

Permalänk
Medlem

Om du skickar in den brukar dom kunna se var det kommit in vatten och därmed avgöra om luckorna varit stängda, självklart ska man prova ha en vattentät mobil i vattnet tycker jag. Jag brukar bada med min z2..

Permalänk
Inaktiv

Bara för att telefonen ska vara vattentät på pappret så finns ingen anledning att hålla på och "testa" det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Bara för att telefonen ska vara vattentät på pappret så finns ingen anledning att hålla på och "testa" det.

Trams. Marknadsförs den som en telefon som kan användas för att filma och dylikt under vatten så ska den givetvis klara av det. Är telefonen defekt så är det väl väldigt bra att detta uppdagas så snart som möjligt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Trams. Marknadsförs den som en telefon som kan användas för att filma och dylikt under vatten så ska den givetvis klara av det. Är telefonen defekt så är det väl väldigt bra att detta uppdagas så snart som möjligt.

Fortfarande trams efter att folk konstaterat problem med alla stora lanseringar av vattentäta telefoner? Vissa har fått byta, andra inte.

Permalänk
Medlem

jag fattar inte, har vattentåligheten/tätheten blivit sämre efter Z1? Jag har badat/filmat/fotat med min Z1 i både pool och hav, över och under ytan, tvättat den under rinnande vatten otaliga gånger och jag har inga som helt problem med min.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av oledoledof:

Xperia Z3an är väl vattentät?

Jag trippel kollade så att alla luckor var avstängda och dem var det.

Men ändå av någon konstig anledning så kom det in vatten.

Jag tog fram en stor skål med vatten och jag la den där i ungefär 10 sekunder.

Senare tog jag ut den ur skålen och la den på bordet för att torka.

Jag kom tillbaka efter 10 minuter och den ville inte starta.

Håller jag i power knappen så vibrerar telefonen 3 gånger, men inget händer efter det.

Och när jag lägger den på laddning så blinkar det en röd lampa, men inget händer efter det heller.

Telefonen borde vara vattentät, men nu vägrar den starta!

Vad ska jag göra? Täcker garantin? Vem kontaktar jag? Kommer jag få en ny mobiltelefon?

Nu kommer säkert många fråga om jag var säker på att luckorna var stänga. JA, luckorna var stängda. Jag kollade minst 3 gånger, och dem var STÄNGDA !!

Om dem nu var stängda. Hur i hela friden kom det in vatten? Jag misstänker hålet där man ansluter sina hörlurar, för där fanns det ingen lucka.

Vad ska jag göra??

Laddar du via usb? Öppnar man luckorna många gånger så slits packningarna ut och då läcker det in vatten.

Vill man vara helt säker ska man göra ett trycktest innan man utsätter sin telefon för vatten.

Här en guide för Z3 men det borde vara samma:
http://forum.xda-developers.com/z3/general/guide-test-waterpr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Ursäkta min smått irriterade ton, men vad är det för gnäll om att man inte skulle få ha den i vatten och att det var onödigt att ens testa?

Jag är helt med Jonny Myran här då Xperiamodellerna klart och tydligt marknadsförs som "vattentäta" (vilket i och för sig är ett extremt vagt uttryck, men i det här fallet IP68 för att vara exakt som tidigare nämnts) så till den grad att man i Sonys egna reklamfilmer använder telefonerna för att filma under vatten och allt möjligt. Själv sköljer jag min Z3C under kranen i princip dagligen när jag kommer hem

Men med det sagt är det ganska allmänt känt att det har varit mycket strul med vattentätheten hos många exemplar och därför har flera av mina bekanta (inklusive jag själv när jag skaffade min) stoppat den i vatten det första dom gjorde för att se så att deras fungerade korrekt. En gjorde det inte och den blev utbytt direkt utan snack genom sin ÅF.

Permalänk
Avstängd

håller med och skullle vara det första jag gjorde om jag körde z3 ...för marknadsförs dom som vattentät ska dom fan vara det och tas på rma utan snack så länge telefonen inte är fysiskt skadad så det kan komma in vatten då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Om du skickar in den brukar dom kunna se var det kommit in vatten och därmed avgöra om luckorna varit stängda, självklart ska man prova ha en vattentät mobil i vattnet tycker jag. Jag brukar bada med min z2..

