Raspberry Pi 2/OpenELEC nätverksströmning lagg via Switch

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2/OpenELEC nätverksströmning lagg via Switch

Hej,

Har ett smått irriterande problem med min Raspberry Pi 2 med OpenELEC 5.0.8 (Kodi 14.2) som hänger bakom TVn i sovrummet.

Nätverket ser ut på följande sätt:
I källaren står min server tillsammans med övrig nätverksuttrustning. Från Routern i källaren går det en kabel upp till kontoret två våningar upp där det sitter en switch som fördelar nätverket på ovanplan. I denna sitter bland annat en kabel till sovrummet för Raspberryn.

När jag kör videos från servern via SMB, t.ex. 1080p MKV så verkar det som att Raspberryn inte vill buffra, videon laggar en hel del. Händer även på 720p med lägre bitrate.

Nu till det roliga, patchar jag om i kontoret så raspberryn sitter rätt i routern i källaren (kanske 40-50m nätverkskabel) funkar det PERFEKT. Nope inga som helst problem. Ok, testar tre olika portar på switchen, samma fel. Testar tre olika switchar, samma fel. Testar olika patchkablar, samma fel. Kopplar bort switchen igen och patchar direkt, funkar perfekt. På samma switch i kontoret sitter min desktop, nätverket funkar perfekt. Ligger på hyffsad hastighet när jag t.ex. överför från servern i källaren, 40-50 MB/s (Krypterade diskar på servern med slö C2D processor, därav slöa hastigheter). Jag kör även Kodi på min desktop, samma filer streamas utan problem via switchen från servern.

EDIT: Testat med polarens rpi2 och samma problem där.

EDIT2: Strömmar jag samma fil från desktopen som ligger på samma switch funkar det perfekt också.

Whaaat... ? Någon som har nån idé om vad som försigår?

Mvh Patrik

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara att olika nätverkskort har olika inställningar vilket kan ge problem med switch men ej utan?
Tex att du har jumbo frames påsalget nånstans men ej överallt heller olika jumbo frames.
Popcorn c-200 var väldigt känslig för det då den ej stödjer jumboframes alls.
MEN konstigt nog fick man högst smb/ftp hastighet (ca 30% högre och det även om jag körde med en korsad nätverkskabel och ingen router/switch alls mellan dom) mellan datorer inom mitt nätverk och popcorn om jumbo frames var satt till 3k heller 5k MEN 2k/4k och 6k/7k/8k/9k så fick man ensiffriga kb/s hastigheter.
Och detta var med router/switchar som ej stödjer jumbo frames alls (vilket dom flesta ej gör).

Heller några andra inställningar som mtu/duplex/etc.
Skulle dock ej tro att det är nåt av detta men kolla skadar ju inte och då troligen att jumbo frames ska vara avslaget.

Vad är det för switchar du provat?
När du provat switchar har det då bara varit kabeln nedifrån och rpi´n inkopplad? (så det inte är nåt annat som stör vilket kunde hände med popcorn c-200 fick flytta en enhet till routern och då funkade c-200án igen)
Har du provat med en switch mellan den "officella" switchen som du har däruppe och rpi´n? dvs två i rad och en är egentligen onödig!

Orkar ej kolla men rpi2 har väl 1gig lan har du provat att sätta den till 100mbit istället?
Så länge du streamar så behöver du inget snabbare än 100mbit då det tex är sällan som en bluray skiva går över 50mibt och gör dom det så är det oftas väldigt korta stunder.
4k och nya blurayspeccen då kanske det kan krävas mer dock men då hänger nog inte rpi2 med längre i alla fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det kan inte vara att olika nätverkskort har olika inställningar vilket kan ge problem med switch men ej utan?
Tex att du har jumbo frames påsalget nånstans men ej överallt heller olika jumbo frames.
Popcorn c-200 var väldigt känslig för det då den ej stödjer jumboframes alls.
MEN konstigt nog fick man högst smb/ftp hastighet (ca 30% högre och det även om jag körde med en korsad nätverkskabel och ingen router/switch alls mellan dom) mellan datorer inom mitt nätverk och popcorn om jumbo frames var satt till 3k heller 5k MEN 2k/4k och 6k/7k/8k/9k så fick man ensiffriga kb/s hastigheter.
Och detta var med router/switchar som ej stödjer jumbo frames alls (vilket dom flesta ej gör).

