Permalänk
Inaktiv

Prime95

Hur mångra timmar brukar ni själva köra i Prime95 innan ni sätter stämpeln "stabil" över eran dator/överklockning? Har precis just passerat 2½ timme i Prime95, ska jag pumpa vidare två timmar till, en hel dag/natt eller är jag redan good to go?

Glömde tillägga att jag kommer köra en del BOINC-project där varje minsta data räknas som skickas tillbaka. Minsta korruption eller felvärden i vissa data är såklart därför inte acceptabla.

Permalänk
Medlem

Om det är av vikt att den skall funka till 100% varför inte backa ner en bit från där du är nu?
Det kommer dessutom bli varnare i sommar och då är det inte säkert att datorn fortfarande är stabil.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Ah, du menar i Ghz antar jag? @xfade: Jag förstår kanske din tanke isåfall, men än så länge maxar inte tempsen på mer än 77C vid full load på alla kärnor samtidigt så jag ser ingen anledning om det inte kraschar eller ifall de vita ränderna på motorvägarna smälter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Ah, du menar i Ghz antar jag? @xfade:

Japp, jag menar sitter man och spelar är det ok med en krasch, men inte för det du vill uppnå.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv

Processorn är inte stabil bara för att den kör Prime utan problem i 24 timmar.

Permalänk
Skrivet av anon154069:

Hur mångra timmar brukar ni själva köra i Prime95 innan ni sätter stämpeln "stabil" över eran dator/överklockning? Har precis just passerat 2½ timme i Prime95, ska jag pumpa vidare två timmar till, en hel dag/natt eller är jag redan good to go?

Glömde tillägga att jag kommer köra en del BOINC-project där varje minsta data räknas som skickas tillbaka. Minsta korruption eller felvärden i vissa data är såklart därför inte acceptabla.

Om dina projekt ska vara igång dygnet runt under lång tid skulle jag inte kalla datorn tillräckligt stabil efter 2½ h. I ditt fall skulle jag låtit Prime95 vara igång i 24h eller mer.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Inaktiv

@gamefreak: Ska låta det gå ett dygn, har ett custom tortyrtest inställt på 1344 - 1344 , ibockat "run FTTs in-place"

Permalänk
Medlem

Brukar köra upp till 24 timmar stresstest med prime, också många timmars intel burn test samt benchloopar i 3dmark eller annat. Prime kan klara 24 timmar utan problem, men om du inte rört datorn och sedan rör muspekaren för att stänga av prime så kan datorn bluescreena, eller att moderkortet, psu eller andra komponenter inte orkar hålla stabil spänning när väl processorn slutar att jobba, eller inte orkar hålla en jämn idlespänning.

Efter långa stresstest, blanda med lite allt möjligt. Prime testar ju exempelvis inte skyffling till grafikkort eller hårddisk så det kan finnas komponenter som inte är stabila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon154069:

Glömde tillägga att jag kommer köra en del BOINC-project där varje minsta data räknas som skickas tillbaka. Minsta korruption eller felvärden i vissa data är såklart därför inte acceptabla.

Ska du ha låg felrisk måste du ha ECC, annars är det oundvikligt med feldata oavsett om du så kör 1GHz. Sedan är inte ECC helt felfritt, men det är sjukt mycket bättre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

ECC - vad är detta @philipborg ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon154069:

ECC - vad är detta @philipborg ?

Felkontroll och felrättning, ecc och överklockning går däremot inte ihop men det används ofta på servrar och arbetsstationer där det är viktigt att undvika minnesfel.
https://en.wikipedia.org/wiki/ECC_memory

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Jag förstår. Och jag inser mer och mer att en 100% stabil dator nästan är lika med kvantfysik, men att se till att stresstesta en dator i 24 timmar med goda resultat är ju iaf en grundvikt på vägen även om man inte kan ha alla bitar på plats.

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig vara helt säker på om din överklockning är stabil. Bara för att du kört 24 timmar utan problem, så kan den 25:e timmen vara avgörande, samma gäller 48 timmar osv. Det går alltså inte att förutse något till 100% stabilt, utan bara "tillräckligt".
Jag testar om det är stabilt i prime95 (v26.6 för haswell refresh) i någon timme, sedan XTU i någon timme och till sist om det är stabilt i något spel öht.
Sen kan det även vara bra att prova sin överklockning i t.ex. prime95, är den stabil i det x-antal timmar du kör, så lägg till 0.025 volt eller liknande för att vara "på den säkra sidan".

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Sen kan det även vara bra att prova sin överklockning i t.ex. prime95, är den stabil i det x-antal timmar du kör, så lägg till 0.025 volt eller liknande för att vara "på den säkra sidan".

Tackar - låter väldigt vettigt.