Marknadsförs den som vattentät borde man ju kunna snorkla med den och ta undervattensfoton etc.
Om den marknadsförs som *regntät* så skulle det vara en annan sak.

Verkar tyvärr som Sony har misslyckats med vattentätningen.

Permalänk
Avstängd

Har lite glada nyheter.

Jag höll i powerknappen samt volym ned knappen samtidigt jätte länge-

Efter 30 sekunder vibrerade mobilen konstant. Jag fortsatte att vara envis och fortsatte hålla knapparna. Efter cirka 2 minuters hållande så startades den upp.

Detta var det märkligaste jag varit med om. Varför hände detta?

Dock om man kollar på bak kameran så ser man vatten där inne. Sätter man på kameran så blir bilden suddig.

Telefonen är på och kickar igång i alla fall.

Men tycker ni ändå att jag borde lämna in den på service? För jag vill inte leva med vatten i kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oledoledof:

Har lite glada nyheter.

Jag höll i powerknappen samt volym ned knappen samtidigt jätte länge-

Efter 30 sekunder vibrerade mobilen konstant. Jag fortsatte att vara envis och fortsatte hålla knapparna. Efter cirka 2 minuters hållande så startades den upp.

Detta var det märkligaste jag varit med om. Varför hände detta?

Dock om man kollar på bak kameran så ser man vatten där inne. Sätter man på kameran så blir bilden suddig.

Telefonen är på och kickar igång i alla fall.

Men tycker ni ändå att jag borde lämna in den på service? För jag vill inte leva med vatten i kameran.

Ursäkta mig men stäng av mobilen för fan om du ser att det är vatten i den. Lägg den i ugnen på 50* i ett par timmar för att förånga vattnet i, sen lägg den i en burk med ris, förslut med lock och låt den va i 3 dagar för att fånga upp resterande vatten och fukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Ursäkta mig men stäng av mobilen för fan om du ser att det är vatten i den. Lägg den i ugnen på 50* i ett par timmar för att förånga vattnet i, sen lägg den i en burk med ris, förslut med lock och låt den va i 3 dagar för att fånga upp resterande vatten och fukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej ska göra så. Sen när jag lägger den i riset , ska jag öppna eller stänga luckorna ?

Permalänk
Medlem

Varför ens lägga in den från första början? Jag har en Sony z2 som jag råkade tappa i vattnen med alla luckor stängda och nu fuckar min mic men har inte orkat fixa. Men vattentät för mig är "vattentålig" enligt mig

Permalänk
Medlem

Eller så lämnar du bara in den istället för att krångla.
Det har kommit in vatten helt klart i mobilen, och även om du får igång den så kanske du får hållas med mindre problem eller större då och då.
Bättre att bara lämna in skiten och få en ny eller fixad istället.
Om du har vatten vid kameran så har det ju helt klart kommit in mer än bara lite fukt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Limmet till bakstycket släpper på MÅNGA Z3:or så de tar in vatten. Lägg den i en påse ris som du sedan knyter/stänger så den blir tät och låt den ligga några dagar.

OM den startar sen så ska du starta telefon appen och där slå in följande: *#*#7378423#*#* så får du upp service menyn. I denna menyn så trycker du på [ Service tests ] och letar där efter upp alternativet [ Pressure Sensor ] och sedan trycker du på skärmen och ser om värdet ökar och om det stannar där eller sjunker medans du trycker. Sjunker värdet trotts att alla luckor är ordentligt stängda så är det telefonen det är fel på. Alltså har limmet till bakstycket släppt och då släppt in vatten när du lade den i skålen.

Hade själv en Z3 som gick samma öde fast när den då låg på kanten av badkaret medans jag duschade. Lämnade in min hos Telenor och 6 dagar senare fick jag hämta ut en helt ny enhet på garanti.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Entusiast

Lägg inte mobilen i ugnen, jisses. Snacka om att mörda litiumbatteriet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Du skall absolut inte slänga in telefonen i ugnen, öppna upp den, gömma den i ris etc om det inte är sista utvägen. Du har en telefon som skall tåla ett visst mått av vatten, vet du med dig att du hanterat den på rätt sätt skall du se till att utnyttja din garanti, inte göra sådant som istället förverkar dina garantimöjligheter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720