Heller några andra inställningar som mtu/duplex/etc.
Skulle dock ej tro att det är nåt av detta men kolla skadar ju inte och då troligen att jumbo frames ska vara avslaget.

Vad är det för switchar du provat?
När du provat switchar har det då bara varit kabeln nedifrån och rpi´n inkopplad? (så det inte är nåt annat som stör vilket kunde hände med popcorn c-200 fick flytta en enhet till routern och då funkade c-200án igen)
Har du provat med en switch mellan den "officella" switchen som du har däruppe och rpi´n? dvs två i rad och en är egentligen onödig!

Orkar ej kolla men rpi2 har väl 1gig lan har du provat att sätta den till 100mbit istället?
Så länge du streamar så behöver du inget snabbare än 100mbit då det tex är sällan som en bluray skiva går över 50mibt och gör dom det så är det oftas väldigt korta stunder.
4k och nya blurayspeccen då kanske det kan krävas mer dock men då hänger nog inte rpi2 med längre i alla fall.

Routern har stöd för jumbo frames, har provat att stänga av utan framgång. Har man dock kopplat Rasberryn direkt till routern fungerar det med båda jumbo frames av och på. (MTU 1500 på raspberryn)

Har provat följande switchar:
2x Netgear GS108 (Stöd för jumbo frames)
Netgear GS605 v2 (Stöd för jumbo frames)
Netgear GS605 v3 (Stöd för jumbo frames)
Linksys SE2800 (Ej stöd för jumbo frames)

Ingen av dessa funkar det med.

Har provat att koppla en extra switch mellan den vanliga switchen och raspberryn, fungerar inte det heller.

Rpi2:ans MTU är 1500 som standard, provat med 3k, 4,5k, 5k inget av det har fungerat.

Har testat att bara ha Rpi2 och routern inkopplade i alla switchar, fungerar ej.

RPi2 har bara stöd för full duplex 100Mbps vilket den kör på.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Hej,

Har ett smått irriterande problem med min Raspberry Pi 2 med OpenELEC 5.0.8 (Kodi 14.2) som hänger bakom TVn i sovrummet.

Nätverket ser ut på följande sätt:
I källaren står min server tillsammans med övrig nätverksuttrustning. Från Routern i källaren går det en kabel upp till kontoret två våningar upp där det sitter en switch som fördelar nätverket på ovanplan. I denna sitter bland annat en kabel till sovrummet för Raspberryn.

När jag kör videos från servern via SMB, t.ex. 1080p MKV så verkar det som att Raspberryn inte vill buffra, videon laggar en hel del. Händer även på 720p med lägre bitrate.

Nu till det roliga, patchar jag om i kontoret så raspberryn sitter rätt i routern i källaren (kanske 40-50m nätverkskabel) funkar det PERFEKT. Nope inga som helst problem. Ok, testar tre olika portar på switchen, samma fel. Testar tre olika switchar, samma fel. Testar olika patchkablar, samma fel. Kopplar bort switchen igen och patchar direkt, funkar perfekt. På samma switch i kontoret sitter min desktop, nätverket funkar perfekt. Ligger på hyffsad hastighet när jag t.ex. överför från servern i källaren, 40-50 MB/s (Krypterade diskar på servern med slö C2D processor, därav slöa hastigheter). Jag kör även Kodi på min desktop, samma filer streamas utan problem via switchen från servern.

EDIT: Testat med polarens rpi2 och samma problem där.

EDIT2: Strömmar jag samma fil från desktopen som ligger på samma switch funkar det perfekt också.

Whaaat... ? Någon som har nån idé om vad som försigår?

Mvh Patrik

Hur ser lasten på RPI:n ut när du streamar? SMB har inte stöd för flera trådar, så det är en ganska klen platform för SMB tyvärr. Jag kommer T.ex inte upp i mer än ca 10-12 MB/sec över samba

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Hur ser lasten på RPI:n ut när du streamar? SMB har inte stöd för flera trådar, så det är en ganska klen platform för SMB tyvärr. Jag kommer T.ex inte upp i mer än ca 10-12 MB/sec över samba

När den drar som mest bandbredd ligger det på runt 25Mbps för en film på 1080p (808p) samt DTS. Testade precis med min gamla Raspberry Pi 1 Model B och där fungerade det mycket bättre, samma inställningar och allt.

Edit: Testade för skojs skull att göra en clean installation på ett helt annat MicroSD-kort, samma sak ändå.

Edit2: Testade att slänga in OpenELEC 5.95.2 (6.0 Beta 2) med Kodi 15.0-beta2, den buffrar även här.

Edit3: Testade med att byta ut strömförsörjningen till Raspen, lyckades heller inte.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Du kan ju låta Kodi buffra lite under vissa scener. Kanske hjälper.
http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Modify_the_video_cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

Du kan ju låta Kodi buffra lite under vissa scener. Kanske hjälper.
http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Modify_the_video_cache

Jag har redan provat följande inställningar:

<advancedsettings> <network> <buffermode>1</buffermode> <cachemembuffersize>157286400</cachemembuffersize> <readbufferfactor>20</readbufferfactor> </network> </advancedsettings>

Då börjar den buffra innan videon skall spelas upp, men den buffrar kanske 1% var 30:e sekund.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Kolla att inte nätverkskortet försöker förhandla om nätverkshastighet/duplex, utan sätt den på 100Mbit/full duplex. Jag vet att man kan ställa in detta i Windows drivern, hur det funkar i Linux vet jag inte.

Jag vet att vissa nätverkskort får hastigheten att droppa om man inte låser den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Hur ser lasten på RPI:n ut när du streamar? SMB har inte stöd för flera trådar, så det är en ganska klen platform för SMB tyvärr. Jag kommer T.ex inte upp i mer än ca 10-12 MB/sec över samba

Mellan 10 och 12 megabyte i sekunden tycker jag inte man kan klaga på då max teoretiska överföringshastighet på en 100 megabits-lina är 12,5 megabyte i sekunden. Det försvinner ju alltid lite på grund av att den info protokollen själva behöver skicka över nätverket för att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Jag har redan provat följande inställningar:

<advancedsettings> <network> <buffermode>1</buffermode> <cachemembuffersize>157286400</cachemembuffersize> <readbufferfactor>20</readbufferfactor> </network> </advancedsettings>

Då börjar den buffra innan videon skall spelas upp, men den buffrar kanske 1% var 30:e sekund.

Jag tycker inte att man egentligen vinner något på att ändra sin video-cache. Blir snarare sämre när man ska spola i en film.
För mig har många filmer legat lite på gränsen för att kunna strömmas över nätverket. Jag har fått betydligt bättre resultat genom att använda nfs istället för smb/cifs.
Har även testat att ändra lite inställningar för nfs med gott resultat:

nfsvers=3,rw,intr,noatime,rsize=32768,wsize=32768,nolock,async,proto=udp

Permalänk
Medlem
Skrivet av styken:

Kolla att inte nätverkskortet försöker förhandla om nätverkshastighet/duplex, utan sätt den på 100Mbit/full duplex. Jag vet att man kan ställa in detta i Windows drivern, hur det funkar i Linux vet jag inte.

Jag vet att vissa nätverkskort får hastigheten att droppa om man inte låser den...

Det fungerade tyvärr inte att låsa den på 100Mbps Full-duplex.

Skrivet av samots:

Jag tycker inte att man egentligen vinner något på att ändra sin video-cache. Blir snarare sämre när man ska spola i en film.
För mig har många filmer legat lite på gränsen för att kunna strömmas över nätverket. Jag har fått betydligt bättre resultat genom att använda nfs istället för smb/cifs.
Har även testat att ändra lite inställningar för nfs med gott resultat:

nfsvers=3,rw,intr,noatime,rsize=32768,wsize=32768,nolock,async,proto=udp

Nä det är också min erfarenhet av det hela, funkade fint med standardinställningarna i RPi1. Ja NFS brukar ju vara lite bättre än SMB men tyvärr är det inte ett alternativ för tillfället, då måste jag ändra hela min databas i MySQL (kör flera Kodi-maskiner i huset med delat library). Det skall ju liksom fungera med SMB, en switch i mellan ska ju inte göra saken sämre utan egentligen tvärt om ifall den skall göra något (kortare kabellängder). Sen funkar det ju bra med RPi1 med samma inställningar, kablar och switch.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan tänka mig som du kan prova är att installera vanligt rpi2 os (win10/linux) och sen kodi ovanpå det.
O se hur det funkar visst du får en betydligt länger boot tid och troligen lite sämre prestanda ur kodi överlag men kan ej komma på nåt mer du kan testa som inet kostar nåt.

Jag kan dock koma på saker som kostar stålar du kan prova är handla ny/a switch/ar/ny rpi2 o prova heller en/ett par olika usb dongel/ar för wifi alternativt dra en separat kabel ner till routern och ge upp med switchar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det enda jag kan tänka mig som du kan prova är att installera vanligt rpi2 os (win10/linux) och sen kodi ovanpå det.
O se hur det funkar visst du får en betydligt länger boot tid och troligen lite sämre prestanda ur kodi överlag men kan ej komma på nåt mer du kan testa som inet kostar nåt.

Jag kan dock koma på saker som kostar stålar du kan prova är handla ny/a switch/ar/ny rpi2 o prova heller en/ett par olika usb dongel/ar för wifi alternativt dra en separat kabel ner till routern och ge upp med switchar.

Testade med XBian som bygger på Debian, var samma sak här.

Har ju redan testat 5 olika switchar och 2 olika RPi2, inget funkar. Men det funkar med RPi1. Så det måste vara något bugg med RPi2 över lag. Tyvärr är separat kabel inget alternativ då rören redan är fulla med nätverkskablar. WiFi vill jag helst undvika då jag skall streama 1080p.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Körde iperf (med switchen), inga problem med hastigheten:

------------------------------------------------------------
Client connecting to 10.13.37.10, TCP port 5001
TCP window size: 43.8 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 10.13.37.125 port 33004 connected with 10.13.37.10 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-10.0 sec 113 MBytes 94.4 Mbits/sec

EDIT:

Gjorde lite djupare iperf-tester:

Min server i källaren som iperf server:

xbian@xbian ~ $ iperf -c 10.13.37.10 ------------------------------------------------------------ Client connecting to 10.13.37.10, TCP port 5001 TCP window size: 43.8 KByte (default) ------------------------------------------------------------ [ 3] local 10.13.37.125 port 33001 connected with 10.13.37.10 port 5001 [ ID] Interval Transfer Bandwidth [ 3] 0.0-10.0 sec 113 MBytes 94.6 Mbits/sec

Och när jag körde raspberryn som server och min server i källaren som klient: (tre olika tester)

[ 3] 0.0-10.2 sec 38.8 MBytes 31.9 Mbits/sec [ 3] 0.0-10.0 sec 28.9 MBytes 24.2 Mbits/sec [ 3] 0.0-10.0 sec 28.9 MBytes 24.2 Mbits/sec

Kopplade ur switchen och körde samma test igen (rapsberryn ansluten direkt till routern):

[ 3] 0.0-10.0 sec 112 MBytes 94.2 Mbits/sec

Hastigheterna va bra åt båda håll då!

Så på något sätt verkar det som när raspberryn är ansluten med en swtich mellan sig själv och routern (där servern är sitter) sjunker uppladdningshastigheten väldigt mycket.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB